Olet täällä

Onko vähentäminen mahdollista?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Onko vähentäminen mahdollista?

ViestiKirjoittaja Apila » 30.10.2019 09:55:53

Olen kipuillut alkoholin kanssa yli kymmenen vuotta. Koko sen ajan olen tiennyt, että minun täytyisi lopettaa juominen kokonaan. Vaan enpä ole onnistunut. Nyt aion kokeilla, onko juomisen vähentäminen mahdollista. Olisihan sekin parempi kuin nykyinen juomistahtini.

Tilanne on se, että jos otan "lasillisen", se tarkoittaa kahden päivän putkea. Ei sentään sitä pidempää, mutta liikaa on tämäkin. Työasiat ovat tällä hetkellä aivan solmussa. Parisuhde myös.

Olen herännyt huomaamaan, että elämäni olisi aika hienoa, jos vain joisin vähemmän. Tajuan kuitenkin, että vähentäminen on todella vaikeaa. Voinko muka herättää juomishimon ja sitten rajoittaa sitä? Tuntuu mahdottomalta yhtälöltä. Silti, tätäkin on kokeiltava.

Juominen on vienyt minulta työpaikkoja, ajokortin, ystävyyssuhteita ja paljon rahaa. En ole pystynyt lopettamaan juomista, ja tämä vähentäminen on yksi oljenkorsi, jota en ole aiemmin yrittänyt käyttää. Jonkinlaista juomispäiväkirjaa täytyy alkaa pitämään. Onkohan sitä varten joku sovellus, jonka voisi ladata kännykkään?

Tästä tulee tällainen ihmiskoe, jossa saattaa käydä niin, että ei auta muu kuin todeta, että juominen on kerta kaikkiaan lopetettava kokonaan.
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Onko vähentäminen mahdollista?

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 30.10.2019 11:00:23

Monesti on niin, että juomisen vähentäminen pysyvästi on kertakaikkiaan täysin mahdotonta kun "tietty raja" on ylitetty. Onnea kuitenkin yritykseen, eihän se sanottua ole ettetkö juuri sinä vähentämiseen pystyisi!

On hyvä että sinä ihan tietoisesti kokeilet vähentämistä. Kuten itsekin toteat, niin voi käydä niin että joudut lopettamaan kokonaan. Yleensä kai lopettamista edeltää nimenomaan se, että tulee siihen tulokseen että tässä nyt ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin lopettaminen tai asioiden meneminen entistä huonompaan suuntaan.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Apila » 30.10.2019 11:19:43

Ongelma on se, että alkoholista on joskus oikeasti iloa ja apua. Siis silloin, kun lopettaa juomisen ajoissa. 1-2 lasillista on sopiva määrä. Tällöin alkoholi hieman rentouttaa ja maistuukin hyvältä.

Usein vain on käynyt niin, että otan ne pari lasillista hyvässä seurassa, mutta kun muut lähtevät kotiin nukkumaan, minä jatkan toiseen baariin tai juon kotona itseni umpihumalaan. Se on tietysti tuhoisaa, eikä siitä mitään iloisia muistojakaan jää, koska muisti katkeaa täysin.

Yritän nyt siis erottaa toisistaan sen iloisen lasillisen ja umpihumalan. Minkälaisia tunnetiloja syntyy, kun juominen täytyy osata lopettaa ajoissa? Jos se on oikeasti vaikeaa ja tekee vihaiseksi, niin silloinhan juominen on lopetettava kokonaan. Ei elämää voi elää niin, että tuntuu pahalta, jos ei juo. Olen liian pitkään elänyt niin, että juominen on muka palkinto ja nautinto. Sitä se ei ole, mikäli juo enemmän kuin pari lasillista.
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Apila » 30.10.2019 11:27:06

Pikkujoulusesonki tulee olemaan vaikea. Olen päättänyt, että sanon ihmisille, että koitan laihduttaa ja siksi juon vain pari lasillista. Ylimääräistä painoa onkin kertynyt juomisen takia. Laihtuminen on hyvä motivaation lähde, jos muut terveyssyyt unohtuvat.
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pecorino » 30.10.2019 18:35:20

Jokaisen tilanne on tietty erilainen ja siksi vaikea verrata. Mutta jos nyt miettii omaa kokemusta itsestäni, niin sen "alkoholikiiman" saa vähentymään / katoamaan kun vaan väkisin päättää sen, että juo sen maks 3. Sitten jos tulee huppeliin voi sitä olla vaikea enää kontrolloida kun pää ei toimi normaalisti. Mulla ei ole kokemusta mistään putkista, mutta noin 18- vuotiaasta n. 38-vuotiaaksi minä olin sellainen, että kun hyvässä fiiliksessä join pari kolme nikn iski päälle se mitä kutsuin alkoholikiimaksi. Eli oli kivaa ja miksi ei sitten joisi enemmänkin. Toki parikymppisenä se oli hassunhauskaa kun piti vaan lähteä parille, mutta sitten päädyitkin bilettään valomerkkiin saakka. Sitten vähän vanhempana se ei olekaan enää niin hauskaa vaan lähinnä masentavaa.
Nyt, käytyäni tätä vähentämisen ajatustyötä läpi n. 1,5 vuotta huomaan, että 90% tilanteista se kolme on ihan tarpeeksi ja ei ole vaikeaa lopettaa siihen. Sitten on tietysti niitä ylilyönti-iltoja jolloin onkin niiiiin mahottoman kivaa että ei huvita lopettaa. No, mutta siis pointtini on se, että joo, osa ihmisistä pystyy. Sitten on se osa mikä ei pysty. Toivotaan että kuulut ensimmäiseen ryhmään :)
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 31.10.2019 08:23:23

On se vähentäminen mahdollista. Tervetuloa mukaan :D
Mutta ei se tämä mikään helppo tie ole. Niin monta kertaa olen miettinyt sitä lopettamista, että jos ei VAIN enää jois ollenkaan. Mulla ei vaan ole tarpeeksi halua/uskallusta lopettaa kokonaan. Paljon olen muuttanut asioita ihan muutenkin kuin viinan suhteen tämän plinkin avulla. Semmoista itsetutkiskelua tämä on välillä.
Mutta se kuiteniin, että tekee asialle kuitenkin jotain niin sehän tässä merkitsee. Ja se, että on rehellinen itselleen.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät