Olet täällä

Pyristelyä alkoholista

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pyristelyä alkoholista

ViestiKirjoittaja Mummeli » 15.12.2020 12:38:03

Hiljaiseloa ilman alkoholia. Kyllä sitä aina vähemmän miettii mitä enemmän sitä "turvaväliä" siihen tulee. Harmittaa, kun Amalia häipyi linjoilta pois. Toivottavasti saamme vielä joskus nauttia Amalian kirjoituksista. Oli aina tsemppaamassa. Ei ole mitään uutta. Rahat säästyy ja yöunet aivan mahtavat. Ei morkkista eikä krapuloita, eikä varsinkaan sitä ahdistusta. Laiskuus iskenyt, en ole käynyt lenkillä, mutta kieltämättä hieman joulukiireet ovat estäneet lenkkeilyn. :roll:
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 19.12.2020 17:37:52

Tänään tehnyt mieli olutta ja paljon. :shock: sain itseni vielä toistaiseksi pidättäytymään oluesta. Lohdutukseksi ostin kaupasta muutaman alkoholittoman oluen. :| jotenkin teki mieli "nollata" ja vetää kännit. Tiedän itseni, että nyt jos annan periksi, niin joulupyhät menee silloin tissutellessa. Leivoin ja siivosin. Tuskin enää lähden olutta ostamaan. Ei enää tee mielikään, kun söin mahani täyteen. :oops:
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 19.12.2020 22:08:46

No, kuis kävi? 🙉
Itse mietiskelin mahdollisuutta ottaa kotikaljaa jouluna. En ole sitäkään juonut yli kolmeen vuoteen. 😁
Leivoin minäkin.
Kuva
Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Hattiwattti69 » 21.12.2020 09:45:49

Hyvä mieli tullut itselleni kun ei ole juonut viikonloppuisin päätä täyteen enää, muutaman saunakaljan silloin tällöin ottanut ja joskus pari kaljaa viikolla mutta ei kännejä ihan vain maun vuoksi🙂🙂 Eikä oo ollu ikävä sitä krapulaa ja örveltämistä. Hyvät Joulun odotukset kaikille ja kotikaljaa tekisi itsekin mieli juoda nyt vain
Päivä kerrallaan kohti vähentämisen onnistumista
Hattiwattti69
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 21.12.2020 16:17:14

Hyvin selvisin viikonlopusta alkotta. Jaffaa ja alkoholitonta olutta. Pitkät vapaat edessä vähän hirvittää, kuinka tämän mummelin käy :roll: . Mukavaa joulua vaan kaikille.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 23.12.2020 16:28:56

Kyllä se nyt kummittelee mun mielessä.. :mrgreen: . meinaan alkoholi ja vahvasti. Nyt on viime aikoina ollut vaikeaa. Ehkä tämä joulun aika sen tekee :roll: :roll: en ole jouluihminen ja pitäisi innostua siivoamaan yms. Mutta ei kiinnosta. Tuntuu siltä, että kaikki hehkuttaa somessa joulua, ystäviä ja perhettä ympärillä. Minä istun yksin. Huomenna tulee lasten lapset käymään. Toivottavasti selviän joulun yli ilman ryyppyä. :mrgreen: :| :mrgreen:
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 31.12.2020 07:28:12

Nyt kohta on tämä korona vuosi takanapäin ja uusi vuosi edessä. 4 kuukautta oltu ilman alkoholia ja tupakkaa. En olisi uskonut että näin kauan pystyn olemaan. Ehkä se täydellinen kyllästyminen alkoholin aiheuttamiin haittoihin; masennus, ahdistus, pöhöttyminen, rahanmeno ym. Välillä ollut toki vaikeaa, mutta kun on lähtenyt kävelylenkille miettimään, kannattaako ottaa olutta ja viiniä, sekä sen päälle tupakkaa, niin kummasti se mieliteko häviää. Joulun aika oli tuskallista, mutta suklaalla siitä selvittiin. On uuden vuoden jälkeen saatava suklaan kalorit poltettua pois. En tiedä haluanko lopettaa alkoholin käytön kokonaan, mutta muutaman kuukauden ero on tässä vaiheessa ollut hyvää miettimisen aikaa. Alkoholin käyttö oli riistäytynyt käsistä aivan liikaa. Kaikki vapaa-aika meni tissutellessa enemmän tai vähemmän. Mitäpä tässä muuta. Kyllä sitä kannattaa varmaan monen välillä pysähtyä miettimään. Toivottavasti pystyn vielä pitämään tähän perään tipattoman tammikuun. Kaikille hauskaa uutta vuotta.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 6.1.2021 10:39:57

Edelleen raittiina. Jotenkin tuntuu oudolta, olinko se minä joka kärsi alkoholi ongelmasta? Nyt vasta yli 4kk takana ja noita viime kesän kirjoituksia lukiessa, tuntuu ihan vieraalta. Kannattaa kyllä kirjoitella omia ajatuksia, tunteita yms. Sillä noita kun lukee, niin muistuu kyllä mieleen kannattaako ottaa sitä "yhtäkäön" sauna olutta? Tämä nykyinen olotila on kyllä aivan mahtava, ei tarvitse miettiä onko ajo kunnossa, nukkuu hyvin ja ulkoilu raittiissa ilmassa maistuu. Jatketaan vielä tätä...
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 6.1.2021 13:21:02

Hienoa Mummeli!
Minullakin tulee joskus olo kun luen juttujani varsinkin muutaman vuoden takaa todella kosteista ajoistani etta olinko tuo mina todellakin? Silti hyva pitaa mielessa silla jos siihen lipsuu niin hankala taas nousta ylos. Ja lipsuminenhan voi alkaa siita yhdesta drinkista. Itse osaan seurassa ottaa maltillisesti (ja jopa zoomissa kavereiden kanssa), mutta itsekseen tissuttelu on se hankala juttu josta putki voi jaada paalle helposti.
Tsemppia Sinulle!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 10.1.2021 20:23:42

Edelleen sama "meno" jatkuu, eli ei alkoholia eikä tupakkaa. Aika helppoa nyt ollut. Muutama viikko sitten kävi mielessä, että jos muutaman oluen hakisi, mutta meni sitten ohitse. Aamut on kyllä parasta, kun voi herätä ilman krapulaa ja ilman sitä vitutusta mikä minulle juomisesta tulee. Viikonlopussa on se ero, ettei sitä enää odottele aivan innoissaan, että pääsisi juomaan. Ennen minä menin jo kiireesti perjantaina töiden jälkeen ostamaan olutta ja heti saman tien tölkit poksahteli. Joskus kävin jo torstaina lastin ostamassa valmiiksi, että voi aloittaa heti, mutta torstai ostot oli siitä paha juttu, että sitä jo aloitti sitten torstaina ja perjantaina oli töissä krapula. Nyt viikonloput menee lukien ja lenkkeillen sekä tv:tä tuijotellen. Parempi se on kuin yksin tissuttaa aamusta iltaan ja tuijottaa tyhjyyteen. Kelit ovat olleet mahtavat. Tsempit kaikille :lol:
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 17.1.2021 19:40:31

Nyt on tasaista. Ei ole tehnyt mieli yhtään alkoholia. Syyskuun alussa toivoin, että jos pystyisin edes muutamaan 0-päivään ja tässähän on mennyt jo reilusti yli 4kk. En olisi uskonut, että pystyn tähän. Kyllä tämä olotila on huomattavasti parempi, kuin siinä jatkuvassa pienessä tissuttelussa. Mieliala lääkkeet olen lopettanut jo yli puoli vuotta sitten, enkä ole tupakoinutkaan yli 4 kuukauteen. Joka vielä miettii kannattaako, niin suosittelen. Mutta ei pidä kovin paljon "hehkutella". Olen monesti ollut useita kuukausia juomatta ja sitten taas ratkennut. Jos pystyisi ottamaan pari sauna olutta, niin eihän se haittaa, mutta kun sitä sitten juo viikonloput aamusta iltaan ja viikolla joka päivä muutaman. No, jatketaan vielä...
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 18.1.2021 03:13:22

Ihan mahtava juttu mummeli! Kyllä nyt vähän voi rintaa röyhistellä neljästä tipattomasta ja savuttomasta kuukaudesta :D kuka se kissan hännän nostaa ellei kissa itse?! Päivä kerrallaan se sujuu.
Hieno homma <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 18.1.2021 09:07:05

Minultakin onnittelut Mummelille 4 kuukaudesta! Eteenpäin sanoi mummo hangessa!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amanita » 18.1.2021 11:10:51

Heippa, Mummeli,

Olen sinua pari-kolme vuotta nuorempi. Eilen katselin neljän vuoden takaisia omakuvia instagramista ja itketti melkein, kun silloin olin varmaan viisitoista kiloa kevyempi ja kirkasihoinen ja -silmäinen vielä. Peili kertoo niin muuta nyt ja ihmekös tuo kun viikon saldo oli kolme
puolen litran kevytkossua (21%) ja neljä pulloa punaviiniä. Yksin kotona, töiden jälkeen. Liki kuusikymppinen nainen.

Mietin että mitähän tässä pitäisi tapahtua. Korona ja siihen liittyvä yksinäisyys ja se että kaikki voimauttavat asiat ovat tauolla - kulttuuri- ja kaupunkitapahtumat joista tykkään sekä turistina että tekijänä - on yksi joita ikävöin ja osittain ehkä sen takia on juominen eskaloitunut viimeisen vuoden aikana näin hirvittäväksi. Mutta ei se yksin siitä johdu, kyllä tätä on rakennettu kymmenkunta vuotta. Vähän niin kuin se juttu sammakon keittämisestä, että kun lisää veden lämpöä vaivihkaa niin siihen tottuu ja huomaamatta voi kiehua kuoliaaksi. Kun ei mulla oikeastaan ole sen kummempia syitä juoda, mutta ei oikeastaan myöskään syitä olla juomatta. Kuljen kahden pisteen väliä, töihin ja kotiin. Töissä ei ole työkavereita, kotona ei ketään. Hirveän helppoa hakea Alkosta itselleen loppuillan kupla.
Se on kuitenkin jännää että sunnuntaina kun Alko ei ole auki niin juomatta on helppoa olla! En minä juo baareissa, enkä myöskään hae marketista kaljaa tai siideriä, se on punkku tai kevytkossu tai pahimpina päivinä molemmat. Ilmeisesti siis juon "koska mä voin". Järjetöntä.
Minä kirjoitin kaiken muistiin
Amanita
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 18.1.2021 13:33:18

Amanita kirjoitti:Mietin että mitähän tässä pitäisi tapahtua. Korona ja siihen liittyvä yksinäisyys ja se että kaikki voimauttavat asiat ovat tauolla - kulttuuri- ja kaupunkitapahtumat joista tykkään sekä turistina että tekijänä - on yksi joita ikävöin ja osittain ehkä sen takia on juominen eskaloitunut viimeisen vuoden aikana näin hirvittäväksi. Mutta ei se yksin siitä johdu, kyllä tätä on rakennettu kymmenkunta vuotta. Vähän niin kuin se juttu sammakon keittämisestä, että kun lisää veden lämpöä vaivihkaa niin siihen tottuu ja huomaamatta voi kiehua kuoliaaksi. Kun ei mulla oikeastaan ole sen kummempia syitä juoda, mutta ei oikeastaan myöskään syitä olla juomatta. Kuljen kahden pisteen väliä, töihin ja kotiin. Töissä ei ole työkavereita, kotona ei ketään. Hirveän helppoa hakea Alkosta itselleen loppuillan kupla.
Se on kuitenkin jännää että sunnuntaina kun Alko ei ole auki niin juomatta on helppoa olla! En minä juo baareissa, enkä myöskään hae marketista kaljaa tai siideriä, se on punkku tai kevytkossu tai pahimpina päivinä molemmat. Ilmeisesti siis juon "koska mä voin". Järjetöntä.

Niinpä niin Amanita, ei siinä juomisessa mitään järkeä olekaan :cry: eikä tämä ongelma todellakaan ole hetkessä rakennettu.
Mulla on työkavereita ja en ole yksin kotona, mutta kuitenkin olen kova sitä viinilasiani kallistelemaan. Sitähän minäkin olen jo vuosia ihmetellyt täällä kun tavallaan mun elämässä on kaikki hyvin ja juon siksi kun voin. Olen onnistunut vähentämään paljonkin, mutta vieläkään en taida olla siinä pisteessä mihin haluan. Mun projekti on ollut tämmöstä pitempää sorttia, löyhässä hirressä roikkumista suorastaan. Oma valinta sekin.

Tsemppiä jokaiselle <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät