Olet täällä

Vilmatsonin juttuja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vilmatsonin juttuja

ViestiKirjoittaja Pecorino » 13.4.2020 17:35:14

Hei kivaa lomaa sulle :) sulla loma tuntuu varmaan ihan lomalta kun käyt ns. normaalisti töissä. Mä olen vain etätöissä ja vahdin lasten etäkoulua.

Nyt kun ei voi reissata niin on pakko vaan relata. On se erilaista! Toivottavasti säät paranee ja pääset ulkoileen ym. Mutta toisaalta on ihanaa kum voi vaan olla, ei tule edes painetta tehdä mitään kun ei voi tehdä.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 14.4.2020 08:33:09

Ihanan rentouttavaa lomaa Vilmastolle! Ihailen tuota optimistista realitisuuttasi, kun suhtaudut niin aikuismaisesti loma suunnitelmien muuttumiseen. Itse jaksan vaan kiukutella sille, että en tulevana viikonloppuna pääsekään reissuun. Peruutin koko lomankin, kun en halunnut jäädä sitä kotiin mököttämään. Lomailen sitten kun tulee vähän lämpimämpi.

Nuku sinä nyt oikein sydämesi kyllyydestä. Sitä varmaan tarvitset vielä sitten kun palaat töihin, ei tämä hullun mylly vielä siihen mennessä katoa. Aurinkoisia päiviä toivottelen 8)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 15.4.2020 08:54:08

Kiitos Pecorino ja Vilma!
Pari päivää mennyt ihan sohvan ja sängyn pohjalla. Ihan utopistinen olo jostain syystä. Viime yönä mun unessa oli paljon hengityssuojaimia ja joku reissu se oli taas menossa.
Kyllä minä mökötyspuussa aikani istuin kun tämä loma nyt ei niin mennytkään kuin suunnittelin. Jossain muualla mun pitäsi nyt istua aamukahviani juomassa kuin kotona. Mutta sitten mulla kummasti välähteli potilaitten juttuja mieleen kuinka oli kuin kananlento muuttunut suunnitelmat kun oli iskenyt sairauskohtaus tai joku luu napsahtanut poikki. Ei tämä lomasuunnitelman muuttuminen nyt ihan yllärinä tullut ja terveenähän nyt istun kuitenkin kotona. Ja krapulattakin vielä, sekin on semmonen kiva bonus siihen.

Yleensä tutkin matkakohteen säätietoja jo viikkoa aikasemmin, mutta tällä kertaa vilkasin vasta just nyt. Jepjep parikymmentä olis ollut asteita ja aurinkokin paistaisi. Oikein mulkava sää olisi käveleskellä ympäri kaupunkia ja istuskella puistoissa sekä kahviloissa. Mun suurin huvitus reissuilla kun on se käveleminen ja katseleminen. Istua jossakin kuuntelemassa puheensorinaa ja katselemassa ohikulkijoita.
Joo mutta se siitä nyt ja nyt iloitsen siitä mitä minulla on enkä sure sitä mitä ei ole. Kliseistä, mutta totta.

Minussa taitaa heräillä pieni energisyyden kipinä, mutta ei niin vahvasti, että jotakin alkaisin tekemään :lol: kyllä se siellä jossakin on, mutta taitaa vielä vaatia vähän sohvaa ja jotakin sarjan katsomista telkkarista. Ja ehkä se vaatii vielä nuo loput pääsiäissuklaatkin 8)

Isot tsempit jokaiselle tavoitteessaan <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 17.4.2020 06:24:08

Mä olen myös sellainen matkailija, että tykkään istua ja seurata tavallisten ihmisten tavallisia puuhia. Kyllä nähtävyyksistäkin tykkään, mutta vielä enemmän tykkään kierrellä keskysten ulkopuolella. Käydä esim paikallisessa ruokamarketissa :) siellä oppii yllättävän paljon toisten kulttuurista.

Mullakin oli 3 matkaa suunnitteilla tälle vuodelle. Tai mahdollisesti neljä. En usko, että mikään niistä toteutuu. Vaikka rajat aukeaisi niin ne ovat kaikki paikkoja, joissa epidempia on ollut tosi pahana. Yhdessä reissussa on vielä rahaa kiinni. Toivottavasti saan ne takaisin.

Miten on loma jatkunut? Tämä on tämmöinen "pakko-hyggeily" aika pitää lomaa :) että nyt vaan kotona rentoutumusta. Mä olen lievennellyt matkakuumetta katselemalle Areenasta kaikkia matkailu- ja luontodokkareita. Siellä on kyllä aika kivoja.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 17.4.2020 14:22:03

Joo, ihmisten vaklaaminen on just parasta.

Rahojen takaisin saanti voi kestää. Itse sain tällä viikolla takaisin rahat reissusta jonka piti alkaa sunnuntaina. Siitä kun ilmoittivat peruutuksesta meni reilu kuukausi rahojen palautumiseen. Itse ostan kyllä nykyään kaikki matkat luottokortilla, sitä kautta saa varmasti rahat jos ei matkan järjestäjä niitä palauta.

Vilmastolle ihanaa loman jatkoa!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 18.4.2020 09:31:32

No nyt alkaa tuntumaan jo siltä, että sohvalla oon ihan tarpeeksi nyhjännyt :roll: tuntitolkulla hömppäsarjoja ja sisustus/remppa/puutarhaohjelmia. Hirveän paljon telkkarista muuten tulee uusintoja! jokainen ohjelma tulee useamman kerran uusintana :shock:
Ihan tullut joku uusi taso mun tietämykselle tämän viikon aikana telkkarin suhteen. Eilen sitten kaivelin jääkaapin perukoilta siidereitäkin esille ja niitä tissuttelin alkuillasta useamman, varmaan viisi niitä siinä meni. Viinipulloakin silmäilin vaan sen jätin aukasematta kuitenkin. Menin aikasin kuitenkin nukkumaan, mutta nukkuminen oli aika paskaa. Alkoholi sen teki. Kauheita painajaisia ja pätkittäistä unta. Siirryin aamuyöstä sitten sohvalle. Siinäpä se uni sitten tulikin niin tutuksi tulleessa sohvalla :lol: että periaatteessa olen siis nukkunut kymmenen tuntia vaikken kuitenkaan ole.

Kyllä tänään pitää nyt tehdä jo muutakin kuin maata sohvalla. Kauppareissu odottaa. Muutamalle vanhuksellekin samalla ostokset.
Oma jääkaappikin on aika tyhjän näköinen. Pakastimesta ja säilykevarastosta nyt saisin tehtyä vielä muutamaksi viikoksi ruokaa, mutta sitten pitäs leipääkin leipoa kun sitä ei ole ollenkaan. Tai no näkkileipää kyllä olis vielä.
Oikeestaan onkin ollut luovempaa ruoanlaittoa viime aikoina. Yleensähän sitä sen muutaman tarvikkeen kipasee kaupasta töistä tullessa vaan nyt sitä miettiikin, että sen vois vaikka tällä ja tällä korvata. Eilen siinä tissutellessa tein pitsaa ja hyödynsin kaikki viimeset nahistumassa olevat kasvikset ja juuston jämät.

Luottokortilla se minäkin kaikki reissukulut maksan just sen takaisinmaksuturvan takia.
VR palautti tosi nopeaan junalipuista rahat, mutta lentolipuista ei ole vielä tullut rahoja, tulevat sitten kun tulevat.
Muutama muukin reissu on tälle vuotta suunnitteilla. Niihin on nyt vielä kuukausia, mutta aika varmasti ne jää tekemättä. En ole niitä kuitenkaan perunut vielä. Jos nyt kuitenkin joku ihme tapahtuis ja niihin pääsisi. Sitä en sitten tiedä vaikka pääsisi niin haluanko lähteä. En ikinä koskaan kuvitellut, että sanoisin noin, että haluanko edes reissuun! Mutta tämä korona ei todellakaan ole vielä ohi, ei pitkään aikaan vaikka kriisi onkin hallinnassa. Ne huiput on vielä tulossa ja nythän sitä ihmisten sietokykyä karanteenien/määräysten suhteen testataan kunnolla. Ja se kuinka sairaaloitten/hoitolaitosten henkilökunta ja kaikki jotka töissä joutuu käymään niin kuinka ne kestää ja pysyvät terveinä. Mitä pitemmälle mennään niin sitä enemmän niitä sairastuneita näistäkin porukoista tulee. Toivotaan nyt, että ne huiput on sitten maltillisia niin riittää sitten niin hoitajia kuin niitä hoitopaikkojakin.
Ja jospa niitä maskejakin sitten riittäs 8) ihan älytön tämäkin show tässä mikä tuli kun ostivat miljoonilla niitä maskeja joita ei voi käyttää.
Enpä ole aikaisemmin töissä muuten "sillä silmällä" katsellut varastossa maskien määrää, mutta nyt on tullut niitäkin vilkuiltua.

Vielä noista reissuista..oijoi mä rakastan myös notkua ruokakaupoissa ja toreilla ulkomailla ihmettelemässä kaikkea. Ja se kun eksyy vähän sinne syrjempään sinne paikallisten asutusten keskelle niin sekin on vaan ihan parasta. Tulee tirkistelijä olo. Yritän kyllä muka olla huomaamaton, mutta eiköhän tämmönen tyypillisen suomalaisen naisen perikuva aika hyvin erotu tuolla etelämpänä :lol:

Eipä mulla ollut tarkoitus kirjoittaa kuin muutam rivi, mutta niin vaan niitä taas tuli useampi.

Voikaa hyvin ja tsemppiä tavoitteisiinne <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 21.4.2020 07:51:30

Se on tosiaan mun toinen lomaviikko menossa. Erikoinen lomafiilis on kyllä ollut. Ei paha ollenkaan olla kotona vaikka outoa se kyllä mniulle on. Jos olen vaikka 7 päivää lomalla niin niistä ainakin sen 5 olen jossakin reissussa. Jos on neljän viikon loma niin niistä ainakin kolme jossakin muualla kuin kotona. Eli sitten niistä kotona-olo-pöivistä olen tottunut ottamaan kaiken irti tosi tehokkaasti. Aikatauluttamalla suunnilleen :lol: Ja aina kun on kaksi vapaapäivää niin ne tuntuu loppuvan kesken, nyt ei ole kesken loppunut vapaa-aika 8)

No mutta siis viina-asiaa tähän väliin. Lauantaina sitten avasin viinipullon ja vietin wine-o-clockia ja tein pitkän kaavan kautta ruokaa ja huudatin musiikkia. Sitten taas illan päälle tuhosin niitä siidereitä kaapin perukoilta. En taaskaan valvonut myöhään, mutta nukkuminen oli jälleen paskaa. Sunnuntaina ruoan kanssa päivemmällä join loput viinipullosta ja illalla muutaman lonkeron. Kaapin perukoilla oli vielä muutama orpo tölkki vaan ei ne enää vaan maistunut, ei vaan enää huvittanut. Sunnuntaina nukuinkin sitten jo paremmin.
Eilen tein pitkän pyöräilylenkin. Semmosen laiskan fiilistelyretken. Siinä sitten mietin tuota viikonloppuani joka oli osaksi hyväkin. Tajusin, että aina vertaan nykyisiä juomisiani siihen alkupisteeseen ja on todellakin korkea aika muuttaa se ajattelutapa, mutta en mä nyt osaa sitä kunnolla sanoiksi pukea miten sen ajattelen. Tai no edelleen ajattelen, että joka vapaalla ei saa juoda ja tällä hetkellä ettei joka lomapäivä saa juoda. Mutta jos mä nyt olisin ollut reissussa niin joka päivä olisi se muutama siellä mennyt ja nyt on mennyt tosi nollapäivää, mutta viikonloppuna enemmän.
Se on vaan nyt niin mun ajatusmaailma jotenkin solmussa. Tai onko se nyt solmussakaan, mutta en oikein saa nyt mihinkään ajatukseen järkevää otettakaan kun olen töistä pois. En mä töihin ikävöi, mutta viime kuukauden kun on kaiken keskellä ollut niin nyt on ihan outo olo.
Tässä ajatusmyllyssä on jopa ammatinvaihto käynyt mielessä. Mutta mitä mä tekisin/opiskelisin niin se on arvoitus se.
Välillä olen jo suunnitellut muuttoakin jonnekin. En vaan ole mitään asiasta edes miehelle puhunut :lol:

No mutta siis loma jatkuu. Paljon olen pihalla siivoillut, varastonkin raivasin. Grilli on kuumennut ja naapureitten kanssa ollaan seurusteltu tuossa tiellä. Onneksi ne ei nyt uskalla meidän pihalle tunkea ja tain niille harvinaisen selväksi jotka usein tänne yrittelee, että koko vappuviikonlopun olen töissä. Ne tietää, että jos mullon yövuorot menossa niin meille ei ole asiaa silloin :lol:

Eipä mulla muuta kuin tsemppiä jokaiselle tavoitteissaan <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 25.4.2020 11:26:42

Nyt alkaa tuntumaan, että olen ollut ikuisuuden lomalla :shock:
Niin monenlaista ajatusta on kyllä sinkoillut päässä eestaas viime päivien aikana. Minä olen suht energinen ja toimelias tyyppi, tykkään olla keskellä äksöniä. Toisaalta mulla on se erakkouteni. Mikäs tää nyt oli tää mun persoona...ambivertti?
Siis olen nauttinut kotona olosta, laiskottelusta, pyöräretkistä, mutta toisaalta joku tuska kun ei ole päässyt "minnekkään".
Enkä ole kuitenkaan kokenut semmoista karanteenia verrattuna niihin jotka on jo toista kuukautta kotioloissa.
Musta tuntuu, että narisen ihan turhan takia. En mä yksin ole tässä tilanteessa, että lentokonekaan ei ottanut kyytiin :roll:
En ole yksin siinä tilanteessa, että tulevaisuutta ei vaan voi suunnitella.

Mutta siitä olen iloinen etten nyt parin viikon aikana ole joka päivä tarttunut viinipulloon. Toki torstaina kyllä avasin viinipullon ja siitä on onneksi vielä kuitenkin isompi tippa jäljellä (eli en koko pulloa kiskonut tyhjäksi) ja eilen meni kaksi saunasiideriä. Mutta nollapäivien saldo on suurempi kuin viinipäivien.
Toisaalta minua ihan ärsyttää edes kirjoittaa näitä tänne. Mulla on nyt ihan väärä mielentila tähän kirjoittamiseen.
Tuntuu nyt vaan, että plinkkikin on ihan ärsyttävä paikka ja hittoako se kenelläkkään kuuluu olenko juonut vai en :roll:
No joo...itseänihän varten tätä teen ja onpa tämänkin pari viikkosen fiilikset ja juomiset kirjattu ylös.

Todellakin isot tsempit jokaiselle ja varsinkin niille jotka on karanteenissa olleet koko ajan ja vielä jatkavat sitä <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pluto1 » 25.4.2020 18:29:38

Mulla ei olisi ikinä säilynyt osa viinipullosta torstailta asti:)
Pluto1
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Pecorino » 25.4.2020 21:25:38

Mä olen jotenkin laitostunut tähän karanteeniin. Ihmeellistä! Eli tämä sopii mulle paremmin kuin töissäkäynti. Siis etätyö vs officelle meneminen. Etätyö ei ole täydellistä mutta tykkään enempi.

Mä ajattelin huomenna viettää "köyhän naisen matkailua". Eli tyyppi Google mapsiin kartalle ja roadtripille :)
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anymouse » 25.4.2020 21:50:11

Kumma, mutta itse matkustan vain virtuaalisesti. Katson kuvia, videoita, tarinoita sieltä minne ikinä haluaisinkaan mennä. Internet-matkailua siis, hienoa! Mitään muuta en kaipaakaan. Viimeksi olen istunut lentokoneessa vuonna 1994. Totta tuo.
Anymouse
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 27.4.2020 09:02:09

Eilen mä sen tajusin, että teinhän minä yhden reissun tällä lomalla. No matkan itseeni tms kliseistä.
On se ollut hyväksi pysähtyä ihan itsensä kanssa aloilleen. Liekkö olen sen viisaampi itseni kanssa, mutta eilen oli vaan omituinen hymyilevä olo. Mulla meni osa lomasta istumalla jossakin mökötyspuussa, mutta onneksi osasin aina välillä kiivetä alas sieltä :lol:
Alkoholin käyttöä pelkäsin...siis sitä, että kolistelen pulloja ja tölkkejä joka päivä. Mutta ei tarvinut edes taistella asian kanssa.
Olis voinut tietysti olla nollalinjalla koko loman vaan siihen mun tahtotila eikä halu nyt riittänyt.
Ja näitten päätösten/valintojen kanssa sitä on vaan sitten itse elettävä. Minä kun edelleen peilaan omia ajatuksia/haluja/tahtoa muutamaan tuttuun vähentäjään jotka on vähentäneet nollaan asti <3
Pluto ei niitä pulloja mulla jäänyt vajaiksi aikoinaan eikä se ollut pullo vaan pönttö. Tämä on vuosien tulosta vähentämisen kanssa ja edelleen työtä riittää. Joskus tuntuu, että typeryyttä tämä on roikkua rajoilla, mutta omapa on valintani.

Anymouse virtuaalimatkailu on hieno juttu! sitä minäkin harrastan paljon. Mulla on tuttuja paljonkin jotka ei ole koskaan olleet lentokoneessa tai käyneet ulkomailla sekä sitten joku joka on kerran lentänyt jonnekin. Eikä hekään kaipaa sen enempää reissaamista.
Minä taas oon vaan koukuttunut siihen toisenlaiseen reissaamiseen. Mutta nyt tässä viikonloppuna siivoilin koneelta kuva-arkistoja ja jäin tosiaan selaileen reissukuvia. Tuli kiitollinen ja hämmästynyt olo siitä kuinka paljon olen livenä nähnyt ja kokenut.
Ja Pecorino google maps on mulle ollut vain semmonen etukäteisjuttu kun tutustun paikkaan mihin olen menossa. Ei ole tullu mieleen edes, että sitä voisi käyttää muulloinkin kuin ennen reissua :shock: mun virtuaalimatkailu kun on kuvien katsomista.
Mun pitää ihan nyt muuttaa käsitys tuosta virtuaalimatkailusta :lol:

Monta uuttakin on tullut tänne mukaan ja kaikille TERVETULOA! jos nyt satutte tätä lukemaan :)
Ja jokaiselle luonnollisesti isot tsempit niissä tavoitteissanne <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.5.2020 10:05:44

Missä sinäkin piileksit? Et kai ole tartuntaa saanut työpaikalta?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 11.5.2020 11:09:18

Aika hauskaa kun Vilma tulit tänne kyläilemään just samana päivänä kun minäkin oli aikonut huhuilla tuttuja tyyppejä täällä :lol:
Olen minä monta kertaa aikonut jotakin naputella vaan en vaan ole saanut aikaseksi. Ihan kuin ei olisi mitään sanottavaa.
Tietääkseni en ole koronaa saanut, mutta mistä sen tietää vaikka olisinkin :shock: mutta kumma kyllä en pelkää sitä saavani töistä, mutta muualta kyllä. Ei sinne päivystykseen noin vain kukaan pääse enää ovista sisälle ja jos olen koronaepäilyjen kanssa tekemisissä niin todellakin olen ohjeitten mukaan suojautunut. Enemmän minä pelkään tuolla kaupassa kun ei jotkut vaan välitä turvaväleistä tms :cry:

Jotenkin se arki loman jälkeen rysähti täysillä päälle ja vappukin meni niissä merkeissä. Mulle iski välillä todella turhauttava tunne tämän kaiken keskellä ja teki mieli huutaa ja hakata joku/jotain. En nyt ole todellakaan ainoa tällä maapallolla jolle tuo fiilis tulee, mutta melkein säikähdin moista reaktiota. Ja mieskin kun on nyt ollut tosi paljon kotona tekemässä etätöitä niin se vähän välillä kiristää tunnelmaa 8)
Se on ollutkin aika tyytyväisen näköinen kun olen lähtenyt yövuoroon..lämmittänyt saunan jne sekä nauttinut olostaan :lol:

Ja olen minä vähän tissutellutkin, mutta kun uusi sääntö mulle on ettei saa juoda jos on yksi vapaapäivä niin vähenee nuo lupakortit :shock:
Eli arki sujuu edelleen nollilla (nehän ei olekkaan ollut mun ongelma) ja osa vapaistakin niin kuin olen päättänyt, mutta näköjään osaan edelleen niitä pulloja aukoakin, mutta en onneksi niitä pönttöjä enää. Mutta ei tässä nyt passaa tuuletella asiaa. Edelleen on tekemistä eikä kaikki tule luontojaan ja siis edelleen roikun siinä löyhässä hirressä asian suhteen.
Että nyt vaan pitää opetella sitä hemmetin "uutta normaalia".

Tsemppiä tavoitteisiinne <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.5.2020 08:43:15

Siis tuo UUSI NORMAALI alkaa mennä jo niin vastakarvaan minulla, että toivon sen termin julistettavan pannaan. Meilläkin jopa toimitusjohtaja viljelee sitä koko ajan kaikessa kommunikaatiossaan. Voitaisko vaan olla? Ihan ilman termejä?

Ymmärrän hyvin tuon, että pelkäät enemmän tartuntaa esim kaupassa kuin töissä. Se on jännä kuinka se "ei oma" ympäristö vaikuttaa. Täällä työpaikalla voi mennä päiviä niin, että en puhu kenenkään kanssa. Mutta kun tuttu tulee puhumaan niin ei yhtään häiritse jos ei muista 2 metrin sääntöä. Mutta autapas kun tulee joku jota en tunne istumaan vaikka 5 metrin päähän niin alan mulkoilemaan vihaisesti. Ja kaupassa esitän yskivää jos joku kehtaa lähestyä :P .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät