Olet täällä

Pultsarius esittäytyy

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Pultsarius esittäytyy

ViestiKirjoittaja Pultsarius » 12.5.2020 13:11:01

Alkoholi on ollut osa elämääni jo vuosien ajan. Kuitenkin duunit olen hoitanut suhtkoht kunnialla, ja kaatokännit ollaan vedetty viikonloppuisin, juhlapäivinä ja toisinaan arkivapaata edeltävänä päivänä. Duunin jälkeen olen myös ottanut, mutta maksimissaan 7 keskikaljaa, ja toisinaan vähemmän ja joskus on jäänyt muutamaan ykköskaljaan, eli ei ole ollut krapulaa, väsyttänyt vaan.

Kuitenkin viime viikkoina, johtuen että töitä ei ole ollut (Kiitos vitusti korona), päiväannos on ollut lähemmäs 24-packia keskikaljaa, toisinaan myös nelosta ja välillä liköörejä, vodkaa ja ns. pultsarijuomia (Marabello, Valdemar, Last Pine Apple etc.). Viime keskiviikkona join alle normiannoksen, mutta koko loppuviikon tahti oli juurikin lava kaljaa. Terävistä olen pysynyt erossa viime päivinä ja kun toleranssi on niin kova, niin eilen meni 6 nelosta ja 8 kolmosta ja helvetin vaikea saada unta. No, ei ainakaan krapulaa ja kerrankin heräsin ennen iltakahta.

Vähentämisestä tiedän, että liian jyrkkää laskua ei kannata tehdä. Vuoden sisällä kaksi "viinakramppia", johtuen että katkaisin ryyppyputken liian jyrkästi. Tosin kramppiin vaikuttavat käsittääkseni myös muut tekijät, kuten syömättömyys (vitamiinien puute), väsymys (huonot yöunet) ja stressi (kriisimajoitus ja työn puute tällä hetkellä). Ja totta kai sitä unohtuu syödä jos pelkkää energiaa saa vain alkoholista.

Tänäänkin aion juoda, mutta vielä vähemmän kuin eilen ja pelkkää keskikaljaa.

Tavoitteeni on siis vähentää, ja tulevaisuudessa vetää kännit juurikin viikonloppuisin, eikä välttämättä aina silloinkaan, ja juhlapäivinä. Arkisin voin ehkä muutaman kaljan ottaa rentoutuakseni, mutta ei kännejä.

Tavoitteeni on siis lopettaa ryyppyputket ja olla kohtuukäyttäjä. Tällä hetkellä se on vaikeaa, kun ei ole töitä ja itse asiassa täällä kriisimajoituksessa olen vain yksi monista, joilla ei ole muuta tekemistä kuin ryypätä. Mutta loppujen lopuksi se on itsestä kiinni. :)
Pultsarius
Miedosti panostava jäsen

Re: Pultsarius esittäytyy

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.5.2020 13:18:56

Terve vaan Pultsarius! Hienoa, että haluat vähentää, niinhän me kaikki täällä. Osa tähtää kohtuukäyttäjiksi ja osa siihen, että voisi lopettaa kokonaan. Jokainen tyylillään eikä kai mitään väärää tyyliä olekaan, jos vaan tulosta tulee. Ja jos sitä ei yhdellä tavalla tule niin sitten pitää kokeilla jotain toista, eiks vaan?

Mielenkiintoni heräsi kun luin juttuasi, mitä ihmettä nuo juomat ovat? Piti ihan guuglata kun en ole koskaan kuullutkaan ja etenkin kakarana jos jonkinlaiset sotkut juonut. Ehkä noita ei silloin ollut. Mutta ennenkin olen miettinyt, että miksi jotkut juomat valikoituvat pultsarijuomiksi (sinun termi, ei minun :D )? Onko niissä jotenkin erityisen hyvä teho / hinta suhde? Kun eikö luulisi että jossain halvassa kirkkaassa olisi paras teho hintaansa nähden?

Päivittäistä juomista on vaikea katkaista, etenkin sinun vallitsevissa olosuhteissasi, mutta näytä meille ja tee se! :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pultsarius » 12.5.2020 13:41:40

Kiitokset! :)

Lisäisin vielä, että juomisen seurauksena aamiaiseni on ollut lähes pelkästään kahvi ja rööki. Nyt olen pyrkinyt syömäänkin herättyäni, ja ei mitään roskaruokaa. :)

Itse asiassa kyseiset juomat ovat hinta/teho-suhteessa tehokkampia kuin kirkkaat. Lisäksi kyseisiä juomia saa helposti ja nopeasti alas, toisin kuin kirkkaita. Näin ollen känni tulee tehokkaammin. Ja termi pultsari-juoma on osittain perusteltu, sillä mm. ns. "rantojen miehet usein ostavat näitä, tai sitten noin 20-v. nuoret, joilla ei ole paljoa rahaa. Ja ikinä en ole nähnyt ns. hyvätuloisen ostavan tai juovan näitä. :wink:
Pultsarius
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.5.2020 14:22:37

Seuraavan kerran kun käyn Alkossa täytyy kyllä ostaa joku noista ihan kuriositeettina :lol:

Kuten sanoin, kakarana tosiaan tuli hörpittyä kaikkea halpaa, mutta näitä nimikkeitä ei kyllä silloin ollut.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 12.5.2020 15:14:43

Mielenkiinnolla minäkin luin ja opin pultsarijuomista :D
Ryhtiliike (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja venkku » 12.5.2020 21:08:22

Moi ja tervetuloa! Jotenki hauska tuo sun nimimerkki :D

Mullakin tavoitteena että vois juoda vaan pari kaljaa (tai ainakin huomattavasti vähemmän!) rentoutuakseni, eikä tarttis vetää aina kännejä.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pultsarius » 13.5.2020 14:02:18

venkku kirjoitti:Moi ja tervetuloa! Jotenki hauska tuo sun nimimerkki :D

Mullakin tavoitteena että vois juoda vaan pari kaljaa (tai ainakin huomattavasti vähemmän!) rentoutuakseni, eikä tarttis vetää aina kännejä.

Kiitokset. :)

Asterix-fanina valitsin alunperin nimimerkin Dipsomanius, mutta olikin jo käytössä, niin toinen legioonalainen sai luvan kelvata. :D

Eilen tuli juotua 15 keskikaljaa, mutta aikaisempaan erona, että join ne noin 12 tunnin sisällä ja pidin välillä taukoja, eli ei juuri tullut kännissä oltua, mitä nyt pikku pöhnässä ja mukava oli herätä ilman krapulaa. :)

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.... :)
Pultsarius
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät