Olet täällä

Paljon meni, paljon nyt. Tahdonvoimaa mistä nyt?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Paljon meni, paljon nyt. Tahdonvoimaa mistä nyt?

ViestiKirjoittaja Lotta » 1.6.2019 21:26:44

Tein kahden tunnin hikilenkin koiran kanssa. Mutta..palkitsi itseni oluella. :? Mutta positiivista jos tästäkin etsii niiin, aloitin myöhemmin, sain liikuntaa, parempaa mieltä ja kaloreja kului :lol:
Niin ja kiitos tsempeistä. On kyllä hienoa kuulla miten teillä on annos määrät vähentynyt. Täältä katsellaan teitä ylöspäin toiveekkaana :D
Lotta
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja stillive » 1.6.2019 22:46:42

Mulla mennyt vahentamalla usein n.4-7pv.Joutunut siirtymaan vahvoista ensin mietoihin paukkuihin ja sitten jaakaappi tayteen kaljaa ja pyrkinyt lopettaan ennenkuin kaappi on tyhja.Erittain vaikeaa mulla lopettaminen,kun olen vaihtelevalla menestyksella ryypannyt yli 30 vuotta-siihen sekaan mahtuu onneksi monta useamman kuukauden raitista jaksoa.Lopettaminen ainakin mulla helpompaa esim.bentsoilla, jos on varaa yksityislaakariin.Vieroitusoireet yha pahempia vuosien mittaan ja alkaa jo 10 pv. putken jalkeen.Pahin valveilla ollessa on tuo paan vispaaminen edestakaisin,joka tullut tana vuotena uutena-tama yhdistettyna siihen sitten,etta saa pelata koko ajan ennen ensimmaisia annoksia,etta saako taas viinakrampin ja lyon paan lattiaan.Sen takia yleensa,vierotuksen ollessa paalla kavelen tien sivussa nurmikolla,jos mahdollista.Kuuloharhat on olleet jo 10 vuotta ja kuulen puhetta paani sisalta-mutten pelkaa sitakaan enaa,paitsi ettei saa nukuttua,kun kaikki aanet muuttuu puheeksi,kuten ilmastointi ja tuuletin on suljettava.En uskaltanut tasta puhua tyttostavalleni koskaan...Pahinta ollut nyt,kun nuo ajatukset paani sisalla muuttuu myos puheeksi,enka saa ajatuksiani hallintaan.
Tuntuu silta,etta paani sisalla on jokin ylimaarainen,joka on saatava sielta pois-onneksi mulla aikaisemmin ei ollut mitaan asetta-olisin ehka poistanut silloin itseni kirjoilta.Tama nyt varoituksena ja muistutuksena,tuosta mihin viinalla lotraaminen mulla johtaa.Onneksi nyt viikko jo ilman viinaa ja tiedan ,etta pystyn useampaan kuukauteen taas,mutta kun muistaisi lopettaa kokonaan.Mulla jotenkin luisuu kaljan kautta hallitsemattomaan ryyppaamiseen.Voi menna perati kuukausi,ennenkuin lopullinen retkahdus tulee.Mutta se tulee niin salakavalasti,etten itsekaan sita huomaa.Olen jotenkin luonnehtinut tata sairauttani siten,etta mita enemman juon,niin sita nopeammin ja varmemmin retkahdus tapahtuu,koska viina on mulle niin vahva myrkky,etta se kalvaa sisantani ja muuttaa minua ihmisena jatkuvasti yha helpommin alkoholisotuvaksi.Raittiita paivia ja mukavampi nahda taas vareissa....
viela kaikki mahdollista...
stillive
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 2.6.2019 07:01:34

stillive! Tervetuloa porukkaan!
Tsempit vähentelyyn ja putken pysäyttämiseen! Tänne kirjoittelukin auttaa.
Laita vaikka jossain vaiheessa oma ketju pystyyn ja kirjoita kuulumisiasi.
Minulle oli nuo psyykkiset oireet ne rankimmat.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Fridas » 2.6.2019 11:12:11

Olen juonut joka päivä tai melkein joka päivä. Viikolla yleensä vähemmän, ehkä 1 - 4 viinilasillista illassa. Viikonloppuna sitten enemmän, noin puolitoista pulloa viiniä viikonlopun aikana yksin.

Nyt sekä olen että en ole onnistunut vähentämisessä. En ole saanut kokonaan jätettyä viikolla juomista pois. Aina on joku tekosyy. "Nyt on stressiä, voin nauttia yhden lasilisen." Viikonloppuisin tuntuu, että annan itselleni vielä enemmän armoa: nythän on viikonloppu, anna mennä! Ja aika usein totean itselleni, että no enää tää viikonloppu, sitten alkaa kunnon nenänvalkaisuviikot.

Pari viikkoa niitä viettelenkin aina välillä. Vaikka silloin olo on hyvä, sorrun aina uudelleen. Vaikka joka ikisen pikkukänninkin jälkeen olen ärtynyt ja entistä masentuneempi. Silti aina janoan sitä hälläväliä-tunnetta ja keveyden sumeaa tuntua, jonka alkoholi tarjoilee.
Fridas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 2.6.2019 12:25:31

MInkähänlaisia annoksia mulla on ollut... Lapsivapaaviikolla 30+, ja viikossa ehkä 1 tai 2 alkoholitonta iltaa. Lapsiviikko on sitten vastapainona 0-10 annosta. Mun tavoitteet on, että lapsivapaaviikolla(kin) jäisi tohon 10 annokseen, ja arkena ei yhtään (tai lasi viiniä ehkä). Siksi olen menossa myös lääkärin kanssa juttelemaan ensi viikolla.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja stillive » 2.6.2019 18:36:57

Taas yksi paiva selvinpain...Kavin ruoka- ostoksilla ja istuskelin ravintolassa kahvia juoden ja kadun ihmisvilinaa katsoen.Onneksi lampoa alle 35 ja pahimmat krapulahiet poissa.Tassa vaan pohdintoja talta paivalta...Ympariston vaikutus raittiuteen?Kylla silla ainakin mulla on olennainen merkitys-varsinkin nyt -eriasia sitten myohemmin,etta turtuukohan tahan jotenkin,kun asiat alkoholistille ehka liian hyvin..Olen jo pitempaan asustellut etelan valtiossa,ja taalla juomiskulttuuri erilainen,kuin Suomessa.Paikalliset ei n.99% ryyppaa ravintolassa itseaan kanniin-ehka siksi taalla portsarit on tuntematon kasite-asiakkaat ottavat vain yhden paukun tai oluen.Poikkeus tietty osa turisteista taalla ja mina joka ryyppaan sitten paivittain paljon enemman ,kuin keskiarvoturisti.Tai mieluummin puhun menneessa aikamuodossa kohdallani.Olo paranee paivittain ja on suoranainen ihme,etta olen selvinnyt vuosien saatossa tapaturmien ja kaikkien onnettomuuksien jalkeen pelkilla luunmurtumilla ja katkaisuhoidoilla.Tanaan kavin myos toista kertaa uimassa altaalla ja kuntosalilla,kun pari paivaa takaperin en uskaltanut menna ulos ovesta ollenkaan nayttaytymaan ihmisille.Onneksi mulla on ystava,joka on lahes absolutisti ja kay paivittain toissa-osaa pitaa hauskaa ilman viinaa ja varmaankin tuo ulkomaalaisen aivokemia on erilainen,kuin syntyperaisen suomalaisen.Toista puheenollen menetin koulutukseni jo -80 luvulla,kun oppilaitoksen viereisissa pubeissa olotilaani parantelin.Sen jalkeen onnistuin tietty ryyppaamalla saamaan itsen vajaaksi pariksi vuodeksi linnaan ja siita lahtien se ollut myos mulla myos hyva tekosyy ryyppaamiseen ja syyttaa valtiota ties mista,vaikka itse silloin viinalla kaiken sahlasin.Tuosta nyt on jo niin kauan,etten enaa ole kelpuuttanut sita itselleni tekosyyksi.En oikeastaan tarvitse ryyppaamiseen tekosyyta.Siihen riittaa pelkka olemisen pelko ja muut oireet...Ei ollut tarkoitus kirjoittaa negatiivisesti,mutta kuten sanoin viela yksi viikko raittiina lisaa,niin kaikki on eteenpain.Sori viela,kun nuo tyopaikkajutut tuntuu mulle niin vierailta,silla en ole kyennyt vuosikymmeniin edes kuvittelemaan,etta olisin aamulla raahautunut johonkin tyopaikkaan-samoin mun taytyy sanoa,etta viikonloppukannaaminen-mita se on?,kun ryyppaan aamusta 0600 lahtien joka paiva.Ymmarran kylla silti taysin,etta alkoholismi ei tunne rajoja eri muodoissaan.Jatkan tata itsetutkiskelua ja omaehtoista raitistumista paivittain paiva kerrallaan...Hyvaa raitista kesaa kaikille muillekin sinne koto-Suomeen...!
stillive
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Boheemi » 3.6.2019 19:08:50

Oma raitistelu on siinä vaiheessa, etten enää muista milloin join viimeksi. En laske enää päiviä.
Ennenhän se oli semmoista päivien laskemista, ja edellisen kerran muisti kirkkaasti. En enää muista mikä päivä se oli kun viimeksi join.
Noin pari viikkoa siitä on. Herkkä tasapainohan tässä on toki silti. Ei tarvitse kun elämän taas kunnolla potkaista päähän jostain puun takaa, niin hoitokeino on tiedossa. Kyllä sitä mieli tekee yhä, mutta hienosti psyyke yrittää jeesata näyttelemällä välinpitämätöntä.
Boheemi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja stillive » 3.6.2019 22:10:53

Hyvin sanottu:"ihmisen psyyke nayttelee valinpitamatonta".Ihmisen aivot yrittaa kaikin tavoin korjata kaikkea negatiivista mita siella paakopassa tapahtuu-ainakin kun on selvinpain ollut pitempaan.Esim.nuo negatiiviset ja pakonomaiset ajatukset ja kun kaikki nayttaa niin mustalta niin vahitellen myos paanuppi alkaa auttamaan huomaamattaan aika monessa asiassa.Aivot haluaa unohtaa ikavat menneet tapahtumat,koska ne ovat menneita eika niita voi muuttaa ja auttaa elamaan nykyisyydessa eika niin paljon menneita murehdi turhaan.
stillive
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lotta » 10.6.2019 22:17:18

Tuolla krapula ketjussa kerroinkin, että morkkista syntyi, kun viikonloppuna kävin baarissa. Nyt aloitin tupakkalakon. Su Olin polttamatta, tiukkaa teki ja tänään ratkesin polttamaan yhden. Hitto, että on vaikeaa. Laastari on kyllä apuna. Normaalisti olisin polttanut lähestulkoon askin eilisen ja tämän päivän nimiin. Tasoittavan otin eilen ja tänään sen ruuanlaitto-oluen jos kaksi. Huomenna yritän saada taas nollapäin.
Lotta
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Juustovoileipä » 10.6.2019 23:17:03

Harrastin pitkään kotona tissuttelua yksin. Satunnaiset, noin 4 annoksen määrät vaihtui, lähes joka päiväiseen 6-8 annokseen. Vapailla "sai" juoda ihan niin paljon, kuin vaan ikinä halusi tai pystyi. Mutta ne n. 6-8 määrät pysyi aika vakiona, oli töitä tai ei.
Määrät kasvoi, volttimäärät kasvoi. Aloin laskemaan juomistani tosissaan. Myöhemmin iski pakolliset migreenioksentamiset mukaan aamuisin, vaikkei ennen krapulaa tullutkaan. Nekin pystyi laskemaan mukaan, jotta pääsee töihin. Ei voinut syödä, kun muuten meni hyvät humalat hukkaan ja "ei millään kerennyt", kun se olisi ollut juomisesta pois.
En jaksanut enää joka päivästä väsymystä, ärtymystä ja sitä kaljan kiikuttamista. Silti tuli juotua, vaikkei mieli tehnytkään. Hakeuduin terapiaan, kun olin pari kertaa sekoillut jotakin, mitä aamulla en muistanut enää.
Terapeutti vasta avasi silmät, miten paljon olen itseäni huijannut ja miten paljon olen terveydelläni leikkinyt. Siitä vietin nollaviikkoja, jotka nyt tosiaan omasta halustani katkaisin. Hävettää ja ahdistaa hiukan sekin.
Itsellä motivoi, kun on huomattavasti parempi olo. Ei tarvitse peitellä ja valehdella. Rahatkin säästyy huomattavasti. :D

Alku on aina vaikea, mutta kunhan muistaa ettei ole liian ankara itselleen ja joskus ansaitsee pari juotavaa, kunhan siitä ei tule morkkista seuraavana aamuna.
Juustovoileipä
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Juustovoileipä » 10.6.2019 23:59:16

Höss, kun lähtee aina hiukan lapasesta tuo kirjoittaminen. Mutta mulla motivoi hiukan myös tää, kun joudun avoimesti kertomaan paljonko oon juonut, miten meni ym. Lisäksi on pari erilaista alkoholi-päiväkirjaa. Toiseen merkitään vaan viikon tavoite ja määrät joka päivälle, mitä on tai ei ole juotu. Toinen on henkilökohtainen, johon laitan myös fiiliksiä ylös selvinpäin, sekä kaljoissa. Voi sitten vertailla, meinaako lähteä käsistä taas.
Juustovoileipä
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lotta » 20.6.2019 19:58:31

En ole pystynyt nukkumaan kolmeen viikkoon kunnolla. Unet vaivaa. Ja viikko sitten oli vähän ongelmaa parisuhteessa (taas), eihän nuita ongelmia aikoihin ollutkaan.. Nikotiinilaastarin voi varmaan vaikuttaa, mutta en sitä niin pitkään ole käyttänyt ja yöksi aina toisinaan Otan pois. Otin toissa iltana pamin. Autot hermoihin ja en nähnyt unia! Eilen otin myös, ei merkittäviä unia. Ihanaa. Tänään vaan puolikas pami. En ole rauhoittavia ottanut, en muista edes milloin viimeksi. Mutta..ei ole mukava herätä siihen, että on jonkun kauhu juna unen nähnyt ja kun herää/säpsähtää valveille, että nyt Tämä onneksi loppui, niin ensimmäisenä on mielessä "mitähän Seuraavaksi". Juomisen suhteen on kuitenkin oikea suunta. Ehkä, Jussi näyttänee taas oikean laidan.
Lotta
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lotta » 18.9.2019 20:49:12

En ole ylpeä. Tällä viikolla mennyt jo monta annosta. Sairastelin ja Olin kaksi viikkoa lähes juomatta. Huomaa eron, miten paljon parempaa elämä on, kun on juomatta. Voi suunnitella, olla ja lähteä ajamaan autoa milloin tarvitsee. Kun alko hallitsee mikään nuista ei täyty. Koskaan.
Lotta
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät