Olet täällä

Matkalla uuteen Pecorinoon

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Matkalla uuteen Pecorinoon

ViestiKirjoittaja Pecorino » 15.8.2019 04:22:52

USAssa se kerjäävien ihmisten määrä on paikoitellen jäätävä. Ihan tavallisen näköisiä perheitäkin seisoo kyltit kourassa tien varressa. Kyltissä lukee esim työt meni sairauden vuoksi. Jotkut on sitä mieltä, että kyllähän täällä töitä on jos haluaa. No on, työpaikka ilmoituksia on ainakin minun silmiini osunut paljon. Mutta saako niistä rahaa elämiseen? Entä jos olet sairauden vuoksi työkyvytön? En tiedä, tässä on tosi paljon mitä en ymmärrä.

Halaukset sullekin Sylvia ja toivon todella, että kivut helpottaa ja samoin silmien keltaisuus!
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 15.8.2019 11:33:16

tuo kadulla haahuilu nälissäni olisi epäilemättä osani jos olisin amerikkalainen eikä mulla "free lancerina" olisi kunnollista vakuutusta.
itse asiassa olisin jo kuollut sairauteeni. sairauteni olisi saanut rehottaa ilman hoitoja enkä työkyvyttömänä sekä samalla rahanpuutteen vuoksi voisi maksaa kodin vuokraa.
Suomi ja suomalaisuus on totisesti lottovoitto, vaikka jenkeissä meitä kaiketi nimitellään kommareiksi.
miten ihmiset siellä reagoivat kun kerrot olevasi suomalainen? jotkut eivät varmasti edes tiedä sitä(kään) että Suomi ei kuulu Venäjään?

usein saa kuulla, että kun amerikkalaiselle selitetään sosiaaliturvaamme, ja jopa maksetaan siitä että opiskelet, he eivät millään voi uskoa että tällaista on olemassakaan.
jos ihminen ei syystä taikka toisesta halua/voi ottaa vastaan mitään työtä, eikä sitä ole edes tarjolla, hänelle maksetaan toimeentulotukena rahaa siten, että vuokran jälkeen rahaa pitää jäädä kouraan muistaakseni noin 480e/kk.
edellytys on että henkilö on hakenut myös Kelan asumistukea. tämän lisäksi maksetaan henkilön lääkkeet, kunnalliset terveyspalvelu-laskut ja sähkölasku.
henkilön velkoja ei kuitenkaan huomioida, eli jos olet johonkin tahoon velkaa ja sen kuukausierä on vaikkapa 200e/kk, henkilön pitää maksaa se itse tuosta 480 eurosta jolloin käteen jääkin vain 280e/kk ja sillä summalla alkaa olla jo vaikeuksia pärjätä.
tämä on se ensisijainen syy miksi ihmiset hakeutuvat leipäjonoihin.
eli en suinkaan väitä sitä, etteikö Suomessa olisi köyhyyttä, kyllä on.
mutta kyllä yksinäinen ihminen 480 eurolla toimeen tulee siten, että voi maksaa itse ruokansa, puhelinlaskunsa ja välttämättömät kulutustarvikkeet wc-paperista shampooseen.
kaikki vaan on niin kallista. esim köyhällä lapsiperheellä on varmasti suuria vaikeuksia kustantaa vaikkapa kesäretki Linnanmäelle. ylipäätään lasten harrastukset ovat kallista lystiä, ja mielestäni silti välttämättömiä. sitä en tiedä, että jos lapsi X harrastaa viulunsoittoa, niin voisiko siihen saada yhteiskunnalta tukea? jos ei yhteiskunnalta niin eikö ainakin ole järjestöjä jotka tukevat kaikista köyhempiä lapsia.
sydäntä raastavia tarinoita löytyy myös vanhusten keskuudesta, kun kusipäiset lapsensa hoitaa omia menojaan tai velkojaan vanhuksen piikkiin. en puutu siihen, miten vanhus on saattanut menettää otteensa omaan lapseensa antamalla hänelle tällaista valtaa, mutta näin joka tapauksessa tapahtuu että mummolle jätetään muutama hassu kymppi elämäseen ja loput varastetaan.

lisäksi juuri tuo jenkkien ongelma ettei siellä pärjää yhdellä palkalla, vaan ihmisten täytyy matalapalkka-aloilla järjestää itselleen ekstratyötä. sehän on aivan hanurista. pelottava yhteiskunta, sanoisin :shock:
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 15.8.2019 14:00:49

Näinhän tämä meidän sairauden/terveydenhoito on onneksemme järjestetty. Vaikka jotain joudummekin itse maksamaan, niin sen pienen osan maksan mielelläni. Eipä olisi minullakaan varaa hoitoihin, jos kaikki pitäisi itse maksaa. Minulla on sukulaisia Amerikassa, he ovat vierailleet täällä useammankin kerran. Eivät voi millään uskoa, kun olen kertonut, miten meillä on asiat hoidettu. Joutuvat senkin takia tekemään kahta työtä, tai eivät voi jäädä eläkkeelle, kun pitää olla vakuutukset, jos aikoo saada hoitoa. Ja ne vakuutukset eivät ole halpoja.

Tuo kerjäläusjuttu täällä Suomessa on vähän kinkkinen juttu. Kun tosiaankaan et tiedä, saako nämä kerjäläiset itselleen yhtään mitään, siis nämä muualta tulleet. Itse annan mieluummin näille paikallisille kerjäläisille, vaikka monesti sekin raha taitaa mennä kaljaan. Paras mieli tuli siitä, kun pystyin kaupan kassalla ruokaa ostamassa ollutta auttamaan, kun hänellä ei rahat riittäneetkään. Sosiaaliturva meillä onneksi koskee myös näitä vähäosaisia ja -varaisia. Vaikka toki se kattaakin vain osan perusturvasta. Ja asunnottomia on aivan liikaa meilläkin, yksikin on liikaa.

Jaksamista Pecorino sinne uuvuttavaan työelämään. Ja jaksuja kaikille muillekin arjessa kamppaileville.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 21.9.2019 06:50:25

Hei vaan

Ajattelin pitkästä aikaa kirjoittaa. Tekisi mieli kertoa vaikka mitä mutta anonymiteetin vuoksi on pakko jättää väliin.

Aika on edennyt niin että Suomeen paluu alkaa jo olla edessä. Ristiriitaiset fiilikset. Ihana palata kotiin mutta.... on täällä niin paljon mitä haluaisin Suomeen. Onneksi nämä eivät ole hyvästit, tulen käymään jatkossakin. Jotenkin on saanut niin paljon uutta näkökulmaa asioihin että ei tosikaan. Niinhän se aina käy matkoillla mutta nyt varsinkin. Matkailu ei pelkästään avarra, se vahvistaa.

Alkoholiasiat. Tosiaan jotain on muuttunut sen suhteen korvien välissä. En ole absolutisti enkä haluakaan olla. Mutta ei vaan tee enää mieli kuten ennen. Toki tulee mieleen aina välillä, että nyt olisi ihanaa juoda 2-3 lasia viiniä. Silloin usein juonkin ne jos ei ole estettä. Samanlailla mun tekee mieli pihviä tai suklaata tai jäätelöä tms. En enää ahdistu lasillisistani. En mieti kuolemista. En muista koska on ollut krapula (luojan kiitos!). Rehellisesti voin sanoa, että en tiedä paljonko olen juonut kuluneen kuukauden aikana ja koska, sillä en enää laske neuroottisesti, että menikö nyt suurkulutuksen puolelle. Ei kyllä ole mennytkään, mutta siis pointti on siinä että en mieti alkoholinkäyttöäni enää koko ajan koska en enää koe sitä ongelmaksi. En epäile, ettenkö juomalla pääsisi samaan kierteeseen takaisin mutta nyt olen siitä poissa. Miten vapauttavaa! Kertamäärät ovat yleensä aina sen 1-3, eli maks noin puoli pulloa viiniä kun ennen meni yleensä koko pullo kerralla.

Painoa on sen sijaan tullut nyt lisää, plääh. Ruokakulttuuri on kyllä sellainen, että tämmöinen suolan, rasvan ja sokerin ystävä saisi olla todella zen ettei tulisi syötyä liikaa. Edelleen sanoisin, että olen varmaam BMI:ltä normaalipainon yläpäässä mutta siis tilanne ei ole mikään järkky. Vaa'assa en siis käy syömishäiriötaustan vuoksi. Tai siis koska ahdistun siitä.

Sellaista täällä. Nauttikaa ystävät viikonlopusta.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 22.9.2019 07:38:29

No niin, juuri hehkutettuani täytyykin nyt sanoa, että innostuin juomaan 2/3 viinipullon ja kaksi viinapaukkua. Höh. Iloinen nousuhuppeli jne. Meni nyt yli mun nykyisestä kohtuukäytöstä, hieman pettynyt olo itseeni.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 22.9.2019 12:58:09

Peco tervehdys!
just kirjoitin omaan päiväkirjaani että se alkon himo ei vaan rassaa enää mieltä, ja olemmehan me suitsutelleet tätä muutosta aiemminkin.
se, että olen sairas, toki on tekemisissä sen kanssa ettei maistu, muttei se kuitenkaan ole koko totuus. juomisen himo tai edes mieliteko on vaan kadonnut päästäni, näin voi sanoa, koska niin satunnaisesti sitä ilmenee.
tämä tosiaan on vapauttavaa, kuten sanoit.
se on myös hämmentävää. miten näin voi käydä ikivanhalle juopolle? sen ymmärtäisin että voisin olla raittiina hammasta purren, mutta kun tämä tilanne on täysin luonteva enkä joudu enää tsemppaamaan asian eteen.
lisäksi uskon että tämä on mahdollista kaikille. siksi ongelmaa pitää tarkastella tästäkin suunnasta jotta saamme paitsi itse niin toisetkin uskomaan muutoksen mahdollisuuteen.
en minäkään muuten muista koska olisin juonut niin paljon että olisin saanut krapulan. olisiko ollut kesäkuussa, en ole varma.
hah! mullekin on käynyt ainakin kerran niin, että just kun olin tänne kirjannut ettei maistu enää niin kappas, samana iltana olin kipannut jotain.

saamari tuota anonyymiteettiä :x . arvaat varmasti mikä uteliaisuus tuosta maininnastasi syntyi.
nauti loppuajastasi siellä ameerikan isossa maailmassa ja entä muuten kuvat? vai menikö se niin ettet halua julkaista kuvia täällä Plinkissä ollenkaan?

iso halaus Sulle Peco! :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 23.9.2019 05:57:10

Hei kiitos vastauksesta Sylvia! Joo hiton anonymiteetti :roll: mä tosiaan julkaisen paljon kuvia IG:ssä ja Facessa ja aika spesiaaleja kuvia tietyllä tavalla joten minut kyllä tunnistaa niiden kautta jos laitan tänne. Paljastettakoon, että olen enemmän luontokohde- kuin kaupunkireissaaja, ja olen saanut nähdä ja kokea todellista luonto-ohjelmamateriaalia reissuni aikana. Sitä olisi upea jakaa teidän kanssanne, muttä samalla tosiaan olisin tunnistettavissa.

Ottaa vieläkin vähän päähän tuo pienimuotoinen lipsahdus mitä kävi alkon kanssa. Sain siitä päänsäryn mikä ärsytti mua suuresti. En nykyään siedä yhtään mitään seuraavan päivän oloja.

Mutta tuohon muutoksen mahdollisuuteen. Se tosiaan on mahdollista ja koko alkoholin liiallisen litkimisen kuvio on jotenkin hirveän yksilällinen. Mä esim uskon että saamani ahdistuksen poistoon tarkoitettu lääkitys on ollut isossa osassa. Olen jo nuorena juonut pääosin ahdistukseen. Muihinkin tunnetiloihin kyllä mutta eniten ahdistukseen. Kun ahdistus on ruvennut jäämään taka-alalle pystyy näkemään kaikkea muuta elämässä kuin sen ahdistuksen ja siitä pyristelyn. Jotenkin musta tuntuu, että se ajatustyö alkoholin vähentämisen suhteen on tärkeää joo, mutta vielä tärkeämpää on ajatustyö kaiken muun suhteen. Tai näin mulla. Mutta siis mähän olen käynyt terapiassa ja toteutan nykyään lähes päivittäin arjessa erilaisia mindfulness-juttuja. Tavallaan se, että olen saanut suunnattua katseeni omista ongelmistani muihin elämän kiinnostaviin ja kauniisiin asioihin on saanut mut kääntämään katseeni pois alkoholista. Sen merkitys on vähentynyt siinä samalla. Tarkkana mun pitää olla jos huomaan yhtään, että ajatukset rupeaa pyörimään enemmän viinin ympärillä. Sitten täytyy heti tehdä jotain tarkoituksellisia muuveja asian suhteen.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 23.9.2019 08:38:59

Milloin koittaa kotiin paluu? Tiedän tuon tunteen, kun on iloinen kotiin tulosta, mutta haikea siitä, että pitää jättää se nykyinen elämä. Kaikessa kun on ne hyvät puolet.

Ei kai sinua maisemakuvista kukaan voisi tunnistaa? Itse ainakin lasken sen varaan, että me suomalaiset ollaan sen verran liikkuvaa kansaa, että jollain muullakin on samoista paikoista otettuja kuvia kuin minulla. Tai että maisemat on sen verran samanlaisia monessa paikkaa, että jos ei kerro sijaintia sitä on muiden vaikea arvata. Mutta totta kai on täysin oma asiasi mitä täällä jaat.

Se on kyllä hyvä, että kaikenlaiset seuraavan päivän tuntemukset ärsyttää ja sitä kauttaa rajoittaa juomista. Mutta ihan turhaa nyt tuota yhtä kertaa kauheasti mietit. Etkös juuri sanonut, että et tunne huonoa omaa tuntoa lasillisistasi? Älä nyt tunnekaan. Jos ei muutu taas tavaksi niin sitten se nyt vaan oli yksi kerta jolloin otit sen 2 lasillista enemmän kuin oli tarpeen. Pidät vaan mielessä ensi kerralla, mutta muuten annat olla.

Minäkin uskon, että sinulla lääke on auttanut vähentämisessäkin. Niin samoihin aikoihin ne osuvat, että kiinnitin siihen huomiota jo keväällä. Voi kun olisi minullekin jokin tuollainen lääke vaan kun en juo mihinkään tunteisiin niin ei niitä voi millään muulla lääkitä. Tai no, tylsistymiseen kyllä joskus juon. On sekin tunne, mutta ei sellainen että siihen olisi mitään droppia tarjolla. Se pitäisi korjata ihan muulla tavalla. Olen kuitenkin tosi iloinen puolestasi, että olet saavuttanut tuollaisen tasapainon. Ja ne kilot varmaan katoaa kun tulet takaisin tänne terveellisempien ruokapatojen ääreen :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 3.10.2019 06:09:59

Hei kamut, minä olen nyt takaisin Suomessa :) hassu fiilis. Ihanaa olla kotona mutta samalla outoa. Jet lag ei paha, mä olen hyvä koneessa nukkuja jos tarvitsee nukkua.

Vilma, mua huolettaa kuvissa se, että olen julkaissut kuvia sekä ig:ssä että fb:ssä. Olin aika erikoisissa paikoissa ja kuvat on sen mukaisia. Niinpä jos joku minut tunteva lukee näitä plus seuraa ig:ssä niin on helppo pongata että kas, sama kuva = sama nainen. Epätodennäköistä ehkä mutta mahdollista.

Nyt sitten seuraa alkoholitesti. Päteekö uudet kujeet vielä vanhoissa kuvioissa.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 3.10.2019 07:18:11

Tervetuloa takasin kotiin!! äkkiä se aika vaan menee :shock: puoli vuottako olitte maailmalla menossa? vai miten se nyt olikaan?

Mä rakastan katsoa muitten valokuvia ja tykkään värittää omia juttujani kuvilla, mutta nyt sitä on jo niin tottunut ettei tänne tule edes niitä enää julkastua. Tai siis ei enää...vaan siis etten ole koskaan yhtään kuvaa edes julkaissut. Tämä plinkki on kuin kirjaa lukis eli sitten vaan käyttää omaa mielikuvitustaan. Se kun Putkis julkasi oman kuvansa oli kuin joku ihme kun näki jonkun kasvot täällä :shock: kaikkia kuvia tulee katsottua täällä erilailla kuin esim fbssä kun siellähän niitä taas on pilvin pimein.
No mutta siis täysin ymmärrettävää jos ei kuviaan julkaise ollenkaan. Epätodennäköistä, että joku nyt tunnistaisi minunkaan kuvaa jostain kukan terälehdestä tai koivun latvasta :lol: mutta you never know :lol:
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 3.10.2019 14:27:52

Tervetuloa Kotosuomeen minunkin puolesta. Borta bra men hemma bäst. Ja niin totta sekin, että jos ei koskaan lähde, ei tiedä, kuinka ihana on tulla takaisin kotiin.
Varmaan tässä teillä jonkin aikaa menee, että Suomen arki lähtee taas rullaamaan omalla painollaan. Toivotaan, että jetlag ei yllätä myöhemmässäkään vaiheessa.
Sopivasti pääsette "nauttimaan" syksystä, toivottavasti teillä päin vielä ruska kukoistaa.

Onpahan paljon muistoja plakkarissa. Iloa ja tsemppiä arkeen :D
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 3.10.2019 18:16:20

Tervetuloa koti-Suomeen monta kokemusta ja elämystä rikkaampana. Tää vuodenaika ei ehkä nyt ole ihan paras kotoutumiseen, mutta muistaakseni olet jouluihminen, joten ne valmistelut tuovat valoa syksyyn.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pecorino » 4.10.2019 05:48:28

Kiitos :) hauskaa ja outoa olla kotona. Ja Onneli, mä todella olen jouluihminen ja yksi reissun taustalla oleva ajatus oli, että haluan jouluksi Suomeen :) ostin jo ekan tölkin glögiä Prismasta ja nuorimmaisen kanssa sitä jo nautittiinkin.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 4.10.2019 09:52:11

Jee alotetaanko jouluhössötys jo :lol: :lol: :lol:
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 4.10.2019 19:17:58

JOO :lol: täällä tuli ekat lumetkin jo. Kynttilät pöydälle ja glögiä mukiin.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät