Olet täällä

Terveys huolena

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Terveys huolena

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 11.2.2021 08:43:07

Terve olen Puuhapete. Aloitan terveys & juomiseen liittyvän päiväkirjan. Olisi kiva kuulla jos on muita samoilla mielin mukana

Tämän aamun verenpaine 150/95 eilen en juonut mitään, nukuin Ok. Paino 98, vyötärön ympärys 102

Juon alkoholia liikaa. Käyn töissä, teen vastuullista työtä. Minulla on perhe, kesämökki ja mukavia mielenkiinnon kohteita ja harrastuksia. Taloudellisesti pärjään hyvin.

Alkoholin käyttö ei ole täysin riistäytynyt missään kohtaa, mutta minulla on pitkiä kausia, jolloin olen juonut päivittäin. 6-8 viinipulloa viikossa tai 12 annosta päivässä ei ole harvinaista.

Alkoholi on liittynyt moneen mieluisaan asiaan. Mökkiprojekti jonka lomassa kuumana päivänä tai vaikka ei niin kuumana ottaa välikaljoja. Ruuanlaitto ja grillaus, sama homma. Teen luovaa työtä, monesti teen iltaisin jotain työhommaa punaviinin kanssa. Iso osa menee muuten vaan tissutelkessa. Juon kotona ollessa ison osan perheen tietämättä.

Eniten huolettaa nykyään terveys. Suvussani on useita nuorena aivoinfarktiin kuolleita.

Verenpaineeni on koholla ja minulla on ylipainoa, nyt 98kg paino. Yöunet on heikkoja, keskittyminen päivisin harhailee.

Syön melko terveellisesti, mutta en ole ehdoton. Kävelen paljon ja puuhaan paljon ulkona. Puutöitä, pihatöitä, talvikalastusta koiralenkkejä, remonttia. Tavoitteeni on pudottaa verenpaine 130/85, kolesteroli alas ja paino alle 90kg. Tärkein juttu tässä on juomisen vähentäminen. Myös pidempi paussi tai lopetus pitää ottaa keinoksi jos ei muuten tapahdu. Muuten ei hyvä heilu.
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

Re: Terveys huolena

ViestiKirjoittaja juhanikari » 11.2.2021 20:02:05

Morjens Puuhapete ja tervetuloa plinkkiin.
Olen kuuskymppinen mies ja onnellisesti naimisissa mutta lapseton. Olen roikkunut tällä palstalla jo viitisen vuotta ja hyvin menee. Siksi pysynkin täällä ettei alkaisi mennä huonosti.

Mun verenpaineet ovat olleet luokkaa 140/90. Sairastan 2 - tyypin diabetestä ja mulla pitäisi olla 130/80. En haluaisi verenpainelääkettä. Pituutta on 188 cm ja painoa tuollaiset 106 kg, joten tiputettavaa olisi. Nyt keskityn kuitenkin tipattomuuteen, jos se paino siinä samalla putoaisi. Paljon tsemppiä meille!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 12.2.2021 08:17:50

Kiitos viestistä Juhani. Hyvä, että on tämmöinen paikka, johon on huolineen tervetullut.

Kävin lukemassa ketjuasi, hyvin sinulta tipaton sujui. Päätin aloittaa joulun jälkeen uudestaan tämän projektini. Tipattomaksi ei voi sanoa.

Muutaman kerran olen jo saman päättänyt. Viime vuonna ostin tätä varten verenpainemittarin. Ja epäsäännöllisesti mitaten olen huomannut, että verenpaineeni on laskusuunnassa kun määrät vähenee.

Nyt joulun jälkeen tuntuu, että vähän olen vähentänyt, eli etenee. Mutta hitaasti, eilen join viiniä illalla pullon. En onneksi sen enempää. Nukuin Ok, mutta sumuisempi pää kyllä.

Päätin jo aiemmin että jos ei lähde etenemään riittävällä vauhdilla, niin alan pitämään tätä päiväkirjaa täällä.

Tänään oli vähän kiire aamu, jäi verenpaineet mittaamatta. Mutta olosta jo tietää, että korkealla on.

Tulisikohan viikonlopusta alkoholittoman saunakaljan myötä nollalinja. Olkoon se suunnitelma.
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 12.2.2021 10:34:56

Moi ja tervetuloa kirjoittelemaan. Terveys on hyvä motivaattori vähentämiselle. Varsinki tossa verenpainemittauksessa kun konkreettisesti näkee ne numerot. Mullakin taisi olla vähän koholla viimeksi,jotakin 130 paikkeilla. Toki olin sillon juonutkin paljon. :? Tsemppiä raittiiseen viikonloppuun! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mauditorios » 12.2.2021 19:51:12

Minullekin terveys ja uniongelmat olivat lopulta asiat, joka olivat riittävä motivaattori. Yhtenä osana siinä on tuo painonnousu joka aiheuttaa lisää terveysriskejä. Keski-ikäisenä alkoi tuntumaan, että tässähän on tasainen noususuunta koko ajan. Paino nousee herkästi jo normi syömisellä, saatika viininlatkimisella.
Sun viikkoviinin määrässä on n. 4000 kcal - säästät melkoisen määrän energiaa vähentämällä reilummin, tulee hoikka mies :)

Hyvää raitista viikonloppua!
Bloggaan www.juominenhallintaan.com
Mauditorios
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.2.2021 18:26:47

Moikka Puuhapete. Olen hyvin samantyyppisessä tilanteessa. Paitsi että olen perheetön, mutta siis juomisen ja terveyden tavoittelun suhteen. Kyllä terveyden menettämisen pelko on hyvä motivaattori juomattomuudessa... Samoin se, kun huomaa että juomista vähentämällä ihan oikeasti olo ja kunto paranee! Minä olin tammikuun tipattomalla, liikuin ja katsoin mitä syön, niin -4 kg lähti ja tuntui että olisi saanut 300 % lisää virtaa jostakin. Sittemmin lipsuin hieman, tai vähän liikaakin suorastaan, mutta nyt homma jatkuu. Tsemppiä sinulle, homma helpottuu heti kun alkaa huomaamaan niitä positiivisia muutoksia!
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 22.2.2021 16:05:08

Terve ja kiitos kommenteista ja tsemppaamisesta.

Ei varsinaisesti mitään huippusuoritusta tullut viimeiseen reiluun viikkoon. Eilen join kaksi 0.5l olutta, nukuin hyvin ja olo on virkeä. Tänään ei pienintäkään intoa kiertää alkon kautta.

Kuluneena viikonloppuna oli vieraita ja viiniä. Ja myös useampana päivänä edellisellä viikolla. Määrät ei onneksi karanneet ihan kokonaan käsistä.

Luin Sarvikuoma päiväkirjaasi. Samalla tavalla kyllä käynyt minulle, 40 jälkeen tuntuu, ettei hyviä puolia löydy. Sen sijaan aamut, kun herää virkeänä tuntuu luksukselta.

Huomenna olisi hyvä taas muistaa verenpainemittaus. Jos nyt saisin muutaman päivän pysyttyä nollalinjalla, niin jotain kehitystäkin voisi näkyä.
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 23.2.2021 16:20:32

Terve, päivän raportti. Yhden 0.5 oluen ostin eilen. Nukuin hyvin ja verenpaine aamulla 149/92. Tänään ei kauppaan varsinaisesti asiaa. Yritän olla kehittämättä mitään erityisiä syitä.

Jos menisi tänään nollalla, niin hyvä. Työt edistyi Ok, vaikka fiilis että enemmänkin voisi saada aikaan.

Hyvä päivä kuitenkin. Kova tarve olisi saada tuo verenpaine alas.
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 25.2.2021 22:52:17

Ti Ke ja To meni nollalinjalla. Tiistaina oli mukavaa tekemistä kaverin ja pojan kanssa kun käytiin verkoilla. Keskiviikkona nykyään harvinainen työreissu ja tänään muuten vaan meni helposti ilman tissuttelua.

3 x 0.5l tölkkiä viiteen päivään. Huomenna illalla tulee vieraita. Ruokaa, saunaa ja juomaa. Mutta en usko, että menee varsinaisesti yli.

Olisko päiväkirjan aloittaminen helpottanut, vai miksi näin helposti on mennyt viikko. Ruokavalio on ollut ökysurkea tällä viikolla. Mm. Pitsa, lihapiirakoita, jne. näin oudosti en ole syönyt aikoihin.

Aamulla verenpaineen mittaus ohjelmassa. Jos nyt nukkuisi hyvin, ehkä viisari olis jo vähän värähtänyt alaspäin.
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 26.2.2021 10:56:08

Aamun päivitys. Verenpaine 144/89. Laskua näkyy heti, kun taukoa. Matkaa järkeviin lukuihin on vielä.
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 26.5.2021 20:36:19

Pitkästä aikaa päivitän kuulumisia. Maalis-huhtikuu sujui vaihtelevasti. Varsinaisesti juominen ei ole vähentynyt, joka viikko kuitenkin nollapäivä tai pari. Toukokuussa hetkellisesti jopa lisääntyi. Nyt on menossa hyvään suuntaan.

Viime torstaista lähtien olen juonut pari ykkösolutta ja 8 normaalin vahvuista. Verenpaineen mittaillut olleet myös tauolla.

Koira on tällä hetkellä pitkäaikaishoidossa, kävely on vähentynyt, mutta pyöräilyä tulee paljon. Ruokavalio ihan ok.

Juomisen määrät on harmittaneet. 2 pulloa viiniä meni pahimpina päivinä. Aika monta kertaa on aamulla ollut vakaa päätös, että nyt jätän viikkojuomiset pois.

Jotain henkilökohtaista keskusteluapua haluaisin tähän ongelmaan. Vanhassa työpaikassa työterveyden lääkäri auttoi oikeaan suuntaan. Positiivinen, suora ja tiukka. Antoi palautteen, mutta jotenkin hyvällä tavalla. Asiat lähti hyvään suuntaan. Sitten työpaikan vaihtuessa vaihtui myös työterveyshuollon. Uuden työpaikan työterveydessä yritin ottaa asian puheeksi, mutta nuorehko lääkäri ei kyllä osannut auttaa. Jäi seurannat pois ja motivaatio putosi.

Muuten elämässä vaihtelevaa. Työssä vähän hankaluuksia, mutta kevään myötä kotijutut, ulkoilu, mökkeily ja puutarhahommat olleet mukavia.

Tämmöiset päivitykset tällä kertaa.
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 27.5.2021 02:29:56

Terve!

Mulla ollut pääsääntöisesti hyvät yöunet poislukien tällaiset yöt kuin tämä jolloin heräsin kovaan niskakipuun, otin Padolin ja menin kännykällä tähän plinkkiin.

Mulla juominen jäänyt aika minimiin kuten valitettavasti liikuntakin. Lähinnä koiran lenkit ja jotain pihatöitä rivitalon pihallamme. Sain sitten kuitenkin verenpainelääkkeen.

Mutta mukava kuulla että sulla menee hyvin. Yritä jättää arkijuominen pois! Miehillähän korkean riskin raja on 24 annosta viikossa ja yhdestä miedosta viinipullosta tulee jo 6 annosta ja kerroit juovasi niitä pahimmillaan kaksi päivässä.

Voisit pyytää sieltä uudesta työterveyshuollosta maksa - arvot. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 27.5.2021 09:47:40

Terve Juhani, kiitos viestistä. Taidan mennä työterveyteen uudestaan. Eipä siinä mitään häviä.

Samalla tuo verenpainelääkitys pitänee ottaa. Vuosi sitten ajattelin,että vähennän niin paljon, että verenpainekin laskee. Tosiasioiden tunnustaminen on vaikeaa.

Lihaskipuihin minulla on auttanut venyttely. Hyviä nettivideoita ohjeineen ja kerran pari viikossa, kun olen muistanut niin ei ole haitaksi asti iskeneet jumit.

Hyvää viikon jatkoa!
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 2.6.2021 21:01:18

Terve tässä vähän kuulumisia. Viime viikko meni lähes ilman alkoholia. Viikonloppuna perjantaina ja lauantaina tuli kyllä juotua reippaasti ja sunnuntainakin useampi.

Maanantai ja tiistai meni nollapäivinä. Hirveä terassihimo iski tänään. Kun se ei ollut perhesyistä mahdollista, viinin lipittäminen lämpimässä illassa kotipihalla alkoi huutelemaan. Loppujen lopuksi kauppareissusta ostin yhden 0.5l oluen. Oli hyvää, mutta jo sitä juodessa tuntui, että limu tai tonic vesi olisi ollut parempaa.

Tältä palstalta luin jonkun kanssajuomarin neuvon, älä anna himolle heti periksi. Todennäköisesti se himotus vähenee ja menee jopa ohi. Tällä hyvällä lähestymisellä sain kyllä apua. Kiitos sille/niille, jotka tästä ovat kirjoittaneet.

Yöunet Ok, työterveydessä käynti pitäs buukata.

Vieläkin tekee mieli tonic vettä.
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 15.9.2021 21:38:34

Terve teille kanssakulkijat. Kesä on mennyt pyristellessä. Juominen hieman ehkä vähentyi, mutta juomisen himo oli kova.

Joka viikko join ja välipäiviä oli yhdestä kolmeen korkeintaan. Useimmiten kuitenkin lopetin melko aikaisin.

Elokuussa sain nostettua kissaa pöydälle ensin yhden tuttuni kanssa, jonka tiedän saman ongelman kanssa taistelevan.

Sitten myös vaimon kanssa asia Käytiin läpi. Hän kyllä tietenkin oli arvannut ja ollut huolissaan asiasta. Mutta Todella yllättyi kun kerroin oman näkemykseni asian vakavuudesta.

Sovimme Elokuun loppupuolella että pidämme tipatonta ja jos se ei onnistu niin järeämmät keinot käyttöön.

Neljä päivää onnistuin olemaan kokonaan tipattomalla. Sitten pienempää ja isompaa tissuttelua. Ja salailua ja sitten jäin kiinni isommasta tissuttelusta. Nyt on ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen yli viikko ja lähes nolla. Lauantaina ostin pari olutta. Meinasin koiralenkillä hakea lisää, mutta en halunnutkaan.

Sovimme viime viikolla, että haen apua. Selvittelyn jälkeen löysin minulle mielestäni sopivan tavan. Huomenna käyn myös kunnallisen päihdehoitajan pakeilla.

Luin sunnuntai-iltana yhdeltä istumalta "Selvin päin" -nimisen kirjan. Pidin kirjasta ja luulen, että siitä on jo nyt ollut apua. Erityisesti ajatus siitä, että juomisen tuoma hyvä olo ei ole normaalia hyvää oloa, vaan pikemminkin nostaa krapulaisen juomarin olotilan normaaliksi on iso havainto minulle.

Ajattelin lukea tänään sen uudestaan, mutta kirjoittelin vaihteeksi tänne ja seuraavaksi nukkumaan. Jännä juttu, että juominen ei ole ollut mielessä viime päivinä hirveästi ja jos on, enemmänkin on pyörinyt mielessä, miten ei tarvisi ensi viikonlopun juhlissa hirveästi selitellä juomattomuutta. Ehkä se Antabus nyt vielä kaveriksi voisi tuoda lopullisen varmuuden, että meininki jatkuu pidemmän aikaa näin positiivisena.

Olen myös saanut järkyttyä elokuun lopulta alkaen lyhennetyn työajan ja päässyt joka viikko viimeisen 3 viikon aikana puuhaamaan mökille päivänvalolla. Syksy näyttää lupaavalta, vaikka aika kovia kriisejä tässä kotirintamalla olikin.

Hyvää loppuviikkoa!
Puuhapete
Miedosti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät