Olet täällä

Jos tällä kertaa onnistuisi

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Jos tällä kertaa onnistuisi

ViestiKirjoittaja sunnari » 21.10.2019 06:52:17

Moro. Kirjoittelin tuossa jo jonkin aikaa tuonne lopettajien puolelle, mutta tulin hetken kuivaa elämää kokeiltuani hieman toisiin aatoksiin. Olen käyttänyt menneinä vuosina liikaa alkoholia hoitaakseni jonkinlaista sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja suoraan sanoen siksi ettei elämässäni ole juuri muuta sisältöä ollut. Elämäntilanne on kuitenkin nyt parempi, ja muutama olut silloin tällöin on kuitenkin suht kätevä keino karkottaa stressiä rankan viikon jälkeen tai kohottaa tunnelmaa vaikkapa keikkaa seuratessa.

Uskon tällä kertaa voivani onnistua alkoholinkäyttöni kohtuullistamisessa, sillä kännissä oleminen on yksinkertaisesti menettänyt hohtonsa. Pidän tässä jonkinlaista päiväkirjaa seuratakseni miten yritykseni käy.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

Re: Jos tällä kertaa onnistuisi

ViestiKirjoittaja juhanikari » 21.10.2019 13:52:26

Tervetuloa Vähentäjiin ja tsemppiä kohtuukäyttöön!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 21.10.2019 18:39:10

Tervetuloa ja kirjoittele lisää!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 24.10.2019 09:58:44

Moi ja tervetuloa! Itsekkin tunnistan tuon sosiaaliseen pelkoon ja ahdistukseen ym juomisen, on tullut harrastettua sitäkin, onneks nykyään vähemmän. Kun eihän se alkoholi kuitenkaan oikeasti auta tai ei se ainakaan ole hyvä lääke noihin. Kiva kuulla että sulla menee nyt paremmin. Tuo on just parasta että vois juoda vaan hieman tunnelman nostamiseksi, eikä siksi että vetäis överit, tai ahdistuksen,pelkojen tai muiden tunteiden vuoksi. Kuulostaa hyvältä sun suunnitelmasi. Tsemppiä. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 27.10.2019 18:06:27

Lievää lipsumista havaittavissa. Naisystävällä alkoi loma ja kävimme sitten hieman ulkoilemassa. En kiskonut sen enempää kuin daamikaan ja ilta oli kaikin puolin ihan mukava, mutta voi jeesus tätä krapulaa. Aamua sentään helpotti kun toinen kärsi ihan yhtä lailla ja hoivasi, eikä tarvinnut edes paiskoa astioita. Ei siis sen ihmeempää möhlimistä, mutta kai se on uskottava että huviverot ovat tässä iässä hieman korkeammat kuin teininä.

Takaisin rotiinhan tästä on kuitenkin pyrittävä, tällainen hauskanpito on oikeasti hauskaa korkeintaan sen kerran - pari vuodessa.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 28.10.2019 10:32:03

Pitkät yöunet auttoivat paljon. Ruokaa ja kahvia koneeseen ja salille kokeilemaan onko minusta enää mihinkään.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 28.10.2019 18:10:47

Salille suoriuduttu. Treeni piristi hetkellisesti, mutta nyt on siipi maassa. Olen kai jo suurimmaksi osaksi parantunut varhaisesta teini-iästä asti potemastani masennuksesta, mutta aika ajoin sitä vaan saa itsensä kiinni pyörittelemästä samoja synkkiä keloja.

Voipi olla, ettei humalaan kannata jatkossa tulla edes vahingossa, kun serotoniinivaje iskee näin kovaa. Taidan hakea jotain alkoholitonta juotavaa ja vetäytyä kirjan kanssa sänkyyn odottelemaan huomista työpäivää.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 29.10.2019 21:52:24

Hieman parempi meininki jo. Loppuviikko vapaata kun flunssa ei vaan ota parantuakseen. Tylsyyteen pari tuoppia paikallisessa, herättivätpähän ainakin koko päivän kateissa olleen ruokahalun. Legojen pesu ja nukkumaan, ehkä tämä tästä.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 1.11.2019 22:44:18

No niin, eilen tuli sitten naisella mitta täyteen meikäläisen renttuilua. Piti parisuhdedraaman päälle kiskaista muutama tuoppi että sai nukuttua, mutta tänään jätin kaljat pitkästä aikaa kauppaan. Tarkoitus olisi nyt viettää marraskuu maljattomana ja ihan neutraalein aistein vähän fiilistellä mitä tässä nyt oikeasti haluaa itsensä ja elämänsä kanssa tehdä. Tuntuu hämmentävältä myöntää itselleen ettei oikeasti enää muista kuka sitä kaiken tämän paskan alla on.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 6.11.2019 21:51:38

Hyvin etenee maljaton. Kävin tuopilla paikallisessa ihan vaan kun teki mieli. Irrotti kyllä hetkeksi ajatukset arjesta, mikä oli kaiken stressin keskellä ihan tervetullutta. Mitään hinkua humalahakuiseen juomiseen ei kyllä ole, eli kaipa tässä on jotain edistystä tapahtunut.

Viikonloppuna olisi kaverilla illanistujaiset. Ajattelin käydä näyttäytymässä kun nyt kerran kutsuttiin, mutta vähän veikkaan että nostan kytkintä parin kaljan jälkeen, humalaisten ihmisten seura kun ei oikein sekään nappaa enää. Ja kyllä, ne pari kaljaa on tuollaisessa tilaisuudessa vaan otettava. Kukaan ei kaipaa paikalle selvistelijää, enkä itse selvistelijänä bileissä viihdy.

Tunnen vieraantuneeni ystävistäni aika pahasti alettuani työstää päihdeongelmaani. Oliko se ainoa yhteinen asia loppujen lopuksi pään sekoittaminen, vai onko ongelmieni kanssa painiminen saanut minut tuijottamaan liiaksi omaa napaani, mene ja tiedä. Onhan tässä toki tapahtunut kaikkea muutakin, eli ei kai kaikkea voi laittaa päihteidenkään piikkiin.

Ajattelin joka tapauksessa mennä paikalle ja yrittää viihtyä, hölmöilemättä ja seuraavaa aamua pilaamatta.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 7.11.2019 09:27:30

sunnari kirjoitti:Tunnen vieraantuneeni ystävistäni aika pahasti alettuani työstää päihdeongelmaani. Oliko se ainoa yhteinen asia loppujen lopuksi pään sekoittaminen, vai onko ongelmieni kanssa painiminen saanut minut tuijottamaan liiaksi omaa napaani, mene ja tiedä. Onhan tässä toki tapahtunut kaikkea muutakin, eli ei kai kaikkea voi laittaa päihteidenkään piikkiin.

Tätä samaa vieraantumista olen huomannut. Kun olen ottanut etäisyyttä viina- ja baarimaailmaan, olen alkanut näkemään myös sen käänteiset puolet. Se vaikuttaa väistämättä myös kaveruussuhteisiin. Onko sittenkään kiva olla melkein konttauskunnossa, onko sittenkään kiva mennä töiden jälkeen aina siihen saakelin lähikuppilaan ottaan ne 2-10 bisseä. Sitten lisäksi tulee se, että jää rahaa käyttää johonkin järkevämpään.

Minä menen kotoa hakemaan kuntosalikamat, tutut suuntaavat baariin. Minä hikoilen kuin viimeistä päivää illalla. He sitten aamulla. Kun on tosta baarimaailmasta ollut hetken pois, maailmakin näyttää ihan uudenlaiselta. Minä saan kokea tämän maailman.

Yksinäisyys on sitten koko tän projektin kääntöpuoli. Kun tuntee ihmiset vain baarista, eikä löydä mitään muuta sosiaalista ympäristöä, se syö päätä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 7.11.2019 19:23:34

romukasa kirjoitti:
sunnari kirjoitti:Tunnen vieraantuneeni ystävistäni aika pahasti alettuani työstää päihdeongelmaani. Oliko se ainoa yhteinen asia loppujen lopuksi pään sekoittaminen, vai onko ongelmieni kanssa painiminen saanut minut tuijottamaan liiaksi omaa napaani, mene ja tiedä. Onhan tässä toki tapahtunut kaikkea muutakin, eli ei kai kaikkea voi laittaa päihteidenkään piikkiin.

Tätä samaa vieraantumista olen huomannut. Kun olen ottanut etäisyyttä viina- ja baarimaailmaan, olen alkanut näkemään myös sen käänteiset puolet. Se vaikuttaa väistämättä myös kaveruussuhteisiin. Onko sittenkään kiva olla melkein konttauskunnossa, onko sittenkään kiva mennä töiden jälkeen aina siihen saakelin lähikuppilaan ottaan ne 2-10 bisseä. Sitten lisäksi tulee se, että jää rahaa käyttää johonkin järkevämpään.

Minä menen kotoa hakemaan kuntosalikamat, tutut suuntaavat baariin. Minä hikoilen kuin viimeistä päivää illalla. He sitten aamulla. Kun on tosta baarimaailmasta ollut hetken pois, maailmakin näyttää ihan uudenlaiselta. Minä saan kokea tämän maailman.

Yksinäisyys on sitten koko tän projektin kääntöpuoli. Kun tuntee ihmiset vain baarista, eikä löydä mitään muuta sosiaalista ympäristöä, se syö päätä.

Kunnon ördäystä sentään näkee omassa kaveripiirissä tätä nykyä harvoin, eikä omakaan kunto kestä tuollaisia kuoseja enää, mutta samat jutut samoilta naamoilta niissä samoissa kuppiloissa tuntuvat jo oikeasti miljoonaan kertaan kuulluilta ja nähdyiltä. Ja aivan varmasti se omakin dokaaminen ja känninen käytös toistaa ihan yhtä lailla samaa kaavaa. Onhan sitä viime aikoinakin ollut ihan hyviä juomareissuja, mutta yleensä yhden tai kahden kaverin kanssa ja vähän hillitymmin humaltuen. Kaipa sitä alkaa viimein kasvaa aikuiseksi. Ei ois ikinä uskonut.

Sali ja muu harrastustoiminta on toki ihan hyvä tapa tappaa aikaa, jota tuntuu olevan joskus liikaakin kun ei ole koko ajan joko kännissä, krapulassa tai liiallisen pämppäämisen aiheuttamassa depiksessä. Kaipa se työkin toimii jonkinlaisena henkireikänä. Yksinäiseltähän tässä silti tuntuu, varsinkin kun nainenkin lähti hiljattain litomaan. Ehkä tämä tästä.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 7.11.2019 19:34:26

Haen kyllä pari pientä tölkkiä kyydittämään musafiilistelyä. Rankka viikko ja nyt ensimmäinen ilta jona ei ole mitään pakollista ohjelmaa. Sali tulisi kyseeseen jos paikat eivät olisi edelleen jumissa toissailtaisesta treenistä. Piti viettää maljatonta, mutta ihan sama.

(Eikä edes hävetä.)
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 8.11.2019 10:03:36

Tohon saliin kannattaa meittiä useampi erilainen ohjelma, ettei tarvi jäädä lihassärkyjen takia jättää väliin. Mulla on sekaisin sekä yläkroppatreenikertoja, kuntotreenejä (matto/pyörä) ja jalkatreenejä. Jos yksi ei nappaa tänään, tehdään sitten jotain muuta. Mulle toi kylmä viima aiheuttaa ongelmia kroppaan ja yläkroppa on kipeä ihan ilman liikkumistakin. Joten sali on pääosin pyörä/matto/kevyt lämmittely/venyttely. Kerta-pari sitten yläkroppaa enemmän.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari » 8.11.2019 18:57:33

romukasa kirjoitti:Tohon saliin kannattaa meittiä useampi erilainen ohjelma, ettei tarvi jäädä lihassärkyjen takia jättää väliin. Mulla on sekaisin sekä yläkroppatreenikertoja, kuntotreenejä (matto/pyörä) ja jalkatreenejä. Jos yksi ei nappaa tänään, tehdään sitten jotain muuta. Mulle toi kylmä viima aiheuttaa ongelmia kroppaan ja yläkroppa on kipeä ihan ilman liikkumistakin. Joten sali on pääosin pyörä/matto/kevyt lämmittely/venyttely. Kerta-pari sitten yläkroppaa enemmän.

Juu, en minä siellä samoja liikkeitä joka kerta junnaa. Palautuminen on aika yksilöllistä, ja omalla kohdalla on helppo tehdä liikaa. Teen jokseenkin fyysistä työtä ja syömiset sekä nukkumiset ovat monesti vähän mitä sattuu. Lisäksi rikkinäisiä paikkoja kehossa, joita ei todellakaan liikaa kannata kiusata. En muutenkaan ole erityisen urheilullinen, vaan sali on lähinnä sellaista pakollista kehonhuoltoa. Kun on pikkasen voimaa reservissä, on elämä ylipäätään vähemmän tapaturma-altista.

Tänään menen kyllä puntille, itse asiassa heti kun olen juonut kahvini.
sunnari
Miedosti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät