Olet täällä

Päivittelyä (nääs nääs)

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Päivittelyä (nääs nääs)

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 9.3.2019 18:55:08

Päädyin sitten omaan ketjuun, kun en kehdannut enää muiden ketjuissa avautua. Ajattelin täällä pistäytyä säännöllisen epäsäännöllisesti, vähän fillisten mukaan.

Tilannekatsaus; tipaton tammikuu meni mainiosti, ei huonja fiiliksiä, hyvät yöunet, positivinen mieli. Helmikuukin meni lähes kuivin suin. Pari kertaa join puoli pullollista viiniä ( n. 3 lasillista) tuntematta siitä huonoa mieltä.

Nyt maaliskuussa sattui erakkoelämääni kaksi sosiaalista tapahtumaa viikon sisälle, mikä oli siis todella paljon. Ensimmäisessä olin emännän roolissa ja menihän se hyvin, mutta join vain liikaa. Toisessa olin vieraana ja meni hyvin.
Join kohtuudella.

Mutta; mieli on jotenkin apea ja unet olleet sirpaleisia. Vaikuttaa koko olemiseen, enkä oikein tunne löytäväni iloa mistään. Vanha apeus kolkuttelee mielen pohjalla. Eli tämä on selkeä viesti itselleni; päihteetön elämä on minulle paras ratkaisu.

Tuntuu harmilliselta hakea syytä juoda muista ihmisistä, eihän sitä viiniä kukaan kitusiini kaada. Mutta edelleen se sosiaalinen paine! Onneksi lähiaikoina ei ole kutsuja/vierailuja ja voin taas aloittaa voimaantumiseni.

Yritän päästä takaisin siihen normi arkeen, joka kuitenkin on sitä itselleni parasta. Rutiineineen ja toistoineen. Sitähän se elämä suurimmaksi osaksi on.

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille. Itse viihdyn kirjan ja vihreän teen kera. Aamulla lenkille, joka toivottavasti olisi pitempi kuin tänään. Ja sen myötä toiveikkaana uuteen viikkoon - toisiko se kevään jo lähemmäs?
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Päivittelyä (nääs nääs)

ViestiKirjoittaja juhanikari » 10.3.2019 04:06:06

Tervetuloa uudelle ketjullesi!

Kirjoitit että unet olleet vähän sirpaleisia. Sama täällä. Sain unen vasta yhden maissa. Nukuin erittäin sikeästi kun kolmelta pieni koiramme raapi mua olkapäästä että haluaa sänkyymme. No eihän rakkaalle koiralleen osaa olla vihainen. Mutta unet meni. Olen nyt tunnin tuijottanut pirteänä kattoon. No yhtenä syynä on että sairastan biboa. Mutta kyllä varmaan yhtenä tekijänä on perjantain oluetkin! No ei kai tässä muuta kuin aamukahvin keittoon. Vaimo nukkuu sikeästi!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 10.3.2019 07:06:16

Huomenta Juhani,
mun unet paranee mitä pitempi aika viinin juomisesta on kulunut. Ne normalisoituvat pikkuhiljaa ja lisääntyvät. Viime yö meni jo hienosti, tästä eteenpäin vain parannusta.

Elämä on valintoja. Nuorempana ei ollut ongelmia juomien määrässa/nukkumisessa. Nyt on molemmissa. Sen olen jo tähän ikään mennessä ymmärtänyt, että alkoholisti en ole, suurkuluttaja kylläkin. Siitäkin on hyvä (ja aikakin!) oppia pois.

Leppoisaa sunnuntaita, lumisade saisi jo loppua.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja juhanikari » 10.3.2019 08:59:38

Huomenta vaan!
Sain sitten nukuttua pätkittäin pinnallista unta. Se on selvä että alkoholi ei ainakaan paranna unta. Mukavaa sunnuntaita!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 10.3.2019 10:52:43

heipat Ginger, kiva ku laitoit oman kettingin kehiin :P ja nimen omaan, omien fiilisten mukaan kirjoittelet ja päivittelet.
oma ketju on siinä mielessä hyvä että sieltähän ne päivityksensä löytää helpoiten kun/jos jälkikäteen haluaa tsekkailla menneitä tapahtumia ja tunnelmiaan. itse luen joskus omasta ketjustani millaiset olivat fiilikset ja tapahtumat menneinä kuukausina. koen sen aika tärkeäksikin, sitä kun niin helposti unohtaa sekä negat että possarit menneet.
Juhani, todella harmillista kun sulla on usein näitä uniongelmia. pahoittelen. itsellänikin on tiedossa uusi vaikea jakso alkukesästä taikka jo toukokuusta lähtien aamun valon takia. toinen vaikea kausi on siis kaamosaika. reagoin valoon/pimeyteen voimakkaasti.
entä onko sulla tällä hetkellä muita bibo-sairauden oireita? kuinka usein niitä esiintyy ja millaiset ennakkotekijät niiden ilmaantumiseen vaikuttaa?

Ginger, täälläkin päässä vähän pitkästyttää tai on semmoinen tylsä sunnuntaimeininki. mitäpä tähän muuta voi kun todeta että tämmöistä se välillä vaan on. älä nyt tuosta välitä että viikkoosi sattui kaksikin viinitapahtumaa, sehän on niin poikkeuksellista. puhun siis morkkiksesta, univaikeudet taas on asia erikseen. vai onko mielen päällä jotain muutakin? entä pääsitkö tänään aamulenkille?
kävelylle lähden minäkin iltapäivällä; takuuvarmaa mielenkohotusta.

mukavaa, muuten, että teitä eläkeläisiä on täällä muitakin itseni tavoin :D meitin elämä on niin erilaista kuin työssäkäyvien.
välillä hengästyn pelkästä mielikuvasta kun nämä ahkerat ihanat ja sitkeät immeiset paahtavat päivästä toiseen.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 10.3.2019 11:25:06

Kiva Sylvia kun kävit vierailulla. Ja oikeassa olit arvelujesi kanssa; mielen päällä oli paha mieli. Eräs läheiseni pahoitti mieleni niin, että pitkästä aikaa itkin. Menetin yöuneni ja kierin ahdistuneena lakanaani kiertyneenä ja seurasin yön etenemistä. Eilen olin zombi, mutta sisukas. Päätin että ei enää paskaa mun niskaan, tästä lähtien jokainen hoitakoon tonttinsa. Ja myös se vahvisti tuntemuksiani, että pahaa mieltä ei lääkitä alkoholilla vaan muilla keinoin.

Ja tadaa - aamulenkki kahlattu yhdessä tippuvien räntäriekaleiden kanssa. Ja totisesti elo tuntuu omanlaiselta; ongelmaratkaisukyky on palannut, aurinko paistaa ja tunnen olevani elossa. Sitä tunnetta totisesti toivon meille kaikille ongelmiemme/koettelemustemme keskellä!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja juhanikari » 10.3.2019 12:23:28

Kyselit Sylvia miten jakselen biboni kanssa. No unettomuuden lisäksi pukkaa masennusta ja ahdistusta satunnaisesti. Manian takia olen ollut neljästi sairaalahoidossa, mutta kun aloitin Lito lääkityksen on maniat pysyneet poissa.

Sinulle paljon jaksamista paljon vakavamman sairauden kanssa!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 10.3.2019 18:48:47

Tervehdys uuteen ketjuun! kyllä se oma ketju on hyvä olla olemassa vaikkei sinne koko ajan kirjoittaisikaan. minusta on tosi muistia virkistävää käydä välillä lukemassa niitä omia fiiliksiä.

Minä kävin tänään metsässä rämpimässä ja siitä tuli hyvä olo. Luonto hoitaa :)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 11.3.2019 08:46:07

Huomenta Vilmasto ja kiitos tervehdyksestä! Olen sinunkin kuulumisia seurannut jo pitkään. En tiedä olenko luonut oman nielkuvan, vai mistä tulee tunne, että täällä on mukava naisjorukka jutustelemassa ( nimimerkeistä päätellen). Mutta ihanaa että joukossa on muutama mieskin. Miehet jotka osaavat ilmaista itseään verbaalisesti ovat harvinaista herkkua ainakin mun kaveripiirissä.

Mutta hyvä aamu, takana 7-8 tunnin yöunet, jotka ainakin minulle ovat jo luksusta. Mutta en ala tässä leijumaan, huomenna ne voivat olla vain 5-6 tuntia ja sekin on normielämää.

Tänään täytyy päästä myös metsään, sieltä se hyvä olo kumpuaa. Vaikka teenkin lenkkini aina kuulokkeet korvilla (paras lenkkikaverini ikinä!), niin riittävä rasitus, raitis ilma ja luonto antavat voimaa. Sitten voi keskittyä arjen muihin haasteisiin.

Mukavaa viikkoa kaikille!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 12.3.2019 15:35:44

On päiviä ja päiviä. Tämä niistä jälkimmäinen, ei niin hyvä kuin eilen. Vajaan neljän tunnin unosilla ei hurjasti ratkota ongelmia tai hypätä pitkälle automatkalle kuskiksi. No jotenkin tämäkin päivä on madeltava, tein kuitenkin metsälenkin.

Ja kiitos kunnalliselle terveydenhoidolle; nysähampaistani yritetään vielä kehitellä käyttökelpoisia sen sijaan että kiskottaisiin ne yksitellen pois. Puolitoista tuntia hamppiksen tuolilla noilla hinnoilla kestää kummasti, jos lego on vielä sen jälkeen käyttökelpoinen.

Illalla lukemsta ja aikaista unta, kiitos.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 16.3.2019 16:55:08

Lauantairauhaa. Pitkä lenkki kahlattu tihkussa ja tuulessa. Kirjastosta kasa lukemista moneksi päiväksi. Tasainen mielihyvä hyrinä hyvästä olosta.

Näin ei ollut viikolla. Hammas kiukutteli, vihloi, paleli ja vilunväreitä meni kaikenaikaa. Tulehduskipulääke olisi lienee ollut oikea ratkaisu. Valitsin kuitenkin täyteläisen espanjalaisen punaviinin ruuan kanssa. Puoli pulloa, kolme lasillista. Toimi tällä kertaa. Kipu katosi, nukuin hyvin ja kumma etten tuntenut edes huonoa omaatuntoa alkoholin käytöstä. Tämä siis torstaina, viikon saldoksi nuo kolme korjauslasillista. Eilen ja tänään vihreää teetä ja toiveita keväästä ja lämmöstä.

Viikonloppua kaikille!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 17.3.2019 09:09:18

Auttamassa neiti Kevättä takapihalla. On se kumma että täällä Suomessa joutuu kevättä aina avustamaan, muualla Euroopassa se sipsuttelee ajoissa paikalle.

Takapihalla ainakin puoli metriä, paikoitellen enemmänkin lunta. Huah! Onko tämä muka hyötyliikuntaa?
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 17.3.2019 09:54:05

on! on tuo erinomaista hyötyliikuntaa. ihailen myös sun tarmokkuutta näissä metsäkävelyissä. kuten Ulpukka käy nykyisin ahkerasti aamu-uinnilla; olette te reippaita tyyppejä.
mitä muuten meinaat että hampaasi on "nysä"? tarkoitatko että iän myötä hampaat on "pienentyneet"? ystäväni nimittäin väittää, että hänen hampaansa ovat jotenkin pienentyneet nysäksi, käyttipä samaa sanaakin siis, ja jatkoi että se on liiallisen lipittelyn lopputulema.
nyt hän pelkää että lääkäri haluaisi kiskaista ne pois. onko se mahdollista? ei kai hampaita irti vedetä jos ei ole esim pahoja tulehduksia? joita ei hänellä ole.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 17.3.2019 10:47:17

Aamupäivää Sylvia, mun aamuni alkoi jo kuudelta, joten olen ehtinyt touhuta paljon. Nakella niitä lumia takapihalla. Ja tehnyt lenkin niin että hiki valui selästä. Olen niin käsittämättömän turhautunut tähän säähän. En jaksaisi millään näitä GT:n värisiä päiviä, kun taivaalla ei ole yhtään sävyjä.

Mitä hampaaseen tulee, niin se on jo kertaalleen juurihoidettu hammas, joka jostain syystä siis tulehtunut? Aiheuttaa ikävää toispuoleista päänsärkyä. Hl sanoi laittavansa sen niin matalaksi kuin pystyy, jos siinä vielä paikka pysyisi tai oikeammin jos juurikanavat saataisiin auki ja uudet mömmöt sinne ja paikka päälle. Jos ei niin veks. Seuraillaan, katsellaan, tää on niin pientä valitusta sun koettelemusten rinnalla, että oikein taas hävettää.

Mutta ristiriita nopean valon lisääntymisen ja maassa jököttävän lumen kanssa on niin sietämätöntä. En viitsi edes laittaa siemeniä itämään, kun niistä kasvaa vain hentoja ruipeloita. Aurinkoa nyt tänne ja äkkiä!

Mä tein kans vaalikoneen ja kas; Rkp. Hm, mitähän uskois. Pitänee vielä miettiä

En voi kirjoittaa suloista sunnuntaita tässä mielentilassa, joten toivotan siedettävää sunnuntaita sidukoitta.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 18.3.2019 05:38:01

ok, sulla siis yksi hammas joka temppuilee, mun ystävä tarkoitti siis koko kalustoaan.
mullakin on vedetty kaksi hammasta alapurennasta just jonkun ihme tulehduksen takia joissa ei ollut (muistaakseni) edes kipuja.
GT:n värinen ilma :lol: voisiko tuon paremmin ilmaista. ei muuta kuin malttia mieliimme kevään odotuksessa ja muutenkin!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät