Olet täällä

Kohtuukäyttö ja vähentämisen välineet

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kohtuukäyttö ja vähentämisen välineet

ViestiKirjoittaja Sumuton » 1.2.2021 15:21:21

Laitetaan tähän tipattoman tammikuun tilinpäätös: tipaton piti ainakin oman mittapuuni mukaan hyvin. Otin kaksi tai kolme kertaa puolikkaan lasin viiniä ruokapöydässä seuran vuoksi, mutta en humaltumissyistä.

Normaalisti juhlistaisin tipattoman päättymistä juomalla hieman viiniä tai olutta, ja aloittaisin vähittäisen luisumisen kohti vanhoja käyttötottumuksia. Nyt yritän jatkaa samalla kuivahkolla linjalla kuin tammikuussakin, ja seurata millaisia tuntemuksia tai vaikutuksia siitä seuraa – vai seuraako yhtään mitään.

On kyllä ollut todella opettavaista itselle kirjoittaa omasta alkoholinkäytöstä ja lukea muiden kokemuksista. Tuntuu, että tämä on ainoa foorumi, missä alkoholista kirjoitetaan rehellisesti ja ilman suodattimia. Monesti kun lukee ihmisten "selviytymistarinoita" vaikkapa lehtihaastatteluista, niin tulee sellainen olo, että sielläkin jotenkin peitellään ja sievistellään sitä, millaisia ne omat juomismäärät ja -tavat ovat olleet, ja etenkin sitä millaiset vaikutukset juomisella on ollut omalle psyykelle ja omaan lähipiiriin sekä ihmissuhteisiin.

Mutta se on ihan ymmärrettävää: en itsekään kehtaisi puhua omalla nimellä ja naamalla siitä, että miten sitä on juonut läheisten selän takana, piilotellut tyhjiä pulloja, lukenut iltasatua lapselle tämän ihmetellessä että "iskän henki haisee oudolle", keksinyt tekosyitä lähteä ruokakauppaan klo 20.47, jotta saisi täydennystä kaljavarastoon, jne. Varsinkin kun on hyvin mahdollista, että teen sitä vielä joskus (lähi)tulevaisuudessakin. Mistä sitä tietää.

Nyt kun on kuukauden ollut (lähes) juomatta, olo on varovaisesti todettuna jonkun verran parempi, nukkuminen sujuu, ja ehkä alkoholikalorien poistuminen ruokavaliosta näkyy hieman keskivartalossa. Olen tosin palkinnut itseäni munkeilla, laskiaispullilla ja runebergintortuilla, joten ei ole pelkoa, että tässä jotain Mr Finland -finalisteja oltaisiin.

Palkitsevinta tässä kuitenkin ovat varmaankin olleet aamut. On mukava herätä ilman krapulaa tai muuten usvaista oloa.

Katsotaan miten homma tästä etenee. On kyllä hyvässä muistissa kaikki mukavat ja hauskatkin hetket, joihin alkoholi on liittynyt. Jos esimerkiksi vielä joskus pääsee matkustamaan, niin on kyllä mielenkiintoista nähdä, että pystynkö lomamatkailemaan ilman viiniä/olutta tai vaihtoehtoisesti pystynkö lomailemaan siten, että juon vaikka max 1–3 annosta per vrk.

Toisaalta surullista, että juuri kun on hehkuttanut ihania selviä aamuja, niin heti perään kaipailee alkoholia aurinkotuolissa. Mutta tätähän tämä vähentäminen tuntuu olevan.
Kohti kohtuukäyttöä, muttei sen ylitse.
Sumuton
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mauditorios » 1.2.2021 20:36:36

Onneksi olkoon hyvin toteutetusta tammikuusta! :) Sulla on hyvän kuuloinen, onnistumista ennustava jalat maassa-suunnitelma vähentämiseen.

Mulle oli myös silmiä avaava juttu kirjoittaa omasta alkoholinkäytöstä. En kirjoitellut tänne, vaan omaan päiväkirjaan eli koneelle word-tiedostoon. Kirjoittaminen teki omat vähän alitajuisenakin käyneet ajatukset todelliseksi.

Kyllähän se nöyräksikin veti kun niitä luki. Ei tule mieleen hihkua, että tässä sitä nyt tehdään valtaisa muutos - pikemminkin oli mielessä, että nyt ollaan sillä rajalla, että mahtaako tämä enää onnistua yksin tässä. Pystynkö edes.

Sekin jää muuten lehtijutuissa usein kertomatta, että vähentäminen tai lopettaminen eivät ole yhtä ylämäkeä ja voittokulkua. Työn takanahan se on, ja usein kiristelyä, ahdistelua, tylsistymisen tunteita juomattomaan elämään ja ristiriitaisia tunteita. Ja jotain haikeuttakin, just noin miten kuvasit että ihastelee virkeitä aamuja, mutta kaipaa alkoholia aurinkotuolissa.

Edelleen ajattelen, että en ota kohtuukäyttöä itsestään selvänä elämäntapana. Se on joka viikko tietoinen valinta.
Tänään oli taas hyvä mieli kun takana oli darravapaa viikonloppu - oli lepoa, nautintoa ja hyvää oloa, ei tarvinnut krapulaa parannella tai huonoilla unilla aloittaa tätä viikkoa.
Bloggaan www.juominenhallintaan.com
Mauditorios
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sumuton » 5.2.2021 10:33:16

Kiitoksia kivasta viestistä ja rohkaisusta, Mauditorios!

Olen tässä kuukauden aikana joutunut ja saanut keksiä sijaistoimintoja juomiselle, tässä listausta:

- avantouinti (ehdoton nousuhumalan korvike, suosittelen kaikille alkoholisteille, mieluiten ilman saunaa)

- jooga (Vartin joogalla pystyy lykkäämään juomahimoa ja saa vastineeksi liikkuvuutta. Nike Training -applikaatiossa hyviä vartin mittaisia treenisessioita – ilmaiseksi, jos pienimuotoinen markkinointipropaganda ei häiritse...)

- sämpylöiden leipominen (aamulta ylijääneen kaurapuuron hyödyntämisestä saa perverssiä tyydytystä, etäpäivän taukojen aikana pystyy hyvin leipomaan, lapset tykkää kun koulun jälkeen saa välipalaksi tuoreita sämpylöitä)

- alkoholiton olut (olen nyt kolunnut markkinoiden kaikki alkoholittomat oluet läpi, ja Heineken 0,0 on oma lemppari, ilman alkoholittoman oluen sivumakua)

- munkit, runebergintortut, laskiaispullat ja muut leivonnaiset (kun on juonut päivittäin 1000 kilokalorin edestä alkoholia, voi sen hyvällä omallatunnolla korvata herkuilla – ainakin prosessin alussa)

- hiihto (nyt kun etelässäkin voi hiihtää, niin kannattaa – kouluaikoina vihasin hiihtoa, mutta nyt arvostan sitä, että pääsee helposti ulos liikkumaan, saa happea ja raitista ilmaa, mukavampaa kuin juokseminen, hyvää liikettä myös yläkropalle, erityisesti selkä-hartia-osastolle)

- lukeminen illalla (hyvä korvike yömyssylle, rauhoittaa, väsyttää luonnollisesti – suosin alkoholistien ja muiden päihderiippuvaisten elämänkertoja; nyt luettavana näyttelijä Mikael Persbrandtin (Beck-elokuvien Gunvald) kirja)

Ylipäätäänkin tuntuu, että juomiselta, sen suunnittelulta, humalalta ja krapulalta vapautuu hurjasti luppoaikaa. Siksi näitä sijaistoimintoja on pitänyt keksiä urakalla.
Sumuton
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 6.2.2021 00:38:19

Sumuton kirjoitti:Ylipäätäänkin tuntuu, että juomiselta, sen suunnittelulta, humalalta ja krapulalta vapautuu hurjasti luppoaikaa. Siksi näitä sijaistoimintoja on pitänyt keksiä urakalla.

Olen huomannut ton saman näiden toistaiseki vähien tipattomien päivien aikana! Ihan uskomatonta miten paljon juomiseen, sen suunnitteluun ja humalaan menee aikaa! (Krapula minulla on todella harvoin).
Kiitos hyvistä ja paljon positiivisemmistä ajanvietto vinkeistä! Aion ehdottomasti kokeilla ton Nike Trainingin.
Itselleni kuluu aika paljon aikaa täällä Vähentäjissä juuri nyt, mutta tämä on erittäin rakentavaa ajanviettoa!

Viime aikoina on tehnyt enemmän mieli herkkuja ja tänään juuri mietin, että jonkin aikaa voi hyvällä omalla tunnolla korvata alkoholilta vapautuvia kaloreita herkuilla :)

Onnea hienosta tammikuusta!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mauditorios » 7.2.2021 12:35:07

Hyvä lista! Tuo on ikäänkuin opettelisi elämään uudelleen. Kokeillaan kaikkea arkista tekemistä, sellaista mitä muutkin ihmiset tekevät vapaa ajallaan. Mä olen kirjoittanutkin jonkin verran raittiista rutiineista, sillä itsellä oli juuri tuossa tyhjäkäyntiä, että mitäs nyt alkaisi kun ei ala juomaan :D. Piti keksiä uutta.

Lisäksi piti harjoitella jo olemassa oleviin tekemisiin juomaton rutiini ja sitä harjoittelen edelleen. Minä olin nimittäin liittänyt juomista jo vähän joka asiaan vaikkei määrä aina ollut suuri - saunomiseen, kesäpyöräilyyn, ruuanlaittoon, pleikan pelaamiseen, matkustamiseen, illanistujaisiin, mökkireissuihin, kylpyläreissuun, siivotessakin tissuttelin jne. Joka paikassa on tilaisuus juoda ja lopulta ajatus menee niinpäin, että hei - miksei tässäkin kohtaa voisi juoda jotain.
Edelleen tulee tilanteita, joissa hoksaan, että olen aina ennen tätä tehdessä yleensä aina juonut jotain alkoholia - pistää miettimään, että mulla ei oikeasti ollut oikein käsitystä siitä, miten iso rooli alkoholilla on ollut elämässä.
Bloggaan www.juominenhallintaan.com
Mauditorios
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sumuton » 8.2.2021 14:37:47

Nyt kun olen täällä hehkuttanut raittiuden iloja "peräti" kuukauden juomattomuuden tuomalla kokemuksen vankalla rintaäänellä, niin tunnustettakoon, että perjantaina meni kaksi lasia viiniä – ja samalla myös yöunet.

Heräsin yöllä yhden-kahden aikaan, nukuttuani n. kaksi tuntia, eikä uni meinannut tulla uudestaan sitten millään. Ehkä joskus viiden-kuuden aikoihin nukahdin taas pariksi tunniksi.

Olin jo ehtinyt tottua siihen, että kellon uniseuranta antaa pelkästään positiivista palautetta, mutta nyt oli mittarit pakkasella ja punaisella.

Juomani määrä oli niin naurettavan pieni, etteivät uniongelmat voi pelkästä alkoholista johtua. Ehkä kotiin tilaamamme suht suolainen ravintolaruoka vaikutti, en tiedä.

Joka tapauksessa, jos elämänhallinta on näin pienestä kiinni, niin taitaa olla syytä jättää ne parikin lasillista juomatta. Näköjään juomisessa vuosien harjoittelu on ollut täysin turhaa, kun jo kuukauden tauosta seuraa tällaista...

Eipä mitään, jatketaan juomatta helmikuuta eteenpäin, ja katsotaan miten miehen ja unien käy.
Sumuton
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sumuton » 8.2.2021 14:46:18

Stellalle ja Maudille vielä kommenttina, että jep, kaikkeen sitä on onnistunut ymppäämään mukaan juomisen osaksi ohjelmaa. Monesti lomamatkoillakin vetänyt laput silmillä koko päivän, alkoholiannoksesta toiseen, ja missannut siinä sivussa ties mitä näkemisen ja kokemisen arvoista.

Aikuisena ei ole ikinä tarvinnut valittaa, että "ei ole mitään tekemistä", kun jokaisen tyhjän aukon voi täyttää yhdellä kaljalla tai viinilasillisella.
Sumuton
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 9.2.2021 23:56:16

Sumuton kirjoitti:Stellalle ja Maudille vielä kommenttina, että jep, kaikkeen sitä on onnistunut ymppäämään mukaan juomisen osaksi ohjelmaa. Monesti lomamatkoillakin vetänyt laput silmillä koko päivän, alkoholiannoksesta toiseen, ja missannut siinä sivussa ties mitä näkemisen ja kokemisen arvoista.

Aikuisena ei ole ikinä tarvinnut valittaa, että "ei ole mitään tekemistä", kun jokaisen tyhjän aukon voi täyttää yhdellä kaljalla tai viinilasillisella.

Joo, viime aikoina miettinyt miten moni matkakin on pyörinyt alkoholin ympärillä, vaikka luojan kiitos matkoilla silti arkeen verrattuna olen aina juonut paljon vähemmän. Alkoholi silti pyörinyt jatkuvasti mielessä.
Muistan yhdenkin pitkän viikonlopun kaupunkiloman juomattomien ystävieni kanssa. En kehdannut muulloin kun illallisella juoda ja silloinkin vaan lasin viiniä. Koska olimme melkein 24/7 yhdessä en edes päässyt ostamaan pulloa hotellihuoneeseen ja minibaarissa taisi olla surkea tarjonta kiskurihintaan niin, että (ihme ja kumma) en sieltä juonut mitään. Ystävieni lento lähti muutama tunti ennen omaani Heti kun heidän taksinsa oli lähtenyt hotellilta menin terassille ja join 2 tai 3 lasia viiniä ennen kentälle menoa. Vaikken ollut juuri juonut tuolla lomalla, viinilasit vaan kiiluivat silmissä ja mielessä. Eli en ollut 100% läsnä ystävieni kanssa. Miten surullista.
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.2.2021 18:42:18

Sumuton kirjoitti:Joka tapauksessa, jos elämänhallinta on näin pienestä kiinni, niin taitaa olla syytä jättää ne parikin lasillista juomatta. Näköjään juomisessa vuosien harjoittelu on ollut täysin turhaa, kun jo kuukauden tauosta seuraa tällaista...

Eipä mitään, jatketaan juomatta helmikuuta eteenpäin, ja katsotaan miten miehen ja unien käy.

Tsemppiä juomattomuuteen! Minulle tuollainen pari lasia aiheuttaa lähinnä sellaisen todella ärsyttävän levottomuuden tunteen siitä, että lisää olisi saatava... Siitä syystä, ja muistakin syistä, minäkin jatkan helmikuuta juomatta ja myös syntyjen syvien miettimistä, että minkäslainen suhde siihen alkoholiin nyt sitten pitäisi yrittää rakentaa.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sumuton » 28.5.2021 00:17:14

Pientä päivitystä pitkästä aikaa. Olen ollut pääosin juomatta; joitain viinilasillisia mennyt sosiaalisissa tilanteissa, jokunen olut grillatessa, ei-ajokunnossa olen ollut ehkä kolmesti tämän vuoden puolella.

Väittäisin päässeeni eroon tapajuomisesta, mutta helposti luisuisin taas bestikseksi hyvän ystäväni alkoholin kanssa. Testasin yhtenä iltana miltä tuntuu olla nousussa (olin unohtanut), varasin valmiiksi 3 x 4 cl kirkasta, join ne vartin välistyksellä ja kuulostelin miltä tuntuu.

Kivaltahan se tuntui. Itsellä stressiä työstä, kodinremontoinnista, lapsista ja mistä ikinä nyt stressiä voi itselle kehittää, ja pieni sumennus oli kovin tervetullut.

Olen pettynyt itseeni siinä mielessä, etten osaa relata ilman alkoholia. Pystyn kyllä olemaan ilman alkoholia, mutta aina hieman takakireänä. Vain kännissä olen aidosti leppoisa. Surullista, mutta totta, ja toki tällä hintansa korkoineen.

Jotain perustavanlaatuisia ongelmia on taustalla: joitain, joita olisi hyvä päästä purkamaan ammattiauttajalla.

Nyt kun luen ketjuni alkua naurattaa, miten tekopyhän toiveikas ja säälittävän kaikkitietävä olen ollut vuoden alussa. Olen toki saanut unenlaadun kuntoon, jne, mistä propsit itselleni, mutta alkoholittomuus kantaa vain alkumatkan – sitten pitääkin jo ruveta käsittelemään niitä oikeita ongelmia. Pitänee mennä puhumaan jollekulle, ja kertoa ensialkuun, että itselääkitystä on tullut käytetyksi matkan varrella.

Ei juomattomuus mikään autuaaksi tekevä asia ole. Juominen on (ainakin omalla kohdalla) oire, joka kumpuaa joistakin muista käsittelemättömistä ongelmista. Ehkä sitten kun ne oikeat ongelmat on käsitelty voi nauttia juomattomuudestakin.

P.S. Elämän esiintymislavalla menee ihan ookoosti. Olen jatkanut kasvisruokavaliolla ja treenannut salilla, käynyt hieman juoksemassa, mutta sitä eivät paikat kestä. Paino on noussut 75:stä 82:een (olen 180-senttinen linnunluinen mies). Huvittaa, että painoa tullut 10 % lisää sen myötä kun lopetin juomisen (tai siis vähensin radikaalisti) ja lihansyönnin. Ensin paino tippui, nyt se on noussut. Voimatasot salilla nousseet. Kolesteroli on laskenut ja verenpaine on aikuisiän ennätysmatalalla, johtuen varmaankin kasvisruokavaliosta ja juomattomuudesta.

P.P.S. Ja tsemppiä kaikille lopettajille ja vähentäjille! Ei ole tarkoitus masentaa ja lannistaa – ei siitä juomisesta mitään hyötyä ole, oli sitten muita ongelmia tai ei. Mutta tosiaan itse ruvennut suhtautumaan juomiseen enemmän oireena jostain käsittelemättömästä ongelmanipusta.
Sumuton
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät