Olet täällä

Liemetön lokakuu

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Liemetön lokakuu

ViestiKirjoittaja vilmasto » 15.10.2019 08:36:11

Hyvä hyvä venkku ja Nortti! ja kiitos Sylvialle vieralailusta :D

Sepä se kun minustakin tuntuu etten ihan kokonaan eroon niistä lasillisistani haluaisi, mutta tällä hetkellä koen nekin riippakiviksi. Joku toinen päivä en taas koe. Tällä hetkellä tipattomuus on se hyvä vaihtoehto minullekin.

Nautitaan siitä kun välillä tämä on helppoa ja kun se heikko hetki tulee niin sitten sitä ärhäkkyyttä mukaan.

Tiistaita jokaiselle ja pysytään niissä tavoitteissamme <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 18.10.2019 09:25:17

Niinpä, täytyy nyt nauttia kun kerranki menee hyvin. :D Ja tuo syöminen ja karkin mässytys on kans hyvä asia, onhan se kuitenkin terveellisempää kuin juominen. Säännöllinen syöminen tosiaan kyllä auttaa kans, ettei niin pahasti tuu mielitekoja. Mä muistan mun tipattoman tammikuun, kun tuli ainakin ensimmäiset kaks viikkoa mässäiltyä ihan hirveesti. Siis kaikkia herkkuja ja muuta. Nyt ei oo ollut ollenkaan sitä ongelmaa! En oo syöny mitään herkkuja, jos ei nyt muutamaa satunnaista suklaapatukkaa lasketa. Ja light limua. :D Niin se ois taas perjantai, selvänä mennään tänäänkin ja jos tiukkaa tekee niin tuun äkkiä tänne kirjottamaan. :D Tsemppiä!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 18.10.2019 13:14:35

Mä nyt vähän repsahdin...Join eilen kaksi olutta :(

Nollasin laskurin ja yritän uudestaan.

No on tämä parempi kuin viime kuun 2x/vk juominen. Pikku hiljaa.

Kannustusta pliis, ollu niin maassa tänää mielialat.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 18.10.2019 18:23:34

Nortti, repsahdukset kuuluu tähän riippuvuuteen, se on ihan normaalia. Ja sullakin vasta noin alussa tuo lopettaminen. Älä oo liian ankara itelles. Mun mielestä tuo kaksi olutta on kyllä tosi vähän muutenkin. Eli hyvin sulla menee kokonaisvaltaisesti. Ja laskuria mäkin oon nollaillut monta kertaa, pidän sitä tossa vaan itelleni motivaatioksi ja muistutukseksi. Oikeastihan ne 0-päivät on ne jotka merkkaa, ei se kauanko on ollut juomatta yhtäkestoisesti. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 19.10.2019 07:30:16

Kompurointi on osa tätä matkaa. Pitää nousta ylös eikä jäädä siihen makaamaan. Jatkaa siitä mihin ennen kompastumista jäi.
Löytää siitä epäonnistumisesta sitä voimaa. Niin kuin sinä Nortti teetkin :) kaksi olutta on vähemmän kuin ennen. Tärkeintähän on ettei jatka nyt sitä juomista tuolla verukkeella. Sillä on kuitenkin iso merkitys kun ajattelee kuinka monta pulloa on jäänyt juomatta siitä kun on tähän koko vähentämiseen lähtenyt mukaan ja kuinka monta nolla-päivää onkaan kertynyt plakkariin.
Laskurin olen minäkin monta kertaa nollannut kyllä :roll: nyt en enää edes ole sitä muistanut laittaa raksuttamaan. Tällä hetkellä tuntuu ettei sillä ole mulle merkitystä jostain syystä. Joku toinen päivä sillä varmaan taas on merkitys.

Niin se on tosiaan viikonloppu ja mullakin vapaa sellanen. Nyt tuli tyräkkimäinen olo ja totean, että eilen töitten jälkeen treenit ja citymarket :lol:
Ei oikeestaan mitään haluja juoda edes sitä yhtä lasillista vaikka mielessä se vilahti kyllä. Mutta halu nukkua kunnolla on suurempi kuin halu viiniin. Ens viikolla mies lähtee työreissulle ja mullekin siihen sattuu vapaapäiviä ja se on se paha paikka mulle :shock: vaikka mä niin rakastan tuota mun peruskalliotani niin olen aina nauttinut niistä yksin oloistakin. Ja joo just sen takia kun oon saanu chillailla punkkuni kanssa ja syödä mitä lystää jne. Onhan niitä reissuja ollut tässä vähentelyuran saatossa useampikin ja olen ne oppinut selättämään nollalinjalla ja niin mä teen nytkin. En ole varannut noita tulevia vapaita täyteen menoja eikä aamumenoja sen takia, että pitää auton rattiin kyetä. Jotakin nyt vaan on tässäkin asiassa muuttunut. Sen huomasin kun tässä ulos tuijottelen ja tuumailen asioita. Olis varmaan pitänyt kirjoittaa näitä tuonne omaan ketjuun eikä tähän vaan väliäkö sillä mihin ne kirjoitan?
Pikkutarkaksi tyypiksi mä olen kyllä aika leväperänen tyyppi välillä nykyään :lol: on siis ollut jotain hyötyä niistä kaikista tunneista kun olen tänne mietteitäni naputellut!

Kaikille oikein mukavaa lauantaita ja pysytään niissä tavoitteissamme eikö vaan?! tsemppiä jokaiselle <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 19.10.2019 09:23:12

Huomenta. Mä en ole pysynyt tavoitteessani. Eli eilen tehtiin miehen kanssa superillallinen ja join 3 lasia viiniä. Ensi viikonloppuna on taas menoa johon liitän viinin ja sitten sitä seuraavana viikonloppuna on juhlat - itse asiassa meillä. Eli lokakuulle tulee 4 alkoholinkäyttökertaa. Ei nämä tulevat ole mitään överijuttuja, joten sillä en ole mitenkään järkyttynyt asiasta, mutta sanotaanko, että nollaviikkoja ei tule :? Marraskuu onkin taas työmatkoja täynnä joten sinne ehkä tuleekin. No, ehkä tää tästä.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 19.10.2019 16:09:53

Meinas vähän äsken tehdä tiukkaa tavoitteeni kanssa :roll: no on se vapaa lauantai ja aloin valmisteleen pitkätoisempaa ruokaa illaksi ja sehän oli wine-o-clock ku katsoin kelloa (mun maailmassa se on vapaan viikonlopun lauantaina klo 15). Siinä pottuja kuoriessani tosissani ajattelin jo, että haen ja korkkaan punkkupullon kun tilanne sitä vaati :roll: ajattelin, että eihän sitä kukaan tiedä jos sen avaan. Niin...ei kukaan muu kuin MINÄ.
Potut kiehuu kattilassa muusia varten, kaalisalaatti tekeytymässä ja liha muhii uunissa. Punkkupullo edelleen aukasematta ja niin jääkin. Koska just se yks tyyppi jolle olisin selityksen velkaa olen minä.

Ja takasin keittiöön kun nyt olen tämän tänne raportoinut :lol:
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 19.10.2019 16:33:38

Lukaisin nuo 3 viimeistä kirjoitusta vilmasto-pecorino-vilmasto - ja ihan tuli oma elämäni mieleen. Varsinkin toi ruuanlaittoviini, jota jotenkin myös itse olen tarvinnut. Sekä listatut tapahtumat to drink - tyyliin.

Tänään mies siis laittoi paistettua kampelaa, lohkoperunoita, höyrytettyä parsakaalia sekä salaattia. Remouladekastikettakin oli. Ja jääkaappikylmää ihanaa saksalaista valkkaria. Kysyi haluaisinko lasillisen? Hetken melkein olin unohtanut, että olen lopettanut viinin juomisen :) , mutta sitten ymmärsin kieltäytyä. Ja nyt ei kaduta. Mutta tietyllä kellonajalla on kyllä merkitystä. Jos saa hilattua pitemmälle iltaan, niin sitten ei enää tee mieli.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vilmasto » 20.10.2019 07:46:04

Eilinen wine-o-clock oli kyllä aika kummallinen juttu kun olenhan minä sen jo aika hyvin päihittänyt pois kaavasta. Mutta näköjään se voi yllättää tuosta vaan. Mutta siinäkin oli jotain uutta sen halun torppaamisessa. Mä en ollut niin vihainen asiasta kuin joskus aikaisemmin olen ollut, se on nykyään erilaista.
Edelleen harrastan joskus tuota ruoanlaittoviinijuttua vaikken ole edelleenkään siitä varma onko järkeä välillä harrastaa ja välillä ei.
Nyt en jaksa jauhaa ollenkaan siitä kuinka oon edistynyt ja siitä läyhästä hirrestä jne.
Olen vain tyytyväinen kun istun aamukahvillani tuijottelemassa ulos ilman krapulaa. Tai sitä, että tuli se sivistynyt lasillinen otettua. Siitä yhdestä ei krapulaa tule, mutta sekin on toisinaan henkisesti liikaa ja toisinaan olen vain iloinen, että se yksi riitti.

Kamalan katkonainen yö oli kuitenkin ja väsymys painaa jäsenissä, mutta en malttanut jäädä sänkyyn lojumaan. En ollut voittanut lotossakaan niin huomenna siis töihin. Lupailee kohtalaisen mukavaa säätä tälle päivää niin sehän tarkoittaa ulkoilua, eilen kun satoi koko päivän niin ei huvittanut ulos mennä.

Tsemppiä jokaiselle <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 20.10.2019 08:11:26

Olen vain tyytyväinen kun istun aamukahvillani tuijottelemassa ulos ilman krapulaa. Tai sitä, että tuli se sivistynyt lasillinen otettua.

Tämä on juuri se mistä minä tunnen iloa. Kun mun projektin tarkoitus on ollut päästä siihen ns. normaaliin alkoholinkulutukseen. Kyllä mä selvästi kykenen edelleenkin yllättämään itseni övereillä, mutta onneksi todella paljon harvemmin kuin aiemmin.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 20.10.2019 09:16:41

Joo, tää on pitkä prosessi. Välillä kun tuntuu että on jo selättänyt jonkun tavan, niin yhtäkkiä se palaakin jostain puskista ja hirveellä temmolla. Aaltoilevaa liikettä koko vähentely. Mutta kyllä mä huomaan pienen pientä edistymistä siitä kun vuoden alussa tän projektin aloitin. Ja ens vuonna yritän vielä kovempaa, tavoitteena mullakin päästä nk.normaaliin alkoholinkulutukseen tai todella vähäiseen. Ei mua haittaa vaikka en joisi enää ollenkaan, mutta tuo on vasta kaukainen ajatus, ehkä semmonen joku 5v päästä-suunnitelma. :D

Eilen kaveri kyseli mukaan baariin, sanoin etten jaksa. :lol: Pitääkö tässä alkaa ihan valehtelemaan että pystyy pitäytyä omassa projektissa. Lopettajien puolella ois tästä varmaan kokemuksia ihmisten raittiuden alkutaipaleelta. Tai kertokaa toki jos teillä. En tykkäis keksiä tekosyitä. :roll:

On tää kyllä jännä, miten tällänen parin viikon selvänä olokin muuttaa ajatusmaailmaa. Ainakin hetkellisesti. Siis ajatukset on paljon kirkkaampia ja saa vähän perspektiiviä tähän hommaan. Sitä huomaa kuinka sairasta ja pakonsanelemaa se juominenkin on. Niin kuin Vilmaston wine o´clock ja muut mitä ihmeellisimmät tavat, mitä sitä voi keksiä että saa juoda. On näissä kyllä itse kullakin miettimistä varmasti. No, päivä ja hetki kerrallaan eteenpäin. :) Tsemppiä!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 23.10.2019 17:58:38

Mitäs tänne kuuluu?
Meilla monella taitaa huoli painaa Sylvian puolesta :cry: monta kertaa päivässä tulee kurkattua jos hän olisi jotain kirjoittanut.
Erikoinen fiilis kun ihminen jota ei ole koskaan tavannut niin kuinka voikaan kaivata häntä. Että tämmöisiä yhteyksiä voikin netissä syntyä.

On ollut aikaa ajatella kun olen vapaalla ja mieskin työreissulla. Olen antanut ajatusten tulla ja mennä. Etten sen kummemin ole mitään analysoinut. Tänään tuhlasin itseeni ja kävin hierojalla ja kasvohoidossa. Ja sittenhän en ole voinut mitään kummempaa tehdä kun on pitänyt vaan toipua aamun aktiviteeteistä 8) nuo oli vähän extempore-juttuja kun yhtäkkiä vain tuli fiilis, että tarvin semmosia.
Alkoholia ei tee mieli vaikka olis erittäin hyvä tilaisuus tissutella. Töissä näin taas mitä viina voi saada aikaiseksi niin sekin on käynyt vähän verkkokalvoilla välillä.

Venkku minä sanon nykyään totuuden mukaisesti etten nyt ota mitään, että haluan vähentää alkoholin kulutusta. Aluksi kyllä keksin tekosyitä vaan en enää viitsi. Olen lähimmille ihan puhunutkin, että tietosesti olen vähentänyt juomista. Vaikka en mä nyt ole kaikkea kertonut..siis ahdistuksia ja määriä mitä olen kitannut yksinäni. Enkä plinkistä ole puhunut mitään.
Tuo on jotenkin palkitsevaa huomata, että sitä edistystä tapahtuu Venkku! ettei turhaan tee tätä. Mun yks ketju oli nimeltään Vähentäminen jatkuu ja joskus joku irvailikin kun tällä puolella vähennetään vuodesta toiseen, mutta eikö siinä kuitenkin ole just se juttu?! että se vähentäminen jatkuu eikä palata takaisin vanhaan malliin?
Joskus kyllä mietin, että kuinkahan kauan minäkin jaksan täällä plinkissä roikkua :shock:
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 23.10.2019 21:09:30

Moi Vilmasto ja muut
En ihan liemettomalla ole ollut. Viime la oli hyvat bileet missa join. Sellaiseen hiprakkaan, mutta ei kanniin. Sunnuntaina illalla join viela 4 olutta kun en jaksanut telkkua katsoa. Sen jlk ei mitaan. Lokakuu on kuitenkin mennyt siis liemettomammin kuin edelliset kuukaudet. Yhden kerran viela lokakuussa otan ja se on ensi viikon torstaina Halloweenina (iso juhla Taallapain).
Ensi kuun lopun lomamatka pyorii mielessa kun toissavuonna ja sita edellisena niista lahti sohvajuopotteluputki. Jalkiolotiloja muistelen vielakin kauhulla, joten ne pidettava aktiivisesti mielessa.
Mutta kaikille tsemppia tavoitteissa! :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 24.10.2019 09:35:33

Eilen oli sortuminen lähellä. Kävin kaupassa ihailemassa oluthyllyillä hetken mieli(teosta)johteesta, ja olin vähällä ostaa "ihan pari vaan". Mut onneks selätin himon, piti vaan miettiä että: ei, et tarvi olutta, ei se tuo sulle yhtään parempaa oloa, älä es päästä tätä ajatusta pidemmälle, haluat vähentää ja siihen kuuluu selviä taukoja, ei et saa juoda es muutamaa tänään,ens kuussa vasta,ei et vaikka telkkarista tulis hyviä ohjelmia joita katsoessa tekisi mieli kitata olutta, nyt kävele pois täältä jne..Täytyy myöntää että oon ylpeä itestäni! Noissa tilanteissa on vaan pakko vetäytyä, ennen kuin mieliteko kasvaa liian suureksi. Menin sitten karkkihyllylle ja nappasin suklaapatukan mukaan. Miljoona kertaa parempi vaihtoehto.

Vilmasto, joskus mäkin sanon suoraan kavereille että nyt ei maistu tai yritän hetken olla ilman alkoholia, mut noita tilanteita on kuitenkin aika vähän verrattuna siihen mikä mun ongelma on, eli yksin kotona juominen. Kavereiden kanssa kun sitä osaa juoda vähän maltillisemmin tai en tiedä mutta erilaista se kuitenkin on kun on muiden kanssa eikä yksin. Ehkä se seura. En mä baarissakaan mitään överejä enää vetele ja ehdotan yleensä muutenkin et käytäis vaan parilla kun ei es houkuta juoda itteensä pöydän alle. Mutta yllättävän vaikeaa se on silti jos haluaa pitää taukoa niinkuin just nyt, että miten sitä selitän etten juo ollenkaan. Ja tiiän että jos lähtisin baariin tmv niin en mä siellä vettä jois. Tipaton tammikuu oli kaikista helpoin selittää muille, kun se on niin yleinen juttu, muta tipaton lokakuu hieman oudompi. No, ehkä tässäkin kehittyy. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 25.10.2019 08:39:11

Hyvin tsempattu Venkku! ja totta tuo, että kavereitten kanssa sitä osaa juopotella hillitymmin..kyllä mun ongelma on ollut se kotona tissuttelu eikä baareissa ryyppääminen. Ja kavereitten kanssa just se pari eikä enempää. Minä ainakin olen ollut hyvin tarkka siitä etten enempää juo kuin muut viakka mieli tekis.

Niin se on perjantai ja työt alkas illalla. Selvisin näistä parista houkuttimesta ja ei se edes yllätä koska nyt on fiilis, että näinhän sen taas pitikin mennä. Eikä edes tehnyt tiukkaa. Tää oli just sitä tavallista arkea mihin olen pyrkinytkin. Tänään kyllä väsyttää koska viime yö oli kumman katkonainen. Kahden aikaan heräsin enkä meinannut saada unen päästä kiinni en sitten millään. Olin kyllä onnekis nukahtanut uudelleen kun menin sohvalle makoilemaan ja kattoon tuijottelemaan.

Tuossa aiemmin sattu yksi asiakas mulle jonka ulkoinen olemus kertoi jo kaukaa, että minkälaista elämää tämä herra on viettänyt jo pitemmän aikaa. Siinä jutellessamme asioista (ja viinasta totta kai) tämä tokaisi mulle ettet sinä tyttö kuule tiiä viinasta yhtikäs mittään!. Nooooo asiakashan on aina oikeassa eikö vaan ja vastasin etten tiedäkään. Mutta jälkikäteen mua on naurattanut tuo juttu. En todellakaan tiedä samaa kuin hän ja tunsin itseni aloittelijaksi tämän gentlemanin rinnalla, mutta se kun täällä plinkissä luen lähes kaikki jutut mitä tänne alkoholista kirjoitetaan (paitsi lopettajista jotkut ketjut jätän suosiolla avaamatta) niin sen avulla kyllä tiedän vaikken ole kaikkea kokenut. Mutta se on hyvä se jos niitten juttujen avulla saa itselleen voimaa muuttaa omaa käytöstään kun se on vielä mahdollista tässä vaiheessa.

Musta tuntuu just nyt, että taidan aloittaa perjantaini uimahallikäynnillä ja samalla käyn ruokakaupassa.

Viikonloppuja jokaiselle ja pysytään tavoitteissamme <3

ps. SW10 kerrohan enemmän tuosta brittiläisten tavasta juhlistaa halloweenia? on niin erilaista kuin meillä! ainakin luulen niin...juhlistaako ihmiset täällä Suomessa miten tätä? kaupoissa kyllä sitä krääsää löytyy, mutta muuten?
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät