Olet täällä

Maljaton marraskuu!

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Maljaton marraskuu!

ViestiKirjoittaja venkku » 18.11.2019 18:25:23

Tsemppiä Nortti, ei tää aina mee ihan putkeen kyl. Mutta tärkeintä että yritetään, periksihän me ei anneta! :)

Selvisin viikonlopun yli,mut lauantaina vetäsin koko fazerin sinisen piparinmakuisen(joulu edition) levyn. Oli muuten tosi hyvää. Pieni morkkis kyllä siitäkin, harvemmin sitä tulee koko levyä kiskottua. Mutta parempi vaihtoehto sekin on kuin olut. Rupesin tässä miettimään että lapsena/nuorena mä olin sokeririippuvainen. Saatoin syödä joka päivä karkkia tai muuta makeaa. Meillä ei kotona ollut mitään rajoja, karkkipäivää ym, niin monesti viimeisillä markoillakin tuli aina haettua jotain makeaa. Oli sillon muuten paljon halvempaakin karkit kuin nykyään. Sitten jossain vaiheessa sokeri jäi ja olut tuli kuvioihin. Vaihdoin siis (kai) riippuvuudesta toiseen. Mietin, miten hyvä olo siitä sokerista aina tuli. Jotain tunnesyömistä se oli jo silloin. En ois varmaan pärjänny ilman sokeria. Ja nyt kun miettii niin en pysty es juoda ällömakeita mehuja tai limuja(paitsi light),ja harvemmin syön mitään makeaa, mut kun tossa vetäsin ton suklaalevyn niin kyllä se sokeri hyvin suussa suli, tunteisiin se ei kyllä hirveesti vaikuttanut, tai ehkä en vaan osaa enää verrata, kun oluen juomisesta tulee kuitenkin paljon parempi olo. Tai erilaisempi ainakin. Mut tavallaan ymmärrän myös ruokariippuvaisia ja sokeririippuvaisia. Kai se koukuttaa kun sitä joka päivä kiskoo menemään. Se kasvaa mitä itse ruokkii, oli kyseessä sitten mikä tahansa riippuvuus. No, itellä ainakin huomannu että tunnehommaa koko juttu suurimmilta osin. Oon mä näitä tunteita paljon työstäny, en oo niistä tänne vaan sen kummemmin raapustellu. Kun pääsis kunnolla tunnelukoista eroon, niin ei varmaan tarvis kemiallisesti saavuttaa olotiloja. :roll:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 18.11.2019 19:14:19

Venkulle ja Nortille paljon tsemppiä! Jos menee niin kuin suunniteltu, niin mulle keskiviikkona 5 viikkoa tipatonta.

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 18.11.2019 19:44:15

venkku kirjoitti:..., Kai se koukuttaa kun sitä joka päivä kiskoo menemään. Se kasvaa mitä itse ruokkii, oli kyseessä sitten mikä tahansa riippuvuus. No, itellä ainakin huomannu että tunnehommaa koko juttu suurimmilta osin. Oon mä näitä tunteita paljon työstäny, en oo niistä tänne vaan sen kummemmin raapustellu. Kun pääsis kunnolla tunnelukoista eroon, niin ei varmaan tarvis kemiallisesti saavuttaa olotiloja. :roll:

Itselläni just nää kaikki on aika vahvasti tunne(lukko)pohjaisia. Oon nyt miettinyt, että kun olin pahemmin masentunut, en tuntenut oikeastaan mitään. Ihminen ei kuitenkaan voi kokonaan olla ilman tunteita ja ne tunteet "otetaan" sitten vaikka kemiallisesti. Itsehän sain suurta onnellisuudentunnetta alkoholista. Jonkinlainen selviytymis/coping-mekanismi juominen siis on osittain.

Nyttemmin, kun olen alkanut toipumaan pikku hiljaa masennuksesta, niin huomaan, etten saa läheskään niin suuria tunteita alkoholista kuin aikaisemmin. Sitä voisi itse asiassa nykyään verrata vaikka onnittelukortin saamiseen: tulee kiva olo hetkeksi, muttei saa mitää överikiksejä. 8)

Kuitenkin epämiellyttäviin "uusiin" tunteisiin tulee kuitenkin juotua. Esimerkiksi eilen tuli AA- kokouksessa huonommuuden tunteita ja kaikkea paskaa ja sieltä lähdettyäni painelinkin kaupan kautta baariin "yhdelle".
:roll:
Ja taas kävi, niin kuin aina mulle baarissa, ei jäänyt yhteen.
Jokaisen annoksen jälkeen ajattelin lähteväni kotiin, mutta jotenkin kummasti aina ilmestyi uusi tuopponen nenän alle...
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 18.11.2019 20:29:53

Heips.
Mulla viinin poisjättäminen laukaisi herkkujen syömisen. Riippuvuudesta toiseen. Mutta kyllä se suklaa on parempi pahe. Nyt olen sitten taistellut sitä suklaata vastaan kun tuntuu sille, että ”uskallan” sitä jo vähentää. Noita isoja fazerin levyjä satsasin urakalla alkuvuodesta. Kaipa voi ajatella, että sen turvin pääsin viinihimostani osittain eroon ja siksi en soimannut liiaksi siitä itseäni. Painoa en kuitenkaan saa pudotettua, jos suklaalevy tarttuu usein kaupasta kassiin. Siksi olen nyt siirtynyt kuivattuihin hedelmiin ja marjoihin. Mulla on selvästi riippuvuus syömiseen tai lähinnä siihen tapaan. Käsi menee suuhun=lasi nousee huulille. Sellainen opittu tapa. Olen alkanut myös juoda teetä. Sekin auttaa.

Pikkuhiljaa näitä muutoksia tehdään. Isot irtiotot ja lupaukset ei meikäläisellä toimi. Ei laihdutuksen tai minkään suhteen. Hitaasti tulee parempi.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 18.11.2019 20:34:17

Masennus altistaa kyllä juomaan. Se on sellainen kierre. Häpeää juomistaan, masennus syvenee, juo unohtaakseen ja kehä pyörii. Aika monta vuotta tuossa piirissä pyörin ja monta vuotta toivoin, että jostain saisin voimaa sen lopettaa. Sitten tuli se päivä, jolloin joku asia muuttui päässäni. Mutta hetkessä tuo päätös ei tullut. Sitä sulattelin monta vuotta ja lykkäsin ja lykkäsin asiaa.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 19.11.2019 21:34:05

Äh, ei tästä tuu mitää. Laskurin nollaus. Jotenkin vain nyt tarvitsen tän kaljahetken itselleni. Katotaan oisko huomenna potentiaalinen uusi raittiuden alkupäivä. Tänää ei ollut. Toivottavasti ei jää putki päälle :?
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 22.11.2019 21:52:00

Mä taas vaihteeks hehkutan, perjantai ja selvänä! 8) Normaaleille ihmisille tavallinen juttu, mulle suuri saavutus joka kerta. Ja nyt voin huokasta helpotuksesta kun ei kerkeä enää kauppaan.

Aina ku alkuun pääsee niin kyllä tää tästä. Noin neljäs selvä päivä on sellanen, että alkaa tuntua mielessä hyvältä ja oon enemmän oma itseni. Mut sit kun repsahtaa niin on aina vaikea alottaa alusta, samaistun niin siihen. Tsemppiä!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 22.11.2019 22:14:33

Kyllä minäkin olen nyt tänä perjantaina selvänä. Täällä mussutan karkkia.

Tänään on eka täysin selvä päivä. 8) Eli ihan pieni miniputki oli. :oops:

Venkulle, onnittelut selvistä päivistä. Täältä tullaan muutama päivä perässä. Josko sitä tällä kertaa sais pidemmän juomattomuusputken.

Hyvä me!!!

Mites muilla?
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja juhanikari » 22.11.2019 22:37:17

Onnittelut venkulle ja Nortille ja paljon semii myös! Itsestäni jo toiseen ketjuun kirjoitinkin että tipattomalla mennään. Muutenkin mukavaa viikonloppua kaikille.

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 23.11.2019 12:59:53

Kiitos tsempistä, tarkotus olla tänäänkin selvänä, jotenkin lauantai on aina vähän helpompi kuin perjantai olla juomatta. Pitää koittaa keksiä tekemistä ja kunhan en ajattele alkoholia, niin eiköhän tästä selvitä. Oon miettinyt mun repsahduksia, niin ne lähtee useasti siitä yhdestä ajatuksesta että "pitäisköhän kuitenkin juoda pari" tms. ja sitten aivot menee jotenkin zombimoodiin ja kohta löydänkin itteni kaljatölkki kädessä istumasta sohvalta. :roll: Mut just tätä oon harjotellu paljon, etten päästä sitä ajatusta tulemaan, se koittaa pari kertaa tulla mutta blokkaan sen pois ja keksin heti jotain muuta ajateltavaa. Joskus onnistun, joskus en. Oon kyllä huomannu kehitystä tässä ja sen että ei se oo enää niin hirveän vaikeaa vaikka noita ajatuksia tulee. On tullu jotenkin rennompi olo niiden suhteen. En tiiä ymmärrättekö mitä tarkotan.. Mut paljon tsemppiä myös Nortti ja Juhani ja muut, hyvin meillä menee. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 24.11.2019 17:51:14

Hyvä Venkku, että nuo harjoitukset ovat tuottaneet tulosta :D
Itse näkisin, että sulla on varmaan tapahtunut jonkintason hyväksyminen alkoholiongelman suhteen. Ainakin kuulostaa siltä!

Olen itse tässä touhottanut niin paljon menemään, ettei ole oikeastaan viina-ajatukset seikkaillu mielessä ollenkaan. Toki tarkastelen asiaa erilaisia tekstejä lukiessani, mutta himoja ei oo ollut. 8)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 24.11.2019 17:57:09

venkku kirjoitti:..., Oon miettinyt mun repsahduksia, niin ne lähtee useasti siitä yhdestä ajatuksesta että "pitäisköhän kuitenkin juoda pari" tms. ja sitten aivot menee jotenkin zombimoodiin ja kohta löydänkin itteni kaljatölkki kädessä istumasta sohvalta. :roll: Mut just tätä oon harjotellu paljon, etten päästä sitä ajatusta tulemaan, se koittaa pari kertaa tulla mutta blokkaan sen pois ja keksin heti jotain muuta ajateltavaa. Joskus onnistun, joskus en. Oon kyllä huomannu kehitystä tässä ja sen että ei se oo enää niin hirveän vaikeaa vaikka noita ajatuksia tulee,...

Mulle muuten kävi näin nuorempana, ihan juomisen alussa. Sittemmin, kun juomistottumukset menivät enemmän siihen tissuttelutyyliin, niin mielitekojenkin muoto muuttui pikku hiljaa. Ihan samanlainen zombi-moodi tuli silloin 18-20-vuotiaana. Saatoin myös lähteä baariin, kauppaan, Alkoon ihan minimaalisen pienestä ärsykkeestä. Nykyään pystyn lykkäämään noita joskus ihan hyvin ja sitten mieliteko jo meneekin menojaan pois.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 26.11.2019 19:18:40

Joo, harjoitukset on tuottaneet tulosta, mietin että kun on tarpeeks monta kertaa toistanu uutta ajattelua niin se on saanu vähän jalansijaa. Hitaasti mutta varmasti eteenpäin. :D Hyvä tietää että sulla zombimoodi on jo takana päin, ehkä itekkin pääsen siitä joku päivä eroon.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 26.11.2019 19:37:49

Koen, että mulla olennainen tekijä tuon zombi-moodin poistumiseen oli se, että olin noin puolitoista vuotta selvinpäin toukokuusta 2014 eteenpäin. Mulla oli tuolloin antabukset käytössä. Ja sitten oli toinenkin raittiusjakso joskus kevät-syksy 2016.
Tuossa välissä jo hieman opin ennakoimaan (aika paljolti keskusteluterapian ansiosta :) ) noita mielitekoja.

Eilen illalla sain joskus klo 17 vatsakipuja, jotka sitten jatku vaan koko ajan. Lähdin joskus ennen klo 23:a päivystykseen. Lääkittiin kivut pois ja arvatkaapas, mitä lääkäri arveli kipujen syyksi?

:roll: No sitä mun viimeviikkoista vähän isompaa retkahdusta. :shock: Varsinkin, kun kerroin, että keväällä oli repsun ollessa päällä samanlaisia kipuja. Haiman entsyymit oli ihan OK, mutta lääkäri arveli sen ottaneen kuitenkin vähän osumaa. :?

Eli nyt oon entistä motivoituneempi pysymään selvinpäin.
Eikun :arrow: eteenpäin vain! :mrgreen:
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja juhanikari » 27.11.2019 13:51:07

Nortille tsemppiä jos haima on saanut osumaa! Itselleni tänään 6 viikkoa tipatonta.

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät