Olet täällä

Ysärilapset & alkoholi

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Ysärilapset & alkoholi

ViestiKirjoittaja Pisara » 5.9.2019 20:06:55

Pitkään olen seurannut palstan keskusteluja ja nyt rohkenin vihdoin lähtemään mukaan. On ollut tosi rohkaisevaa ja kannustavaakin lukea muiden tarinoita ja jakaa teidän matkaa.

Avaan taustaani sen verran, että olen alle 30-vuotias, opiskeleva nainen. Tarina on ehkä muillekin tuttu: Ulospöin näkyvät kulissit ovat kunnossa, asiat elämässäni näyttävät olevan enemmän kuin hyvin. Todellisuus on kuitenkin toinen. Viime aikoina olen monin tavoin kokenut olevani hukassa, ja helpotusta siihen olen etsinyt mistäs muualta kuin alkoholista. En käy juurikaan baareissa, vaan juominen tapahtuu aina yksin. Jo pelkästään tällä viikolla olen kahdesti juonut itseni humalaan. Juomavalinta on aina olut, ei koskaan mitkään vahvemmat. Jollain tavalla tunnen juomisen olevan helpommin hallittavissa, kun voin laskea tyhjät tölkit. Kaava juomiselleni on aina samankaltainen: Esimerkiksi koulupäivän jälkeen koen tarvetta palkita itseni. "Kyllähän minä voin pari juoda". Aluksi ostankin vain pari, juon ne ja lähden kauppaan hakemaan lisää. Saatan käydä saman illan aikana kolmestikin kaupassa, ja kaupan täytyy olla aina eri, koska muuten hävettää. Alkoholia seuraa aina myös tupakointi, jonka haluaisin myös lopettaa. Seuraavana päivänä olo on kamala, ja aina pääni sisällä teen lupauksen vähentämisestä. Sitten tuleekin seuraava rankka koulupäivä, palautettu projekti, aurinkoinen päivä jne. ja kaikki alkaa taas alusta.

Olen monissa asioissa taipuvainen impulsiivisuuteen. Syömisessä, juomisessa ja rahankäytössä. Ajoittain koen vahvasti tunteen, että en ole kontrollissa elämästäni. Tämä ei ole sellaista elämää, jonka suunnittelin itselleni. Olen monesti pohtinut, olisiko minun kohdallani ainoa oikea ratkaisu päihteiden lopettaminen kokonaan. Tuntuu, että en kykene löytämään kultaista keskitietä. En halua herätä vuosien päästä toteamaan, että alkoholinkäyttö on lähtenyt kokonaan käsistä. Pelkään, että heitän elämän hukkaan. Tuntuu, että runsasta alkoholinkäyttöä etenkin hieman nuorempien keskuudessa pidetään täysin normaalina. Siksi onkin vaikea myöntää, että ehkä minulla onkin ongelma.
Love too deep for words
Pisara
Miedosti panostava jäsen

Re: Ysärilapset & alkoholi

ViestiKirjoittaja juhanikari » 6.9.2019 15:50:41

Moi!

Ja tervetuloa joukkoon!
Kirjoitat että olet impulsiivinen mm. rahankäyttöön ja alkoholiin. Jospa sairastatkin kaksisuuntaista mielialahäiriötä kuten minä. Sain suuren avun Lito lääkkeestä joka ei ole mikään punaisen kolmion lääke. Juttele ihmeessä lääkärin kanssa, miuluummin vaikka yksityisen psykiatrin kanssa. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 7.9.2019 10:53:53

Moro Pisara ja tervetuloa joukkoon.

Kiva, kun alkaa vähän nuorempaakin väkeä virrata tänne Plinkkiin.

Toi palkitsemis-juttu jäi vähän kaivamaan mieltä. Mitä koet silloin, kun juot? Se, mitä tunteita kokee humalassa/alkoholia käyttäessään, avaa usein oven siihen, että minkälaisia tunnelukkoja sulla on. Toisin sanoen, selvinpäin "lukossa" olevat tunteet purkautuvat ulos juodessa. Mulla ainakin on tosi paljon tunnelukkoja, joihin olen juonut.

Ootko hakenut jostain jutteluapua, esim. YTHS:stä/opiskeluterveydenhuollosta/ A-klinikalta. Suosittelen vahvasti puhumaan jollekin ammattilaiselle noista mieltä painavista asioista.

Mullekin voi tulla juttelee, nykyinen ketjuni sijaitsee tuolla Lopettajien puolella, mutta tulin nyt tälle puolelle pyörii, kun niin hiljaista toisella palstalla.

Ja vielä, tervetuloa! Täällä on lämmin kohtelu ja sama ongelma on kaikilla.

Jatkahan kirjoittelua, se helpottaa!
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 9.9.2019 16:32:44

Moi ja tervetuloa Pisara! :) Hyvin tutun kuulosta tekstiä. Se on vaan niin että nuo huonot kaavat pitää rikkoa, ja opetella kokonaan uudet. Tää on hyvä askel että kirjotat tänne ja tiedostat ongelman. Kovasti tsemppiä ja jatka kirjottelua. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pisara » 13.9.2019 09:37:29

Nortti95 kirjoitti:Toi palkitsemis-juttu jäi vähän kaivamaan mieltä. Mitä koet silloin, kun juot? Se, mitä tunteita kokee humalassa/alkoholia käyttäessään, avaa usein oven siihen, että minkälaisia tunnelukkoja sulla on. Toisin sanoen, selvinpäin "lukossa" olevat tunteet purkautuvat ulos juodessa. Mulla ainakin on tosi paljon tunnelukkoja, joihin olen juonut.

Moi Nortti!

Kiva, kun vastailit. Äärimmäisen hyvä kysymys, tunnelukot muutenkin aiheena kiinnostaa :). Palkitsen itseäni alkoholilla aina kun omasta mielestäni olen "ansainnut" sen. Oli se tekosyy sitten ahkera opiskelu, aurinkoinen päivä, muuten vaan hyvä fiilis. Silloin kun juon, se hyvänolon tunne korostuu. Tunnen itteni tosi itsevarmaksi, mikä on ihan nurinkurista ehkä siihen nähden, että juon aina yksin, enkä poistu silloin kotoa mihinkään. Ehkä itse koen alkoholin enemmän turruttajana. Se hiljentää näppärästi kaikki negatiiviset ajatukset ja korostaa niitä positiivisia.

Oot ihan oikeassa, pitäisi käydä juttelemassa näistä. Meilläkin onneksi koulussa avun pyytäminen tehty tosi helpoksi, siitä oon kyllä kiitollinen ja aion ehdottomasti tarttua mahdollisuuteen.

Missä vaiheessa menet noiden sun tunnelukkojen kanssa? Työstätkö niitä ihan aktiivisesti?
Love too deep for words
Pisara
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 25.9.2019 14:12:01

Pisara kirjoitti:
Nortti95 kirjoitti:Toi palkitsemis-juttu jäi vähän kaivamaan mieltä. Mitä koet silloin, kun juot? Se, mitä tunteita kokee humalassa/alkoholia käyttäessään, avaa usein oven siihen, että minkälaisia tunnelukkoja sulla on. Toisin sanoen, selvinpäin "lukossa" olevat tunteet purkautuvat ulos juodessa. Mulla ainakin on tosi paljon tunnelukkoja, joihin olen juonut.

Moi Nortti!

Kiva, kun vastailit. Äärimmäisen hyvä kysymys, tunnelukot muutenkin aiheena kiinnostaa :). Palkitsen itseäni alkoholilla aina kun omasta mielestäni olen "ansainnut" sen. Oli se tekosyy sitten ahkera opiskelu, aurinkoinen päivä, muuten vaan hyvä fiilis. Silloin kun juon, se hyvänolon tunne korostuu. Tunnen itteni tosi itsevarmaksi, mikä on ihan nurinkurista ehkä siihen nähden, että juon aina yksin, enkä poistu silloin kotoa mihinkään. Ehkä itse koen alkoholin enemmän turruttajana. Se hiljentää näppärästi kaikki negatiiviset ajatukset ja korostaa niitä positiivisia.

Oot ihan oikeassa, pitäisi käydä juttelemassa näistä. Meilläkin onneksi koulussa avun pyytäminen tehty tosi helpoksi, siitä oon kyllä kiitollinen ja aion ehdottomasti tarttua mahdollisuuteen.

Missä vaiheessa menet noiden sun tunnelukkojen kanssa? Työstätkö niitä ihan aktiivisesti?

Hei, kiva, että sain auttaa. Tunnelukkojen suhteen voi tehdä testin, joka löytyy ihan vaikka googlaamalla "tunnelukkosi testi".

Itse menin tuossa keväällä aika paljon eteenpäin omieni kanssa ja nyt hakeuduin psykiatrin pakeille psykoterapialähetteen toivossa. Siellä aion sitten käsitellä niitä enemmän. Erilaisilta self-help -sivuilta ja mindfulnessia käsitteleviltä sivuilta löytyy myös erilaisia tapoja tunnistaa omia piilossa olevia tarpeitaan ja tunteitaan. Itse koitan tällä hetkellä olla selvinpäin, vaikka se kovin useasti epäonnistuukin. Mutta päivä kerrallaan eteenpäin, eiksje?

Hyvää syksyä ja tsemppiä!
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät