Olet täällä

Voiko jo ottaa vai ei?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Voiko jo ottaa vai ei?

ViestiKirjoittaja Harhailija » 25.10.2019 17:24:26

Tuli mieleen tämmöistä pohdintaa. Eli nyt olen ollut reilut 2kk ottamatta Alkoa ollenkaan. Olen käsitellyt nyt mielessäni juomiseen johtaneita syitä ja onnistunut tunnistamaan juurisyyt liialliseen juomiseen.
Olen tullut siihen tulokseen että kohtuukäyttö ei aikaisemmin oikein onnistunut koska en edes ole sitä halunnut vaan tavoitteena on käytännössä aina ollut känä. Nyt aivokopan saatuani kuntoon ja muidenkin elämänalueiden ollessa kunnossa en näe syytä sille ettenkö voisi ottaakohtuudella? Kohtuudella tarkoitan 4-5 annosta. Siis pidän itseäni erittäin lujana henkisesti ja muutenkin ajattelen vastarintaan enkä hyväksy aina vallitsevaa narratiivia, mikä taas on tässä asiassa se, että jos on ollut alkoholisti ei voi koskaan enää ottaa? Siis järkeilen asian niin että ihmisellähän on vapaa tahto, eikä ole viettiensä/halujensa vietävissä niin kuin jokin elukka niin kyllä kai nyt tällainen Alfa-uros (lievää itsekehua, mutta pointin ymmärrätte :mrgreen:) hallitsee itsensä jos päättää että se 4 tai 5 on sitten se 4 tai 5??

Ja nyt ei tarvi tulla selittää et juoppo se nyt siinä petailee että pääsee juomaan tms ei ole siitä kyse, ei juotata ei mutta haluan näkökulmia tähän kun vastarannan kiiskinä kummastuttaa tuo ideologia.
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

Re: Voiko jo ottaa vai ei?

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 25.10.2019 18:05:25

Hei!
Kovin on tuttu kysymys meille monelle.
Ja monta kertaa on tullut tuota pohdittua, että miksi ei ottaisi muutaman.
Ehkä kysymys on siitä millaista alkoholin käyttösi on ollut aiemmin eli silloin 2 kuukautta sitten? Jos helposti lipsuu tai on vaaraa, että palaa pikkuhiljaa takaisin ns. alkupisteeseen, niin silloin kannattaa kysyä itseltään, että miksi ottaisin lasillisen tai pari.

Kun minä kysyn tuota samaa itseltäni, niin heitän itselleni tuon vastakysymyksen kehiin. Ja silloin muistelen sitä liikakulutustani ja ajattelen tarvitsenko vielä raittiita päiviä ja kokemuksia. Itse olen tuon turvin kasvattanut välimatkaa alkoholiin. Jos ottaisin tänään sen 4-5 drinkkiä, varmasti osaisin lopettaa siihen. Ei siitä ole kysymys. Minullakin on varmasti siihen selkärankaa. Se mikä kuitenkin sanoo mulle, että älä ota, on sellainen mahdollisuus, että otan seuraavanakin perjantaina sen 4-5 viinilasillista. Ja minun ote alkaa lipsua pikkuhiljaa ja seuraavaksi otan pari lasillista myös lauantaina.

Näin minä pähkäilen oman tilanteeni. Jos sulla ei ole ns riippuvuutta, niin eihän silloin muutama lasillinen silloin tällöin ole ongelma. Se on ihan ok. Tietysti. Mun pointti on siinä, että toiset pystyy pitämään asiat hallinnassa pitkälläkin tähtäimellä.

Minusta tuntuu, että ihan varmasti minäkin osaisin jo ottaa vain muutaman. Olenhan jo näinkin pitkään ollut ihan ilman. On ristiriitainen olo. Useasti. Mutta joku sisälläni estää ja sanoo, että voit olla ilmankin. Minulle parissa lasillisessa on riski pidemmällä tähtäimellä. En halua olla enää siinä pisteessä kun väsytti, masensi ja keho voi huonosti. Olen saanut maksa-arvot normaaliksi. Juuri sain labratuloksetkin! :D Ja niitä kehtaa esitellä!

Kaikki on siis minusta hyvin henkilökohtaista. Kaikki ollaan yksilöitä ja meillä on erilaiset taustat ja kuluttamisen tavat. Ei ole olemassa yhtä kaavaa, jota noudattaa.

Haluan tässä muuten samalla kiittää plinkkiä siitä kun noin puolisen vuotta sitten olin todella lähellä ottaa sen muutaman lasillisen. Se oli lähinnä sosiaalisesta paineesta johtuvaa. Oli ne tärkeät juhlat ja siellä piti kilistää. Usein olen sitä ajatellut, että teidän tuella, pyysin alkoholitonta. Olen ajatellut, että tuo hetki oli aika merkityksellinen. Pidin teidän avullanne pintanne! Kiitos.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Harhailija » 25.10.2019 18:21:16

Hyvä pohdintoja edellä. Tosiaan voi olla että se juominen pikkuhiljaa lisääntyisi hiljalleen siihen ongelma juomiseen taas niin kuin aikaisemminkin. Mut toisaalta silloin en edes nauttinut siitä kohtuudesta kun taas nyt on olo et se muutama riittäisi ihan hyvin ja se tolkuton känni ei kiinnosta yhtään. Monimutkaisia asioita nämä. En myös usko et mulla olis kemiallista piipuvutta tyyliin yksi annos ja armoton känni päälle. Hmm kai se selviää vaan kokeilemalla. Mut siihen ongelma juomiseen en kyllä halu palata vaan jos huomaan että kohtuus tuntuukin vaikealta tai ajatukset alkaa pyöriä liikaa alkoholissa niin voin aina palata täysraittiuteen kun on tämäkin mukava tapa elää :)
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 25.10.2019 18:31:33

Jatkan paapatustani vielä :D Tämä kaikki siis koskee itseäni.

Olen myös paljon miettinyt omaa "tiukkuuttani" tämän juomattomuuden suhteen. Välistä koen, että olen aika ns. tiukkis ja moni ajattelee, että toki voisit nyt vähän ottaa. Ja ajattelen itsekin. Mulla on menny niin, että ajan myötä alan unohtamaan millaiset fiilikset vuosi sitten oikein oli. En enää muista niin helposti morkkiksia ja sitä sunnuntaina valtaavaa fiilistä kun perjantaina ja lauantaina oli tullut juotua se viinitetra. Täytyy oikein muistella.

No, entäs sitten jos ottaisin ne lasilliset ja pikkuhiljaa kuukausi kuukaudelta kulutus lähtisi taas nousuun? Ei kait sekään mikään sellainen asia olis, etteikö voisi tehdä uutta ryhtiliikettä. Tiukentaa ja vähentää taas kulutustaan. Minä ehkä loppujen lopuksi ajattelen, että tuollainenkin kuluttaa ja vie voimia. Kun pohtii mikä on sopiva kulutus ja mikä ei. Jos vaan pystyn olemaan juomatta, niin ehkä se on vaan mulle parempi. Olen jossain vaiheessa kirjoittanut, että juoksen alkoholia karkuun. Mitä kauemmas pääsen, niin sitä parempi, sillä silloin se ei pyöri mielessä niin paljon ja vapaudun siitä. Ehkä joskus pääsen niin kauas, että nämä pohdinnat eivät enää vaivaa. Aika tekee tehtävänsä. Alkottomuudesta tulee ihan normaali asia eikä tarvitse pähkäillä niiden muutaman lasillisen takia.

Täällä on varmasti monella toisenlaiset ajatukset. Että se kohtuukäyttö toimii ja on olemassa ne rajat, joissa pysyessä kaikki on hyvin. Onko se niin, että jos kerran on ylittänyt juomisen "rajat" kunnolla, joutuu aina pohtimaan omaa käyttöään? Se ei tietenkään tarkoita sitä, ettei enää voisi juoda, mutta että juomiseen liittyy sen tarkkailu. Jos ongelmaa ei ole ollut koskaan, niin silloin ei edes kysy voinko ottaa tämän yhden lasillisen? En tiedä.

Nyt annan sananvuoron muille! :D 8) :lol:
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 25.10.2019 18:34:22

Harhailija,

Ihan samoja asioita pohditaan! :lol: :lol: ja samanaikaisesti.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 27.10.2019 12:08:58

Moi! Tärkeä pointti tuo halu, siis että ennen et halunnut edes kohtuukäyttöä vaan tavoite oli aina känni. Tunnistan niin tuon ajatuksen! Mulla vasta viime aikoina kun oon tässä yrittänyt vähennellä, on tullut halu kohtuukäyttöön. Ennen tavoite oli aina känni. Ja tunnistan myös tuon pääkopan kuntoon laittamisen, se kun kulkee käsi kädessä vähentelyn kanssa, vaikkei sitä aina huomaakkaan. No mutta kokeilemallahan se selviää, pysytkö 4-5annoksessa ja jos tuntuu että alkaa lipsumaan niin sitten on taas ongelma. Kannattaa yrittää pitää vaikka viikon taukoja aina välissä, ite huomaan kun oon pitäny taukoa niin se himo pikkusen laskee kerta kerralta. Mut hidasta puuhaa tää vähentely kaiken kaikkiaan on. Tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Harhailija » 27.10.2019 15:22:06

Heh :) eipäs tosiaan ollutkaan niin yksinkertaista tämä. En siis ole vielä ottanut mitään, mutta aloin tässä jo miettimään et jos otan niin voisinhan mä ottaa sen 3 annoksen sijasta hyvin 7 annosta kun enhän mä siitä juuri humalaan tule. No en niin, mutta fakta on myös että voipi olla sitten jo vaikeeta jättää tohon se juominen ja totuuden nimessä tuo 7 ei kyl enää ole kohtuujuomista vaikka miten asiaa pyörittelis. Elikkä olenpa sit ny toistaiseksi kuitenki ottamatta kun helpompaa näin.
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Dave2 » 27.10.2019 15:37:19

9.8 Kerroit näin rankoista kokemuksista ja nyt jo pohdit kohtuutta. Taitaa olla jotain perää kun puhutaan kolmenkuukauden kiusauksesta.
Minä en ainakaan menettänyt mitään kun lopetin. Päinvastoin asiat parani kaikilla elämänalueilla.

Harhailija kirjoitti:Alkaa nyt riittää. Muutaman vuoden sisään 5 deliriumia. Pari kertaa hengen lähtö ollut lähellä harhojen vuoksi. Teholla ollut juomisen takia. Nyt kävin maksakokeissa, jotta voisin aloittaa antabukset.
Viimeaikaiset karmeat kokemukset ovat herättäneet karuun todellisuuteen, että jos aion elää on juominen pakko lopettaa nyt ja heti. Viimeisimmän putken kun lopetin menin niin huonoon kuntoon että piti toipua ensin 1vrk sairaalassa, ennen kuin pystyivät lähettämään mut katkolle. Pelkäsin jo juoneeni aivot pilalle kun motoriikka katosi (tätä ei ollut aikaisemmin tapahtunut vieroitusoireissa) nyt olen ollut 2vk juomatta ja olen toipunut täysin ihme kyllä satunnaisia univaikeuksia lukuunottamatta.

Mutta tiedän että tästä se kamppailu vasta alkaa :cry:
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 27.10.2019 17:12:46

Hei,

Komppaan muita siinä että älä nyt ihmeessä ala mitään kokeilemaan tuollaisella historialla.

Mun kokemusten mukaan homma menee esimerkiksi näin (siis itselläni, muista en tiedä):

- Ajatus siitä, että ihan hyvin voin ottaa yhden -> Otan yhden

- Parin päivän sisällä sama ajatus, kun meni niin hyvin viimeksikin -> Otan yhden

- Siitä 1-2 päivää, mutta tällä kertaa ajatus se, että kun yhden ottaminen sujui, niin voin ottaa kolme -> Otan kolme

- Tästä seuraavana päivänä ajatus, että kun otin kolme ja se meni hyvin, niin yhtä hyvin voin ottaa enemmänkin -> Otan enemmän

-> Seurauksena parin kk ränni, joka päättyy ahdistukseen, epätoivoon ja uuteen yritykseen ilman alkoholia.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Harhailija » 7.12.2019 22:59:53

Päivitin jo "omaan" topicciin mut laitetaan nyt tähänkin miten se kohtuukokeilu meni: lyhyesti sanottuna Uho, Nousu ja Tuho, eli perseelleen meni :roll: eli kyllä se nyt vaan on hyväksyttävä ettei sitä voi alkaa entiseksi alkoholistiksi vaikka kuinka haluaisi. Sekin pitää hyväksyä, että omalla tahdonvoimalla ei ole mitään merkitystä, vaikka kuinka luulisi toisin.
No eipä tarvi tätä asiaa jatkossa pohtia, joten täysrsittius ainoa vaihtoehto nyt ja hyvä niin. Antabuksetkin taas käytössä.
Summa summarum: paska reissu mutta tulipa tehtyä :?
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 8.12.2019 04:31:25

Paljon onnea valitsemallasi tiellä! Uskon että raittius alkuun vähän ottaa, mutta sitten antaa monin verroin takaisin. Kova tsemppi päälle ja jos tulee retkahdus niin uutta matoa vaan koukkuun!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Harhailija » 9.12.2019 07:38:44

juhanikari kirjoitti:Paljon onnea valitsemallasi tiellä! Uskon että raittius alkuun vähän ottaa, mutta sitten antaa monin verroin takaisin. Kova tsemppi päälle ja jos tulee retkahdus niin uutta matoa vaan koukkuun!

t. Juhani

Kyllä se raittius on hyvä elämäntapa. Kun erään pahan jakson, johon sisältyi usea katkoreissu ja joka päättyi teholle, päättyi, oli aivokemiat niin sekaisin että jutellessani psykiatrin kanssa, (mulla siis ei oo mitään terapiaa, vaan oli määrätty keskustelemaan kanssani tuon sairaalareissun takia) niin epäili vakavaa masennusta.

Tuon jälkeen olin 2kk juomatta, ja jo sinä aikana huomasin, miten mieliala kirkastui ja ilo palasi elämään eli tuo masennus oli vain alkoholilla hankittu. Nyt olen ollut reilun viikon juomatta tuosta kohtuukokeilusta, ja taas huomaa miten elämä tuntuu paremmalta ja pystyy iloitsemaan kaikista pienistä asioista, mitä ei juodessa edes huomaa saati pysty tekemään kuten esim aamukahvi :D
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Harhailija » 9.12.2019 08:41:01

Yleistä pohdintaa alkoholismista ja sen kehittymisestä: ainakin omalla kohdalla huomaan tietyn kaavan ja sairauden kehittymisen. Eli parikymppisenä join säännöllisesti, mutta annokset pysyivät aina välillä 2-4 ja joskus vkl enemmän mutta silloinkin kun huomasin että alan jo olla "riittävän" humalassa pystyin lopettamaan juomisen. Koskaan ei seuraavana aamuna tullut mieleen ottaa krapularyyppyä.

Jossain vaiheessa sitten tuo veteen piirretty viiva ylittyi ja en enää pystynytkään lopettamaan juomista vaan join niin paljon kuin pystyin ja alkoivat juomaputket ja aamun aloittaminen oluella.

Tässä vaiheessa ja jo oikeastaan vähän aikaisemminkin alkoivat läheiseni huolestua ja huomautella juomisesta. Vastaus oli tietenkin että enhän minä nyt mitenkään voi olla alkoholisti. Eli kaava menee jotenkin näin: kieltäminen -> hyväksyminen -> omin voimin yrittäminen, sillä hoitoon hakeutuminen tuntuu äärimmäisen vasten mieliseltä. Seuraavaksi: sen hyväksyminen ettei omat voimat riitä vaan hakeuduttava hoidon piiriin. Sitten: vähän jo raittiutta takana niin vielä viimeinen epätoivoinen kokeilu että jos kuitenkin voisi kohtuukäyttö onnistua sillä juuri minähän olen POIKKEUS-yksilö.

Viimeinen vaihe: Sen hyväksyminen ettei minkäänlainen alkoholin käyttö onnistu joten turha taistella tuulimyllyjä vastaan. Tämän kun oivaltaa alkaa itse asiassa tuntumaan hyvältä se ajatus ettei tarvitse juoda vaan raittius onkin ihan hyvä juttu eikä mitään kärsimystä.
Näin nyt siis ainakin tiivistettynä omalla kohdalla mennyt tämä alkoholismini.
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Harhailija » 9.12.2019 08:58:56

Lisäys: tämä oli nyt aika yksinkertaistettu tiivistys, sillä minä join alkoholistisesti yli 10v ja siitä kun ensimmäisen kerran hakeuduin päihdeklinikalle on jo 6v. Eli aika kauan tässä prosessissa on kestänyt ennen kuin pääsin tuohon viimeiseen vaiheeseen.
Helppoa se ei todellakaan ole sillä alkoholistihan pitää viimeiseen asti kiinni rakkaasta ystävästään, mutta mahdollista se on.
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 9.12.2019 15:26:19

Moikka Harhailija!

Hyvä että olet päättänyt Ettei voi ottaa. Sulla on muutenkin hyviä kirjoituksia. Olin jo kehottamassa Sinua kirjoittamaan tuonne Lopettajien puolelle saadaksesi paremmin vertaistukea kun täällä vähentäjissä puhutaan välillä positiivisestikin alkoholista, kuten kuohuva skumppa, kylmä saunaolut etc. Mutta huomasin että oletkin jo Lopettajissa. Ja kyllähän jotkut kirjoittavat sekä Lopettajiin että Vähentäjiin!

Toivon ettet koe enää yhtään deliriumia! Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät