Olet täällä

Vilmatsonin juttuja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vilmatsonin juttuja

ViestiKirjoittaja hemmentaali » 22.7.2021 19:55:26

Tervehdys sinullekin, Vilmasto, nyt kun tänne sain aikaiseksi kirjautua. Kurjaa kuulla tapaturmastasi :( Mutta onneksi sinullakin tuntuu muuten menevän varsin hyvin :)
If you're going through hell, keep going.
hemmentaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 26.7.2021 08:46:48

Erikoinen fiilis kun en vaan enää saa otetta tähän kirjoittamiseen tänne. Ei sitä ole ollut pitkään aikaan.
No mutta loma pidetty ja töitäkin olen jo kerennyt tekemään muutaman päivän. Sitten olikin heti vapaata. Ettei vaan liikaa pääsisi väsymään 8) no kyllä se työpäivien määrä on vakio eli kostautuu sitten.

Loma oli oikein hyvä. Kotimaan matkailua eli taas on Suomea tutkittu sieltä ja täältä. Ulkomaan matkailu saa vielä odottaa hetken.
Lomalla mulla oli sääntö ettei joka päivä saa juoda. Taisi kyllä vähän löysemmällä se kontrolli olla tänä vuonna :| tai no helposti tuli hellepäivänä se muutama kylmä juotua alkuillasta, mutta määrällisesti vähemmän kuin ennen plinkkiä. Eipä se sen parempi juttu minun mielestä ole kuitenkaan kuin vain sen takia ettei tullut krapulaa. Loppulomasta sitten meni pari päivää kosteimmissa merkeissä kotona. Naapureitten kanssa ensin semmoista ramppaamista pihalta toiselle pullojen kanssa ja seuraavana päivänä iltapäivästä itsekseni lipittelin ja kitkin kukkapenkkejä ja istuin sitten terassin sohvalla viinini kanssa pitkälle yöhön mies. Ja kun muutaman työpäivän olin tehnyt loman jälkeen niin sitten taas aukesi viinipullo. Sopivasti hemmentaali olikin tänne kirjoittanut niin vyöryi niitä muistoja mieleen entisestä menosta 8) ja että äkkiä se lähtee vähän huonompaan suuntaan tää vähentely jos ei ole skarppina. Tietysti se lopettaminen ois "helpompaa", mutta edelleen roikun siinä löyhässä hirressä.

Se mun työtapaturma vaikuttaa edelleen elämiseen ja sen takia onkin tiedossa reissu työterveyteen ja katsotaanpa mitä sitten seuraa.
Sitten tässä samalla on mun vanhempien asioitten järjestelemistä niin tuntuu, että elämä on jotenkin täynnä kaikkea.
Lomakupla oli hyvä juttu tässä välillä.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja pysykää tavoitteissanne <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 17.9.2021 08:01:35

Vähän päivitystä tänne omiin juttuihin välillä. En minä kyllä ole kenellekkään muullekaan mitään täällä kommentoinut vähään aikaan.
Laiskanpuoleisesti vilkassut edelleen päivittäin, että kuka ja mitä jne.

Loman jälkeen tosiaan huomasin, että ajatus karkaili siihen viinipullon/tölkkien hakemiseen ja niitten halailuun vapaalla. Muutaman kerran toteutinkin sen ja pienessä krapulassa sitten aamulla tuijottelin itseäni peilistä ja soimasin peilikuvaani. Huomasin pikkuhiljaa myös, että tuijottelin kalenteria sillä silmällä ja suunnittelin menojani sillä mielellä. Piti vaan nykästä vilmasto takas raiteilleen sieltä sivuraiteelta.
Piti vaan muistella kaikkea taas tässä mitä on aikaseksi saanut ja missä onnistunut. Välillä aina tulee vertailtua itseään muihin. Kun en minä koskaan ole viikkoja juonut yhteen putkeen enkä aamujani aloittanut krapularyypyllä jne jne jne. Kun kuitenkin se ongelmallinen aine täällä kaikille on sama. Edellisillä vapailla ajatus karkaili punaviinilasilliseen..tiedättekös semmonen somen kestävä tunnelmakuva yhdestä lakimääräisestä lasillisesta ja kynttilänvalo..sitten joku lälly teksti siihen viereen 8) semmonen mitä olen harrastanut aikoinaan ja totuus on, että sen kuvan jälkeen olen kuitenkin juonut sen pullon loppuun. Se on helppoa se illuusion luominen. No otin ajatuksen kuitenkin kiinni karkailemasta ja en avannut sitä pulloa.
Minä olen nyt vaan niin väsynyt muutenkin ettei tähän nyt minkään asteiset krapulat mahdu eikä viina energisoi.
Työ on nyt mitä on. Edelleen tykkään siitä, mutta kyllä mielessä käy jatkuvasti, että voisiko palkkansa tienata helpommallakin. Aika paljon olen taas yövuoroja tehnyt, se aiheuttaa sitä fyysistä väsymistä.
Vanhempien asioihin onneksi saa kaupungilta apua kun en minä vain pysty jatkuvasti auttamaan, ei kukaan meistä sisaruksista pysty siihen. Eikä tarvitsekaan. Osuutemme tehdään kuitenkin.

Että ei oikeastaan mitään uutta mun elämässä :lol: eikä mikään ole tosi huonosti, kuitenkin fiilis on hyvä vaikka välillä olo on kuin jollakin zombiella.
Toivottavasti muillakin on hyvä fiilis. Onko näin? jos on paska olo niin toivottavasti se helpottaa jossain vaiheessa.
Tsemppiä tavoitteisiinne edelleen <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 20.9.2021 07:41:04

Hei Vilmasto, sitähän tää vähentely on, itsensä ruotuun laittamista säännöllisesti. On tosi helppo lähteä lipsumaan kohti entistä etenkin kun nyt omat juomiset tuntuu joskus jopa vähemmältä kuin monen tutun. Mutta minua palauttaa hyvin radalle muistelu siitä mikä itse inho oli silloin pahimmillaan meneillään ja myös kuinka paljon huonompi oli fyysinen vointi. Hyvä, että sinullakin on omat keinosi palata oikeille raiteille.
Yksi mikä myös minua pitää ruodussa on lopettajien tekstien lukeminen. Kun lukee tarinoita siitä millaiseen tilaan jotkut heistä ovat joutuneet ennen lopettamispäätöstä auttaa minua vähentämisessä. En halua ikinä koskaan olla niin epätoivoinen. Se pahoin voinnin määrä mikä joidenkin kirjoituksista huokuu on aistittavissa ihan fyysisesti ja tekee minulle sellaisen "ei koskaan tuota!" olon, siksi niin on hyvä lueskella. Ja lohdullista myös se, että siitäkin ahdingosta pystyy kääntämään elämän paremmaksi. Aina siis on myös toivoa.

Mutta notkutaan me täällä löyhässä hirressä vielä ja nautitaan niistä toivottavasti harvoista kerroista kun alkoholia käytetään :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 22.9.2021 16:30:26

Yhdyn niin teiän sanoihin. Kesä meni mulla aika kosteasti, mutta nyt syksyn tullen on taas helpompi laittaa ittensä ruotuun. Varsinkin kun on muistijälki viime syksyltä kun tein saman asian. Välillä kyllä tuntuu ettei etene ollenkaan, mutta sitten joistakin pienistä asioista sitä huomaa edenneensä paljonkin. Mua naurattaa tuo kuvan laitto someen, itekkin oon laittanut kuvan yhdestä oluttölkistä hienon taustan kanssa, mutta ne 10 muuta tölkkiä sitten ovatkin kuvan ulkopuolella. :lol: Mutta nykyään voisin melkein rehellisesti laittaa kuvan vaan yhdestä oluesta enkä enempää joisikaan. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 8.12.2021 09:19:26

Pitihän se minunkin kaivella omaa ketjua ylöspäin kun muutkin "vanhat" on niin tehnyt 8) monta kertaa aikaisemminkin olen ollut aikeissa kirjotella, mutta en vaan ole jaksanut klikata itseäni tänne sisälle. Mun plinkki-rutiini on kahvimuki ja ikkunasta ulos tuijottaminen ja tosi harvoin kotona edes käyn koneella.
Kun tuntuu ettei ole mitään kirjoitettavaa :shock: minä olen niin hyvin oppinut käymään plinkki-keskustelua itsekseni niin kirjoittaminen on jäänyt.
Välillä tuntuu, että olen aina töissä, etten tee mitään muuta kuin töitä. No eihän se niin ole. Mutta kun tämä nykyinen tilanne hallitsee niin töissä kuin työpaikan ulkopuolella. Koko elämä on yhtä pienen viruksen hallitsemaa sirkusta. No eihän se nyt ihan niinkään ole, mutta kyllä te tiedätte mitä tarkoitan.
Lomallakin olen ollut ja tein pienen reissun ihan Suomen rajojen ulkopuolelle. Mulla oli kaverina yksi absolutisti sukulainen ja vähän ensin mietin mukaan lähtöä jo ihan turvallisuuden takia. Mutta myös sitä, että kyllä olen hänen kanssaan sen viinilasilliseni juonut, että mitenkäs nyt sitten tällä kertaa. No päätin etten juo tippaakaan alkoholia reissulla. Sinänsä viisi päiväähän ei ole mikään ongelma ja reissuja ennenkin nollalinjalla olen tehnyt, mutta jostain syystä nyt oli muka spesiaalimpi fiilis. Meillä oli vuokrattu asunto ja kaikki tehtiin niin turvallisesti kun pystyttiin, mutta kyllä siinä semmonen pikkunen pelko persiissä välillä oli.
Kotona kyllä sitten otin vähän "vahinkoa" takasin ja halailin pulloa. Istuin sohvalla tuijottamassa ja miettimässä. Olen minä sitä harrastanut jonkun kerran muutenkin. Eli edelleen hengailen siinä löyhässä hirressä ja välillä tuijottelen kalenteria sillä silmällä. Mutta moni vanha tapa on pysynyt pois ja pisaraakaan alkoholia en juo arkena enkä jos seuraavana päivänä on työvuoro. Ja joka vapaalla en juo.

Että ei mitään uutta 8) toisaalta hyvä niinkin ettei mitään huonoa uutta!
Joulukin kurkkii nurkan takana ja kyllähän meidän talossa se näkyy jo täysillä 8) jouluna olen töissä, kas kummaa yövuoroissa :lol: mutta joulua vietän kumminkin pitkästi ja isosti.

Tsemppiä kaikille tavoitteisiin <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 2.1.2022 20:21:56

Hyvää uutta vuotta plinkkiläisille! mitään muuta en kyllä toivo kuin, että tämä vuosi olisi edeltäjiänsä parempi. Kyllä kaikki sen tällä maapallolla tietää miksi sitä toivon. Enkä ole yksin toiveeni kanssa :roll:

Tähän jo kirjotin hirveän pitkän valituksen töistä, mutta poistinkin sen. Ei se sillä valittamalla nyt kummene. Eikä juomisella.
Pitää vaan mennä päivästä toiseen.

Tsemppiä kaikille.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 3.1.2022 14:28:55

Vilmatson täällä. Nyt vasta tajuan, ettei se ole VilmaSTo. Sinun kirjoituksesta tulee mileeen, että hyvin olet obnnitunut vähnetelyssä. Silti siitä rivien välistä luen, että jostain olet tyytymätön kuitenkin? Että mikä määrä alkoa on liikaa ja mikä hallitusti? Vai onko niin, että mielessä juominne pyörii ja se on liikaa sekin? Niin minulla oli. vaikka olisin ihan järkevissä määrin käyttänyt, niin mielessä pyöri, että "alkoholisti olet".
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 3.1.2022 16:33:13

Nätsy kirjoitti:Vilmatson täällä. Nyt vasta tajuan, ettei se ole VilmaSTo. Sinun kirjoituksesta tulee mileeen, että hyvin olet obnnitunut vähnetelyssä. Silti siitä rivien välistä luen, että jostain olet tyytymätön kuitenkin? Että mikä määrä alkoa on liikaa ja mikä hallitusti? Vai onko niin, että mielessä juominne pyörii ja se on liikaa sekin? Niin minulla oli. vaikka olisin ihan järkevissä määrin käyttänyt, niin mielessä pyöri, että "alkoholisti olet".

Moikka Nätsy!

Ei ole tainnut lähteä sulla vielä tipaton tammikuu Oikein käyntiin. No huumori huumorina ja korkki kiinni. Hyvää tipatonta tammikuuta ja kaikkea hyvää sulle!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 3.1.2022 19:50:43

Öö Juhani... kirjoitusvirheitä olen tehnyt näköjään paljon. Ja todellakin Vilmasto on kirjoittanut Vilmatsonin juttuja.

Ja kiitos. Korkki kiinni jo 13 kuukautta. Ja, kyllä loukkaannuin semisti.

Vilmastolle tarkoitin oikeasti, että minusta hän on reaalisesti onnistunut hyvin, mutta tuntuu silti olevan pettynyt.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 3.1.2022 20:32:21

Vilmastohan se minä olen ja Vilmatsoni tulee siitä kun SylttySylvia mua sillai nimitteli :lol:

Olin kyllä eilen huonolla tuulella niin aattelin, että väärä hetki kirjoittaa, mutta kun teki mieli kirjoittaa jotakin. Deletoinkin suurimman osan kun oli yhtä ärinää vaan.
Nätsy olet oikein tulkinnut rivien välejä.
Pettynyt olen, mutta ei se johdu viinasta. Tai no ehkä se johtuu just siitä kun elämä potkii päähän niin ajatus karkaa kyllä juomiseen.
Ehkä sekin ärsyttää kun tuli suuria suruja niin en osannu olla avaamatta viinipulloa, mutta sitte sekin, että vain puolet join siitä.
Löysässä hirressä on kamalan mukavaa :shock:
Työelämä imee musta nykyään ihan liikaa mehuja. Kyllä kaikki sairaaloitten yms hoitolaitosten työntekijät tietää mitä se korona-aikana on. Moni muukin ammattiala sen tietää. En mä vähättele kenenkään elämää koronan keskellä, mutta joskus se oma napa vaan on tärkein.

Ja kyllä edelleen olen paskalla tuulella :mrgreen: oikea auringonsäde! Voisin kiivetä mökötyspuuhun mököttämään niin kyllä se tästä taas.

Kiitos ja tsempit edelleen <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 3.1.2022 20:53:14

Minua ärsyttää se, kun ajattelen edelleen jääväni jostain paitsi, kun en juo. Vaikka on parempi olo, kestän itteäni ja muita paremmin, viini maistuu oikeasti paskalle, krapulat oli kaameita ja hei- lapsi lastensuojelun asiakkaana. Mutta silti jostain syystä en löydä sitä hehkua mikä oli (mukamas) kuoharipullon avaamisesta. Vaikka copenhagen blå Tea pamahtaa ihan samalla tavalla ja on parempaa. Mut ku. Väy väy, uliuli.

Tsemppiä töihin. Etulinjassa ootte niin tärkeitä.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 3.1.2022 22:04:30

Mä en tykkää kirjoittaa kännykällä tänne ja nytkin olen yövuorossa. Sattuu olemaan hiljasempi hetki vielä niin pakko oli vielä kirjautua.
Kun nimittäin nyt mua alko naurattaan tosissaan :lol: nimittäin tuo väyväyuliuli :lol: :lol: pienestä ne välillä lähtee ne mökötyksen purkamiset!
Joo vakavempaakin asiaa riittäis kyllä vaan sitte toiste. Ei nyt ole oikea aika eikä paikka.
Mutta kiitos Nätsy! Tuli tarpeeseen tää nauru. Nauraa hekottelen kyllä hiljaa ettei muut huomaa.

Mullon täällä jossain joku positiivisuusketju. Olikohan se olemassa jo joku mökötysketju? Vois olla tarpeen välillä.

Ja hienot nolla kuukaudet sulla Nätsy!
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 3.1.2022 23:17:59

Vilpittömät pahoitteluni Nätsy! Ei ollut tarkoitus loukata vaan huumorin kautta saada sut laittamaan korkki kiinni, mutta sulla onkin ollut jo pitkään korkki kiinni. Yritetään itse kukin pitää ne korkit kiinni! Ja olen todella pahoillani huonosta tilannetajustani!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 4.1.2022 09:36:08

Asia sovittu, Juhani. Kirjoitin tuon ekan viestin ihan koneella sen vuoksi, etten tee niin paljoa virheitä :lol:

Kiireessä teen paljon kirjoitusvirheitä, työsähköposteissa onneksi puvaviiva kavaltaa. Usein ei ole yhtään oikein kirjoitettua sanaa. Ja, kun tämä puhelimen rnnakoiva oppii niistä korjauksista ( väärin tehdyistäkin), niin mun puhelin korjaa oikeinkirjoitetut sanatkin väärin. Yksi työkaveri kertoi, että jos se on alamäissä, niin se käy katsomassa mun julkisen kalenterin vapaatekstejä. Kuulema suurimmasta osasta voi vaan arvailla mitä ne on. Minulle kyllä selviä.

Mulla kävi mielessä tuossa, että kun ennen rakastamani samppanja maistuu käsidesille, niin pitäiskö ostaa jotain makeampaa? :oops: :shock: :lol: onko typerämpää kuultu?!! En usko olevani niin varmoilla, että lähtisin kokeilemaan, jollain paremmin alasmenevällä. Olen vuoden aikana juonut alkoholittomia oluita ja viinejä ( niistä vaan 3-4 kohtuullista) ja niistä ei ole ikinä tullut tuskaa vetää enempää tai jotain muuta.

Kun tilastolta perusteellaan yleensä, että rahaa säästyy, laihtuu, nukkuu paremmin ja voi paremmin. Niin paskat. Alkoholittomat ovat moninkertaisesti kalliimpia kuin holilliset, karkkia kuluu enemmän, nukun aivan yhtä paskasti kun aiemmin ( valvon joka yö n. 01-04 välin) . Toki krapulaa ei ole ollut.

Suurimman muutoksen huomaan siinä, että hermot kestävät paremmin. Vaikka olen nopea kiivastumaan (ehkä enemmän sisäisesti, tai ainakin kotona), niin saan kierrokset alas nopeammin. Alakulo ja mielialamatalapaine vaivaa silti.

Julkimot lehdissä kertoa tipattomina vuosinaan aloittaneensa hiihtämisen tai joogaamisenvtai terapiaopinnot. Minä en ole saanut aikaiseksi mitään. Sanon nykyisin harrastavani äitiäni, joka leskeydyttyään tarvitsee apua paljon.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät