Olet täällä

Korjausliike - nyt on aika vähentää alkoa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Korjausliike - nyt on aika vähentää alkoa

ViestiKirjoittaja MSS » 19.5.2020 11:00:45

Viimeisen vuoden aikana alkon käyttö on lisääntynyt. Aiemmin saattoi mennä maksimissaan pari viinipulloa kuukaudessa, nyttemmin menee tuo pari viinipulloa viikossa. Pystyn pitämään alkoholittomia päiviä mutta sitten tulee se kun tekee mieli lasillista viiniä. Ikävä kyllä se ei nykyisin enää jää tuohon lasilliseen vaan menee se koko pullo kerralla.

Haluaisin vähentää niin että joisin maksimissaan pullon viikossa. Mitä keinoja te olette käyttäneet? Itse kaipaan että saan himot kuriin ja siten sitä impulssia juoda pienennettyä. Olen lueskellut näiden sivujen materiaaleja mutta en oikein tiedä mistä aloittaa.
MSS
Miedosti panostava jäsen

Re: Korjausliike - nyt on aika vähentää alkoa

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 19.5.2020 21:57:59

Mä oon samaa miettinyt, että jos saisi pidettyä juomisen pullossa per viikko. Siis viinipullossa. Mietin että se olisi sitten oma päätös juoko sen kerralla vai useammassa erässä.

Mutta jotenkin en saanut sitä toimimaan. Se rajoittaminen toisaalta pakotti juomaan sitten sen pullollisen viiniä viikossa, ei suinkaan vapauttanut siitä. Siitä yhdestä pullosta tuli sitten jotenkin turhan iso ja tärkeä juttu. Se alkoi hallita ajatuksiani aivan liikaa.

Päädyin sitten olemaan tipattomalla jokusen viikon ja vähän kelailen tätä suhdettani alkoholiin ja mitä mä oikeen haluan.

Mielenkiinnolla luen sinunkin oivalluksiasi, jospa niistä olisi minullekin avuksi :)
Ryhtiliike (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja MSS » 20.5.2020 14:17:38

Joo, tässä vähän täytyy tutkailla ajatuksia. Kesän aikana varmasti tulee juotua vähemmän koska olosuhteet juomiselle vaikeutuvat, mutta syksyllä on taas isommat haasteet edessä kun opiskelijaelämä jatkuu.
MSS
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 22.5.2020 14:08:37

Moi ja tervetuloa! Ite alotin vähentelyn siitä että olin aluksi kuukauden juomatta(tipaton tammikuu). Ja sitten rupesin pikkuhiljaa työstämään ongelmaa, että miksi juon ja pakotin itteni olemaan juomatta ja toimimatta vanhan kaavan mukaan. Pitkä prosessi tää on ja takapakkeja tuli ja tulee edelleenkin, mutta tärkeintä että alkaa työstää asiaa ja harjotella uusia juomatapoja. Paljon tsemppiä sulle! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät