Olet täällä

Dokaamisen ja tissuttelun ero

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Dokaamisen ja tissuttelun ero

ViestiKirjoittaja Pulusetä » 4.10.2019 11:04:22

Hei. Juon aamupäivisin noin 10-12 keskiolutta joka päivä. Onko se tissuttelua näillä annoksilla vai varsinaista dokaamista?
Viimeksi muokannut Pulusetä päivämäärä 4.10.2019 11:37:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Pulusetä
Miedosti panostava jäsen

Re: Dokaamisen ja tissuttelun ero?

ViestiKirjoittaja Pulusetä » 4.10.2019 11:19:36

Tätä on nyt jatkunut melkein kaksi vuotta. Ennen sitä olin tuurijuoppo ja pystyin olemaan juomatta jopa kuukauden. Silloin tuli otettua runsaamin ja myös viinaa. Haluaisin hoitoa heti, koska jatkuva dokaaminen tai tissuttelu on vetänyt mun yleiskunnon tosi huonoksi, mutta esteenä hoidon hakeutumiseen on Diapam-resepti jonka saan terveysasemalta ja pelkään taas että se evätään jos kerron juomisesta.
Pulusetä
Miedosti panostava jäsen

Re: Dokaamisen ja tissuttelun ero

ViestiKirjoittaja Jamppa » 4.10.2019 20:29:13

Moro!

Tarkoitatko, että juot ennen puoltapäivää tuon satsin, ja siis lopetat iltapäivään mennessä?
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jamppa » 4.10.2019 20:38:45

Meikäläinen juo joka päivä, melkein... Omalla kohdallani ykkösolut on ollut aika iso pelastaja. Nykyisin yli puolet oluista menee ykkösenä, vaikka annosmäärät yhteenlaskettuna ovatkin edelleen reilusti suurkulutuksen puolella.
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Contanza » 4.10.2019 21:49:22

Aika erikoinen aika vuorokaudesta juoda 12 olutta aamupäivästä jos jätät sen todella siihen? Toisaalta mikäs minä olen tuomistemaan. Jos juot tuon 12 annosta aamupäivästä ja jätät sen siihen niin et missään nimessä ole alkoholisti. Kaukana siitä.

Minusta sinun tulisi kyseenalaistaa tuo juomisesi, että mitä se juominen sinulle antaa ja, että voisiko jokin muukin asia kuin juominen antaa sinulle sen vastaavan olon. Itse näkisin, että sinulla on ainakin kaikki mahdollisuus vielä parantua alkoholista.
Viina miehen tiellä pitää. Mömmöt vie taivaaseen.
Contanza
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 5.10.2019 07:18:43

Jos joka päivä juo 10-12 olutta ja ihan sama sille kellonajalle niin kyllä se mun mielestä on dokaamista/ryyppäämistä/juopottelua. Voihan sitä tissutteluksikin kutsua, mutta kyllä se on valtava olutmäärä viikkokulutuksella. Alkoholiahan se kuitenkin on. Mitä lie tuo määrä olutta tekee kirkkaana viinana?
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pulusetä » 5.10.2019 09:24:55

Jamppa kirjoitti:Moro!

Tarkoitatko, että juot ennen puoltapäivää tuon satsin, ja siis lopetat iltapäivään mennessä?

Kyllä. Noin kahdessa tunnissa ja sitten lopetan. Seuraavana aamuna sama toistuu.
Pulusetä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pulusetä » 5.10.2019 10:06:47

[quote="vilmasto"]Jos joka päivä juo 10-12 olutta ja ihan sama sille kellonajalle niin kyllä se mun mielestä on dokaamista/ryyppäämistä/juopottelua. Voihan sitä tissutteluksikin kutsua, mutta kyllä se on valtava olutmäärä viikkokulutuksella. Alkoholiahan se kuitenkin on. Mitä lie tuo määrä olutta tekee kirkkaana viinana?[/quote]

Relevantti kysymys, mielestäni se menee suurkulutuksen puoleen selvästi. Kai noita laskureita on saatavissa jossain.
Pulusetä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pulusetä » 5.10.2019 10:16:15

Contanza kirjoitti:Aika erikoinen aika vuorokaudesta juoda 12 olutta aamupäivästä jos jätät sen todella siihen? Toisaalta mikäs minä olen tuomistemaan. Jos juot tuon 12 annosta aamupäivästä ja jätät sen siihen niin et missään nimessä ole alkoholisti. Kaukana siitä.

Minusta sinun tulisi kyseenalaistaa tuo juomisesi, että mitä se juominen sinulle antaa ja, että voisiko jokin muukin asia kuin juominen antaa sinulle sen vastaavan olon. Itse näkisin, että sinulla on ainakin kaikki mahdollisuus vielä parantua alkoholista.

Kiitos. Vastauksesi luo toivoa.
Pulusetä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pulusetä » 5.10.2019 12:27:41

Minä olen sekakäyttäjä eli sekis, ja varmasti on olemassa muita foorumeita plinkissä tälle kohderyhmälle. Olen ymmärtänyt että "Me Vähentäjät" ketju yrittää pitää paikat puhtaina tämän tyyppisistä elementeistä. Olen kuitenkin kiitollinen monista vastauksista mitkä sain. Kiitos teille, hyvää yötä minun puolesta nyt.
Pulusetä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pulusetä » 5.10.2019 14:00:38

Jamppa kirjoitti:Moro!

No nyt kävi niin etten saanut unta ja vein tyhjät pullot kauppaan eli päivän satsi on nyt 19 olutta.
Pulusetä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 5.10.2019 15:20:59

Mä en jotenkin näe että sillä on merkitystä miksi sitä juomista kutsuu tai mitä edes juo (kossua vai sampanjaa vai kaljaa), ne määrät on se mikä ratkaisee. On paljon ihmisiä jotka ei pidä olutta "niin pahana" mutta kyllä sitä oluellakin itsensä saa huonoon happeen. 12 olutta joka päivä on 84 olutta viikossa. Se on kyllä paljon.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 6.10.2019 13:21:23

Siis ymmärsinkö nyt oikein, että noin kymmenen keskaria päivässä. Sehän on siis 10 annossa päivässä ja jos joka päivä niin annosmäärä on 70 annosta. Korkea riskikulutus miehellä noin 25 annosta viikossa. Eli jos ymmärsin oikein, niin tosi iso määrä alkoholia tuosta tulee. Eihän sillä ole väliä mihin aikaan ne juo. Keho joutuu saman määrän alkoholia polttamaan.
En itse juo olutta ja en tunne sen prosentteja, joten voi olla, että ymmärsin väärin... korjatkaa.
Mutta jos noin on, niin kannattaa nyt pohtia vähennystä. Määrät kun tahtoo aina kasvaa ja aamupäivä lipsuu iltapäivän puolella. Ja sitä rataa...

Kirjoittele vaan tännekin! Voisit pikkuhiljaa vähentää määrästä. Siitä se lähtee!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Contanza » 6.10.2019 23:51:46

Määrät nyt on mitä on. Ei joku 70 annosta viikossa ole vielä yhtikäs mitään. Itse olen juonut jo moniaita vuosia heittämällä. Hetkinen, lasken määrän. Ota tai jötö 135-150 juon jo ihan normiviikolla.

Lähemmäs 10 vuotta olen juonut sitten sitä lähemmäs 100 annoksen määrää. Määrät on toki yksilöllisiä. Toki voi olla aihetta olla huolissaan jo siitä jos juo 70 annosta viikossa, mutta ei tuo sinänsä annosmääränä vielä ole yhtään mitään.
Viina miehen tiellä pitää. Mömmöt vie taivaaseen.
Contanza
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 7.10.2019 06:01:22

Toki voi olla aihetta olla huolissaan jo siitä jos juo 70 annosta viikossa, mutta ei tuo sinänsä annosmääränä vielä ole yhtään mitään. Ei millään pahalla Consta, mutta jos sinä juot enemmän kuin tuo niin se ei vielä tee 70 annoksesta viikossa "ei yhtään mitään". Kuten sanot määrät mitä kroppa ja/tai pää kestää on yksilöllisiä. Suositusrajat perustuvat väestötason tutkimuksiin, ts. mikä on suurimmalle osalle ihmisistä haitallista. Toisekseen fyysiset haitat huomaa konkreettisesti, mutta niitä haittavaikutuksia mitä seuraa pääkopalle ei välttämättä itse huomaakaan.
Lisäksi mietin, että miksi kenenkään täytyy "huvikseen" edes juoda niin paljoa. Ei varmaan kukaan juokaan huvikseen, todennäköisesti kyseessä on jo jonkinasteinen riippuvuus.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät