Olet täällä

Pyristelyä alkoholista

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pyristelyä alkoholista

ViestiKirjoittaja Mummeli » 9.3.2021 09:01:06

Yksi asia tuli mieleen tässä tipattomuudessa; miten mukavaa käydä kaupassa, kun ei tarvitse hävetä. Se valtava häpeä aina, kun mietti mihin kauppaan sitä menee ostamaan ne oluet. Jotain pientä piti ostaa siihen mukaan, kun ei pelkkää olutta ja siideriä häpeältä voinut ostaa. Jotenkin aina oli sellainen tunne, että varmasti arvaavat minkälainen juoppo minä olen...ja olinhan. Saas nähdä pystynkö koskaan alkoholia käyttämään kohtuudella, vai jatkanko tällä tiellä nyt ja kuinka kauan. Myös se, että olen aina ajo kunnossa on ollut valtavan ihanaa, olen kuskannut lastenlapsia vaikka minne. Tsemppiä kaikille vähentäjille sekä lopettajille :D
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 9.3.2021 21:46:46

Notta terve Mummeli! :wink:
Miksi oikeastaan yrittäisitkään käyttää alkoholia kohtuudella? Onko se riskin arvoista?
Jos toisen puolivuotta menet vielä raittiina, uskon ettet enää moista mieti.
Sinullahan on NYT vapaus valita, eikös vain?
Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli » 13.3.2021 21:45:01

Raitista lauantaita viettelen. Kirjoitit Putkis täyttä asiaa. Miksi siis käyttää ollenkaan, kun on hyvä näinkin. Mitä pidempään sitä on juomatta, niin joka päivä on helpompaa. Tätä uutta erillaista elämää on takana vasta vähän yli puoli vuotta, ja jotenkin tuntuu ihmeelliseltä, miten minä en pystynyt olemaan juomatta viikonloppuja ja viikollakin piti joskus ottaa muutama. Nyt on helppoa, mutta kesä voi olla vaikea. No, päivä kerrallaan :lol: :D
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.3.2021 22:15:05

Tsemppiä Mummeli! Näytät hyvää esimerkkiä meille muillekin, kun olet noin pitkään jo onnistunut olemaan juomatta!
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 14.3.2021 04:40:46

Ihan parasta Mummeli miten ootkaan pärjänny ja onnistunut! Onnittelut!
Olet hyvä esimerkki just siitä, että päivä kerrallaan sinnikkäästi <3 tähän nyt sopis joku pullistelevan hauiksen kuva vaan olkoln tuo sydän ku sitä hauista ei ole täällä :lol:

Tsemppiä jatkoonkin :)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 14.3.2021 22:51:11

Hei Mummeli,
kun kesää ja sen houkutuksia ajattelet nyt, tiedäthän, että kesäkuussa olet ollut jo
8kk alkotta!
Se on jo pitkä aika. Se on etäisyyttä, 😁.
Turvaväli, jos aikaan sopivaa ilmaisua käytän.

Putkis, katsoo kauas.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Dave2 » 15.3.2021 08:44:30

Miksi kesä sen kummempi olisi ?

Kokemukseni mukaan, terassilla, partsilla ystävien seurassa, voi aivan hyvin olla kahvikupin limun tms kanssa, aivan mainioisti. Kyse on ajattelutavasta ja asenteesta.

Mitä hyödyt jos luovutat noinkin pitkän ajan jälkeen ?
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 24.3.2021 20:51:11

Hyvin menee vielä. Tuohon Daven kommenttiin sen verran, että en käy terasseilla, ongelmahan olikin yksin juominen, se siitä. Pääsiäinen lähestyy ja pitkät vapaat. Talviloma meni ilman kummempia houkutuksia, mutta viime aikoina on olut ollut mielessä aika paljon. No, katsellaan ja odotellaan :D :roll:
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Huono äiti » 26.3.2021 06:34:50

Hei Mummeli, olen todella iloinen puolestasi että olet pystynyt olemaan juomatta jo näinkin kauan! Omasta kokemuksesta tiedän että pitkäkään aika ei vielä poista ajoittaisia juomahimoja. Ajankuluminen kuitenkin vähentää janoa huomattavasti joten siksi pitkän juomattoman ajan katkaiseminen tuntuu "turhalta". Toivon kovasti sinulle jaksamista taistella juomahimoja vastaan, ne tulevat yleensä hetkittäin ja menevät sitten ohi. Tiedät mistä meitä muita kaltaisiasi löytää jos pääsiäisenä jano riivaa, eli täällä sitä ollaan palstoilla. Olen kovasti itse kokenut tueksi teidän muiden kirjoituksia, loikkasin sinulle tervehdyksen kirjoittamaan tuolta lopettajien puolelta.
Huono äiti
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 26.3.2021 19:32:26

Voi kiitos Huono äiti. Tälläiset kirjoitukset lämmittää mieltä. Minulle tämä juomaton elämä ei todellakaan ole aina niin helppoa, olenhan juonut koko aikuisikäni viikonloput, lomat yms. Olipa yllätys myös lukea Roope Salmisen alkoholismista. On hienoa, että tälläinen julkkis uskaltaa tulla "kaapista ulos". Meitä on niin paljon...
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 1.4.2021 08:28:27

7kk täynnä. Mielitekoja vielä on, mutta joka päivä vähemmän. Koskaan ei voi tietää, ratkeanko juomaan ja jos juon, niin pystynkö normaaliin alkoholin käyttöön. Tällä hetkellä ei tee mieli yhtään. Eilen olin kuskina, kun kaveri kävi Alkosta ostamassa viiniä. Mieleen tuli viinin maku ja se ei ollut mikään hyvä muisto, ällötti. Hauskaa pääsiäistä kaikille. :D
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Huono äiti » 2.4.2021 10:46:32

7kk on mielettömän hieno suoritus! Meille suurkuluttajille ja riippuvaisille mieliteot on kovin tuttuja, itse kärsin niistä taas eilen töiden jälkeen, pääsiäisvapaiden alettua, vielä näin 1v 3kk:n raittiin jakson jälkeenkin. Helpottaa tietää että juomajimot on vain hetkittäisiä, sitä lyhyempiä mitä enemmän ryyppäämiseen saa välimatkaa. Tänään nyt aamupäivällä on ollut todella hyvä fiilis ilman krapulaa. Olen niin iloinen kun saan olla selvinpäin. Tsemppiä Mummeli ja muut, hyvää pääsiäistä!
Huono äiti
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 2.4.2021 17:49:24

Onnittelut 7 kk Mummeli! Olen niin samaa mieltä noista mieliteoista Huonon äidin kanssa, että kyllä ne kestävät aika kauan, mutta ne loivenevat koko ajan. Vielä nykyisinkin saattaa tulla joku ajatus alkoholista, mutta nyt en edes tunnista sitä mieliteoksi ja se on hyvin ohimenevä laatuaan. Kyllä ajallinen välimatka tuo helpotusta. Minusta on jotenkin positiivinen asia, että tunnistaa, tunnustaa ja hyväksyy nämä mieliteot. Koska ne mieliteot eivät tarkoita, etteikö raittius olisi mahdollista, helppoa tai kestävää. Mielitekojen hyväksyminen osaksi raitistumista on sellainen realistinen lähestymistapa ja kantaa ehkä paremmin kuin sellainen ajatusmalli, että raittiina pitäisi olla koko ajan kivaa, energistä ja hyvä olla.

Kuuntelin Spotifyista näyttelijä/muusikko Roope Salmisen podcastia Elämäni kolme käännekohtaa, jossa hän ensimmäisessä jaksossa kertoo oman elämänsä kolme käännekohtaa. Yksi liittyy raitistumiseen. Myös hän tuo esiin sen, että alkuaika ei ollut mitään raittiuseuforiaa, vaan enemmänkin mielitekoja ja luopumisen tuskaa ja surua. Ja että hän ei olisi uskonut, että voi tulevaisuudessa rehellisesti sanoa, että elämä on paljon parempaa nyt. Näissä asioissa ja ajatuksissa pystyn samaistumaan Roope Salmiseen.

Voimia ja energiaa meille kaikille.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 6.4.2021 14:30:35

Heippa vaan taas. Minä ratkesin juomaan pääsiäisenä..lauantaina. Menin käymään naapureilla kylässä ja siellä join Punkkua ja olutta. Ensin aamupäivällä sattui eräs episodi, jonka johdosta koko lauantai suunnitelmat meni mönkään, vit...tti ihan kamalasti. Join sitten sunnuntainakin ja maanantaina hain pitsan ja muutaman oluen. Siinä samassa meni tupakkalakkokin. Tänään taas 4 olutta meni, kun kävin kaupassa. Vähän on morkkista, pitikin siihen äkäilyyn juoda. Mutta tehty mikä tehty, ei voi mitään. Myöntää täytyy, että pitkään on ollut valtavia mielitekoja ja ehkä sain sitten syyn juoda. Sille ei voi nyt enää mitään :oops:
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 8.4.2021 14:15:44

Tsemppiä Mummeli, kyllähän se itelläki vähän turhauttavalta tuntui alkaa yli 2kk tipattoman jälkeen taas juomaan joten voin samaistua. Mutta eipä me täällä kirjoteltais jos oltais täydellisiä kohtuukäyttäjiä. Voimia jatkoon! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät