Olet täällä

Loppu itsekusetukselle

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Loppu itsekusetukselle

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 24.1.2021 21:51:44

Täytyy mennä ääripäihin ja olla nauttimatta elämästä.
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 24.1.2021 22:18:07

Niin en tiedä. En pidä tämänpäiväistä minään isona takapakkina. Huomasin vaan, miten en nauttinut oikein alkoholista itsestään ja aina oli se paini itsensä kansssa, juonko 1/2/3/4/5/6/7/ vai annanko kokonaan periksi?

Aikaa tyhmää sinänsä, mutta kieltämättä vaikeaa kieltäytyä jos on sellaisessa seurassa, jossa otetaan alkoholia. Se kait sen ratkaisee aika pitkälti.

Jossain vaiheessa en enää selvästikään paininut itseni kanssa, vaan tunsin itseni vaan hermostuneeksi ja otin vaan lisää (riippuvuus) huoh..

onneksi nyt jäätiin siihen "kohtuukäyttöön" tänään.

Täytyy uskoa prosessiin, hyvä tänne kirjailla ja sitten katsoa paljonko sitä oikeasti menee. Eiköhän se kontrolli palaa pikku hiljaa, kun pitää kiinni omista pelisäännöistä, välttää pe/la iltoina mihinkään menemistä jne.

Mulla on myös jotakin melko kroonista ahdistusta / stressiä / lievää sosiaalisten tilanteiden välttämis tarvetta , mikä jotenkin tuntuu vahvistuvan, jos juo alkoholia / mielelläni juon tunteakseni oloni mukavammaksi näissä tilanteissa. Olen kyllä harjoitellut ja tulen ihmisten kanssa yleensä ihan hyvin toimeen, pärjään hyvin itsekseni ulkomaillakin yms.

Eilen köpöttelin ihan hyvän peruskuntolenkin ja uni tuntui parantuneen, toivottavasti ei nyt tullut pahaa takapakkia siinä asiassa.

Viimeksi mainitsemani pohdiskelu : monet tuntemani ihmiset, jotka eivät juo juuri ollenkaan vaikuttavat aika nihkeiltä, tiukoilta ja onnettomilta - elämässä on aika monta eri osa-aluetta ja jos oikein mikään muu ei ole oikeasti kovin hyvällä mallilla, niin ei minun mielestäni sillä raittiudella voi niitä kaikkia muita korjata. Ja myös toisinpäin, jos juominen on pahalla mallilla, niin vaikka muita alueita yrittäisi skarpata, niin kaikki kaatuu tietysti siihen juomiseen.
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 24.1.2021 22:27:51

Ei palaa itsellään.

Elämänmittainen taistelu tietysti edessä. Täytyy vain tehdä, kuten muutkin ja purkaa energiaa treeniin, uppoutua töihin ja juoda silloin kun on pakko. Nousta sieltä tuhkasta taas feenix linnun lailla ja kirota riippuvuutta, purra hammasta närästyksissään unettoman yön jälkeen ja taistella eteenpäin, syyttää itseään.

Tai sitten voi totutella pitkään ja tasaiseen tylsyyteen.
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 24.1.2021 22:30:49

Niin kait, ei kai elämässä ole niin koskaan tietoa tai lupausta huomisesta, vaikka moni yrittää niin itselleen uskotella.

Viimeksikin oikeastaan tämä raittiuspohdintani tuli lopulta siihen taitteeseen, että onko uskoa vai eikö ole?
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 24.1.2021 22:34:58

Venäläinen vatsahaavan sairastanut ystävänikin totesi, että juomisen syyt ovat varmasti syvällä, mutta juominen itsessään on aina asenne kysymys, jonka voi ymmärtää kallistuvan kummalekin puolelle.

Niin kait. Miten paljon mistäkin piittaa, erityisesti terveydestään? Kaiketi pitäisi paljonkin piitata, mutta kukapa huomisesta tietää.
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 24.1.2021 22:40:01

Niin, siitä ei kukaan tiedä, mutta sen varaan aina elämämme laskemme, joten lienee järkevää uskoa johonkin, eikö?
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 24.1.2021 22:48:41

Voi myös miettiä, jos tietäisi, että huomista ei tulisi, mitä tänään tekisi?

Haluaisin varmaankin olla yksin hiljaa selvinpäin, käydä ulkona raittiissa ilmassa kävelyllä, viettää aikaa läheisten kanssa.

En siis haluaisi tehdä oikein mitään ihmeellistä?

Mitä niin ihmeellistä pitäisi haluta tehdä?

Niin kait, joko on mieltä tai sitten on rauhaa. Hiljaisuuden retriitti / meditaatioleiri kiinnostaisi.
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 24.1.2021 22:54:48

Höpön löpön, ei mitään syytä olla treenaamatta ja olematta raittiina kotona. Eiköhän siinä ole tarpeeksi retriittiä.
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Otsotus » 24.1.2021 22:58:49

Täällähän on kova vääntö demonien kanssa. Tsemppiä taistelussa!
Alkoholi on hermomyrkky.
Otsotus
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 25.1.2021 09:22:35

Kiitos, tsemppia sinnekin.

Tiukka paatos nyt vaan olla menematta kahteen viikkoon taas mihinkaan missa voisi sortua juomaan ja kirjoittaa vaikka tanne, kun on menossa jonnekin ja paattaa etukateen miten aikoo toimia. Eilinen ei tosiaan ollut taydellinen ylilyonti, mutta kaikki juominen vie kauemmas tavoitteista.

Kylla tassa on hyva suunta.
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 30.1.2021 13:46:18

viikon olin selvinpäin, sitten se taas lähti, syömässä ja sitten baarissa ja laukalle lähti , painimista ja muuta,...

Ihan sama mulle mihin tätä kirjoittaa, "vähentäjiin" tai "lopettajiin" - samoja juttuja nämä on täynnä . Olen kypsä lopettamaan juomisen kokonaan ja soitinkin tänään Avominne päihdeklinkalle ja keskustelin pitkät pätkät näistä asioista samoja läpikäyneiden ihmisten kanssa. Ohjelma vaikuttaa hyvältä, eikä mulla olisi rahasta tai ajastakaan kysymys sinne menemisessä . Mieluummin kyllä jotenkin ,... en maksaisi niin paljoa ja itse saisin asiat kuntoon . Eli kuukauden seuraan pystynkö lopettamaan, tässähän se nähdään! Yksikin lipsahdus, niin viiden tonnin päihdekuntoukseen Mars ja Mars!

Mulle isoin klikki on nimenomaan kontrolli, olen jämpti tyyppi, ei mulla ole sellaista itsepetosta ja muita solmuja nupissa ja kuvioissa, että niitä pitäisi välttämättä niin pitkään vatvoa . Myönnän sen, että jokainen korkkaus kerta on riippuvuudelle vallan antamista.. Täytyy vaan todeta, että alkoholi ei sovi ja sillä sipuli, kontrolli katoaa ... ja olla lipsumatta ostamaan sitä tippaakaan .

Aika turha tämä vähentäjät palsta, kun ei tänne kirjoita kukaan jolla ei ongelmaa oikeasti ole . Tietysti.. onhan tämä kaikki .. päihdehomma alusta loppuun tiettyjen ihmisten bisnes intressi, ei mitään sen kummempaa . Sama homma muuten terapia, on kaikkia erilaisia terapeutteja ja psykologisia tautiluokituksia, jotka loppujen lopuksi joku toinen ihminen toiselle puheiden perusteella määrittelee . Ryyppää ja ei nuku --> kaksisuuntainen mielialahäiriö ja lääkkeitä jne.. Oliko ensin muna vai kana? Rahaa tulee ja sillä hyvä, huijareiden ammattikunta samoin, kuin lakiemiehet!

Sanoisinkin, että juomarina olen vain rahoittamassa hyvin markkinoitua alkoholibisnestä mitään ihmeellistä niissä eri juomissa ei sinänsä oikeasti ole vaikka joku voi niin itselleen uskotella . Sitten kun ajautuu tälle ongelmakäyttö alueelle, niin pääsee helposti rahoittamaan toisenlaista bisnestä (päihdehuoltoa) ..

Ei tässä auta kun jalat maassa ja pää pystyssä mennä selvinpäin eteenpäin jättää voivottelut pois . Kaveripiirissäkin puhuttu, että enää ei juoda.
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 30.1.2021 13:52:44

Sairaudestahan tässä on kysymys.

Pyrin kartoittamaan itselleni, miten tämä alkoi, mitä se riippuvuus on ja miten pystyn jatkossa kieltäytymään alkoholista. Juttelen myös paljon läheisille.

Kun tässä lopetuksessa itse onnistun, niin säästyy tietysti paljon aikaa ja rahaa! Jotenkin tuntuu hyvältä tämä vastakkainasettelu, ... että on pakko hakeutua hoitoon, jos ei yksin pysty lopettamaan, uskon että se antaa sen motivaation!
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Heikkopää » 30.1.2021 19:53:09

Ei olla kielteisia ja etsita syita ulkopuolelta, aina joku jostakin hyotyy, sellaista se on eika sen niin valia.

Uskon nyt muutokseen, kun on juteltu asiat selviksi ja myonnan sen itselleni, ettei mulla ole muita vaihtoehtoja, kuin olla juomatta kokonaan.

Kylla ihminen voi raitistua, jos haluaa, siihen taytyy uskoa. Taytyy myos miettia harrastuspuolta, kun ei ole lapsia ja harrastan ainoastaan lahinna juoksemista ja joskus uin se jättää aina helposti takaportin auki kavereiden kanssa juomiselle.

Hyvia asioita :

1) en ole juo putkia enaa
2) en juo tasoittavia
3) tiedan, etta tama on alkoholismia ja mun on lopetettava käyttö kokonaan ja saan paremman elaman
4) Mulla on muutama ystava, enemman, kuin olisin uskonutkaan (ihminen jolle voi jakaa hyvat ja huonot uutiset ja joka kuuntelee).
5) Nukun ja syon normaalisti, en ole maaninen ja ajattelen selkeasti.
6) olen laihtunut muutaman kilon ja syon suht. terveellisesti

...

Yritetaan jarjestaa esim. lautapeli tai kokkausiltoja, tjms. tipatonta hyvaa yhteista ajanivietetta lahipiirissa.

Taytyy myos muistaa, etta tama korona aika on ollut monella tapaa raskas, asuin vuoden maassa, missa rajoitukset olivat aika eriluokkaa, kuin Suomessa. Se uuvutti ja juominen meni kovaa kyytia pahaksi. Nyt laitetaan elama kuntoon!
Heikkopää
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät