Olet täällä

Rehellinen päiväkirja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Rehellinen päiväkirja

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 22.2.2021 07:59:07

juhanikari kirjoitti:Morjens!

Tämä on kuin suoraan mun elämästäni, paitsi että olen nyt ollut puolitoista kuukautta tipattomalla. Jatketaan tällä linjalla!

t. Juhani

Moro!

Puolitoista kk on hyvä saavutus, onnittelut siitä! Olen seurannut sinun ketjuasi, ja täytyy sanoa että sinun toimintasi tässä vähentämisessä on suorastaan esimerkillistä ja siitä on hyvä ottaa mallia. Jatketaan näin!
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 3.3.2021 16:49:27

Taas haetaan uutta nousua raitistelulle... Tuli otettua vkonloppuna ja alkuviikosta useampana päivänä, ja nyt pitää kärsiä krapulaa. Kyllä se vaan niin on, että minulla se on ihan veteen piirretty viiva että milloin lähtee mopo käsistä ja milloin ei. Esimerkiksi edellisvkonloppuna kehuskelin täälläkin kun tuli otettua maltillisesti yhtenä päivänä... Nyt sitten useampana päivänä, ja semmoisella asenteella että ei huolta huomisesta ja ainoa alkoholiin liittyvä ongelma on jos se loppuu kesken... Mutta yritän aina ajatella positiivisesti, niin menneinä vuosina olisin vaan jatkanut tasaista päivittäistä tissuttelua parhaimmillaan monta kuukautta ja sitten ottanut itseäni niskasta kiinni... Nyt siihen meni sentään vaan muutama päivä.

Tammikuun tipaton sujui minulla hyvin paria päivää vaille maaliin asti.. Tuntuu, että mulle sopii tuollaiset ajalliset tavoitteet aika hyvin. Nyt mulla on tavoite olla vappuun asti tipattomalla, niin se tuntuu jotenkin mukavan selkeältä kun ei sitten tarvitse jatkuvasti ajatella että voiskohan vkonloppuna tai vaikka tänään vähän ottaa tms. Sitten kun mulla on nuo liikuntaharrastukset joihin mielellään olen laittanut aikaa ja energiaa, niin nyt sen kyllä huomaa vähän tavallistakin paremmin minkälainen ero fyysisessä ja henkisessä olossa on kun on kupitellut vs. sellainen mukavan energinen ja aikaansaava olotila mitä liikunnasta ja terveestä elämästä tulee.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 3.3.2021 20:53:15

Ei pidemmät tipattomat ainakaan pahaa tee!
Itselläni tipaton jatkunut tammikuun ensimmäisestä viikonlopusta alkaen ja hyvin mennyt ilman suurempia kiusauksia. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 4.3.2021 21:21:27

Kiitos tsempeistä Juhani!

Valitettavasti ei ole ihan hyvin sujunut. Tänään oli todella tympeä toisen päivän krapulaolo, ja tein sen virheen että päätökseni vastaisesti ostin kaljaa oloa tasoittamaan. Sitten hain vähän lisää kaljaa. Eli huomenna uusi yritys... Jos olen reilummin juonut, siis useana päivänä peräkkäin, niin minulla vaatii tilanteesta riippuen semmoiset 3-5 päivää kärvistelyä että akuutti mieliteko menee pois. Sen jälkeen helpottaa eikä tarvitse ihan koko ajan olla varuillaan, siis esim kaupassa käynnin yhteydessä jne. Nyt vaan pitäisi jotenkin saada nuo alkupäivät että voisi keskittyä pidempään juomattomuuteen. Avokatko minulla on harkinnassa, mutta yritän vielä ilman kun tuoreessa muistissa on kuitenkin nuo edelliset juomattomat pätkät, eli tämä juomisesta luopuminen ei nyt tule minään uutena ja ihmeellisenä asiana.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 6.3.2021 12:20:25

Eilen oli taistelua itseni kanssa, mutta taisin saada torjuntavoiton... Huomasin esim. ajattelevani, että pitäiskö lähteä tuonne isompaan markettiin kaupoille ruokaostoksille... Ymmärsin sitten että alitajuisesti haaveilin lähinnä Alkosta joka on sen isomman marketin yhteydessä. Hain sitten lähi-Alepasta valmisruokaa ja muutaman kaljan. Yhteensä tuli juotua 5 kpl pikkuolutta, ja niiden lisäksi 2 kpl jäi jopa juomatta ja ne kaadoin aamukahvia keittäessä viemäriin. Viime yönä nukuin 11 tuntia, söin terveellisen aamiaisen ja nyt on ihan ok-olo, vaikken minä tänään vielä uskaltaisi lähteä mihinkään missä on alko... Uskon kuitenkin, että tästä alkaa taas selviä päiviä kertymään, toivottavasti vähintään vappuun asti.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 7.3.2021 11:57:47

^ Hieno juttu tuo että sait kaadettua kaksi o-pulloa / tölkkiä viemäriin - omalla kohdallani tuo on nimittäin aiheuttanut aina jonkinlaisen vithutusreaktion, koska sehän on alkoholin tuhlausta. Mutta koska sinulla tuollaista reaktiota ei tullut, oletan sinun päässeen jollakin tapaa yli v-pirulaisen houkutuksen lumosta (tjsp)...?
Kun ei vaan tajuu
t-petsku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 7.3.2021 16:42:19

sarvikuoma kirjoitti:Eilen oli taistelua itseni kanssa, mutta taisin saada torjuntavoiton... Huomasin esim. ajattelevani, että pitäiskö lähteä tuonne isompaan markettiin kaupoille ruokaostoksille... Ymmärsin sitten että alitajuisesti haaveilin lähinnä Alkosta joka on sen isomman marketin yhteydessä. Hain sitten lähi-Alepasta valmisruokaa ja muutaman kaljan. Yhteensä tuli juotua 5 kpl pikkuolutta, ja niiden lisäksi 2 kpl jäi jopa juomatta ja ne kaadoin aamukahvia keittäessä viemäriin. Viime yönä nukuin 11 tuntia, söin terveellisen aamiaisen ja nyt on ihan ok-olo, vaikken minä tänään vielä uskaltaisi lähteä mihinkään missä on alko... Uskon kuitenkin, että tästä alkaa taas selviä päiviä kertymään, toivottavasti vähintään vappuun asti.

Hyvin taisteltu sarvikuoma!
Olisit voinut juoda myös ne 2 viemäriin kaatamaasi olutta, mutta et juonut.
Itselläni hirveä "kaikki tai ei mitään syndrooma" vaikka pitäisi muistaa, että pienikin parannus on aina parempi kun ei mitään.
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 7.3.2021 23:21:29

t-petsku kirjoitti:^ Hieno juttu tuo että sait kaadettua kaksi o-pulloa / tölkkiä viemäriin - omalla kohdallani tuo on nimittäin aiheuttanut aina jonkinlaisen vithutusreaktion, koska sehän on alkoholin tuhlausta. Mutta koska sinulla tuollaista reaktiota ei tullut, oletan sinun päässeen jollakin tapaa yli v-pirulaisen houkutuksen lumosta (tjsp)...?

Ehkä tässä jotain edistystä on tullut. Tottakai sitä haluaa juoda jos on ns. tissutteluputki päällä, mutta viime aikoina ne putket on katkenneet lyhyeen kun siitä sitten ihan tosissaan haluaa irti ja tulee inho koko alkoholia kohtaan, ja tulee sitten myös kaadeltua poiskin..
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 7.3.2021 23:29:54

Stella kirjoitti:Hyvin taisteltu sarvikuoma!
Olisit voinut juoda myös ne 2 viemäriin kaatamaasi olutta, mutta et juonut.
Itselläni hirveä "kaikki tai ei mitään syndrooma" vaikka pitäisi muistaa, että pienikin parannus on aina parempi kun ei mitään.

Kiitos vaan... Tossa oli sellainen tilanne että otin vaan ne muutamat tasoittavat mitä koin tarpeelliseksi.. Sitten kun jäi yli niin aattelin etten jätä niitä kaljoja tohon jääkaappiin itseäni kiusaamaan kun tarkoitus taas yrittää olla pidempään ilman.

On mullakin toi kaikki tai ei mitään ajattelu.. Sekä juomisessa että juomattomuudessa. Viime aikoina olen tosin huomannut että nollalinjoilla on paras olo... Sen takia tässä nyt yritänkin tavallista päättäväisemmin.. Takapakkia aina tulee, mutta sitten nousen mahd. pian ja yritän taas.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.3.2021 09:41:45

Viikko vierähtänyt ilman alkoholia. Mutta tuntuu niinkuin tuosta edellisestä krapulasta olisi iäisyys. Olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla tipattomuus nostaa mielialaa melko nopeasti.. Viikossa olen jo kuin uudestisyntynyt.

Tämän vuoden puolella olen pysynyt erossa tavallisesta tavastani eli jatkuvasta päivittäisestä tissuttelusta. Sen sijaan olen käyttäytynyt kuin tuurijuoppo: Muuten olen ollut selvinpäin ja viettänyt oikeinkin terveellistä elämää, mutta pari kertaa olen ottanut useamman päivän viinakuurin, josta sitten on myöskin pitänyt taistella eroon monta päivää. Mutta askel kerrallaan... Kai tässä on nyt järkevää yrittää ns. pidentää ryypyn väliä... Parille kaverille sanoin, että aion olla tipattomalla ainakin vappuun asti. Tuollainen julkilausuma on minulle aika iso askel, ja täytyy sanoa että tuli todella hyvä mieli kun kaverit tsemppasivat kovasti (vaikkei heillä olekaan tietoa alkoholiongelmieni laajuudesta).

Täällä pääkaupunkiseudulla meni kuntosalit kiinni, mutta onneksi älysin ajoissa hankkia vähän rautaa kotiin niin pystyy olohuoneessa treenailemaan edes jotakin... Kävelyllä olen myös käynyt kun sitä ei sentään ole vielä kielletty 😁 Minulla on maltillinen painonpudotus käynnissä ihan terveydellisistä, mutta myös ulkonäöllisistä syistä. Sekin motivoi juomattomuuteen, että paino on nyt tippunut, paitsi silloin kun on tullut juopoteltua.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 13.3.2021 16:35:41

Viikko on hyvä suoritus. Mulla oli kans tuo sama taktiikka, että pidentää ryypyn väliä, niinkuin sanoit. Että sitä oppii selvää elämääkin. Nyt on jo niin pitkä aika tullu oltua selvänä että ei tee enää es mieli kaljaa. Paitsi eilen oli sellanen henkinen "perjantaifiilis" että tuntui että oispa kaljaa. Mutta ei siis toteuttamiseen asti kuitenkaan. :D Kokis riitti ihan hyvin. Kyllä se paino kai putoaa ihan automaattisesti kun ei juo. Koska alkholissa on niin paljon kaloreita. Mulla kyllä lähteny ehkä vaan noin kilo. Karkkia tullu syötyä.. :D Mutta toisaalta sitä keskittyy siihen oikeeseen ruokaan paremmin, kun ei tarvi ostaa vaan jotain kaljan kylkiäiseksi nopeasti vaan voi oikeesti suunnitella mitä haluaa syödä. Tsemppiä sulle!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.3.2021 22:28:16

Kiitos tsempeistä Venkku ja samoin sulle! Mukava kuulla että sulla tipattomuus jatkuu. Minullakin on juuri tällä hetkellä sellainen olo, että yhtään ei tee mieli kaljaa tai viinaa. Siis ei pätkääkään, ällöttää pelkkä ajatuskin. Mutta ehkä kahden viikon päästä tjsp. saattaa tulla mielitekoja, ja siihen pitää nyt yrittää valmistautua aiempaa huolellisemmin, kun ne mieliteot saattaa sitten olla niin voimakkaita että kaikki järkevät ajatukset häviää päästä ihan totaalisesti ja sitä kautta riski juomiseen on korkea.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 19.3.2021 14:57:12

Tipaton jatkuu, liikunnat jatkuu, niukahko ruokavalio jatkuu ja painon tippuminen jatkuu. Aikalailla ilman vaikeuksia, tosin pari pientä mieliteon ajatusta on ollut mutta melko vähällä olen selvinnyt. Pari kertaa olen kaupassa testannut itseäni ja mennyt pällistelemään kaljahyllyjä, mutta ei ne sieltä ole ruvenneet huutelemaan. Ei maailmasta viina ja juhlat mihinkään koskaan häviä, joten minusta on ihan hyvä pystyä kieltäytymään juomasta vaikka sitä olisi saavillinen tarjolla 24/7. Tämä(kin) yhteiskunta on alkoholin kyllästämä... Sen vuoksi onkin varmaan lähes mahdotonta olla juomatta jos motivaation lähde on mikään muu kuin oma tahto... koska edes kioskilta ei voi tikkaria tai postimerkkiä käydä ostamassa ilman, että tätä kyseistä laillistettua kovaa huumausainetta on tarjolla kylmäkaapin täydeltä. Eikä juuri kukaan pidä outona jos nasautan tölkin auki heti sieltä kioskista ulos päästyäni.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 20.3.2021 18:00:35

Vai oot kaljahyllyjä pällistellyt? :lol: Mä oon käynyt hipelöimässäkin niitä pari kertaa, mutta en oo ottanut. Onhan tuo vähän tulella leikkimistä kai, kun ei tiiä mistä hyllyn välistä se olutpiru voi yllättäen iskeä. :D Tuosta kioskihommasta tuli mieleen kun vielä jokunen vuosi sitten kun kaupat oli kiinni pyhäpäivisin(joku juhlapyhä), niin sitä häpeän määrää kun piti kioskilta hakea oluet. Ja joskus niissä kaapeissa oli vielä lukot että piti myyjää erikseen pyytää avaamaan ne, että saan kaljani. Kyllä sitä välillä hämmästelee kun muistelee mitä kaikkea on oluen vuoksi tehnyt. Sehän oli tärkein asia elämässä. :roll:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 21.3.2021 13:43:44

Mä olen monesti käynyt kahdessa eri kaupassa, kun en ole kehdannut tosta lähi-Alepasta hakea riittävän isoa satsia 😅 Tai sitten niin, että Alkosta viiniä tai viinaa kaljan kaveriksi, niin ei tarvi ostaa niin paljoa kaljaa kerralla... Jostain syystä en koskaan osta keissiä, vaikka se olis oman sumean logiikan mukaan jotenki vähemmän hävettävää tuolta lähikaupasta kuin esim 15 irtotölkkiä. Keissejä on vaan yksi mutta irtotölkkejä monta niin se on sitten nolompaa 😆
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät