Olet täällä

Pyristelyä alkoholista

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Pyristelyä alkoholista

ViestiKirjoittaja Mummeli » 14.5.2020 07:08:34

Heipä hei. Olen kirjoitellut tuolla lopettajien puolella, mutta ehkä tämä on oikeampi paikka minulle. Vielä taustatietoja, niin olen lähes 60-vuotias nainen ja käyttänyt alkoholia jo vuosia. Olen yrittänyt päästä siitä kokonaan eroon, onnistumatta. Juominen on viikonloppu painotteista, mutta joskus viikollakin töiden jälkeen saatan juoda 2-6 olutta. Eniten minua on viime aikoina häirinnyt se, kun juomisen jälkeen tulee valtava ahdistus ja masennus. En myöskään saa mitään aikaiseksi kun juon. Kaikki entinen, mikä on tuonut elämääni mielihyvää, ei kiinosta. Niin kuin Mikko Kuustonen kertoi aikoinaan juomisestaan, että se johti sisäiseen lamaantumiseen, masennukseen ja henkiseen pysähdystilaan, tunnen samoin. Joskus kun pystyn olemaan juomatta useita viikkoja ja joskus jopa kuukausia, niin energiataso nousee ja ilo saapuu elämääni täysillä. Miksi siis juon? Olen lukenut paljon täällä näitä ihania selviytymistarinoita, ja miettinyt, että miksi minä en pysty tuohon? Näillä mietteillä tähän aamuun...
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Re: Pyristelyä alkoholista

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 14.5.2020 08:52:08

Tervetuloa Mummeli!
Olen seurannut jonkin verran kirjoitteluasi tuolla Lopettajissa. Tänne Vähentäjiin kaikki ovat tervetulleita ja parhaamme mukaan kannustamme oli sitten kyse vähentelystä tai vähentelystä nollaan asti, niin kuin kai sinä haluat tehdä. Onhan meillä täällä näitä onnistujia siinäkin useampi.
Sellainen varoituksen sana, että meidän jotka emme ole lopettamassa kirjoituksissa puhutaan myös alkoholin juomisesta ja joskus erittäin positiiviseenkin sävyyn. Niitä juttuja et ehkä halua lukea jos tahdot päästä aineesta kokonaan eroon. Mutta varmaankin olet palstaan tutustunut ja tiedät mihin ryhdyt kun mukaamme tulet :P Hauskaa saada sinut joukkoomme!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 15.5.2020 11:59:24

Moi ja tervetuloa Mummeli! :) Kuulostaa tosi tutulta. Mulla auttaa se, että oon joskus viikon pari juomatta. Siinä pää selviää jo hyvin ja on taas oma ittensä. On hyvä kerätä noita selvän kauden muistijälkiäkin ja niinkuin itekkin sanoit, energiataso nousee. Niitä on kiva muistella. Harjoitteluahan tämä vaatii, mutta oon ite huomannut että mitä enemmän niitä toistoja tekee, niin siitä alkaa tulemaan uusi normaali. Esim.ennen mä join 4-5pv viikossa, joka ikinen viikko! Nykyään tuntuu että en enää pystyis juoda noin paljoa. Mitä ihmettä(?!) :D Mutta niin sitä vaan tavat muuttuu, kun niitä tarpeeks haluaa muuttaa. Aloita vaikka sillä että oot yhden viikon selvänä. Ja sitten ens viikolla voit taas miettiä juomista. Tuo oli hyvä neuvo jonka sain täällä joskus ja jäänyt mieleen. Yks viikko on kuitenkin tosi lyhyt aika. No, mutta kirjottele lisää, tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 15.5.2020 17:21:51

Kiitos vastauksista. Nyt on vasta perjantai, enkä ostanut yhtään olutta tai viiniä. Yritän tämän viikonlopun pysyä täysin selvänä. Tiedän jo kokemuksesta, että jos ostan pari, niin käyn ostamassa sitten lisää ja kun toi kauppakin on lähellä. Mietityttää tuleva kesä ja myös se loma. Olen niin monta lomaani pilannut tissutellessa viiniä ja olutta. Mulla on mökki ja siellä tulee yksin juotua. Harmittaa tosi paljon kun en enää osaa nauttia alkoholista kohtuudella. Mikä olisikaan mukavampaa, kuin saunan jälkeen kesäiltana juoda kylmä olut. Mutta...monesti käynyt niin, että olen jo siinä kunnossa, ettei saunakaan kiinnosta. Noin 3-4 vuotta sitten vielä pystyin vielä juomaan niin, että join mökki touhujen lomassa janooni oluen ja jatkoin sitten hommia. Viime kesinä se on mennyt siihen, että se juominen on pääasia mökilläkin. Tänään en enää kauppaan lähde. On kakku uunissa ja nautitaan selvänä ainakin tämä ilta.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 16.5.2020 17:59:22

Lauantai ja ilman alkoholia selvitty tähän asti, joten tuskinpa enää kauppaan lähden. Pysytään nollalinjalla edes tämä viikonloppu. Mistähän se johtuu, kun tunnen niin valtavaa syyllisyttä ja häpeää, jos otan joka viikonloppu. Minulla on eräs tuttava pariskunta, (samaa ikäluokkaa kuin minä) he ovat vuosia juoneet joka viikonloppu aamusta iltaan ja lomat. Olen joskus heiltä kysynyt, että ovatko koskaan miettineet, että voisivat olla vaikka yhden viikonlopun selvinpäin. Ei kuulemma ole tullut heille edes mieleen. Ehkäpä kaikille ei tule alkoholista samanlaisia ahdistuksen tunteita jälkeenpäin, tai eivät tunnusta. No tänään en juo. Syön jätskiä iltapalaksi ja ajoissa nukkumaan.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 16.5.2020 18:32:11

Täältä pienet kannustukset! Ilta on jo pitkällä. Täälläkin raitista viikonloppua vietellään.

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pluto1 » 16.5.2020 19:59:50

Tsempit täältäkin Mummeli! Päivä kerrallaan. Selvänä mennään täälläkin viikonloppua eteenpäin! Leivoin pullaa, otanpa sellaisen, sitten suihkuun Ja jos vaikka Netflixistä tai Yle Areenasta katsoisi myöhemmin jotain.
Pluto1
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Pluto1 » 21.5.2020 21:50:09

Miten menee Mummeli?
Pluto1
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli » 21.6.2020 21:07:40

Moi taas. Nyt on juhannus ohitse ja juotua tullut useana päivänä. Morkkista ja masennusta. Vatsa sekaisin. Nyt ois otettava itseään niskasta kiinni ja korkki kiinni. Mikä sitä laittaa aina juomaan, kun selvin päin on hauskempaa.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 22.6.2020 07:47:19

Loma on heinäkuussa. On varmaan pysyttävä mökiltä pois. Keksittävä jotain muuta. Tiedän, että kun menen yksin mökille, juon aamusta iltaan, koko ajan. Sitten kun lähden pois, niin se odottaminen krapulassa, milloin pystyn ajamaan autoa. Olen nyt vakavasti myös miettinyt mökin myyntiä. Elämäni olisi muututtava ja siihen olisi löydyttävä jostain avaimet.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 22.6.2020 13:18:43

Kävin kaupasta ostamassa hieman karkkia ja limsaa. Kyllä on v-mäinen olo juopottelusta. Monien ostoskärryt olivat täynnä juotavaa, olutta, siideriä yms. Tänään en juo ja huomenna töihin. En oikein pidä näistä kuumista keleistä, mutta ei voi mitään. Hirvittää tuleva loma. Toivottavasti en juo joka päivä
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia (poistunut käyttäjä) » 22.6.2020 14:00:29

Mummeli kirjoitti:... En oikein pidä näistä kuumista keleistä, mutta ei voi mitään. Hirvittää tuleva loma. Toivottavasti en juo joka päivä

Hei Mummeli

Tsemppiä sinulle! Minullakin on tavoitteena päästä joka-päivä-rytmistä - minulla se tapa tarkoittaa rytmiä keskioluen kanssa ympäri vuoden, käyn enää vain osa-aikatyössä. Juon kuitenkin enimmäkseen vain iltaisin ja määriä, joista ei tule pahemmin fyysisesti tuntuvaa krapulaa, kylläkin usein morkkista/pelkotiloja, joita ilman olisi kivempaa elää. Yritetään, aina vain uudestaan lannistumatta, yrittänyttä ei laiteta!
Amalia (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Mummeli » 22.6.2020 18:00:43

Kiitos Amalia kun kirjoitit. On myös asia, mikä mietityttää. Lapsenlapseni odottaa kovasti lomaani, että mentäis mökille. En vielä ole hänen seurassa juonut paljon mökillä, muutaman oluen. Puuhaillaan yhdessä. Mutta kuitenkin se vähän pelottaa, entäs jos homma lähtee lapasesta. Olen alkoholisti ja olisi lopetettava kokonaan. Tietysti jos ostan vain alkoholitonta, mutta mökkinaapurit käyvät useasti viinitonkat mukanaan. Osaanko kieltäytyä. Näitä mietin nyt
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia (poistunut käyttäjä) » 22.6.2020 18:13:45

Mummeli kirjoitti:... Lapsenlapseni odottaa kovasti lomaani, että mentäis mökille. En vielä ole hänen seurassa juonut paljon mökillä, muutaman oluen. Puuhaillaan yhdessä. ...

Hei, minäkin koen olevani alkoholisti. Mutta jossain vaiheessa aloin häpeämään juopumustani, enkä nykyisin juo seurassa, vain yksin. Se ei varmaankaan ole hyvä juttu, mutta hyvänä pidän sitä, että kestän seuraa juomatta. Jos minulla olisi lapsenlapsia, pysyisin varmaan selvänä heidän kanssaan. Ota jälkipolvi lahjana, ja anna heille oma itsesi ilman alkoholia! Vaikka sitten välillä tuleekin palattua vanhoihn tapoihin juopua. Tsemppiä tosiaankin, nauti lapsenlapsesta ja juo joku toinen kerta! <3
Amalia (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Mummeli » 23.6.2020 08:51:58

Jotain muutosta on tehtävä. Tämä alkaa jo toistaa itseään. Ensin olen muutamia viikkoja tai jopa kuukausia juomatta. Sitten taas otan, aluksi varovasti mutta sitten lähtee ja täysillä. Join juhannuksen aikaan 6 päivänä peräkkäin. Ensin vähän maltilla, sitten lähti. Kaiken kaikkiaan saldo oli yhteensä: 2 päkkiä kaljaa, yksi 3 litran tonkka viiniä ja puolen litran väkevä pullo. Yksin join kaiken. Kaiken lisäksi kun alkoi ahdistamaan juominen, pelasin nettipelejä kun olin yksin. Tyhmää vai mitä? Nyt on fiilikset aika matalalla. Toisaalta, jos tämä olisi se pohjakosketus ja tästä ei olisi suunta kuin ylöspäin. Minä, vanha akka pilaan elämäni.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät