Olet täällä

Viikonloppujuominen

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Viikonloppujuominen

ViestiKirjoittaja Jousa » 2.2.2021 18:20:23

Tavoite saavutettu, mission complised! No, ainakin tipattoman tammikuun osalta. Nyt olin koko kuukauden ja neljä viikonloppua peräkkäin ilman alkoholia, mikä on kyllä mun enkka vuosikausiin. Ja vielä jatkuu ainakin tämän viikon osalta, sillä sain lääkekuurin viisaudenhampaan poiston yhteydessä ja silloin on ehdoton alkoholin nauttimiskielto enkä ala sen asian kanssa pelleilemään. On muuten inhottavat ne kivut, kun ei meinaa parantua, tulehdus oli ilmeisesti levinnyt muuallekin kuin vaan yhteen hampaaseen. Joka tapauksessa lauantaina ajattelin eka kertaa ottaa muutama olut ja vähän viiniä. Ainakin nyt suunnittelen, että ostan kaupasta n. puolet aikaisemmasta normimäärästä viikonlopuksi eli yhden pullon viiniä ja ehkä 5-6 olutta (aikaisemmin 2-3 pulloa viiniä ja 5-10 olutta). Joidenkin mielestä mielestä määrä saattaa edelleen olla iso, toisille pieni, mutta mulle se on selvä vähennys ja nyt yritetään tätä. Tämä siis koko viikonlopun määrä. Minulle tipaton tammikuu on ollut perinne jo vuosikausia, siksi se ei minulle ollut isompi ponnistus, on kuitenkin sellainen asia, jota joka vuosi odotan. Se kuuluu minun normaaliin vuodenkiertoon kuten joulu, pääsiäinen, vappu jne. Tämä alkoholinkäytön vähentämisen harjoittelu ja siitä päättäminen on ollut vuosien ajattelun tulos ja haluan siihen kyllä panostaa. Jos se ei onnistu, muuta vaihtoehtoa ei ole kuin kokonaan lopettaminen. Nyt on mennyt kolme kuukautta ilman ylilyöntejä ja siitä ollaan kotonakin tyytyväisiä. Mutta kuten tämän palstan lukijat tietävät, niin paha vaanii, kuten Marko Haavisto ja Poutahaukat laulaa. Tsemppiä kaikille vähentäjille!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 2.2.2021 23:59:16

Onnittelut tipattomasta tammikuusta ja hammasasioiden kuntoon saamisesta. Itse aloitin tipattomn viikko myöhässä, eli saldoksi tuli 3 tipatonta viikkoa, mutta jatkan tässä perään huikattomalla helmikuulla, ellei sitten tule yövieraita joiden kanssa otetaan. Mulla menee nyt mukavasti muttei ole aina mennyt. Paljon tsemppiä projektiisi!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 3.2.2021 19:14:17

Kiitos Juhani kannustuksesta ja tsemppiä sinullekin!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 18.2.2021 19:04:28

En ole vähään aikaan kirjoittanut, kun olen ollut hieman pettynyt itseeni. Kuuden viikon tipattoman viikon jälkeen oli tarkoitus ottaa rauhallisesti, mutta ekana viikonloppuna se ei kuitenkaan onnistunut. Kotiin ostin puolet aikaisemmasta Viikonloppu määrästä, mutta kun kävin kapakassa, olin siellä liian pitkään ja join liikaa. Se musersi mun viikonlopun tavoitteen ja suorituksen. En todellakaan ollut tyytyväinen, koska jo kolme kuukautta oli mennyt melko hyvin. Seuraava viikonloppu sitten sujui jo suunnitellusti, mutta riski on aina olemassa. Tarkkana on oltava ettei lähe lapasesta! Paljon on työtä, jotta saa pysyvän rutiinin ja välttää vaaranpaikkoja vai onko jollakulla muita hyviä ehdotuksia. Arkihan mulla ei ole ongelma vaan viikonloput. Jotain pitäis tilalle keksii, hiihtomiehiä en ole. Kesällä mulla on hyvä harrastus, joka auttaa asiaa. Mutta nyt on nyt.
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 19.2.2021 16:37:52

Tässä vaan tsempit viikonlopullesi, mitkä tavoitteesi sitten ovatkaan!
Mulla jatkuu huikaton helmikuu. Ostin korin vichyä viikonlopuksi. Töllöstä tulee urheilua ja koiraa pitää lenkittää. Eli tällaista simppeliä.

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 23.3.2021 18:30:38

En ole vähän aikaan kirjoitellut, kun ei ole mitään isompaa tai ainakaan parempaa tapahtunut. Minun ongelmahan on viikonloppujuominen. Tipaton tammikuu sujui hyvin, sen jälkeen "paluu" sujui huonosti ja sit viime viikonloput olen ottanut alkoholia pe, la ja myös su. Ehkä ja kyllä joo syksyistä vähemmän, mutta silti sen verran, että en ihan ole tyytyväinen. Olen perjantaina ikäänkuin ostanut viikonlopuksi pienemmän määrän kuin ennen, mutta olen joutunut hakee lisää kaljaa lauantaina. Ei tietenkään olis mikään pakko, mutta näin olen kuitenkin tehnyt. Siis juon viiniä ja kaljaa. Ylilyöntejä ei ole tullut, mutta koen ja haluaisin silti vähentää. En tiedä miten, kun mennään taas melko lähellä sitä riskirajaa. Keväällä ja kesällä mulla on sellainen harrastus, joka rajoittaa juomista, mutta pitäis kyllä muukin syy itselle sisäistää kuin se. Silti hyvää pääsiäistä kaikille!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 23.3.2021 20:36:28

Mitä jos kokeilisit viikonlopun pe, la ja su juomisen sijaan juoda ainoastaan la ja su, eli skippaisit perjantain pois. Tiedän että tämä vaatisi selkärankaa, jos on tottunut juomaan perjantaisin. Silloin olisi maanantainakin tyytyväisempi itseensä, edellyttäen ettei juo la, su kaksin käsin. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät