Olet täällä

I want to break free!

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: I want to break free!

ViestiKirjoittaja Stella » 6.2.2021 00:01:46

Houkutuksista huolimatta tipaton päivä. Töiden jälkeen ruokakauppaan. Vieressä Alko. Mietin ostaisinko huomiseen tyttöjen viini-iltaan pullon jo valmiiksi niin ei tarvitsisi huomenna tulla uudestaan. Tajusin, että tän iltainen sortumisvaara olisi liian iso, parempi jättää ostamatta. Suht’ kiireinen työviikko takana. Olisi tehnyt mieli heittäytyä sohvalle viinilasin kanssa. Pakotin itseni kävelylle. Ensimmäiset 20 minuuttia haaveilin vaan viinistä. Sitten pari työpuhelua sai ajatukset työhön ja melkein tunnin käveltyä en enää ajatellut töitä enkä viiniä. Kunnes tulin kotiin ja aloin tehdä ruokaa. Perjantai ja tylsää kokkaamista. Musiikin ja viinin avulla se sujuisi paljon hauskemmin… Tyydyin musiikkiin, mutta viini pyöri mielessä. Mietin, että voisipa jo mennä nukkumaan, että pääsisin kiusauksesta eroon. Syödessä mies juo lasin tai pari eilen korkkaamaansa viiniä ja ihmettelee miksi en ota. Siinä vaiheessa ei ollut enää vaikeaa kieltäytyä. Mahtava fiilis, että selviydyin kiusauksista. Ehkä osittain sen takia, että olin päättänyt, että huomenna saan juoda. Järki sanoo, että olisi syytä olla ilman. Vähentävä alkoholisti ajattelee, että tyttöjen illassa ei voi olla juomatta hyvässä seurassa ja iloisissa merkeissä. Sunnuntai taas tipaton. Luulen tietäväni miten käy, mutta jo se, että edes mietin juomattomuutta illanvietossa on täysin uusi ajatus minulle. Kiitollinen tän päivän onnistumisesta.
Meneekö teidän kohtalotoverien kiusauskamppailut suunnilleen samalla tavalla? Motivoivaa on se, että moni sanoo sen käyvän ajan kanssa helpommaksi.
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 7.2.2021 17:38:31

Stella kirjoitti:Meneekö teidän kohtalotoverien kiusauskamppailut suunnilleen samalla tavalla? Motivoivaa on se, että moni sanoo sen käyvän ajan kanssa helpommaksi.

Jo vain, tuttua tekstiä. Ja lukemattomat kerrat olen päätöksistä huolimatta jonkun mukamas hyvän tekosyyn vuoksi sitten ottanut että "no tänään nyt vielä". Mutta musta tuntuu että nuokin kompuroinnit on osa sitä opettelua ja oppimista.

Sulla meni hienosti kiusauksista selviäminen. Mutta ole armollinen itsellesi vaikka joskus ei onnistuisikaan. Siitäkin oppii.
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Stella » 9.2.2021 23:09:23

Kompuroitu on. Lauantain tyttöjen ilta oli iloinen ja paljon energiaa antava. Viiniä nautittiin, mutta ei liikaa. Minulla ei melkein koskaan ole krapulaa, mutta sunnuntaina olo oli aivan hirveä. Suht’ maltillisesta juomisesta huolimatta. Melkein koko päivä meni hukkaan. Varmaan kohtalon merkki, että on todellakin aika laittaa korkki kiinni pidemmäksi aikaa. Mutta silti sitä seurasi 2 päivän viinin lipittäminen. Tänään on onneksi ollut tipaton päivä. En tiedä johtuiko se henkisestä morkkiksesta vai tuosta epämiellyttävästä krapulasta, mutta tänään ei edes ole tehnyt mieli juoda. Ja sellaisia päiviä en muista viime vuosilta montaa! Kävin pitkällä kävelyllä ja silloin ajatukset usein kirkastuvat. Tajuan nyt, että kyllä tähän on tultava ainakin kuukauden tipaton. Ei tämä vähentäminen oikeasti muuten lähde sujumaan. Epäilen myös suuresti voiko minusta enää tulla kohtuukäyttäjää, mutta kuten sanottua lopettaminen tuntuu tällä hetkellä niin utopistiselta ajatukselta etten sitä edes mieti. Hyvä kun uskallan, ääneen sanoa, että kuukauden tipaton on nyt tavoitteeni.
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ipe » 10.2.2021 20:11:00

Täälläkin meni muutama, mutta taas uusi pätkä selvää elämää taistellen edessä. Joka ikisestä selvästä päivästä aamulla onnesta soikeana. Toivottavasti myös sinä, sen päivän, ne päivät kerrallaan saat noista "sanoista selvää" . Jatketaan...
ipe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 10.2.2021 22:50:15

Taistellen on oikea sana Ipe!
Ei sinänsä pahempia mielitekoja tänään, ja huoli terveydestä painaa, MUTTA jos kotona olisi ollut viiniä olisin saattanut sortua. Päätöksestä huolimatta. Onneksi ei ollut viiniä. Onnellinen tästä tipattomasta päivästä.
Olen niin tottunut miettimään heti herättyäni "apua, paljonko tuli taas eilen juotua?", että samaan ahdistukseen heräsin tänäänkin. Mikä helpotus kun tajusin, että eilen en juonut mitään. Luulen, että tosta aamuahdistuksesta eroon pääsemiseen menee jonkin aikaa. Mutta kuten sanoit...JATKETAAN!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 12.2.2021 00:37:49

Selvisin tästä päivästä juomatta maanisen puuhastelun avulla. Työpäivä meni ok, mutta sen jälkeen alkoi tehdä mieli viiniä ärsytyksen (ei pelkästään työasioista) helpottamiseksi. Sen sijaan hetkeäkään pysähtymättä siivosin, pyykkäsin, jumppasin, silitin jne.jne. Kyllä sitä ehtii vaikka mitä kun aika ei mene juomiseen! Mies soitti kotiin tullessaan ja kysyi haluanko viiniä. Vastasin ei, mutta uhkasi käydä ostamassa, koska hänen teki mieli. Puhelun jälkeen toivoin hänen käyvän alkossa… olisin luultavasti sortunut. Pettymys ja helpotus samanaikaisesti kun viiniä ei kotiin tullut. Tästä päivästä selvisin. Huominen pelottaa. Kun olen (vuosia) puhunut vähentämisestä olen aina sanonut miehelle, että perjantaisin ja lauantaisin voisi juoda, kunhan muina päivinä mennään tipattomalla linjalla. Jos perjantai-pullo ilmestyy kotiin pelkään sortuvani. Yritän olla miettimättä asiaa nyt. Äärettömän huonosti nukutun viime yön jälkeen toivon nukkuvani paremmin. Nämä selvät myöhäisillat ovat oikeastaan aika kivoja :) !
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 12.2.2021 10:44:00

Hyvin selvitty! :) Niin tuttua tuo kamppailu. Tekeminen, siivoominen ym auttanut joskus mullakin. Ja tosiaan huomannut että paljon paremmin ja enemmän sitä saa aikaiseksi selvänä kun joskus muka tartti olutta siihen, että jaksaa siivota. Tsemppiä viikonlopulle. Ja muista vaikka sorrutkin niin se ei ole maailmanloppu.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mauditorios » 12.2.2021 19:34:00

Viimekuulumiset luettu kerralla ja kyllä täytyy sanoa, että tässä välillä myötäelää muiden vähentäjien asioissa niin, että aivan kuin jännitysromaania lukisi - miten sitten kävi ja kuinka mitä sitten - ja JES, tänään raitis päivä! Mietin, miten sun iltasi nyt menee.
Ekat raittiit viikonloput voivat olla vaikeita.

Pelko siitä, onnistuuko olemaan juomatta on kamala tunne, mutta toisaalta se on ehkä hyvästäkin. Tulee nöyryyttä oman tilanteen edessä, tajuaa, että tästä ei ihan heittämällä mennä yli ja asioiden on pakko muuttua lopullisesti. Pelko voi tarkoittaa sitäkin, että valmistautuu taistelemaan, on hereillä. Jos tulee hairahdus, sitten tiedät ensi kerralla varautua vielä lujemmin.
Bloggaan www.juominenhallintaan.com
Mauditorios
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ipe » 16.2.2021 09:03:19

- Jokainen uusi päivä on mahdollisuus, turha katsella taakse, edessä päin se elämä odottaa.-
ipe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 7.3.2021 17:19:00

Kiitos ihanista kommenteista.
Aika tulla ripittäytymään. Vaikka mieli tekisi paeta.
Tipattomat ovat olleet muutamia päiviä, ei viikkoja, kuten suunnittelin ja toivoin. Luuseri olo. Olenko kohta samanlainen kun suuresti halveksimani alkoholisti vanhempani?
Mieli on maassa huolesta ja harmista läheisen ihmisen puolesta. Viini ei todellakaan auta asiaa, mutta on ah niin tuttu ja helppo "kaveri".
Ja tekee mieli koko ajan :shock:
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 7.3.2021 23:38:43

Tsemppiä, mitä ikinä päätätkin tehdä. Se on hyvä sanonta, että ei voi syödä kakkua ja säästää sitä samalla 🙃 Kyllähän ne mieliteotkin laantuu ennemmin tai myöhemmin... Mutta tunnistan kyllä tuon tunteen kun itsekin vuosien ajan järkeilin että vähentää pitäis rajusti tai peräti lopettaa, mutta homma kutistui aina muutamaan päivään. Ei sillä että mikään mallioppilas olisin vieläkään... Mutta kyllä kannattaa pitää sitä ajatusprosessia käynnissä vaikka joisikin, siinä nimittäin voi mennä aikaa ennenkuin ne ajatukset alkaa jalostumaan päättäväiseksi toiminnaksi.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 8.3.2021 22:48:11

sarvikuoma kirjoitti:Mutta kyllä kannattaa pitää sitä ajatusprosessia käynnissä vaikka joisikin, siinä nimittäin voi mennä aikaa ennenkuin ne ajatukset alkaa jalostumaan päättäväiseksi toiminnaksi.

Kiitos noista sanoista sarvikuoma, ne oli jotenkin niin tsemppaavia ja lohduttavia.
Joo, sortuessani juomaan viime viikolla juomattomuus ja vähentäminen olivat silti mielessä :(
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 8.3.2021 23:00:59

Tipaton päivä. Oli hirveä olo melkein koko päivän. Enemmän henkisesti kuin fyysisesti. Töissä en pystynyt keskittymään mihinkään. Onneksi ei ole kovin kiireinen kausi. Toisessa pohkeessa on ollut ihmeellinen, vahän pelottava, tunne ehkä viikon. Mietin onko se alkoholista johtuva verenkierto ongelma tms.? Päätin, että huomenna katson totuutta silmiin ja menen ottamaan maksa-arvot. Pelottaa.

Tänään ei ole tehnyt mieli viiniä. No johan sita taas sen verran monta päivää menikin. Viikonlopun olin todella ahdistunut ja apaattinen.
Oli kiva huomata tänään, että selvän päivän uusiminen tuntuu hyvältä. Ja, että jokin pieni muistijälki aivoihin oli jo jäänyt “ai niin tältä tuntuu kun aivot eivät ole viinistä lamaantuneet”. Mieleen nousi pari asiaa, jotka ärsyttävät. Tajusin (tai pikemminkin myönsin asian, en ollut halunnut/viitsinyt kohdata sitä) että sen sijaan, että olisin asiasta ikinä vakavasti sanonut, olen niellyt (juonut) ärsytykseni. No seuraavan kerran kun mies kommentoi ko.asiaa sanon miten ärsyttävää se on ja, että en enää halua kuulla niitä (typeriä) kommentteja. On se käsittämätöntä miten sitä onkin sietänyt tiettyjä asioita sanomatta aikuismaisesti “en pidä käytöksestäsi, lopeta se”. Puolihysteerisesti ärsyyntyneenä olen kyllä asiasta sanonut, mutta eihän sellaista kukaan ota vakavasti.
Mutta joo, just nyt on tosi hyvä fiilis tästä selvästä päästä! Toi ärsytyskin meni ohi kun antoi sen vaan tulla ja mietti miten kohdata se rakentavasti :)
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 11.3.2021 00:23:36

Eilen sain todella huonoja uutisia. Automaattisesti viiniä "terapiaksi".
Tänään teki mieli jatkaa. Motivaatio vähentämiseen oli poissa. Etäpäivän jälkeen menin kävelylle. Otin rahaa mukaan ajatuksena mahdollinen alkossa käynti. Kävely rauhoitti mieltä ja täällä saamani ohje olla juomatta vaikka 15 minuuttia kerralla auttoi välttämään kiusauksen. Kai mulla on niin uskomaton odotus, että motivaatio tipattomuuteen pitäisi koko ajan olla huipussa tai muuten sitten juodaan :cry:

Mutta ymmärrän sentään liikkuvani vaarallisilla vesillä. Jos jatkan entiseen tapaan pilaan elämäni.
Kävelyn aikana nousi pintaan halu olla huomenna skarppina töissä. Ärsyttää se liian usein vallitseva "sumu" aivoissa.
Nyt olen onnellinen etten juonut tänään. Huomista en vielä uskalla ajatella.
Räpiköimistä tää mun tipattomuus.
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.3.2021 09:37:39

Hyvä Stella, että sait edes eilen päihitettyä kiusauksen, se on taas yksi onnistuminen.

En tunne sinua oikeasti ollenkaan, joten voi olla, että neuvoni eivät sovi sinulle yhtään. Jos näin on niin sivuuta ne turhana löpinänä. Haluaisin kuitenkin ehdottaa, että jotenkin konkretisoisit asiaa itsellesi. Siis sitä edistytkö vai et ja pitääkö päätöksesi. Kerroit, että olet harrastanut asioiden kirjoittamista. Mutta mitä jos tekisit itsellesi jonkinlaisen taulukon tai kalenterin mihin merkitset oliko päivä raitis vai ei. Siitä näkisit nopeasti lähteekö raittiiden päivien määrä lisääntymään. Jos ei niin voit sitten miettiä millaisia tekoja voisit tehdä, jotta näin kävisi. Minulla toimii se, kun merkkaan exceliin onko päivä nolla vai ei. Nolla päivät muuttuvat vihreiksi ja ne joihin tulee joku muu luku muuttuu punaiseksi. Sama myös viikko tasolla. Kun sitä katson tulee oikeasti himo kasvattaa vihreiden ruutujen määrää.

Jos asuisin yksin toteuttaisin saman varmaan ihan perinteisellä seinäkalenterilla vielä jossain sellaisessa paikassa, että näkisin sen joka aamu ja ilta. Mutta minä(kin) olen "salavähentelijä" eli en ole miehelleni tästä kauheasti puhunut. Hän kyllä tietää, että haluan vähentää ja hän on toki huomannut tuloksen, mutta en ole kertonut millaista kamppailua se on ollut. Siksi pidän excelin omalla läppärillä ja täytän sitä töiden lomassa. Alussa päivittäin, nyt niin, että saan viikot merkattua. Minun excel on laajennettu myös liikuntaan ja painonhallintaan ja auttaa niissäkin.

Kerroit aiemmin, että et halua tehdä pidemmän tähtäimen suunnitelmia. Tee kuitenkin suunnitelma vaikka 3 viikkoa kerrallaan. Kuten jo aiemmin sanoin, aseta alkuun pieni tavoite, jotta tulee onnistumisia.

Räpiköimistä tämä on jossain kohtaa ollut ihan varmasti kaikilla. Ei kukaan onnistu heti tai jos onnistuu niin tuskin ongelmaa on ollutkaan. Tietysti voi olla, että täällä se joidenkin kohdalla näyttää siltä, mutta he ovat varmasti asiaa työstäneet jo jossain muualla ennen kuin ovat alkaneet täällä kirjoittamaan, jos alko on jäänyt pois heti ekasta postauksesta. Eli ÄLÄ LUOVUTA :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät