Olet täällä

Suurkuluttaja pelästyi labrakokeita

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Suurkuluttaja pelästyi labrakokeita

ViestiKirjoittaja Viiniläinen » 8.2.2021 00:08:03

Olen keski-iän kynnyksellä oleva nainen joka on nyt ollut kohta neljä viikkoa ilman. Alkoholia on kulunut sellaiset 40 annosta viikossa, lomilla vielä enemmän. Tätä on jatkunut ainakin viisi vuotta ja alkoholi on kuulunut jokaiseen viikonloppuun jo kohta 30 vuotta. Muistan teininä sen ihanan nousuhumalan tunteen ja olin fiilikseen koukussa heti. En voinut käsittää, miksi joku käyttää rahat vaatteisiin tai meikkeihin kun mä halusin käyttää ne alkoholiin ja tupakkaan. Tupakka jäi kymmenen vuotta sitten kokonaan.
Isäni on ihan rapajuoppo ja häpesin häntä älyttömästi lapsena. Saattoi tulla kouluun vastaan kännissä tai jättää tulematta koulun juhliin ilmoittamatta. Tämä varmaan on vaikeuttanut mun omaa käsitystä itsestäni koska mä en ole pois töistä, huolehdin perheestä jne. mutta pakko alkaa myöntämään että mäkin olen alkoholisti.
Tapana on ollut pitää tipatonta tammikuuta, joka sekin varmaan on itsensä huijausta. ”En voi olla alkoholisti koska pystyn olemaan kuukauden ilman”. Nyt kävin vajaan kolmen viikon tipattomuuden jälkeen verikokeissa ja GT-arvo oli 88. Siis kolmen viikon tipattoman jälkeen, en halua tietää mitä se olisi ollut kolme viikkoa aikaisemmin. Myös muut maksa-arvot huonohkoja. Tiedän että luku ei ole vielä hälyyttävä mutta mut pelästytti. En oikein tiedä, pystynkö tai haluanko olla kokonaan ilman mutta onnistuuko vähentäminenkään? Mä olen mielummin kokonaan ilman kuin juon kaksi lasia. Mun juominen on humalahakuista aina.
Tulipa vähän sekavaa sepustusta mutta onko täällä kohtalotovereita?
Viiniläinen
Miedosti panostava jäsen

Re: Suurkuluttaja pelästyi labrakokeita

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.2.2021 00:44:01

Luin kirjoituksesi.
Väsy...
Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja juhanikari » 8.2.2021 00:47:54

Hei vaan Viiniläinen!

Täytyy sanoa että alkoholin kulutuksesi on aika suurta. Meillä miehillä korkean riskin kulutus on 24 annosta viikossa tai enemmän. Teillä naisilla vähemmän. En nyt muista tarkkaa lukua.

Yllätäppäs itsesi ja ole niin pitkään tipattomalla että gt - arvosi on viitearvoissa. Paljon tsemppiä sulle!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 8.2.2021 21:30:29

Moi ja tervetuloa! Ite ajattelin kans pitkään olevani ääripää juoja, kaikki tai ei mitään. Mutta niin vaan pikkuhiljaa on avartunut käsitys myös vähempien määrien juomisesta. Että ei sitä oo aina pakko kiskoa kaksin käsin. Totuttelua se vaatii ja paljon ajatustyötä ja ennen kaikkea harjoitusta. Ja halua tehdä asialle jotain. Tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 9.2.2021 23:43:10

Moi Viiniläinen,

kuukauden tipaton on hyvä saavutus JOKA TAPAUKSESSA, eli ole tyytyväinen siitä!

Viiniläinen kirjoitti:Isäni on ihan rapajuoppo ja häpesin häntä älyttömästi lapsena. Saattoi tulla kouluun vastaan kännissä tai jättää tulematta koulun juhliin ilmoittamatta. Tämä varmaan on vaikeuttanut mun omaa käsitystä itsestäni koska mä en ole pois töistä, huolehdin perheestä jne. mutta pakko alkaa myöntämään että mäkin olen alkoholisti.

Ihan sama juttu minullakin, kun kerran periaatteessa hoidan elämäni kunnolla ja kunnollisesti, kesti todella kauan alkaa kohdata oma alkoholiongelmani, joka vanhempani ongelmaan verrattuna on "sivistynyt" (huh mitä itsepetosta :oops: ).

Minulla myös suunnitelmissa labrakokeet... Muutaman viikon tipattoman jälkeen...nyt en uskalla.

Tsemppiä jatkoon!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mauditorios » 10.2.2021 17:50:12

Tästä se Viiniläinen lähtee - sulla on takana jo monta raitista viikkoa, hieno homma!

Ei sun toki tarvitsekaan vielä tietää, voitko ja haluatko olla jatkossa kokonaan ilman. Päivä kerrallaan on ihan riittävä. Jotkut löytävät tavan vähentää ja nk. tasapainoisemman suhtautumisen alkoholiin. Osa lopettaa kokonaan kun huomaavat että vähentäminen ei onnistu ja homma jatkuu pyristelyn jälkeen raskaana juomisena, eli riippuvuus on niin vahva. Aika näyttää mikä sun polku on.

Komppaan Juhania päämäärävinkistä - tosi hyvä olla päämääriä, ja sulla se voisi olla nyt saada GT viitteisiin. Voit asettaa jonkin toisenkin terveystavoitteen. Juomisesta aiheutuu yleensä aina jokin tai useampi oire ja tavoitteeksi saada nyt ekaksi yksi oire pois tai helpottumaan. Verenpaine, ripulointi, ruusu, verensokeri, joku tämmöinen konkreettinen.

Itsepetos ja asian siloittelu kuuluu tosiaan riippuvuuden luonteeseen. Siitähän se johtuu, että ongelman kieltämällä voi mahdollistaa juomisen. Sitä voi selitellä vaikka mustan valkoiseksi itselleen, jos sillä verukkeella voi vielä jatkaa juomista.
Bloggaan www.juominenhallintaan.com
Mauditorios
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät