Olet täällä

Vähentäjän itsetarkkailuketju

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vähentäjän itsetarkkailuketju

ViestiKirjoittaja juhanikari » 14.12.2020 16:27:26

Hyvä suunnitelma! Ja siitähän voi jatkaa tipattomalle tammikuulle. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 15.12.2020 16:15:25

Hieno päätös, siitä se lähtee! :D On kyllä niin tuttuja ajatuksia nuo lukuisat vähentämisyritykset ja putket peräkkäin. Mutta täytyy sanoa että taistelu on tuottanut tulostakin! Jokainen kerta opettaa jotakin. Mulla just pitkät tauot on opettaneet eniten. Pikkuhiljaa sitä alkaa tottua selväänkin arkeen. Tsempit sulle! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 25.1.2021 11:29:49

Kiitos tsemppauksesta. Aina sillä on merkitystä, vaikka ei juuri sillä kertaa onnistuisikaan.

Kuten ei nyt minulla onnistunut. Ja senpä takia en nyt ole kirjoitellut, kun tuntuu turhalta todeta että "en juo näin ja näin pitkään" ja sitten onkin päivän-parin päästä kuitenkin pullo auki.

Mutta nyt kirjoittelen kun päätin jotain uutta kokeilla. Päätin laittaa kerralla kaikki paheet hyllylle. Alkoholi, nikotiini, ja kaikki karkit/herkut.

Tämä lähti siitä että mietin että miksi ihmeessä juon, kun mulla on elämä kuitenkin niin hyvin. On perhettä, hyvä työ, taloudellisesti ja muutenkin vakaa elämä. Sitten ajattelee kaikkia ihmisiä joilla hädin tuskin rahaa ruokaan tai kattoon päänsä päällä. Mutta silti nämäkin ihmiset voivat olla onnellisia, ja löytää onnen aiheita elämästään pienistä asioista.

Joten ajattelin että resetoin aivoni mielihyväreseptorit. Sen sijaan että saisin nautintoni aineista niin miksi en totuttaisi aivojani saamaan nautintonsa elämän pienistä asioista. Niin kuin ennenkin sain, niin pitkän aikaa sitten että hädin tuskin enää muistankaan.

Tässä on nyt kolme viikkoa kärvistelyä takana tällä linjalla. Tässä että jätti kaiken pois oli hyvä puoli jota en ollut odottanut. Vaikka mun on tehnyt mieli ihan kaikkea, niin mulla ei ole mitään hajua mitä mun oikein tekee mieli. Onko se alkoholi? Vai nikotiini? Vai herkut? Mä en tiedä, hirvee halu vaan saada jotain. Mutta kun en tiedä mikä se on mitä oikeasti haluan niin on jotenkin helpompi vaan olla ottamatta mitään näistä. Ehkä puoltoista viikkoa oli pahin aika, vaikka kyllä vieläkin ajoittain iskee päälle.

Yksi motivaationi tähän oli myös se että terveys huolestuttaa. Kun mietin että olen yli kymmenen vuotta juonut ihan liikaa, varmaankin enemmän känni päiviä tänä aikana kuin selviä päiviä, niin missä kunnossa vaikka maksa on. Täysin järjetöntä että pilaisin elämäni typerällä ryyppäyksellä. Noi terveysongelmat tulevat niin varoittamatta, ja kun tulevat niin sitten voikin olla myöhäistä korjata takaisin ennalleen. Joten siitäkin syystä tavoitteena olla nyt juomatta hetkosen. Saisi se maksakin vähän lepoa.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 28.1.2021 11:34:18

Hyvin sanottu tuo mielihyväreseptorien resetointi. :D Sitähän tää on, pitää opettaa aivot taas siihen mikä joskus oli normaalia elämää.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 4.2.2021 18:01:44

Maanantaina saavutin asettamani minimitavoitteen olla juomatta kuukausi.

En voi kyllä ollenkaan sanoa että olisin onnistunut resetoimaan mielihyväreseptorini. Siellä ne edelleen huutelivat sitä sun tätä. Mutta ehkä kuitenkin jonkunnäköisen selvänä elämisen rutiinin sain.

No, parin päivän juopottelut sitten otin siihen ihan suunnitellusti. Ja tällä kertaa ei lähtenyt putki päälle, vaan olen nyt lumpsahtanut kohtuu mukavasti takaisin alkottomaan arkeen. Mikä on positiivista.

Saa nyt nähdä miten tämä tästä, mutta pyrkimys on olla nyt kotona juomatta ainakaan pariin viikkoon.

Niin pitihän siitä sitten ottaa kahden päivän juopottelut.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 4.2.2021 18:09:55

Niin, olin myös tyytyväinen siitä että vaikka toisena juopottelupäivänä käytin myös nikotiinia, niin en ole nyt juomattomina päivinä jatkanut sen käyttöä. Eli tavallaan hyvältä näyttää, mutta kyllä tässä kuitenkin joutuu tahdonvoiman kanssa kamppailemaan.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Stella » 5.2.2021 00:47:47

Mielihyvä sensorien resetoiminen on loistava ilmaisu!
Miten ihmeessä pystyit olemaan kaikkea ilman? Miten kohtasit ja pääsit mielitekojen yli?
Varmasti hienoa itsetutkiskelun aikaa. Millä täytit sen tilan tai tyhjyyden ja ajan, joka vapautui kun ei se ei enää mennyt alkoholiin ja nikotiiniin?

Ja hienoa, että tauon jälkeen juominen ei aloittanut putkea!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 7.2.2021 17:50:56

Stella kirjoitti:Mielihyvä sensorien resetoiminen on loistava ilmaisu!
Miten ihmeessä pystyit olemaan kaikkea ilman? Miten kohtasit ja pääsit mielitekojen yli?

Itseasiassa luulen että se että lopetin kaikki kerralla auttoi. Koska vaikka teki mieli jotain niin en tiedä mitä mun teki mieli, kun oli himot nikotiiniin, alkoholiin ja herkkuihin yhtäaikaa. Ja ehkä ihminen pystyy kerrallaan himoitsemaan asioita vain tietyn määrän? Ja jos se jakautuu kolmen kesken niin kukin yksittäinen himo on siedettävissä.

Aikaisemmin kun olin lopettanut vain alkoholin niin sitten annoin itseni täyttää elämääni enemmän noilla muilla paheilla. Mutta oli kyllä vaikeampaa olla ilman alkoholia kun tiesi tasan tarkkaan mikä sen levottoman olon ja "halun" aiheutti - alkoholin puute.

Toki auttanut myös että olen miettinyt terveysvaikutuksia. Jos olen yli kymmenen vuotta käyttänyt liikaa alkoholia niin mitä se maksalle tekee. Ne vauriot eivät varoita aina itsestään, ja sitten kun niitä tulee niin voi olla ettei enää voi peruuttaa. Joten olen myös sitä mietiskellyt ja saanut siitä motivaatiota että pysäytetään kehitys nyt mieluummin kuin niin että vasta kun on vaurioita tehty ja on sitten pakko lopettaa kokonaan.

Varmasti hienoa itsetutkiskelun aikaa. Millä täytit sen tilan tai tyhjyyden ja ajan, joka vapautui kun ei se ei enää mennyt alkoholiin ja nikotiiniin?

Totta puhuen olen nukkunut paljon enemmän. Etenkin ensimmäinen puoltoista viikkoa meni vähän välillä nukkuen. Myöskin on ollut vaikeaa saada aikaiseksi mitään järkevää vaikka aikaa on vapautunut alkoholin juomisesta. Jotenkin todella saamaton olo, eikä meinaa pystyä hyvin keskittymään pitkäjänteisesti. Mutta en ole siitä huolissani, kyllä sieltä se tarmokkuus taas jossain vaiheessa varmastikin palautuu. Tai voin pakottaa sen palautumaan. Nyt annan itseni ottaa jonkun aikaa ihan vain rennosti, mitä sitten vaikka ei olekaan tarmonpesä.

Mutta se on ihanaa että elämä ei pyöri nyt koko aika sen ympärillä että suunnittelee alkoholinkäytön perusteella menemiset ja tekemiset.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 8.2.2021 21:47:46

Mullakin oli yks viikko tässä semmonen nukkumiskausi. Päikkärit joka päivä. Ihan järjetön väsymys. Ja tuo saamaton olo on kans tuttua. Mutta kyllä se virkeä olo tosiaan ajan kanssa palaa. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 5.4.2021 06:52:06

Lähtipä taas lapasista. Kutakuinkin melkein koko maaliskuu alkoholin läträystä. Joitain satunnaisia välipäiviä, ja kokoajan hyvät tekosyyt tottakai.

Mutta nyt taas yritetään ottaa järkevää juomista haltuun kun alkuperäiset tekosyyt on käytetty loppuun. Tavoitteena olla ainakin viikonloppuun saakka juomatta, todennäköisesti pidempään. Tällä hetkellä aika ok olo mutta eilinen ja toissa päiväinen meni aikamoisessa unihorroksessa.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 6.4.2021 19:16:57

Hieman epäilyttävän helposti lähti taas tämä nikotiiniton ja alkoholi liikkeelle vaikka on noin kuukauden rällästys takana. Ehkä ne aikaisemmin kerätyt rutiinit tässä nyt auttoi.

Eipä tämä tietysti kuitenkaan ihan helppoa kuin kuussa kävely ole, mutta kuitenkin odotin vaikeampaa taivalta.

Ihmeellisintä on tänään ollut tunne rinnassa ja vatsassa, ihan kuin silloin kun olisi kovasti ahdistunut jostain. Mutta en ole mistään ahdistunut. Ihme juttu mutta eiköhän se tuosta itsestään lähde.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 8.4.2021 18:12:44

Enpä taida nyt viikonloppuna juoda. Oudon helppoa ollut. Etenkin nikotiinin pois jättämisen oletin olevan vaikeampaa kun on melkein kuukauden taas käyttänyt. Mutta ehkä se helmikuun työ jonka tein tälleen alkoholittomana ja nikotiinittomana kantaa vielä hedelmää. Hyvä niin.

Ehkä mun seuraava työ nyt sitten on se että saisin harjoiteltua ettei lähde putki päälle aina kun juo. Ei kai se niin vaikeata voi olla. Yritetäänpä harjoittaa, mutta ei vielä tänä viikonloppuna.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 9.4.2021 07:12:09

Tässä taas herättyä hieman vapisevana, tuli mieleen että milloinhan tää vapinakin loppuu. Tää on rasittavin puoli alkoholittomassa elämässä. Muistaakseni sitä viimeksikin tuskailin, ja mielestäni se alkoi jossain vaiheessa helpottaa.

Luinkin jonkun tieteelliseltä kuulostavan selityksen tästä vapinasta. Jotain tyyliin että alkoholin juominen muodostaa elimistöön tiettyjä välittäjäaineita jotka hillitsee aivojen vilkkautta. Joten pitkään jatkuneen alkoholin käytön vuoksi elimistö ei näitä hillitseviä välittäjäaineita enää tuota. No sitten kun alkoholin juomisen lopettaa, elimistö ei edelleenkään tuota niitä välittäjäaineita. Joten aivot ovat lievässä yliviritteisessä tilassa joka näkyy sitten vaikka tuona vapinana. Ja pahimmissa tapauksissa sitten vaikka kouristeluina yms.

No, ehkä muistin oikein tai sitten en.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 9.4.2021 15:33:29

Kylläpäs nyt jotenkin kun perjantai saapui heräsi aivan älyttömät himot juoda ja ottaa nikotiinia. No en ota, mutta vähän kuitenkin ihmetyttää että miksi näin vaikka kyseessä vain yksi päivä muiden joukkoon. Onko se ajatus siitä että nyt muut siellä juo tms? Jaa-a en tiedä.

Mutta jännä ilmiö joka tapauksessa. Ihan hirveen suuri vitutus päällä, kaikki ärsyttää.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 11.4.2021 07:42:05

Mukavasti se viikonloppu sitten meni. Oli tuo perjantain hetkellinen himo ja vitutus kohtuullisen lyhytkestoinen jakso.

Mut tää lievä vapina kyllä vituttaa. Täytyy hieman varautua siihen ettei lähde alkoholin lopettamisella veke vaan on jotain pysyvämpää.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät