Olet täällä

Rapakunto liittyy seuraan - vaan mitä alkoholin tilalle?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Rapakunto liittyy seuraan - vaan mitä alkoholin tilalle?

ViestiKirjoittaja rapakunto » 7.12.2020 17:15:18

Moi teille

Yksin tässä ollaan jo pidempään pärjäilty ongelman kanssa joten koitetaan tätäkin. Olen nelikymppinen työssäkäyvä perheellinen mies, joka juo reilu 10 annosta päivässä. Käynyt muutaman kerran lääkärillä aiemmin. Koitin vaan vähentää mutta ei kovin onnistunut. Antabusta jaksoin reilu neljä kuukautta, jonka jälkeen taas ollut känni päällä reilu puoli vuotta paria viikkoa lukuunottamatta. Nyt korona-aikana ei edes ole tullut liikuttua juuri yhtään, joten kunto ja fiilis alkaa olla aika kehno. Terveys huolettaa isosti, mutta kummasti sitä joka päivä tulee silti mentyä kauppaan ennemmin tai myöhemmin.

Musta tuntuu pahimmalta, että ei keksi korvaavaa tekemistä sille että kännää iltaisin. Mitä keinoja muut ovat käyttäneet? Miten jaksaisi olla päivän juomatta?
rapakunto
Miedosti panostava jäsen

Re: Rapakunto liittyy seuraan - vaan mitä alkoholin tilalle?

ViestiKirjoittaja venkku » 7.12.2020 17:38:52

Moi vaan ja tervetuloa. Mulla menee niin että pitää tulla täydellinen kyllästyminen koko litkuun ja sitten laitan korkin kiinni hetkeksi. Tai sitten se pitää vaan päättää että nyt vaikka tämä viikko selvänä ja mietitään ens viikolla uudestaan. Lähinnä käytännössä tuo selkenee, suunnitelmat kun ei pidä jos ei oo tarpeeks halua, siitä on kokemusta. :D mutta tsemppiä sulle! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Perdi » 9.12.2020 05:26:00

Itse olen työssä käyvä vastaavan ikäinen, yksin asuva. Alkoa menee varmaan lähes saman verran, vaikka joka viikko olenkin 2-4 päivää ilman ja kärsin seuraamukset. En osaa neuvoa... olisi kiinnostavia asioita, jotka jäävät, kun pitää rentoutuakseen ottaa kaikki juotava, minkä on varmuuden vuoksi ostanut.
Perdi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 10.12.2020 21:07:58

Olen joskus kuullut " viisauden " että tekee sitä mitä teki ennen kuin joi. Mutta entä jos on juonut aikuisikänä lähes koko vapaa - aikansa?
No tiettyä tylsyyttäkin täytyy sietää elämässä. Itse tykkään tehdä kävelylenkkejä koiran kanssa. Ja onhan niitä paljon aktiviteettejä olemassa, kunhan toi kirottu korona väistyisi!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Koukusta » 10.6.2021 06:43:14

Sinä kysyi todella tärkeän kysymyksen- mitä tilalle?
Tärkeintä minulle on ollut se, että tekeminen on mukavaa ja hyvän mielen tuovaa.
Illalla olen kokenut parhaaksi lähteä pikkulenkillle - kummmasti ulkoilma raikastaa ajatuksia ja ennenkaikkea tuntee tekevänsä hyvää itselleen. Mitä kurjempi keli sitä suuremmalta palkkio tuntuu.
Asiaa auttaa jos on kaveri joka potkii matkaan. Lenkki auttaa myös unen laatuun.
Toinen käyttämäni keino on kuunnella mukavaa äänikirjaa, mitä jännittävämpi sitä parempi. Itse lukeminen vaatii iikaa. Palapelit vie mukanaan.
Tallennettu jännärielokuva tai elokuvakanava lienee yleisin iltaohjelma, vähän riskialtis , tylsää..
Kuntosali illalla jos siihen on mahdollisuus, rapakunnosta voi hyvin alkaa kun ei mene pahimmalle puntikalistelusalille lihaspullistelijoiden pariin, vertailusta tulee vaan paha mieli. Alkkaa voi vaikka kuntopyörailystä puoli tuntia vähin vastuksin.
Ja pikimiten pitää hankkia vertaistukikaveri, joka on puhelinsoiton päässä, jos oikein alkaa houkutella siihen ekaryyppyyn. Saa kavereita esim A ryhmistä ja varmaan myös FB kautta..
Ja tietenkää ei saa olla jemmapulloa kotona. Korvikkeen cocacola toimii hyvin, illalla tosin voi vaikuttaa turhan virkistävästi.
Jas kun oikein tekee mieli viinaa laitan itselleni ranskanleivän makkaralla ja juustolla.
Voimia sinulle ja meille kaikille vähentäjille ja lopettajille. Huomennakin on uusi päivä. :P :P
vähempi on parempi ja raitis on paras
Koukusta
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Paluu Me Vähentäjät