Olet täällä

Viikonloppujuominen

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Viikonloppujuominen

ViestiKirjoittaja Jousa » 30.11.2020 17:09:16

Moro!
Olen lukenut toisten viestejä ja joihinkin jotain kommentteja laittanutkin. On ihan silmät avaavaa, että muillakin on ongelmia
alkoholin ainakin jonkinasteisen liikakäytön suhteen, toisilla enemmän - toisilla vähemmän, vaikka kyllähän sen tiesinkin. Itsellä alkoholi on kuulunut kuvioihin jo 15 v. lähtien, kun kaveri ja urheiluporukoissa läträttiin viinan kanssa viikonloppuisin. Pääsin nuorena miehenä aikuisten porukkaan pelaamaan ja niissä saunailloissa ei tissuteltu. Opit on sieltä saatu, no kyllä sitä lähinnä itsellä täytyy se perso geeni siihen suhteen olla. Sitten myöhemmin opiskeluaikoina sama meno jatkui ja opiskelijoillahan bileitä riitti. Alkon käyttö noissa tilanteissa ei ole koskaan ollut mitään erityisen rauhallista vaan kerralla ja kunnolla. Työelämään siirryttyäni sama meno on jatkunut jo 30 vuotta, viikonloput menee ajoittain ihan penkin alle liiallisen juomisen suhteen. Olen jo useita vuosia itsekin siihen ollut kyllästynyt ja miettinyt keinoja vähentämiseen. Omin voimin en ole onnistunut, niinpä hain apua terveyskeskuksen matalan kynnyksen vastaanotolta, missä mulla on nyt sh henkilökohtaisena ohjaajana. Hänen kanssaan ollaan käyty läpi mun tilannetta ja hän antanut ohjeita, miten yrittää hallita juomista. Jotkut ohjeet ovat olleet ihan toimivia, kunhan ne pitäisi aina mielessä. Tämä on oikeastaan viimeinen kerta, kun koitan vähentää, sitten ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin lopettaminen. Kieltäydyin yhdistä pikkujouluista, koska tiesin, mihin se ois johtanut eikä oikeastaan tehnyt tiukkaakaan. Muutenkin kapakat on mun kompastuskivi, jos en pidä päätä kylmänä. Nyt on kolme viikonloppua mennyt verraten vähällä juomisella, en ole ollut ainakaan kännissä, korkeintaan pienessä humalassa. Tiedän, että se tosi riski ja haluan ja yritän vähentää tuostakin. Mulla on ollut aiemmin rajana se, että kun aamulla olen autolla-ajokunnossa, niin ei ainakaan liikaa ole tullut juotua. Ja silloin voi myös aamulla käydä kaupassa tai mennä salille. Onko muille tuttua tämä viikonloppukuvio ja oletko onnistunut
pysymään kohtuudessa jollain tavalla?
Jousa
Miedosti panostava jäsen

Re: Viikonloppujuominen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 30.11.2020 18:06:23

Terve vaan!

Mulla on tapana kirjoitella aika lyhyesti. Mulla on sama juttu että kapakat ovat mulle kompastuskiviä. Tänä vuonna en ole käynyt enkä tule käymään kuin mitä kesällä kävin 3 kertaa terassilla. Joka kerta saman vanhemman sukulaismien kanssa ja joka kerta 2 tuoppia mieheen.

Olen nykyään pitänyt päivän max saldona kuutta annosta eli pullo mietoa vinkkua tai pieni 6-pack keskaria. Vaimo on myös hyvä jarru mun juomisessa. Toi sun aamun ajokunto on myös hyvä pointti. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 1.12.2020 17:53:21

Moi!

Kiitos kommentista, Juhani.
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Urtsi » 5.12.2020 13:01:19

Jou Jousa,

aika tutun kuuloista.

On ehkä vähän vaarallista sanoa, mutta tuohan hyvä, jos olet ajokunnossa aamulla. Kun on ikää kertynyt, olemme ehkä melko samanikäisiä, itse olen vähän alle 50 v, on sitä aamulla vielä helposti kaasua tai promillea päällä, jos kun on enemmän ottanut. Eli melko kohtuudella olet kaiketi silloin onnistunut ottamaan, kun ajokunnossa olet aamulla.
Salilla käynti on hyvä pointti. Se on sellainen, että sen vuoksi voisi olla juopottelemattakin...
Mutta selvästi tuo viikonloppuisin tapahtuva kestokiskominen haittaakin, eli kannattaa koettaa vähentää varmasti, ja niihin aivan överikertoihin tietysti voi sisältyä jotain omaa riskiäänkin, varsinkin kun kapakoissa pyörii ihan pyörryksissä.

Mitä keinoja sh on kertonut, jos tahdot avata sitä enemmän?

Tsemppiä, hyvää itsenäisyyspäivää,

t. Urz
Kohtaa ja kannusta ensin lähintä lähimmäistäsi, itseäsi.
Urtsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja juhanikari » 5.12.2020 21:54:36

Morjens,

Toivottavasti sulla on mennyt viikonloppu tähän asti suunnitelmien mukaan ja menköön loput viikonlopustakin!
Mulla raitis viikonloppu huominen mukaanlukien.
Hyvää itsenäisyyspäivää!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 7.12.2020 18:44:23

Moi!
Viikonloppu ja itsenäisyyspäivä menivät, ei ilman alkoholia, mutta kohtuudella kuitenkin. Sh tiivisti sen siten, että juominen on itsestä kiinni ja päätöksistä, mitä tekee. Toki selitti myös terveydellisiä seikkoja, mutta mulle niillä ei ole ollut ainakaan vielä ollut isompaa merkitystä. Koska mun juominen on enimmäkseen sosiaalista juomista, niin ohje oli, että tee etukäteen päätös, kuinka monta otat tai kuinka kauan olet esim. baarissa. Tämä on toiminutkin, olen myös tutuille kertonut, että yritän vähentää, niin en isommin ole siitä naureskelua saanut osakseni. Joulu ja uusi vuosi pitää saada menemään kunnialla, niin sitten taas voi pitää tipatonta tammikuuta kuten olen yli 30 vuotta pitänytkin. Se on onnistunut aina. Ensi tammikuun jälkeen on hyvä hetki tehdä koko kevättä koskeva isompi päätös reippaamasta vähentämisestä joko alkoholimäärissä tai juomiskerroissa. Lopettaa en vielä ole aikonut. Kiitos viesteistä muille vähentäjille!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Urtsi » 11.12.2020 06:48:19

OK, kiitos, Jousa.
Näinhän se on, selviä asioita, mutta eivät sitten kuitenkaan tiedostettuja.
Jotenkin helpottaa, kun ne näin toisen sanomana (kirjoittamana) tulevat esille. Helpottaa, ja avaa asioiden tietoisuutta.
Tsemppiä, hyvältä suunnitelmalta kuulostaa. Baarissa on joskus mulla toiminut se, että olen ottanut kahvia. Meinaan vain sitä, että jos sieltä ei haluaisi lähteä, niin ehkä kahvikin voi toimia.

Hyvää viikonloppua,

t. Urz
Kohtaa ja kannusta ensin lähintä lähimmäistäsi, itseäsi.
Urtsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Marmelaadi » 15.12.2020 05:49:12

Mä oon paljon kuunnellu äänikirjoja, ja yks aika käänteentekevä on ollu korkki kiinni, allen carr. Ylipäänsä se on kyseenalaistanu koko alkoholin olemassaoloa voimakkaasti, ja sitä mihin sen juominen pohjautuu. Jotenki ite ajattelen, että omaa suhdetta alkoholiin pitää tarkastella uudenlaisin silmin, ja se onki ollu tosi silmiä ja ajatuksia avaavaa, kunnei mun alkoholin käytössä ole kerrassaan mitään järkeä mun omasta mielestä. Just tässä toivun lauantaisesta kaverin luo lähtemisestä, iänmyötä yhdestä illasta toipuminen vie pitkän aikaa, aivot aiva jumissa, unet huonot, olo kurja. Tälläkertaa tuntu, että sain oikeen kunnon oppitunnin kirjan kirjotuksista, siinäkö se kaikki hyväolo sitte oli. En edes määrällisesti juonu paljoakaan, silti on kamala olo.
Vähemmän odotuksia, enemmän Elämää...
Marmelaadi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ViikonloppuAlkkis » 15.12.2020 08:17:32

Marmelaadi kirjoitti:Mä oon paljon kuunnellu äänikirjoja, ja yks aika käänteentekevä on ollu korkki kiinni, allen carr. Ylipäänsä se on kyseenalaistanu koko alkoholin olemassaoloa voimakkaasti, ja sitä mihin sen juominen pohjautuu. Jotenki ite ajattelen, että omaa suhdetta alkoholiin pitää tarkastella uudenlaisin silmin, ja se onki ollu tosi silmiä ja ajatuksia avaavaa, kunnei mun alkoholin käytössä ole kerrassaan mitään järkeä mun omasta mielestä. Just tässä toivun lauantaisesta kaverin luo lähtemisestä, iänmyötä yhdestä illasta toipuminen vie pitkän aikaa, aivot aiva jumissa, unet huonot, olo kurja. Tälläkertaa tuntu, että sain oikeen kunnon oppitunnin kirjan kirjotuksista, siinäkö se kaikki hyväolo sitte oli. En edes määrällisesti juonu paljoakaan, silti on kamala olo.

Laittanut myös ton kirjan kuunteluun! Helkutin vahva suositus :). Lopetin tolla saman kirjoittajan kirjalla tupakoinnin ja nuuskaamisen aikoinaan... En tiedä oliko se kirjan ansiota, mutta ei se ainakaan huonontanut asetelmia :)
ViikonloppuAlkkis
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 15.12.2020 18:06:43

Moi!

Kiitos kommenteista ja omista kokemuksista. Nyt on mennyt marraskuun alusta lähtien kohtuumukavasti viikonloppuisin,
vaikka alkoholia olen ottanutkin. Ei kuitenkaan mitään sellaista, mitä olisi saanut katua tai siitä olisi huomautettu. Arkihan
mulle ei ole ollut ongelma. Nyt olen noudattanut reilun viikon THL: n ja myöskin vaimon ohjetta olla käymättä missään
(pubissa tai salilla) ja kyllä on ollut helvetin tylsää. Torstaina aion käydä kyllä salilla ja lauantaina pistäydyn pubissa (max. kolme olutta).
Äänikirjavinkki on ihan kiva, teeveen äärellä on tullut oltua erilaisten sarjojen ja elokuvien äärellä vähän liikaakin. Vaikka olen viikonloput
handlannutkin kohtuudella, silti mietin siitäkin vähentämistä. Jotenkin tuntuu typerältä, jos alkoholi hallitsee liikaa edes ajatusmaailmaa.
Olen kaiketi tapajuoppo, koska viikonloppuisin himo yltyy. Pitäisi keksiä tilalle jotain muuta, sisällä oleminen on melko tylsää pitemmän päälle. Viime viikonloppuna kun en käynyt missään, siivosin, tein ruokaa ja soittelin vähän kitaraa (pitkästä aikaa), mutta noita olisin tehnyt
muuten. Tosin viini- tai kaljalasin kanssa, tottumusta sekin. Hyvää joulun odotusta kaikille vähentäjille!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 28.12.2020 17:43:26

Moi!
Joulu juhlista jaloin vai joulujuhlista jaloin...? Sorry typerä puujalkavitsi, mutta on siinä perääkin. Tänä vuonna vuonnahan noita joulujuhlia ja pikkujouluja juuri ei ollutkaan, sikäli tilanne oli helpompi. Joulun aika on mennyt minulta ihan hyvin, kun kriteerinä pidän sitä, että ylilyöntejä ei ole tullut ja vaimokin on ollut tyytyväinen. Olen silti edelleen ns. koeajalla, että syksyn kaltaisia ryyppäämisiä ja reippaita humalatiloja ei saa tulla. Marraskuun alun jälkeen on mennyt sen suunnitelman mukaisesti. Jouluna olen kyllä juonut viiniä, olutta, vain yhden votkasnapsin joulupöydän kalojen kanssa ja vain kaksi konjakkia kahvi kera. Se on vähän se. Viiniä on myös kulunut vähemmän kuin ennen ja varsinkin kaljaa, sillä joulupyhiksi varatuista 12 pienestä tölkistä on vielä kaksi jäljellä. Äsken kävin pienellä kävelylenkillä ja sen jälkeen otin klementiinin, en kaljaa. Pitäiskö olla huolestunut? No se oli itseironiaa... Enkä halua kehuskella mitenkään, tavoite on edelleen vähentää määrällistä juomista. Uudeksi vuodeksi mennään lomalle pois kotoa ja silloin myöskin otan, mutta yritän ja pidän tolkun päällä myös silloin juomisen suhteen. Sen jälkeen alkaa perinteinen tipaton tammikuu, se kuuluu minun vakio vuodenkiertoon. Hyvää ja toivottavasti jokaiselle ryhmäläiselle parempaa uutta vuotta 2021!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 4.1.2021 09:13:50

Hei!
Joulu ja uusi vuosi takana ja molemmat meni alkoholin suhteen kohtuudella. Ylilyöntejä ei tapahtunut, mistä olen erityisen tyytyväinen. Lomaa on vielä loppiaiseen asti. Ollaan toisella paikkakunnalla lomailemassa, niin olen vielä ottanut muutaman kaljan ja vähän viiniä per päivä. Olen sinut sen kanssa, vaikka aikasemmin olin ihan puritanisti siitä, että Tipaton alkaa tammikuun 1. päivä! Nyt mennään näin ja tipaton alkaa 6.1. Siinähän on heti viikonloppu edessä, joka on oikeastaan se vaikein hetki, sen jälkeen kuukausi menee rutiinilla yhä vaan helpommin. Helmikuussa jatkan nyt jo jotenkin omaksuttua vähemmän juomisen linjaa. Hyvää uutta vuotta kaikille vähentäjille!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 10.1.2021 12:45:14

Moi!
Tipattomalla olen ollut keskiviikosta 6.1. alkaen ja nyt eka viikonloppu takana. Mulla se on yleensä ollut vaikein kohta
tässä asiassa. Ihan ok on mennyt, olen juonut pari alkoholitonta olutta, vaikka ne aika surkeita ovatkin. Ulkolaiset ovat parempia
kuin suomalaiset, Heinekenin ja Estrellan 0,0 % oluet menettelivät. Sen lisäksi kävin kapakassa tapaamassa tuttuja lauantaina
iltapäivällä ja join yhden kahvin. Viivyin tunnin ja läksin pois, ei ongelmia sen suhteen. Nyt vaan loppukuukausi ja vähän vielä
helmikuuta sen päälle, niin tavoite täyttyy.
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 18.1.2021 18:29:27

Moi!
Kaksiviikonloppua tipattomalla mennyt hyvin. Toivottavasti myös muilla, jotka pitävät tipatonta tammikuuta. Tsemppiä kaikille eteenpäin!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jousa » 26.1.2021 18:23:38

Kolme viikonloppua mennyt ilman alkoholia. Se on pisin yhtäjaksoinen aika yli vuoteen. Tipaton tammikuu sujuu siis hyvin. Jos minä onnistun tässä, niin kyllä se onnistuu muiltakin. Kauhean paljon ei ole mieli tehnyt, ehkä vähän kuitenkin. Ensi viikonlopun sinnittelen vielä, siinä olis helppo lipsua, mutta nyt mennään päätyyn saakka! Sen jälkeen sitten onkin totaalisen skarppauksen paikka. En suunnittele mitään menetettyjen päivien takaisinottoa, vaan yritän hallita kohtuujuomista. On kuitenkin kiva ottaa pari kaljaa kavereiden kanssa turistessa pubissa ja kotona viiniä ruoan kanssa. Aina ei ole mullakaan ollut näin auvoista. Siksi tähän ryhmän liityin ja muiden käyttäjien kokemuksia lukiessa pysyy kyllä haasteet ja vaaranpaikat mielestä. Tsemppiä kaikille!
Jousa
Miedosti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät