Olet täällä

Rehellinen päiväkirja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Rehellinen päiväkirja

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 4.4.2021 13:15:29

No niin, päivitetääs taas... Eli soutaminen & huopaaminen jatkuu. Tarkoitus oli olla vappuun asti tipattomalla mutta en sitten ollut. Kolme viikkoa kesti tipatonta, ja sitten reilun viikon ajan päivittäin kaljaa, joista pari päivää viinaakin & ihan kunnon ryyppäämistä. Krapulakin oli sen mukainen.

Vähän semmoinen tunne, että saadakseni pitempää juomattomuutta minun kannattaa jakaa tätä ongelmaa ihan tosielämässäkin... Siis mitenkään tätä plinkkiä väheksymättä. Teinkin semmoisen homman, että tapasin kahta ystävääni, siis molempia erikseen, ja kerroin ihan suoraan että nyt olen kyllästynyt tähän kaikkeen säätämiseen ja haluan pistää korkin kiinni pidemmäksi aikaa, eikä haittaisi vaikka se menisi lopullisesti kiinni. Toinen kaveri on vieläpä sellainen jonka kanssa aika usein on tullut ryypättyä, niin asia on siinäkin mielessä merkityksellinen.

Vielä isompi asia on se, että otin yhteyttä yhteen tuttavapiirissä vaikuttavaan vanhempaan heppuun, jonka tiedän olleen 15 vuotta raittiina juotuaan alkoholistisesti kymmeniä vuosia. Kerroin rehellisesti ongelmistani, ja vaihdeltiin viestejä aika paljon, ja häneltä sainkin ymmärrystä ja myös ehdotuksen, että voin halutessani koska vaan mennä juttelemaan näistä asioista. Eli sain yhtäkkiä tuollaisen kovan luokan vertaistukihahmon ilman, että minun pitäisi ylittää kynnys mennä esim. AA:han.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 6.4.2021 07:25:48

Kuulostaa hienolta. Minusta tuo on ihailtavaa suoruutta ja oikeanlaista nöyryyttä. Uskotko, jos sanon, että olen täällä sellaisissa fiiliksissä, että aion taas lopettaa? Juominen on nykyään taas sitä, että täytyy saada se kiva pieni sumu päälle ja mielellään päivittäin eli takapakki on tullut vanhoihin tapoihin. Tissuttelua on kestänyt taas todella pitkään, koko alkuvuoden suunnilleen ja väsymys juomiseen on aika vahvaa tällä hetkellä. Krapula on pysynyt hallinnassa ja annokset (ihailtavaa positiivisuutta, näinköhän se on :D ) , mutta tunnen kyllä alkoholin NEG vaikutukset paremmin kuin hyvin; kivut, säryt, mielen synkkyyden ja päänsäryn yrittäessä pärjätä ilman.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 6.4.2021 21:38:45

Kiitos vaan. En nyt sitten tiedä siitä nöyryydestä, kun näköjään kuitenkin hakkaan päätä seinään ihan säännöllisesti... No mutta suunta mulla on oikea, siltä se vahvasti tuntuu.

Kyllähän mä uskon jos sanot olevasi lopetusfiiliksissä :lol: Otat nyt vaan itseäs niskasta kiinni jotenkin... Koko alkuvuoden kestänyt tissuttelu on jo aika pitkä rupeama. Kai sinulla kuitenkin on jossain muistin sopukoissa käsitys siitä, että pystyt lopettamaan juomisen ja olemaan pitkiäkin aikoja ilman? Suosittelen muuten A-klinikan tai päihdepolin avokatkoa jos tuntuu että on vaikeeta saada putki poikki omin voimin... Kolmen päivän kuuri rauhoittavia ja unilääkkeitä auttaa pahimpien päivien yli. No ehkä et tarvitse mitään apua jos annokset hallinnassa, mutta kunhan nyt mainitsin.

Toi "väsymys juomiseen" on aika hyvä ilmaus... Sellainen tunne mulla on hyvin usein nykyään, siis vaikka olisin ollut viikkoja juomatta. Juominen on tavallaan kivaa hetken aikaa, mutta ne kaikki lukuisat negatiiviset asiat mitä se tuo tullessaan ovat aika raskaita kestää nykyään.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.4.2021 09:31:34

En ole vielä ihan niin alamaissa, mutta kiitos huolenpidosta ja hoitoon ohjauksesta. No, jotakin paljastuksia arjestani. Vedän melkein päivittäin urheilutreenit, hoidan muut arkihommat jne. ja pidän tätä mittarina, että meneekö hyvin vai huonosti. En ole tavallaan koskaan krapulassa, koska lopetan ajoissa, mutta kuitenkin olen krapulassa, koska tiedän, miltä pitkä raittius tuntuu ja se, ettei ole kipuja ja kolotuksia alkoholin takia. Eilen vielä treenien jälkeen join muutaman ja nyt sitten tarkoitus olla pitkän aikaa ilman ja jonkinlaisen vahvan päätöksen tarvii tueksi. Se löytyy minusta itsestäni, ei A-klinikalta...

Tarkistin, että kolme viikkoa sitten tein viimeisen raittiuslupauksen itselleni. Pidin viikon raittiutta ja sen jälkeen kaksi viikkoa tissuttelin. Vuoden alusta käyttö saman tyylistä, ei jaksa muistaa. Kai siellä selviäkin viikkoja on ollut, koska en ole tämän huonommassa jamassa vielä.

Nyt siis korkki on kiinni. Toivotan itselleni tsemppiä ja olen löytänyt aidon motivaationkin, koska olen sitä pitkään tissutellessani miettinyt.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 7.4.2021 20:38:47

No niin, ei muuta kuin tsemppiä! Hyvä että sulla on korkki kiinni. Kuulostaa tosiaan siltä, että ei sinulla määrät hirveän korkealla ole jos urheilet ja saat asioita hoidettua jne.. Mutta en tietenkään halua vähätellä ongelmaasi, kyllä näennäisesti pienetkin määrät vaikuttaa yllättävän paljon ja yllättävän moniin asioihin pidemmän päälle.

Mullakin on vuosien varrelta kokemusta tuosta, että raittiuspäätökset kestää juurikin n. viikon verran.. Sitten homma jatkuu, kunnes taas uusi päätös jnejne.. Mutta nyt on ollut toisin, enkä osaa sanoa miksi. Välillä olen juonut, mutta silloin juodessakin olen jotenkin ajatellut että tämä juominen on vaan poikkeus skarppaamiseeni, joka jatkuu samanlaisena heti kun saan korkin kiinni.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.4.2021 21:39:20

Kiitos Sarvikuoma. En ole kirjoitellut tänne viime aikoina, koska olen kokenut ettei minulla ole ongelmaa, mutta kuitenkin olen tiedostanut, että ei näinkään pidä jatkaa, koska se määrä, mitä juon ihan varmasti vaikuttaa, kuten vaikuttaakin kolotuksina ja toisinaan mieli on synkempi kuin se olisi. Olen tavallaan väsynyt juomiseen. Ihmettelen itsekin miksi juon. No nyt en juo ja taas otetaan tähän hommaan joku roti. Pidempi kuin viikko. Tsemppiä kovasti sinullekin! Seuraan onnistumistasi. Oli itseasiassa ilo vähän kehua omaa tilannettani, ettei tilanne ole niin paha kuin se oli joskus elämän kriiseissä.

Raittiuspäätösten antaminen silloin, kun itsekin tietää ettei se pidä, on hullua hommaa, mutta kun löytää sisältään sen aidon motivaation, alkaa tapahtua tosi kauaskantoisia ja hyviä asioita.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Stella » 7.4.2021 22:52:51

Se, että kerroit pyrkimyksestäsi juomattomuuteen kavereille ja puhuit vuosia raittiina olleen tuttusi kanssa on mielestäni tosi rohkea teko.
Itsekin sitä aina välillä miettinyt, mutta toistaiseksi en ole uskaltanut (?)tai kehdannut. Itselleni tämä alkoholiongelma on häpeä. "Kaapista ulostulo" tekisi kyllä varmaan hyvää.

"Tuurijuoppous" (niin kuin sanoit :) )on aina parempi kuin jokapäiväinen juominen. Tsemppiä sulle, myös painonpudotukseen!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 8.4.2021 21:51:04

Stella kirjoitti:"Tuurijuoppous" (niin kuin sanoit :) )on aina parempi kuin jokapäiväinen juominen. Tsemppiä sulle, myös painonpudotukseen!

Minulla meni ensin yli kymmenen vuotta niin, että juominen oli vkonloppuisin tapahtuvaa bilettämistä. Sitten juomiskerrat alkoivat vuosi vuodelta salakavalasti kasvaa, ja myös määrät kasvoivat tasaisesti. Eli niin, että ensin kasvoivat juomiskerrat, ja sitten myös kertamäärät. Päättyen siihen, että minulla oli pitempiä, n. 1 kk:n pituisia selviä jaksoja ehkä vain n. kerran vuodessa. Muun ajan elämä olikin sitten pienen tissuttelun, pikku nousukännin ja isomman ryyppäämisen vuoropuhelua. Nyt tosiaan viime syksystä olen ollut tässä tuurijuoppo-moodissa, jossa olen aina suunnilleen kuukauden selvinpäin, ja sitten käytän alkoholia n. viikon ajan päivittäin (tuo ei ole siis mikään tietoinen & suunniteltu toimintatapa, vaan niin se nyt vaan on mennyt). Ja kyllä, tämä nykyinen linja on tuhat kertaa parempi, koska selvinpäinoloaikana liikun, syön terveellisesti, nukun hyvin jne. Elämänlaatu on parempi, mieli on kirkkaampi, paino on laskenut - 9 kg, ja kunto on noussut.

Tsemppiä sinullekin!
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 8.4.2021 21:56:36

Lempeä kettu kirjoitti:No nyt en juo ja taas otetaan tähän hommaan joku roti. Pidempi kuin viikko. Tsemppiä kovasti sinullekin!

Hyvä homma. Käy toki välillä kertomassa kuulumisia, ellet sitten omaa ketjua laita.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 9.4.2021 08:57:07

Kiitos. Täytyy käydä. Kolmatta päivää tipattomalla ja täytyy muistaa se hyvä draivi silläkin hetkellä, kun tulee se eka ajatus, "Nyt maistuis..."
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 11.4.2021 10:32:45

Viikko näköjään taas mennyt tipattomalla. Tasan viikko sitten tuskailin krapulassa, mutta nyt tuntuu kuin siitä olisi vähintään vuosi aikaa... Nyt koen olevani pirteä ja hyvinvoiva, mikä on kierosti ajateltuna jopa huono juttu, koska äkkiä nuo krapulat ja huonot olot unohtuu, ja tulee taas hyviä ideoita että pitäiskö ottaa vähän kaljaa.

Se on positiivista kehitystä, että nyt minulle mielestäni on aika syvällisesti mennyt jakeluun se tosiasia, että jos otan esim. yhden kaljan, niin siitä saattaa tosiaan alkaa viikon putki. Sehän on juoppojen varsinainen itsensä kusettamisen kulmakivi, että juomista aloittaessa ajatellaan jotenkin niin, että "otan vaan yhden...", "otan vaan pari...", "otan vaan tänään ja KORKEINTAAN huomenna...sitten pistän korkin kiinni".

Asian laita on kuitenkin niin, että ne hyvät ja järkevät juomissuunnitelmat mitä tekee selvinpäin, eivät KOSKAAN päde enää sitten kun mielenmaisema on muuttunut humalaiseksi ja/tai krapulaiseksi. Se on nimittäin ihan eri ihminen joka silloin on puikoissa. Ok, ehkä jostain niemennotkosta voi löytyä alkoholiongelmainen joka voi tietoisesti ajatella että tänään juon pullon viinaa ja olen sitten taas 2 vkoa selvinpäin, mutta väitän että enemmistöllä lupaukset ja suunnitelmat menee perseelleen siinä vaiheessa kun korkki on auki. Rehellisyys itseään kohtaan on joskus tuskallista, mutta mielestäni se on tasan tarkkaan ainoa keino miten tähän juomisasiaan voi saada mitään rotia.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 14.6.2021 22:07:07

Näköjään 2 kk sitten edellinen päivitys... Vaihtelevasti on mennyt: Välillä olen ollut juomatta, mutta luultavasti kuitenkin enemmän ollut juomapäiviä kuin juomattomia päiviä. Hyvin sujuneen alkuvuoden jälkeen olen palannut tavallisiin tapoihini, eli lähes jatkuvaan tissutteluun.

Jossain viestissä kerroin, että minulla on kontakti itseäni aika reilusti vanhempaan raitistuneeseen juoppoon. Kävin häntä tapaamassa tuossa yks päivä, ja se oli hyvä tapaaminen. Paljon sain ajateltavaa kun hän kertoi raitistumiskokemuksistaan jostain 15-v takaa, ja vastaavasti itse kerroin luonnollisesti siitä mikä minulla juuri nyt on tilanne. Nyt viime päivinä olen juonut olutta mutta maltilla onneksi... Samaan aikaan oikeastaan koko ajan prosessoin tätä asiaa ja toivon, että nyt kun saan korkin kiinni niin se pysyisi kiinni tavallista pidempään.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 15.6.2021 06:10:13

sarvikuoma kirjoitti:
Se on positiivista kehitystä, että nyt minulle mielestäni on aika syvällisesti mennyt jakeluun se tosiasia, että jos otan esim. yhden kaljan, niin siitä saattaa tosiaan alkaa viikon putki. Sehän on juoppojen varsinainen itsensä kusettamisen kulmakivi, että juomista aloittaessa ajatellaan jotenkin niin, että "otan vaan yhden...", "otan vaan pari...", "otan vaan tänään ja KORKEINTAAN huomenna...sitten pistän korkin kiinni".

Asian laita on kuitenkin niin, että ne hyvät ja järkevät juomissuunnitelmat mitä tekee selvinpäin, eivät KOSKAAN päde enää sitten...

Tässä on minun tilanne tällä hetkellä. 3-4 viikkoa raittiina noin viikon putkista ja taas sama alusta. Putki alkaa ensimmäisen päivän "juon yhden" ajatuksesta, joka onnistuu leikiten. Ahaa, ei siis ongelmaa, totean. Sattuu olemaan sopivasti viikonloppu, joten seuraavana päivänä juominen starttaa sopimuksella itsensä kanssa ja sitten juominen onkin jo jatkuvaa, "en muista enää laisinkaan, miten raittiina elän" - tyyppistä toimintaa, jossa laitetaan kaikki 3-4 viikon hyvä paskaksi.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 19.6.2021 13:21:52

Lempeä kettu kirjoitti:Tässä on minun tilanne tällä hetkellä. 3-4 viikkoa raittiina noin viikon putkista ja taas sama alusta. Putki alkaa ensimmäisen päivän "juon yhden" ajatuksesta, joka onnistuu leikiten. Ahaa, ei siis ongelmaa, totean. Sattuu olemaan sopivasti viikonloppu, joten seuraavana päivänä juominen starttaa sopimuksella itsensä kanssa ja sitten juominen onkin jo jatkuvaa, "en muista enää laisinkaan, miten raittiina elän" - tyyppistä toimintaa, jossa laitetaan kaikki 3-4 viikon hyvä paskaksi.

Joo, se on hämmentävää kuinka helposti ja nopeasti koko ajatusmaailma kääntyy päälaelleen kun alkaa juominen maistumaan... Sen takia pitää jättää se ensimmäinenkin ottamatta.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät