Olet täällä

Vähentäjän itsetarkkailuketju

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vähentäjän itsetarkkailuketju

ViestiKirjoittaja Urtsi » 11.4.2021 07:54:53

Moi!
Mites meni perjantai?
Itse otin tottumuksen mukaan liian tuhdisti taas perjantaina. Kahvin juonti skarppasi, mutta liikaa meni ja eilen olin krapulassa äreä kotona. ei hyvä.
On se perjantain tottumus aika vahva kyllä. Vahva kulttuurinen perintö siihen. Viikolla en ota, mutta liian paljon vaikuttaa kaikkiaan tuo perjantaina pämppääminen näillä kilometreillä ja iällä (48 v). Lisäksi siihen liittyy yleensä se maailmankuva, että elämäniloisinta olisi ryypätä, se toiminta ruokkii sellaista käsitystä vähän huomaamatta. Että mikä siihen avuksi...? Revityslenkki, kun sille tajuaa lähteä. Mutta hyvä KarvanVerran, jos nyt onnistuit siinä kohti passaamaan. Loppujen lopuksi ehkä usein se, ettei seuraa mielihalua, onkin lopulta helpompaa kuin ensin ajattelikaan.
Tänään asioiden selvittelyä (mitä riittää monin tavoin) ja lenkille.
Aurinkoista sunnuntaita,
t. Urtsi
Kohtaa ja kannusta ensin lähintä lähimmäistäsi, itseäsi.
Urtsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Timjami » 11.4.2021 09:19:43

Hei KarvanVerran ja mukavaa sunnuntaipäivää!

Haluaisin kommentoida tuohon terveysasiaan, jota pohdit aikaisemmissa viesteissäsi. Omalla kohdallani tuo on asia, joka havahdutti eritoten. Tuttavapiirissäni on ihminen, joka joi maksansa kirroosiasteelle. Oli pitkään juomatta, kunnes korkki aukesi jälleen ja edessä oli tuskallinen kuolema. Maksan pettäminen on yksilöllistä ja monesti toki ensin sairastuu haima tai munuaiset. Suosittelen katsomaan brittidokkarin "Rain in my heart", se on raadollinen kuvaus alkoholin tuhoavasta vaikutuksesta.
Timjami
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 12.4.2021 09:34:39

Mites meni perjantai?

Hyvin se sitten meni kun pääsi yli pahimmasta himosta ja vitutuksesta :D.

Mutta täytyy sanoa että olen huomannut tässä että on pinna normaalia kireämmällä, ja helpommin lähtee suuttumaan. Tiedä onko se alkon vai nikotiinin puutteesta johtuvaa. Mutta pitää ehkä vähän enemmän tarkkailla itteänsä ettei ala repimään kierroksia turhan päiten.

Tuollainen kunnon urheilu on toki varsin hyvä rentouttamaan ja viemään ajatukset pois näistä perjantaihimoista.

Mutta ei siinä, jatketaan kevätharjoituksia vaikka välillä se krapula iskisikin.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 12.4.2021 09:40:29

Timjami kirjoitti:Haluaisin kommentoida tuohon terveysasiaan, jota pohdit aikaisemmissa viesteissäsi. Omalla kohdallani tuo on asia, joka havahdutti eritoten. Tuttavapiirissäni on ihminen, joka joi maksansa kirroosiasteelle. Oli pitkään juomatta, kunnes korkki aukesi jälleen ja edessä oli tuskallinen kuolema. Maksan pettäminen on yksilöllistä ja monesti toki ensin sairastuu haima tai munuaiset. Suosittelen katsomaan brittidokkarin "Rain in my heart", se on raadollinen kuvaus alkoholin tuhoavasta vaikutuksesta.

Mulla on ollut suvussa useampikin henkilö joka on suoraan tai välillisesti kuollut alkoholin vuoksi. Ja vaikka olen ollut useamman vuoden sitä mieltä että nyt pitää vähentää, niin oikeastaan isoin havahdus terveyden kannalta oli kyllä tässä viime vuoden sisällä lähiperheessä tullut tapaus. Jotenkin vaan tuntuu siltä että pitäiskö sitä noista esimerkeistä oppia eikä itse tehdä samoja virheitä.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 30.4.2021 01:39:57

Noni ihan kohtuu mukavasti on mennyt. Oon suunnilleen saanut pidettyä siitä kiinni mitä ajattelin. Mutta kyllä se alkoholipyörän pysäytys on edelleen hieman haastavaa - jos on aatellut juovansa perjantaina ja lauantaina, niin huomaakin että sunnuntain "tasoittelut" vierähti täysmittaiseksi kännäilyksi ja sitten maanantaina tasoitellaan aidosti.

Mut harjoitukset jatkuu. Jospa tänä viikonloppuna menisi niin kuin pitää.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 8.5.2021 08:18:43

Eipä mennyt täysin niin kuin pitää vaan maanantaina vai oliko jopa vielä tiistainakin tasoitteli tien sileäksi alkoholittomaan kauteen. Jotenkin tuntuu että kun alkaa ryyppää niin on se kaksi päivää vain surullisen lyhyt aika, niin naurettavalta kuin se kuulostaakin :D.

Mutta tästä johtuen pidänkin tämän viikonlopun alkottomana. Mukavaahan tämä on ollut kun parin päivän heikohkosta olosta pääsi eroon. Ensi viikonlopusta en vielä mitään ole päättänyt, mutta milloin ensi kerran ottaakin niin yrittäisi tällä kertaa pitää sen sunnuntain oikeasti tasoittelupäivänä eikä uutena kännäyspäivänä.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 8.5.2021 08:58:18

KarvanVerran kirjoitti: Mutta kyllä se alkoholipyörän pysäytys on edelleen hieman haastavaa - jos on aatellut juovansa perjantaina ja lauantaina, niin huomaakin että sunnuntain "tasoittelut" vierähti täysmittaiseksi kännäilyksi ja sitten maanantaina tasoitellaan aidosti.

Tämä on kuin suoraan minun kynästäni, miten mulle tapahtui tällä viikolla. Alunperin tarkoitus oli juoda vain yhtenä iltana, mutta "krapulan loivennus" kesti päiviä ja järkyttäviä määriä alkoa, jota oli vaikea kyllä itselleen enää jossakin vaiheessa perustella ja sitten se putki katkesikin kyllä siihen morkkiksen ja masentavien tunteiden myötä.
Mottoni on elää tasapainoista arkea raittiina.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 8.5.2021 09:12:04

KarvanVerran kirjoitti:Mukavaahan tämä on ollut kun parin päivän heikohkosta olosta pääsi eroon. Ensi viikonlopusta en vielä mitään ole päättänyt, mutta milloin ensi kerran ottaakin niin yrittäisi tällä kertaa pitää sen sunnuntain oikeasti tasoittelupäivänä eikä uutena kännäyspäivänä.

Sama fiilis nyt, kun selvillä vesillä. Pohdin tuota sinun viimeistä lausetta. Minulle se herättää omaan elämään suhteutettuna pelkoa siitä, että mahdollisesti ajantaju katoaa ja mokaa uudelleen ja uudelleen alkon hallinnan suhteen.

Sinulle toivotan kovasti tsemppiä tähän hetkeen ja tulevaan vähentämiseen!
Mottoni on elää tasapainoista arkea raittiina.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät