Olet täällä

Elämäni pahin krapula

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Elämäni pahin krapula

ViestiKirjoittaja Jamppa » 8.10.2019 18:49:17

Ei sitä aina usko itsekään, että se pahin krapula on suurella todennäköisyydellä vasta edessä. Luulisi jo tähän ikään (39v) sen olevan takana päin. Tänään se taas kuitenkin tapahtui. Viime kerrasta on jo noin viisi vuotta aikaa. Tällä kertaa onnistuin kaljalla, neljän päivän ryyppyputki teki tehtävänsä. Ensi yötä odotan kauhulla. Onneksi ei ole rytmihäiriöitä, leposyke tosin on sadan paikkeilla.

Tämän päivän saldo: 8 annosta aamukolmen ja iltaseitsemän välillä. Lupaan, että pitäydyn kotikaljassa, jos ja kun tästä selviydyn.
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

Re: Elämäni pahin krapula

ViestiKirjoittaja Jamppa » 9.10.2019 10:07:04

Neljä tuntia katkonaista unta yöllä. Pari kaljaa oli otettava yhden ja aamuviiden välillä että sai unen päästä kiinni. Vieläkin puskee kylmää hikeä.

Pelkään, että on jo liian myöhäistä lopettaa. Viime kuukausina on mennyt pari-kolme korillista viikossa. Maksa-arvot ovat olleet lievästi koholla jo parin vuoden ajan, ja alkoholista johtuva rasvamaksa myöskin todettu. Lääkäri kehotti olemaan juomatta jo joulukuussa. Vähän ennen jäin työttömäksi, niin se juominenhan vain karkasi käsistä...

Jotenkin olen silti onnistunut tiputtamaan painoa 5% ja saamaan tuloksia kuntosalilla ja lenkkipolullakin viimeisen vuoden aikana.

Näin kovaa lopettamismotivaatiota ei kyllä ole ollut aikoihin. Tähän krapulaan ei enää auta edes se alkoholi. Nyt kahvia koneeseen silläkin uhalla, että sympaattinen hermosto heittää lopullisesti häränpyllyä. :cry:
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 9.10.2019 18:51:37

Moi. En tiedä mitään kamalampaa kuin kunnon krapula. Se on aivan järjetöntä. Fyysisen vielä kestää jotenkin mutta se henkinen.... huh. Kyllä se on hyvä motivaattori juomisen hillitsemiseen.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jamppa » 9.10.2019 19:24:14

Huh huh,

Toinen krapulapäivä kääntyy illaksi. Vain neljä annosta tänään. Olo alkaa paranemaan, mutta syömisestä tuli etova olo. Jääkaapissa on ykkösolutta ensi yötä silmälläpitäen. Olen valmis palaamaan elävien kirjoihin!
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jamppa » 10.10.2019 07:10:01

Menin nukkumaan vasta puoli yhdeltä. Sain lähes katkeamattomat 7 tunnin yöunet.

Heräsin aamulla vieläkin krapulaisen oloisena. Pää tuntuu raskaalta ja sumuiselta. Kitalakea kuivaa ja silmät punoittavat edelleen. Jep, nestehukkahan se. Loivennettu on, mutta ryyppääminen on nyt onneksi tauolla. Krapula on nyt kestänyt yhteensä 48 tuntia. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, on vielä hermosto-oireet edessä tämän tai huomisen päivän aikana.
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 10.10.2019 16:09:37

Hyva kirjoitella tanne muistiin krapulatuntemuksia niin muistaa sitten kun alkaa oikein suuta napsua. Itse olen tehnyt saman tuolta parin vuoden takaa ja luen sen aina jos viinihammasta kolottaa. :)
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Jamppa » 10.10.2019 20:14:32

SW10 kirjoitti:Hyva kirjoitella tanne muistiin krapulatuntemuksia niin muistaa sitten kun alkaa oikein suuta napsua. Itse olen tehnyt saman tuolta parin vuoden takaa ja luen sen aina jos viinihammasta kolottaa. :)

Näinhän se on. Kumma, miten nopeasti kaikki koettu tuska ja epätoivo unohtuu, kun kyse on alkoholista. Olen kiitollinen siitä, että olen "vain" kaljajuoppo. Kaapit on viinaa täynnä tälläkin hetkellä, mutta ne saavat yleensä olla koskemattomina, vierasvarana. Lupasin, etten enää osta olutta kotiin, jos alkoholitonta ja kotikaljaa (2,2%) ei lasketa.

Tämä päivä meni tosiaan pikku usvassa vielä. Yksi olut lounaalla ja kahvi siihen päälle auttoivat pahimman sekavuuden yli. Alkuillasta otin vielä toisen oluen. Päivällisen jälkeen alkoi väsyttää niin tavattoman paljon, että en enää pysynyt hereillä. Harvemmin niin selvästi kroppa kertoo että nyt ollaan ihan piipussa, että nyt olisi hyvä ottaa pienet unet. Niinpä menin pitkälleni puoli seitsemän aikaan, ja nukuin reilun tunnin ajan. Herättyäni olin kuin uusi mies.

Olen tässä tehnyt vähän iltapalaa ja pohdiskellut asioita. Kroppa tuntuu vielä aralta, mutta kyllähän tästä taas selvittiin. Viikko elämästä meni hukkaan ryypätessä ja krapulaa potiessa. Nyt viikonloppuna aion käydä treenaamassa, josko se parempi elämä siitä taas lähtisi.

Mainittakoon, että eilen otin yhteyttä A-Klinikkaan ja varasin uudelleen sen keskusteluajan, jonka jo kertaalleen keväällä peruin. Lisäksi aion nyt hyödyntää olemassaolevan lähetteen maksa- ja sokerikokeisiin, joka koko kesän odotti kun en ehkä halunnut tietää missä mennään. Kolme-neljä viikkoa ennen kokeita olisi oltava hyvin pienellä alkoholinkulutuksella, tai kokonaan ilman (0-3 annosta / vko, suositus). Tukena perhe ja ystävät, unohtamatta eloisia painajaisia, joita minulla on ollut ilo kokea viimeisen kolmen yön ajan.

Niin se on ystävät, krapula kestää yhtä monta päivää kuin on ryypännyt.
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 10.10.2019 23:57:45

Onneksi olkoon krapulan voittamisesta. Loiventavien ottaminen on oma taitonsa ettei lähde uusi ryyppyputki päälle. Hyvä että olet menossa labroihin kuin myös ammattilaisen juttusille. Mäkin olen menossa myöhemmin syksyllä maksakokeisiin jotka otetaan lähinnä kun syön niin paljon lääkkeitä, mutta kertovat myös alkoholin kulutuksesta. Tähän asti ovat olleet joka vuosi viitearvoissa. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jamppa » 11.10.2019 18:35:20

Saatoin säästyä nk. hermostodarralta eilen, mutta tässä kohtaa krapulan jälkeen tulee meikäläiselle aina pieni "töyssy" toipumiseen. Sitä kaiketi kutsutaan alkoholivieroitusoireyhtymäksi. (Vain suomenkielestä voi löytyä tällainenkin kukkanen...)

Olen ollut alkoholin suurkuluttaja tällä erää kolmen vuoden ajan. Samoin ennen noita kolmen-neljän vuoden takaisia hyviä aikoja. Viimeisen vuoden aikana olen potenut tätä, mitä kutsuisin krapulan krapulaksi.

Esim. tänään. Satunnaista sydämentykytystä. Join päivällä liikaa kahvia, mikä aiheutti verenpaineen heittelyä ja paineen tunnetta päässä. Lisäksi tunsin huimausta ja epätodellista oloa. Kohtaus kesti tunnin, minkä jälkeen luovutin ja join yhden lonkeron. Tunsin oloni heti paremmaksi. Viiden jälkeen söin päivällistä, ja lepäsin hetken. Kuudelta lähdin kävelylenkille, jonka aikana tunsin tasapainoni olevan hieman hakusessa. Ei mitään vakavaa, pientä keinutusta vain..?

Neurologisten ja psykosomaattisten oireiden lisäksi on murehtimista ja lievää masennusta; "Miten olen päästänyt itseni tähän tilaan? Toivunko tästä vielä?"

Tiedän, että kaikki tämä helpottuu muutaman päivän kuluessa. Kokemukseni mukaan kirkas mieli edellyttää kuitenkin vähintään kolmen viikon raittiutta.
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jamppa » 15.10.2019 17:42:18

Tänään oli ensimmäinen päivä krapulan jälkeen, kun tunsin oloni kutakuinkin normaaliksi.
Jamppa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 15.10.2019 20:46:19

Toivon sulle pitkää raittiutta ettei krapulan paholainen heti uusisi!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 16.10.2019 05:17:04

Samaa toivottelen minäkin ettei krapula pääse enää iskemään. Nyt vaan töitä sen eteen :)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät