Olet täällä

Minähän vähennän?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Minähän vähennän?

ViestiKirjoittaja Ramox » 4.4.2021 19:55:48

Hei kaikki,
olen uusi täällä, mutta kyttäillyt teitä muita jo pari kuukautta. Nyt sitten rekisteröidyin ja päätin kirjoittaa omasta tilanteestani, vaikka olisin kyllä niin moneen tarinaan voinut kommentoidakin.
Ennen tarinaani haluan lausua kiitokseni teille aktiiveille täällä vähentäjissä. Tammikuun alusta olen ahminut kertomuksianne (vuosienkin takaa) ja keskustelujanne; mutta en siis ole aiemmin uskaltanut liittyä seuraanne.
Te olette idoleitani: vilmasto, vilma1966, helena, juhanikari, sw10, stella ja niin moni muu. Suokaa anteeksi, jos en kaikkia aktiivijäseniä muistanut. Myös teille monelle rakas ja tärkeä Sylvia tuli itselleni tutuksi, mutta RIP, en hänelle voi kiitollisuuttani tämän kautta enää välittää.
Olkaa kaikki te kiitettyjä, olette ainakin omalla kohdallani pystyneet omalla esimerkillänne, kirjoituksillanne ja kipuilullanne auttamaan minua etsimään omaa tietäni vähentämiseen.
Liike se on pienikin liike
Ramox
Miedosti panostava jäsen

Re: Minähän vähennän?

ViestiKirjoittaja juhanikari » 5.4.2021 08:57:46

Tervetuloa Ramox!

Toivottavasti Pääsiäinen mennyt hyvin. Minä join suunnitellusti 2 pulloa viiniä. Ei mitään krapulaa eikä morkkista. Tavoitteena pysyä kohtuukäytössä. Nyt tipatonta wappuun asti. Paljon tsemppiä sulle ja mukavaa kevättä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 5.4.2021 09:12:34

Hei Ramox ja tervetuloa mukaan :)
Ihan minä hämilleni menen aina kun joku sanoo lukeneensa mun juttuja. Hyvähän se on kun joku on niitä lukenut ja jos vielä jotakin on saanut niistä itselleen. Niinhän minäkin edelleen kaikkien jutut jossain vaiheessa luen vaikken paljoa nykyään kirjoittele.

Illalla vaan sattui tämä sun kirjottama teksti hyvään saumaan. Muutama vapaa tässä minullakin ollut ja illalla istuin sohvalla ja mietin, että ottasinko viinilasillisen vai menisinkö nukkumaan. Taisin naurahtaa vähän ääneen kun luin ja valitisis siis nukkumisen. Kiitos siitä sulle Ramox! Tuo viinilasillisen mietintä oli jatkumoa kun ruoan kanssa olin pari lasillista juonut ja jälkkäriksi likööriä ja saunan päälle olut. Niin sittenhän se tuntui siltä, että jos vielä yksi vaikka oikeasti väsytti tosissaan.

Tsemppiä tavoitteisiisi <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 6.4.2021 08:32:56

Tervetuloa Ramox joukkoomme ja kiitos kauniista sanoistasi. Hienoa, jos minun kompurointi ja pienet onnistumiset auttavat.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 6.4.2021 08:59:31

Hei Ramox ja tervetuloa joukkoon!

Mukavaa jos joku on saanut inspiraatioita omasta välillä enemmän ja välillä vähemmän onnistuneesta vähentämisestäni.
Kirjoittelehan lisää tilanteestasi. Oma tilanne ja tavoitteet ainakin omalla kohdalla konkretisoituu ja tavoitteita kohti on helpompi mennä kun ne on tänne kirjannut ylös.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ramox » 6.4.2021 16:14:12

Kivaa, että muutama teistä löysikin jo kirjoitukseni.
Tausta on kohdallani aika rankka, ja tulin vain lopputulemaan, että tilanteen on muututtava.
Alkoholin käyttöä alkoi olla joka päivä, eikä se ollut "vain lasillinen viiniä". Oli myös jemmapullo, josta saattoi sopivasti käydä ottamassa siivut.
Yhdessä puolison kanssa vähennetään, kun alkoi jo tulla riitaakin juomisesta.

Vuoden vaihteesta olen pitänyt exceliä päivistä ja annoksista. On harmi, ettei ole ole aiempaa dataa kirjattuna, mutta joka tapauksessa se oli niin paljon runsaampaa, ettei tarvitse miettiä, onko tullut vähennettyä vai ei.
Vaikeaa tämä on. Tosin selvää oli, ettei kukaan ole helpoksi väittänytkään. Siinä mielessä tällainen vertaiskeskustelu auttaa aina; tiedätte juuri sen, mistä asiasta tässä puhutaan.

Pääsiäisenä tuli hieman juhlittua, mutta kohtuudella kuitenkin pääosin. Tipatonta nyt vähintään pari viikkoa. Vieraiden kanssa on aina tietenkin totuttu ottamaan viiniä, joten se sitten on taas edessä. En tosin kauhean pahana sitä pidä, jos se tapa säilyy, mutta ei sitten siitä laajene. Mitenkäs muut olette itsellenne rajoja laittaneet? Milloin saa luvan kanssa nauttia, vai olisiko se kokonaan lopettaminen parempi. Sitä en kyllä itse ole ainakaan vielä valmis tekemään.
Ramox
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Timjami » 6.4.2021 18:56:57

Heippa, tulin vuorostani vierailemaan :) . Hienoa, että olet herännyt tilanteeseen, ollaan sitten molemmat "heränneitä". Tästä se taistelu alkaa.

Itse toivoisin pystyväni kohtuukäyttöön, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti, pysyykö homma kasassa.
Timjami
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 7.4.2021 23:59:52

Moi Ramox ja tervetuloa mukaan!
Sanasi "jemmapullo" on niiiiin tuttu käsite :o
Kuten sanoit, me täällä kävijät puhutaan samoista asioista, monelle muulle (onnekkaalle) se lienee varsin tuntematon käsite.
Kun pidempi tipaton ei ole vielä itseltäni onnistunut taidan alkaa minäkin kirjata juomani määrät exceliin. Ehkä se motivoisi vähentämään silloinkin kun ei tipattomuuteen pysty.
Tipattomat päivät merkitsen paperikalenteriin, mutta en kai ole halunnut tähän asti tietää tarkkoja juoma määriä...?

Kiva, että pääsiäinen meni kohdaltasi ihan kohtuullisesti ja PALJON tsemppiä tipattomiin viikkoihin.
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 8.4.2021 09:54:33

Tervetuloa Ramox! Excelin pito kuulostaa oikein hyvalta - se on minunkin tyokalu. Koodeina vihrea ja punainen - maaliskuussa tuli liikaa punaista, nyt paasiaisen jalkeen mennaan vihrealla!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ramox » 27.5.2021 15:53:44

Tervehdys taas kaikille

Excel näyttää karua kieltään. Tammikuu meni hyvin ja siitä on sitten menty alaspäin, mutta idea vähentämisestä ei ole vielä kuitenkaan kadonnut mihinkään. Jokapäiväisestä juomisesta on sentään päästy eli kuukausissa on sentään vihreitäkin päiviä.
Kooste: tammikuussa tipattomia 22, helmikuussa 18, maaliskuussa 19, huhtikuussa 16 ja nyt toukokuussa vasta 8.

Kelien parannuttua on vaan tullut himo ottaa pari olutta tai kylmää valkkaria/skumppaa. Ja ei ne annokset sitten aina siinä parissa lasissa ole pysyneet.

Mutta tästä yritetään eteenpäin päivä kerrallaan.

Tsemppiä kaikille
Ramox
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät