Olet täällä

Päiväkirjani

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päiväkirjani

ViestiKirjoittaja venkku » 28.12.2020 20:16:07

Se ois tämä vuosi kohta päätöksessä ja oon tässä miettinyt mitä juominen oikeen enää tuo mun elämään. Vai tuoko mitään? Miksi vielä juon kun tiedän sen olevan ongelma. Olenko pystynyt vähentää niin paljon kuin olisin halunnut. En ole. Eteenpäin on menty monessa asiassa, varsinkin henkisesti, mutta oon kyllä oppinut että en voi aina luottaa itteeni mitä tulee suhteessa juomisen kontrollointiin. En oo vielä lähelläkään siellä missä haluaisin olla. Mutta en mä silti lopettajaksi oo vielä alkamassa, vaikka hienoa että niin moni meistä vähentäjistä on siirtynyt lopettajiin.

Oon omalta kohalta oppinut että ainut mikä on varma tapa olla juomatta, on päättää olla ja pitäytyä siinä päätöksessä. Sitä voi suunnitella ja kamppailla olutpirun kanssa loputtomiin, mutta sitä tuppaa aina häviämään. Oon oppinut kyllä omat juomistapani kantapään kautta. Toistanut samoja virheitä ja luullut että nyt osaan tän, kunnes huomannut että oon taas samassa pisteessä kuin aiemminki. Eniten selvää arkea oon oppinut pidemmissä tauoissa. Niissä kun on päättänyt olla jonkun aikaa juomatta. Olihan sekin alussa ihan hirveän hankalaa, mutta nykyään tykkään eniten noista tauoista. Sillon kun saa vaan olla, eikä tarvi miettiä että montako olutta sitä nyt hakee ja mistä ja monenko aikaan. Se tässä onkin hassua, että sitä oottaa että ei tarvitse juoda ja oottaa sitäki että saa juoda. Miksi ei vaan eläisi tässä hetkessä eikä oottelis yhtään mitään. :D Mutta aina näistä jotain opitaan. Pitkä matka on tultu tähänki pisteeseen, etten enää ajattele alkoholia niin pakonomaisesti kuin ennen. Ajatukset on laajentuneet muuhunki elämään ja ennenkaikkea
terveelliseempään suuntaan. Terveysongelmat on alkaneet huolettaa. Vaikka oon vasta 32v, eli kai vielä suht nuori, niin huomaan kyllä jo eron vaikkapa viiden vuoden takaiseen juomiseen. Siis nimenomaan oloihin ym. Nuorempana kun se oli lähinnä muisti joka kärsi tästä juomisesta, niin nykyään koko kroppa, ja sekä fyysinen että henkinen puoli. Ei tää kyllä ihan tervettä oo. Vielä on matkaa parempaan huomiseen. No, tulipa tästä nyt romaani. :mrgreen: Mutta joo, oikeen hyvää parempaa uutta vuotta kaikille plinkkiläisille!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Stella » 14.1.2021 20:47:23

Kiitos tsemppi viestistä Venkku!
Vuodenvaihde oli aika stressaava ja hektinen ja tipaton päivä jäi yhteen :? Tänään vihdoin uusi tipaton päivä. Luin uudestaan noita tylsyydestä ja sen sietämisestä juttuja täällä sun ketjussa. Ja kyllä tänään, juomattomana, on ollut sellainen fiilis, että mitä mä sitten teen?! Onneksi on tää virtuaaliyhteisö!
Stella
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 15.1.2021 11:49:59

Hyvää Uutta Vuotta Venkku!

Olemme suunnilleen saman ikäisiä.

Tässä yksi, joka siirtyi lopettajien puolelle kamalan krapulan jälkeen. Tavat ovat olleet kuitenkin vähentäjän tapoja, lukuunottamatta 2 raitista viikkoa, jotka nekin oikeastaan vähentäjiin tyyliä. Enpä viitsi nyt sitten lopettajien puolella kirjoitella, kun ei ole asiaa.

Joulun ajan juominen oli hanskassa ja samoin sen jälkeenkin. Yhtään ylilyöntiä ei ole tullut. Valintani mukaan olen nauttinut joinakin iltana yhden 0,3 oluen. Joinakin iltoina useamman. Jälleen olen kysynyt missä se ongelma taas on?

Toisaalta on ollut kivaa pitää taukoa kaikesta "omaan alkoholismiinsa liittyvästä" murehtimisesta. Silti raitis elämä on jossain takaraivossa ajatuksena ihanne-elämästä, jonka haluaisin tavoittaa ja ehkä piankin ryhtyä toimeen. Tuntuu vaan siltä, että se olisi paras, vaikka juomistani en koe ongelmaksi tällä hetkellä. Tällainen näkemys ei saa kannatusta lopettajien puolella, jos menet siitä kirjoittamaan.
Yritetään taas uudestaan.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 18.1.2021 16:50:18

Moi Stella ja Kettu, kiitos viesteistä ja isot tsempit teille molemmille! :)

Mun tipaton ei oo oikeen lähtenyt käyntiin, on ollu kaikenmoista ressiä, liekö se syynä että on tullut juotua.. :roll: Mutta nyt tänään aloitan vihdoin ja viimein, ajattelin koittaa pääsiäiseen asti juomatta. 2 ja puoli kk siis. Kirjottelen tänne edistymisestä sitte taas. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 19.1.2021 19:46:11

Venkkukin taas linjoilla.. 🙂 Tsemppiä koitokseen! 2,5 kk jos onnistuu niin se on jo semmoinen aika että positiiviset vaikutukset ovat takuulla tuntuvia.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 21.1.2021 22:17:43

Kiitos tsempistä Sarvikuoma! Sitä tarvitaan. :D Vaikka nyt on ihan hyvät fiilikset niin sen verran vaikea oli jotenki tuo loppuvuosi ja tammikuun alku että hieman pelottaa että pystynkö siihen. Toivon ja yritän parhaani.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 23.1.2021 20:38:08

Lauantai-ilta ja juon tässä kokista vaihteeks. :mrgreen: Leivoin pannaria ja siitä tuli oikein hyvää. Vaikka ekaa kertaa vissiin elämässäni sitä tein, tai en ainakaan muista ennen tehneeni. No, joskus tärppää kun löytää hyvän ohjeen. Oon tässä yrittänyt selvinä kausina aina lauantaisin kokkailla/leipoa jotain. Opetella sitäkin puolta. Sitä mitä tähän ikään mennessä varmaan pitäis jo osata aika hyvin, mut eihän mulla oo ollut "aikaa" kun oon kaikki nää vuodet keskittyny kaljan kittaamiseen ja silloin ei oikeen inspaa ruoan laitot. Jotakin tämmöstä pientä rutiinia siis yritän vkl saada aikaseks, että sitten tipattoman päättyessäkin pysyisi eikä menis juomiseksi homma. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 28.1.2021 11:52:43

Moi Venkku! Sulla on kova tavoite raittiuden suhteen. Tsempit siihen. Kokkaaminen on ihan kivaa, mulla vaan tahtoo olla että saan siihen inspiksen tissutellessa...
Omia kuulumisiani sen verran et ku eilen laskin 0-päiväni ton koronakarantteenini jälkeen, eli n kuukauden ajalta niin 16 päivää oli tipattomia. Se on kyllä mulle saavutus vuosiin.
Meinaan myös helmikuulla ja jatkossa pysyä pois jokapäiväisestä pikku tissuttelusta.
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 29.1.2021 21:25:25

Kiitos tsempistä Tiikeri! Nyt oon taas vaihteeks luottavaisella mielin, eikä tää suunnitelma tunnu pahalta. Mutta en osais olla näin kauan juomatta mikäli en ois työstäny tätä ongelmaa ja kirjotellut tänne. Kyllä sitä välillä huomaa edistyneensä siitä mistä lähti. Tokihan noita takapakkeja on mahtunut matkalle aika paljon, mutta silti tuntuu että oon nyt paljon pidemmällä tässä prosessissa. Nytkin perjantai-ilta eikä tee yhtään mieli kaljaa. Ihan mukavaa on olla selvinpäin! :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 8.2.2021 21:21:47

Tänään on ollut tosi ahdistava olo ja teki jo mieli korkata. Otin sitte kokistölkin ja asettauduin sohvalle rentoilemaan. Leikin että se kokis ois olutta. Ja jotenki kummasti olo sitten helpotti kun sain sen juotua. :D Tai ehkä se johtui siitä että rentoilin siinä sohvalla. Tai sitten plasebo vaikutus. Niin tai näin, nyt on hyvä tunne kun pystyin selättään himon. Tunteet kyllä vaihtelee ääripäästä toiseen välillä, mutta viime aikoina ollutkin ihmeen seesteistä. Mietin jo että nytkö alkaa vaikeemmat ajat? :idea: No, tarkotus olla edelleen pääsiäiseen asti juomatta.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 20.2.2021 15:14:21

Tipaton on sujunut hyvin, vaikka henkisesti on ollut rankkaa. Kun kaikki tunteet joutunu käsitteleen selvinpäin. Mutta pitää vaan muistaa että tää on sitä mitä mä haluan. En halua juoda tunteisiin. Tää on eka tipaton kun oikeesti oon käsitellyt syvällisemmin näitä juttuja enkä vaan "huvikseen" oo ollut tipattomalla. Eihän tähänkään mennyt kuin 2vuotta. :D Ehkä mä tarttin sen ajan, että olin valmis. Tai eipä kai tässä koskaan valmiiksi tulla. Näin sano muuten joku nainen eilen Perjantai-ohjelmassa, joka käsitteli riippuvuutta. Vaikka siinä puhuttiin enemmän huumeriippuvuudesta niin oli kyllä tosi samaistuttavaa silti. Suosittelen kattomaan ohjelman.

Kokista on kulunut paljon ja uusin testailuni on ollut alkoholittomat oluet. Ensin olin ihan innoissani niistä, oli kiva saada "oluen tuntua" mutta ilman prosentteja. Nyt jo vähän kyllästyin niihin, ehkä se pieni pettymys kun ei tunnu missään. Kun siihen on niin tottunut. Yks tunne mikä on tosi paljon vaivannut on sellainen että sitä odottaa koko ajan jotain. Jotain suurta. Ja kun sitä ei tuukkaan, niin se pettymys. Se kai johtuu siitä että ennen on heti saanut tyydytettyä tuon tunteen oluella, on heti saanut lääkettä vaivaan niin sanotusti. Mutta kai tää on nyt sitten sitä normaalia elämää. Eikai tätä hetkessä aivotkaan tajua, kun on yli kymmenen vuotta tottunut toisenlaiseen tapaan.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 21.2.2021 15:31:45

Hyvä Venkku, sulla tuntuu nyt olevan asiallinen meininki. Kyllä kai siinä voi kestää vaikka kuinka kauan että aivot ihan tosissaan tottuu siihen alkoholittomuuteen... Itsekin oon yrittänyt opetella sellasta hidastamista, just tota ettei kokoajan odota jotain mieletöntä fiilistä tai vauhtia ja vaarallisia tilanteita... Tavallista arkea siis.. Sitä pitää vähän niinkun opetella uudestaan elämään ilman että buustaa aivoja koko ajan jollain.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 22.2.2021 22:53:44

Kiitos tsempistä Sarvikuoma! :) Just samoja asioita pyöritellään mielessä. Mutta täytyy kyllä sanoa että oon jotenkin vahvistunut sisäisesti viime aikoina. Vaikka toki niitä huonoja päiviäkin on. Ylä ja alamäkiä. :D Tänään vedin koko levyn suklaata. No, kunhan ei olutta. En sitten tiiä pääseekö tästä mullekaikkiheti-ajattelusta koskaan eroon? Kai ne normaalit ihmisetkin joskus nautiskelee?
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 1.3.2021 21:41:04

1,5kk tipatonta takana ja täytyy sanoa että terveydellisesti on ollut hyvää aikaa. Oon paljon virkeämpi ja kaikki pienet vaivat on poistuneet. Just ne vaivat, minkä epäili aina tulevan jostain ihan muusta kuin juomisesta. :roll: Miten tyhmä sitä pitää olla, tottakai ne tuli juomisesta! Yks outo juttu on sellainen etten enää muista mun unia. Minä, joka oon aina nähnyt vilkkaita unia. Nukunko kai sitten niin sikeesti nyt kun en juo. Joitakin unia saattaa olla aamulla torkuttaessa, kun nukahan aina uudestaan. Aamuihmistä musta ei silti koskaan saa. :mrgreen:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät