Olet täällä

Päivittelyä (nääs nääs)

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päivittelyä (nääs nääs)

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 18.3.2019 07:18:09

Ja toiset aikaiset huomenet Sylvia, olit ehtinyt piipahtaa jo täälläkin.

Ja todella toivon itselleni malttia verkkaisesti edistyvän kevään suhteen, tämä kiukuttelu on niin kehittymätöntä.

Mutta uneeni; olen pitkin kevättä nähnyt unta paitsi taloista, myös häistä. Milloin kenenkin, mutta nyt olin morsiamena. Minulla oli ongelma koska kukkakimppua ei ollut ja jouduin haalimaan sen jostain marketista (nuupahtaneita vaalenpunaisia pitkävartisia ruusuja). Mutta sidoin ne itse yhteen leveällä tummanpunaisella paksua samettia olevalla nauhalla. Nauhaa oli paljon. Joku outo porukka heitti mut kirkkoon, kömmin takapenkiltä mekkoni kanssa ja huomasin miettiväni onko se liian pitkä ja kompastunko kenties? Kirkko oli korkealla tuulisella paikalla meren ympäröimänä, tuli mieleen Irlanti. Odottelin miestäni ulkona kirkkoon vievällä punaisella matolla. Näin hänet vilaukselta kirkon edessä ja ajattelin, voi ei, sillä on arkivaatteet. Mutta kun hän tuli viereeni oli frakki. Siis sama mies jonka kanssa olen edelleen naimisssa. Siihen heräsin. En pystynyt enää nukkumaan. Kello oli kuusi aamulla.

Mulla on suppea unikirja joka kertoo mm häistä sitä sun tätä. Ja esim että intialaisen tulkinnan mukaan se tarkoittaa kuolemaa tai suurta tuskaa. No jos tämä viittaa iäkkään läheisemme (yli 90) tulevaan poismenoon, niin näinhän se voisi olla. En kuitenkaan kokisi siitä suura tuskaa vaan rehellisestä helpotusta. Mutta eniten unessa jäi askarruttamaan se viininpunainen leveä samettinauha. Väri oli niin upea (väreillähän on oma merkityksensä myös) ja pehmeä paksun pinta. Hui!

Mutta takaisin valve-elämään. Uusi viikko, uudet kujeet. Aion jatkaa kevään edistämistä. En lintsaa liikunnasta. Toivon etten söisi kokonaista suklaalevyä kerralla ( kuten kävi eilen). Ja kaikille muillekin mukavaa ja levollista viikkoa. Tapahtuisipa paljon myönteisiä asioita itse kullekin.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Päivittelyä

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 26.3.2019 09:37:32

Tiistai. Tuntuu tukkoiselta, vaikka aurinko paistaa ja kevät etenee.

Lienee kevätväsymystä tai muuta turhautumista. Niin monet asiat kun ovat keskeneräisiä tässä ympärilläni. Ehkä mieli taas kohentuu kun pääsen metsään ja teen suorituslenkkini.

Täällä plinkissä olen välillä hypellyt vähentäjien ja lopettajien puolella osaamatta päättää missä olisin. Se on vähän tälläinen on-off-tila. Toisaalta en kaipaa viinin tuomaa tunnetta/nautintoa/makua. Mutta hetkessä voin olla valmis juomaan sitä jos niikseen tulee. Tässä hetkessä kuitenkin olen tyytyväinen jos on 0-viikkoja ja viikkoja, jolloin kokonaiskäyttö jää 5-7 annokseen.Taiteilua nautinnon ja kieltäymysten välillä. Sen olen huomannut että mun ei kannata ääneen sanoa suunnitelmistani. Sen jälkeen ne vähintään karahtaa kiville. Jälkeen päin voi sitten kertoa kuinka kävi.

Nyt kuitenkin voimien keruuta tulevaan. Äiti- vkl tulossa.

Mukavaa maaliskuun viimeistä viikkoa. Sanotaan, että huhtikuu on kuukausista julmin. Toivotaan että se olisi vain sanahelinää.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Päivittelyä

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 4.4.2019 15:39:37

Piipahdan ketjussani pikapikaa. Huhtikuu on hyvässä vauhdissa ja kevään eteneminen samoin.
Takana hyvä äitivierailu. Onneksi olen pysytellyt kuivin suin, sillä niin paljon tunteita/vaikeita asioita ja tätä hetkeä sisältyi vierailuuni. Haikeaa on katsoa äidin haurastumista, mutta samalla on säilytettävä oma mielenrauha/itsenäisyys. En ole ostettavissa.
Ja tietenkin elämääni kuuluu myös oman lapsen kipuilu/kiukuttelu ja myös ne kaikki syydetään äidin niskaan. Ei isän.
Mutta koen olevani henkisesti aika vahvoilla. Tunnen oloni muuten hyväksi, mutta edelleen nukun huonosti. En kaipaa viiniä. Mutta en myöskään tunne samanlaista riemua kevään edetessä kuin nuorempana.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 7.4.2019 09:14:36

HS tänään/alkoholin käyttö lisääntyy eläkkeellä ollessa. Mikäli muistan oikein niin miehillä annoskoot kasvoivat ja naisilla taas käyttökerrat. Joten todella asiaa rajoittaa/vähentää alkoholin käyttöä jo ennen eläkeikää. Tai ainakn sitten kun on jo vapaalla.

Olen viettänyt muutaman talven ns. lämpimässä viinimaassa, jossa marketeissa on hyllyt notkuen alkoholia tarjolla ja aina -30 -50 -70% tarjouksia. Joka puolella näkyi turistiseurueita nauttimassa viiniä tai olutta ruuan kanssa tai ilman. Ikuiselle reppumatkalle jämähtäneet nuoret nauttivat kaupungin keskusaukiolla viininsä pahvitölkeistä ja kerjäsivät rahaa saadakseen sitä lisää. Oikeastaan oli aika vaikeaa ummistaa silmänsä alkoholin käytöltä.

Mulle tuli siellä jotenkin käyttöähky. En tarkoita että olisin vetänyt övereitä, vaan tuli tunne että mähän olen tyhmä jos tulen Suomeen sairaanpana kuin lähtiessäni. Ja varsinkin kun omalääkärini oli ystävällisesti huomauttanut kuullessani että lähden, niin " varovaisuutta sen alkoholin kanssa".

En ollut siellä absolutisti, mutta kehitin nirsouden. Koska halpaa punkkua sai jo 2€:lla, niin se oli mielestäni kuraa. Onneksi en juo olutta, sillä se maksoi alle euron. Väkeviä en käytä. Joten jos halusin juoda hyvää punkkua ruuan kanssa, niin maksoin siitä vähän enemmän olettaakseni että se oli hyvää. Alkoholipäiväkirjaa olen pitänyt jo vuosia ja jälkeenpäin tarkastellessani totesin, että alkoholinkäyttöni oli siellä toisinaan vähempää kuin Suomessa. Olisiko säällä ollut vaikutusta?

Nämä vain tämän hetken mietteitä. Jos sinne vielä joku talvi päädyn, niin tiedän ainakin millaista elämä siellä on. Suomalaisklikit ovat ärsyttäviä ja kyllä se käyttö aika runsasta on. Mutta maanpäällä ei ole paratiisia. Eikä ne ongelmat joita on Suomessa, siellä ainakaan parane. Mutta toki terveellinen ja suotava kokemus nähdä millaista on elää muuallakin kuin täällä Suomessa.

Niin ja tekstin alkuun; jos on kipuja, yksinäisyyttä ja taloudellisia ongelmia, niin helppo on pulloon tarttua. Valitettavasti ne ongelmat eivät sillä ratkea, vaikkakin tuovat hetkellistä lohtua. Elämä on jatkuvaa sinnittelyä. Tsemppiä meille kaikille.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 26.4.2019 16:24:55

Viikon avainsanat; vaskulaarinen dementia ja rintasyöpä. Näillä mennään ja katsotaan miten käy. Eka diagnoosi 91 vuotiaalle, toka 85 vuotiaalle, leikkaus kahden viikon sisään ja levinneisyydestä ei tietoa. Tulee kiireinen kevät, mut siitähän mä pidän.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 27.4.2019 06:15:19

voi ei miten ikäviä uutisia, Ginni!!! iäkkäitä ovat kumpainenkin läheisesi, mutta eniten olenkin (anteeksi jos asiatonta) pahoillani sun puolesta. taas sait lisätaakkaa. mullakin täysin ulkopuolisella alkaa riittää tuo vanhuksesi sairastelu! pahinta se on toki hänelle itselleen, mutta kyllä sinäkin jo ansaitsisit vähäsen iisimpää menoa.
hiton elämä. miks koko ajan vaikeuksia ja vastoinkäymisiä! suututtaa.
energiaahan sulla riittää ja piisaa ja selviydyt vissiin mistä tahansa. sanon suoraan (ja olen sanonut tämän ennenkin) että mä en kykenisi vastaavaan, tukemaan toista ihmistä noin paljon.
miten 91 v vanhus nyt? saako hän paikan dementiakodista vai mitä tapahtuu? olen käsittänyt että hän periaatteessa asuu yksin vaikka joutuukin olemaan pitkiä aikoja sairaalahoidossa. kuinka "pitkällä" muistamattomuus on?
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 27.4.2019 07:51:17

Kiitos Sylvia sanoistasi, sinulla sitä vertaistukea riittää muillekin.

Olen jo monesti sanonut ja ehkä kirjoittanutkin, että pitkäikäisyys ei ole mielestäni mitenkään tavoiteltavaa tai hienoa. Se on hiton rasittavaa niille läheisille, jotka joutuvat väkisinkin toimimaan osittain omaishoitajina! Mutta minkäs teet, lääkäri/lääketiede hoitaa niin pitkään kuin edellytyksiä siihen on.

Nyt dementoituva läheiseni on alkanut elämään mielestäni omassa totuudessaan. Koteloitunut kuin toukka, välillä sieltä putkahtaa uusintakysymyksiä samasta asiasta ja sitten tulee taas vajoaminen. Ollaan seurantavaiheessa, palvelutalo ei kuulemma ole enää ratkaisu vaan vuodeosasto. Onneksi ehdimme tehdä hoitotahdon.

Toinen, leikkausta odottava läheiseni asuu kaukana pk-seudulta ja on reipas ja positiivinen, mutta tarvitsee toki leikkauksen jälkeen apua niin arjessa kuin henkisestikin. Toki menen sinne jeesaamaan.

Tunnustan että join eilen silkan turtumuksen hakuun pullollisen punkkua. Se toimi, ei ollut krapulaa, ei morkkista, ei mitään. Mutta ymmärrän toki että se ei ole toimiva ratkaisu enkä voi jatkossa tehdä noin.

Tämä on vähän kuin lentokoneen tippuessa annettava toimintaohje; laita ensin happinaamari itsellesi ja auta sitten vasta muita. Eli mun pitää nyt pysyä täyspäisenä ja hyväkuntoisena. Jotta en romahda. Jotta voin olla muille avuksi. Jotta elämä jatkuu. Sylvia - sun rutiineissa pysyminen on juurikin se juttu millä mennään. Turvallista, tuttua.

Kyllä se tästä, kaikki järjestyy ja kaikella on aikansa. Mutta totisesti toivon, että kun nämä läheiset on hoidettu, niin olisi hetkonen helpompaa aikaa.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Päivis » 27.4.2019 18:57:44

moi, 'olet hienosti ollut pitkään juomatta älä suomi itseäsi.
Päivis
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Päivis » 27.4.2019 19:15:14

Lapset valitti että soitqn niin kovaa että keinuille kuuluu. So what
Päivis
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 28.4.2019 07:04:31

Kiitos Päivis, joo olen vähän turhan ankara itselleni välillä. Mun pitäis ottaa toi "so what"-asenne käyttöön. Toisaalta ihanaa kun voin ajatella ,että vielä on paljon opittavaa.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 5.5.2019 16:47:22

Kiitos halauksesta Sylvia!

Täytyy myöntää, että ikäväkseni olen taas alkanut heräilemään yön pimeinä tunteina. Jotenkin sellainen olo että pitäisi ratkaista kaikki keskeneräiset asiat. Mihin ei kuitenkaan pysty ja jotka eivät todella ole minun ratkaistavanani.
Myös ikävä kyynisyys nostaa päätään, mitä tunnetta en todellakaan halua kokea.

No ensi vkolla taas tiedetään enemmän. Matkustan loppuvkolla äitiä hoitamaan. Se ei ole ongelma vaan harmillista on se, että hän on mielestäni ylireipas. Sillä hän on tietoinen anoppini tilasta/hoidosta jne. Se tuntuu vähän epäreilulta, koska on oikeutettu sairaana myös toisenlaisiin tunteisiin. Toki positiivisella mielellä paraneminen etenee paremmin ja positiivisen ihmisen kanssa on mukavampi olla. Mutta tässä tulee esiin tämä ikuinen äiti-tytärsuhde ja joudun nyt laittamaan kaiken diplomatiani peliin. Etten loukkaisi ja osaisin olla ymmärtäväinen. Tehokas olen käytännön hommeleissa, sen toki tiedänkin, mutta kun se ei ole kaikki.

Ei kyllä tulisi mieleenkään juoda nyt mitään. Lenkkeily jeesaa mieltä ja antaa positiivisiä fiiliksiä ja parantaa ongelmaratkaisukykyä. Kuten olen aikaisemminkin jo todennut. Mutta vääjäämättä mieleen hiipii että mitä seuraavaksi, kun nämä mummelit on hoidettu? Ehkä ei kannata kovin pohtia vaan elää tätä hetkeä. Ja iloita kaikista pienistäkin asioista. Voisihan tilanne olla paljon huonompikin.

Kevät etenee (kuitenkin!). Ja on mukavaa kun voin olla hyödyksi. Loppukesästä tapaan taas toisen lapsistani, mikä on IHANAA! Kyllä tämä tästä, voimia kaikille muillekin tulevaan viikkoon.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 13.5.2019 03:26:07

Maanantaiaamua, aikaista sellaista. Muutaman pvän plinkkikatkoksen päivitystä. Omaishoitajana ei siis ollut aikaa/voimia plinkitellä.

Mutta äidin leikkaus on nyt ohi, se meni hyvin ja tehokkaasti. Olen kuvitellut aina, että täällä Hus-alueella toimitaan ripeästi, mutta kyllä niin tehdään myös maakunnissa; rintasyöpäleikkaus ja seuraavana päivänä kotiutus. Mikäli dreenin nestemäärä on alle 50 ml ja potilas jotakuinkin ok, iästä riippumatta. No äitini on sellainen tehopakkaus, kävi jo lenkillä kotiutuspvän iltana. Tekee reippaasti jumppaliikkeet, ei ole kipuja ja asennoituu tilanteeseen myönteisesti. Se on siis status nyt, viiden vkon päästähän saadaan vasta tulokset ja tietoa jatkohoidosta, siitä yksilöllisestä, kuten Sylvia olet maininnut.

Mulla oli kyllä puuhaa, mutta se oli kivaa ja hyödyllistä. Kauppa-asiat, ruuanlaitto, tiskit, jatkoseurannasta sopiminen jne. Onneksi on kotihoito, jonka äitikin siis hyväksyi, varmaan ihan mun mielenrauhan vuoksi. Enhän voi sinne jäädä asumaan. Enkä myös halakaan.

Ja täälläpäässä sitten dementoituva vanhus viimein tehostetun ympärivuorokautisen hoivan piiriin. Siinäkin erinäisiä paperiasioita ja hakemuksia hoidettavana.

Toivon että saisin kohtuulliset yöuneni takaisin. Nyt pitää vain pysyä vahvana eikä miettiä turhaan tulevia. Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta liikunta jeesaa ihmeen paljon. Ja pääni ( joka tuntuu reikäiseltä kuin emmentaljuusto vähistä unista johtuen) - on kuitenkin kohtuullisen kirkas. Päihteettömyydellä lienee osuutensa, niin ajattelisin. Näillä mennään.

Aurinkoista ja voimaannuttavaa vkoa kaikille!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 13.5.2019 09:57:04

voi miten hienoa että äitisi leikkaus sujui hyvin ja mutkitta!
siis mitä ihmettä, äitisi lähti siis iltalenkille... oho! jo on tosiaan tehopakkaus vaikkei hänellä onneksi kipuja olekaan.
nopeasti tosiaan kaikki hoitui. toisin kuin sulla niin mulla on ollut mielikuva että juuri maakunnissa asiat sujuvat reippaalla tahdilla. vaihtelua tietysti tässäkin asiassa eli ei voi yleistää.
viiden viikon odotus tuntuu toivottoman pitkältä mutta siitä selviää kyllä. sano äidillesi että nyt olisi loma, että asennoituisi odotteluaikaan lomana, mikä on aina auttanut mua vastaavissa tilanteissa. tiedän toki ettei se kaikille toimi. mutta tämän "loman" aikana voi tehdä esivalmisteluja päänsä kanssa ottaa vastaan uutiset mahdollisista jatkotoimenpiteistä.

no jo oli aikakin vanhuksesi päästä tehostettuun ympärivuorokautiseen hoivaan. herranen aika se kesti ja kesti. nyt sullakin on henkisesti helpompaa kun ei tarvitse miettiä mitä siellä kotona tapahtuu vanhukselle (silloin harvoin kun hän ylipäätään on kotona eikä sairaalassa).
onko se ns loppuelämän paikka hänellä?
uskon ja toivon että saat unesi takaisin. pärjäät kyllä sinä ihana ihminen! ja pidä sinäkin nyt sitä lomaa. tarvitset sitä. sano itsellesi näin: "Nyt vietän lomaa ja tulevat ovat tulevaisuutta, niihin en voi vaikuttaa tällä haavaa millään tavoin".
virtuaalihalaus sulle!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 13.5.2019 17:14:08

Kiitos taas Sylvia, sinulla sitä myötäelämisen kykyä riittää. Ja hyviä ajatuksia.

Anoppini odottaa siis tehostetun ympärivuotisen hoivan paikkaa, eikä ole tulossa enää kotiin. Huojentavaa, viimeinkin, reilu vuosi tässä vierähtänytkin.
Mutta onneksi nyt näin.

Uskon että pääsen tasapainoon unieni kanssa, kun saan vähän puuhata omiani. Puutarhaa ja ulkoilua. Ja lukemista ja unelmointia. Elämä on aika pitkälti kiinni myös omista valinnoista. Niin hyvistä kuin huonoistakin.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 14.5.2019 06:03:29

Huomenet!
Takana hyvin nukuttu yö ( tosin 5 mg:n melatoniinilla) mutta kuitenkin. Tuntuu että elämä olisi taas hitusen keveämpää ja ajatus kulkisi vapaammin. Huomaan sävyt ja erot, tuoksut ja tunnelmat. Miten voikaan olla maailma musta jos uupumus on päällä. Voimia kaikille väsyneille ja unettomuuden kanssa taisteleville!

Tänään ehkä kesäkukkien noutoa pihamaalle, vaikkei lämpö meitä suoranaisesti helli. Ja ikuista ajatusjumppaa; asiat ovat ihan hyvin, elä tässä hetkessä.
Voimallista ja hyvää tiistaita kaikille.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät