Olet täällä

Rehellinen päiväkirja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Rehellinen päiväkirja

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 23.1.2021 15:51:55

Pvä. 23.

Kiitos kommenteista Sumuton ja Lempeä kettu.

Niinhän se on, että tavasta pitää oppia pois. Jotenkin minulla on sellainen tunne, että haluan nimenomaan muuttaa elämääni muutenkin kuin vain juomisen osalta, eli elämäntilanteen muutosta haetaan. .. En tiedä liittyykö se jotenkin tähän ikään (40) vai mihin. Jokatapauksessa, minulla on aika lyhyessä ajassa syntynyt rutiineja ja tapoja, mitkä ovat hyvin voimakkaassa ristiriidassa sen kanssa että olisin kännissä tai krapulassa. Ja se tietysti auttaa tuossa poisoppimisessa, siis se että on tavoitteita jotka edellyttävät juomisen radikaalia vähentämistä, ja jotka siten omalta osaltaan kannattelevat juomattomuutta. Minulla näitä ovat liikuntaharrastukset ja pyrkimys päästä kertyneestä ylipainosta eroon, sekä voimakas tahtotila ammatilliseen kehittymiseen. Jos minulla olisi perhettä niin luultavasti panostaisin enemmän siihen perhe-elämään, tai jos harrastaisin vaikkapa moottoripyöräilyä niin laittaisin juomattomuudesta säästyneet rahat talteen uutta moottoripyörää varten jnejne. Kai joillekin voi toimia sekin että vaan lopettaa juomisen eikä tee mitään muita muutoksia, mutta viime aikoina olen huomannut että minulle on selkeää hyötyä tällaisesta toiminnallisesta lähestymistavasta.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sumuton » 25.1.2021 10:29:30

Hemmetin hienoa, että olet nimenomaan itse huomannut vähentämistarpeen, ja ryhtynyt toimeen. Monestihan me miehet havahdumme vasta sitten, kun vaimo tai muu läheinen älähtää juomisesta.

Itsekin huomasin 40 täytettyäni (olen nyt 45 v.) että alkoholin negatiiviset vaikutukset ovat kasvaneet lähes eksponentiaalisesti, eikä positiivisia vaikutuksia puolestaan enää juuri ole. Alkoholi pahentaa kaikkia keski-ikäisyyden tuomia ongelmia (uniongelmat, lihominen, fyysisen kunnon rapistuminen, hajamielisyys, erektio-ongelmat, jne.) ainakin minulla.

Minulla suurimmat motivaattorit ovat henkisen kapasiteetin ylläpito/parantaminen ja sitä kautta parempi suoriutuminen perheenisänä, aviomiehenä ja töissä, ja lisäksi olen kyllästynyt hitaasti mutta varmasti rapistuvaan peilikuvaani.

Hyvä puoli on se, että omalla kohdalla positiiviset vaikutukset ovat näkyneet ja tuntuneet jo näinkin lyhyen tipattoman (vuoden alusta) jälkeen.

Kerroit itse, että yksi motivaattori sinulla on kehittyminen työelämässä. Se on mielestäni hyvä ja realistinen tavoite: minulla ainakin on sellainen olo, että olen tähän asti tehnyt töitä "käsijarru päällä" tai muuten puolivaloilla.

Jos itse olisin työnantaja, maksaisin työntekijöille tuntuvia bonuksia tipattomuudesta ja muusta vapaaehtoisesta fyysisen ja henkisen kunnon huoltamisesta.
Kohti kohtuukäyttöä, muttei sen ylitse.
Sumuton
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 28.1.2021 17:56:14

Kiitos Sumuton viestistäsi. Sinulla on hyviä ajatuksia, ja kuulostat päättäväiseltä. On siis täysin realistista ajatella, että tuolta pohjalta asiasi voivat ihan tosissaan muuttua. Tsemppiä!

Minulla kävi nyt niin, että sorruin eilen olueen, ja tänään olen myös tasoitellut hieman. Ihan ok tilanne silti, eli en kieriskele itsesäälissä vaan ihan hyvällä fiiliksellä tässä ollaan mutta ilmankin olisin kyllä pärjännyt.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 29.1.2021 21:36:11

Hyvä asenne tuo että ei jää harmittelemaan. Sortumisia tulee ja menee. Tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 30.1.2021 19:02:38

Sarvikuoma, täällä myös lipsuttu.

Tänään oli jo hyvällä mallilla lopettaminen, mutta kun jääkaapissa sattui olemaan niin tuli korkattua.

Ei näytä mulla ainakaan tepsivän, tämä yksinään aikominen tässä foorumissa, lipsun joka kerta hyvistä aikomuksista juomisen suhteen, mutta kun nyt kuitenkin asioita säännöllisesti tarkkailee ja pitää taukoja niin asiat ovat hyvin. Iloitsee pienistä onnistumisista ja ylipäänsä joka päivästä oli sitten pienessä humalassa tai ei.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 1.2.2021 03:15:14

Sarvikuoma, olit melkein kuukauden tipattomalla. Mahtava saavutus. Mulla on sellainen tilanne, että halu raitistua on kadoksissa. Aloitan kuitenkin huomenna sen verkkokurssin ja yritän olla kuukauden ilman kadoksissa olevasta halusta huolimatta.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Sumuton » 1.2.2021 14:49:28

Lipsumisen jälkeinen armollisuus itselle on kyllä hankala asia. Luulen että kaikissa meissä juomisen kanssa tuskailijoissa on ainakin vähän itseruoskijan vikaa. Olen itsekin monesti ajatellut, että "no nyt kun meni kännin puolelle, niin vedetään kunnolla samaan konkurssiin".

Tähän alkoholinkäytön vähentämiseen tuntuu pätevän sama sanonta kuin krapulan parantamiseen juomalla, että se on vähän sama kuin yrittäisi parantaa ripulia piereskelemällä. Tällä tarkoitan sitä, että totaalinen juomattomuus on periaatteessa paljon helpompaa kuin kohtuukäyttö, ainakin silloin kun on taipumusta liikakäyttöön. (Ja viittaan tässä siis vain itseeni.)

Tsemppiä, koita olla armollinen itsellesi, vaikka ei se helppoa olekaan. Katse kohti uutta krapulatta herättyä aamua!
Sumuton
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 1.2.2021 17:50:23

Siihen samaan konkurssiin join viikon verran. Juominen lähtee aivan pienestä hetkestä ja seuraavan ja sitä seuraavan päivän tunne on ihana, kun saa vain juoda. On vauhtia, vaikka on vaan omalla asunnolla, ajatus kulkee. Sitten päivien myötä alkaa kyllästyttämään, väsymään, kauppaan meneminen on vaikeaa ja juon sievästi sen verran kuin vähimmäinen tarve eli ylläpitääkseeni humalan tunnetta, järki käskee jo lopettamaan, halu ei vielä ole voimakasta, onhan vedetty pidempiäkin tuurijuoppouksia kuin viikko. Krapula ei enää ole kovaa, juomisesta tulee silti pitkäjänteisempää. Humala on positiivinen bonus, jos sattuu sen yhä saavuttamaan. Alkoholi toimii palkintona "ei mistään" tai jostain pienistä kotitöistä.

On mulla tänäänkin eiliseltä jääneet pari. Ne ovat turva, "jos sattuu, että tarvii." Lopetan yleisimmin vähentäen, jos krapula sallii. Se on lempein keino vuosien kokemuksella. Aiheuttaa myös sen riippuvuuden salakavalasti. Eipä sitä järjellä voi selittää, mikä on ja miksi ilman alkoholia ei enää halua olla. Haluan olla ja en halua olla. Ristiriitaista useinkin.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Stella » 4.2.2021 01:39:45

Nyt kun kysyit millainen tavoite minulla on juomisen suhteen niin aloin asiaa oikeen ajattelemaan... Varmaan viisainta olisi ryhtyä absolutistiksi. Mutta juuri nyt tuntuu että en halua, että elättelen vielä toiveita siitä, että voisin käyttää alkoholia järkevästi ja kohtuudella. Rehellisesti sanoen en tiedä onko se enää mahdollista.

Kiitos vastauksestasi. On pitänyt kommentoida jo monta päivää.
Ajattelen täysin samoin omasta juomisestani. Oli lohdullista lukea, että painitaan samojen mietteiden ja epäilyksien kanssa.
Ja hienoa, että sinulla on mennyt niin hyvin. Toivon tulevani perässä:)
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sumuton » 5.2.2021 09:57:15

Onko Sarvikuomalla prätkäkorttia? Mietin sitä, että jos moottoripyöräily kiinnostaa, niin siinähän olisi hyvä korviketoiminto juomiselle: rupeaisi ensin laittamaan juomiseen käytetyt rahat prätkätilille, ja omilla juomatottumuksillani ei ainakaan olisi ihan hirveän monta kuukautta kestänyt, että olisi saanut prätkärahat kokoon. Ja sitten kun pyörä hankittu, niin sitä pitää rassata niin paljon, ettei rahaa ja aikaa enää riitäkään juomiseen... :)
Sumuton
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.2.2021 18:06:19

Täällähän onkin ollut keskustelua... En ole jaksanut edes käydä palstalla pariin viikkoon kun oli infernaalisia työkiireitä, ja niiden johdosta alkoivat myös kalja & roskaruoka maistumaan. Nyt olen palannut ruotuun ja jatkan tipatonta, tai jos en tipatonta niin ainakin pyrin pitämään alkoholinkäytön minimissä.

Noista kiireistä ja niiden seurauksista... Suurimman osan aikaa haluan olla juomatta ja suorastaan nautin siitä skarpista olosta mitä juomattomuus, liikunta ja järkevä ruokavalio saavat aikaan. Kuitenkin ainakin nyt havaitun perusteella liikun aika veitsenterällä sen suhteen että saan pidettyä hommat aisoissa.. Nytkin kävi niin, että heti kun tasaiseen ja seesteiseen arkeen tuli muutoksia, niin aloin luisua ns. vanhoihin tapoihin. Sitten asia erikseen on tietysti ihan muuten vaan salamana taivaalta tulevat juomishalut jotka eivät katso aikaa tai paikkaa, vaikka arki olisikin tasaista ja mukavaa. Eli on tässä siinä mielessä työmaata.. Olisi varmaan erittäin fiksua olla jokin pidempi jakso nollalinjoilla ja katsoa josko tähän luupäähän iskostuisi vähän uudenlaisia, ei-niin-alkoholikeskeisiä toimintamalleja.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.2.2021 18:12:04

Lempeä kettu kirjoitti:Siihen samaan konkurssiin join viikon verran. Juominen lähtee aivan pienestä hetkestä ja seuraavan ja sitä seuraavan päivän tunne on ihana, kun saa vain juoda. On vauhtia, vaikka on vaan omalla asunnolla, ajatus kulkee. Sitten päivien myötä alkaa kyllästyttämään, väsymään, kauppaan meneminen on vaikeaa ja juon sievästi sen verran kuin vähimmäinen tarve eli ylläpitääkseeni humalan tunnetta, järki käskee jo lopettamaan, halu ei vielä ole voimakasta, onhan vedetty pidempiäkin tuurijuoppouksia kuin viikko. Krapula ei enää ole kovaa, juomisesta tulee silti pitkäjänteisempää. Humala on positiivinen bonus, jos sattuu sen yhä saavuttamaan. Alkoholi toimii palkintona "ei mistään" tai jostain pienistä kotitöistä.

On mulla tänäänkin eiliseltä jääneet pari. Ne ovat turva, "jos sattuu, että tarvii." Lopetan yleisimmin vähentäen, jos krapula sallii. Se on lempein keino vuosien kokemuksella. Aiheuttaa myös sen riippuvuuden salakavalasti. Eipä sitä järjellä voi selittää, mikä on ja miksi ilman alkoholia ei enää halua olla. Haluan olla ja en halua olla. Ristiriitaista useinkin.

Tämä on kyllä aika väkevästi se kaava, mitä itsekin toistan. Nykyään huomaan yhä useammin kyseenalaistavani koko touhun mielekkyyden, siis silloinkin kun juon. Alkaa kyllästyttämään... Nyt kun olin marraskuun tipattomalla ja tammikuun myös, niin kyllä niistä sellainen orastava ajatus on alkanut kytemään, että josko elämällä olisi jotain muutakin annettavaa kuin nousuhumalan euforia ja mukava tunne kun saa krapulan taitettua parilla kylmällä oluella. No, toki elämässäni on muutakin, mutta noin niinkuin kärjistäen sanottuna. Toivottavasti sinäkin olet saanut motivaatiota juomattomuuteen!
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.2.2021 18:17:23

Sumuton kirjoitti:Onko Sarvikuomalla prätkäkorttia? Mietin sitä, että jos moottoripyöräily kiinnostaa, niin siinähän olisi hyvä korviketoiminto juomiselle: rupeaisi ensin laittamaan juomiseen käytetyt rahat prätkätilille, ja omilla juomatottumuksillani ei ainakaan olisi ihan hirveän monta kuukautta kestänyt, että olisi saanut prätkärahat kokoon. Ja sitten kun pyörä hankittu, niin sitä pitää rassata niin paljon, ettei rahaa ja aikaa enää riitäkään juomiseen... :)

Tätä olen itseasiassa joskus suunnitellut, mutta kortin puuttuminen on tosiaan käytännön ongelma nro 1, ja vielä sitäkin suurempi ongelma se että asun helsingissä kerrostalossa, joten halli/tallipaikkakin pitäisi vielä jostain löytää ja ainakin näillä seuduilla ne ovat toinen toistaan kalliimpia... Muutenkin rahareikiä ihan tarpeeksi, siis vaikkei joisikaan, niin veikkaan että haaveeksi jää moottoripyörä meikäläisen osalta 🥲
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 21.2.2021 15:25:19

Puolitoista viikkoa olin nollalinjoilla, mutta eilen tuli otettua kun oli illanviettoa kavereiden kanssa... Syömistä, juomista ja mukavaa yhdessäoloa. Tänään on ollut väsymys ja pikku krapula, ja pieni alkoholin kutsuhuuto kaikuu päässä, mutta ihan sujuvasti olen torpannut mielihalut. Tämä kai on sellaista tavallisten ihmisten alkoholinkäyttöä... Juodaan harvakseltaan hyvässä seurassa silloin kun on jotain syytä, sitten kärsitään krapula ja jatketaan normaalia arkea liikuntoineen ja terveellisine ruokineen. Tämä linja olis nyt hyvä jos vaan onnistun sen pitämään.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 21.2.2021 17:36:24

sarvikuoma kirjoitti:Puolitoista viikkoa olin nollalinjoilla, mutta eilen tuli otettua kun oli illanviettoa kavereiden kanssa... Syömistä, juomista ja mukavaa yhdessäoloa. Tänään on ollut väsymys ja pikku krapula, ja pieni alkoholin kutsuhuuto kaikuu päässä, mutta ihan sujuvasti olen torpannut mielihalut. Tämä kai on sellaista tavallisten ihmisten alkoholinkäyttöä... Juodaan harvakseltaan hyvässä seurassa silloin kun on jotain syytä, sitten kärsitään krapula ja jatketaan normaalia arkea liikuntoineen ja terveellisine ruokineen. Tämä linja olis nyt hyvä jos vaan onnistun sen pitämään.

Morjens!

Tämä on kuin suoraan mun elämästäni, paitsi että olen nyt ollut puolitoista kuukautta tipattomalla. Jatketaan tällä linjalla!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät