Olet täällä

Timjamin kuivatus

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Timjamin kuivatus

ViestiKirjoittaja Timjami » 6.4.2021 16:15:34

Hei kaikille!

Kuukauden verran olen lueskellut teidän muiden vähentelyä ja kokemuksia -kiitos niistä, ne antoivat itselleni rohkeutta kirjoittaa itsekin.

Olen alta 40 v. nainen, jonka on myönnettävä alkoholin tulleen liian isoksi osaksi elämää. Olen juonut teini-ikäisestä asti, lähinnä viikonloppuisin välillä vähemmän ja välillä enemmän. Joitakin vuosia sitten aloin juomaan enemmän erään itselleni haastavan tilanteen vuoksi. Tavaksi jäi ja aloin myös tarvitsemaan juomia.

Pari vuotta sitten tapahtui jotain, jonka vuoksi aloin juomaan enemmän (säännöllisemmin), ensimmäisenä vuonna 1-3 päivässä, viikonloppuisin toki enemmän. Viime vuonna määrät nousivat 2-4, jopa kuuteen. Tuntui, että elämä alkoi menettää kaikinpuolin merkitystään ja olo oli surkea.

Vuoden vaihteessa koin herätyksen ja tajusin ettei näin voi jatkua. Jätin arkijuomisen pois, se onnistui ihan hyvin. Totuin käyttämään alkoholia lääkkeenä, unentuojana, rentouttajana, joten kyllä se silti mielessä pyörii. Viikonloppuisin juon yleensä 4-8 annosta, mutta tarkoitus olisi olla pari vkoa nyt kokonaan ottamatta. Koen, että ajatteluni on alkoholistista ja myös annosten viikkomäärä nousi lopulta hirveäksi :( . Olen myös herkkä ihminen, alkoholia nautittuani olen ahdistunut pitkän aikaa.

Kiitos mikäli jaksoit lukea ja lisää seuraa. En halua menettää fyysistä ja henkistä terveyttäni tuolle aineelle.
Viimeksi muokannut Timjami päivämäärä 10.4.2021 07:01:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Timjami
Miedosti panostava jäsen

Re: Timjamin kuivatus

ViestiKirjoittaja Ramox » 6.4.2021 17:28:43

Hei Timjami.
Rehellinen avaus. Itsekin kirjoitin ensimmäisen kerran noin viikko sitten, ja olen seuraillut ja lukenut kirjoituksia vuoden alusta.
Karu, mutta oivaltava on tuo termisi "ajatteluni on alkoholistista". Sellaista se helposti on, valitettavasti. Pääsiäinen oli kohdallani juomista joka päivä, mutta nyt edessä tipaton pariviikkoinen.
Sinä olet nuori vielä ja oikeaan aikaan otat itseäsi niskasta kiinni. On paljon järkevämpää tehdä muutos ajoissa. Itselläni jo 50 on ohitettu, mutta toisaalta ikinä ei kannata ajatella, että nyt on liian myöhäistä.

Omia konstejani on tavoitteet, seurantapäiväkirja ja liikunta. Niillä yritän itseäni motivoida.

Tsemppiä kaikille vähentäjille
Liike se on pienikin liike
Ramox
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Timjami » 6.4.2021 21:35:38

Kiitoksia vastauksestasi Ramox ja oikein paljon hyvää tsemppausmieltä toivotan sinulle. Sinun konstisi vaikuttavat oikein hyviltä, itsereflektiota pyrin itsekin harjoittamaan ja liikunta tukee niin henkistä kuin fyysistä puoltakin.

En ole pitkään aikaan kirjoittanut mihinkään enkä mitään, kömpelöltä tuntuu, mutta ehkäpä tämä tästä lutviutuu. Aikaisempina vuosina kirjoittelin paljonkin kaikennäköistä.

Pääsiäinen oli ja meni, tarkoitus oli juoda vain lauantaina muutama. No, join useamman perjantaina ja vielä enemmän lauantaina :roll: . Olen vuosien mittaan useasti pohtinut "puolihuolimattomasti" alkoholinkäyttöäni ja sitä kuinka huonosti se minulle sopii, mutta aina olen jatkanut samaan malliin ja nyttemmin jo huolestuttavalla kaavalla.

Oikein hyvää mieltä toivottelen kaikille, kevättä kohti mennään, vaikka tämänpäiväisen sään perusteella voisi luulla toisin.
Timjami
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 7.4.2021 05:58:56

Tervetuloa Timjami.

Mielestäni on hienoa että näin "ajoissa" havahduit huomaamaan tuon alkoholistisen ajattelun. Kaikki löytävät itselleen sopivat tavat miten sen pirulaisen kesyttäminen onnistuu kun vain jaksaa yrittää. Muista olla armollinen itsellesi takapakeista huolimatta, kyllä se siitä kun vain jaksaa yrittää - tai näin ainakin haluan ajatella itenikin vuoksi :D .
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Timjami » 7.4.2021 18:00:43

Kiitoksia KarvanVerran viestistäsi. Armollisuus on asia, jota olen joutunut pitkin tätä elämän matkaa miettimään. Etenkin nuorempana olen ollut hyvin vaativa itseäni kohtaan.

Tänään olen tuntenut itseni ärtyneeksi ja juominen on ollut mielessä koko päivän. Toki se juominen vähintäänkin käy mielessä joka päivä, mutta ei joka tunti. Jokaisena viikonloppuna olen enemmän ja vähemmän juonut ja nyt kun tarkoitus on olla vkonloppu juomatta, niin olo tuntuu jopa eksyneeltä. Mieli yrittää veistellä, että koska en vkolla juo enää, niin kyllä sitä juomat on vkonlopulle ansaittu :roll: . Tiedän mekanismin tämän ajattelun takana ja harmittaa vielä enemmän. Tästä kun syntyy helposti noidankehä, joka laukaisee juomisen. Mutta minulla ei tänään, liian monta kertaa olen jo antanut periksi.
Timjami
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 8.4.2021 14:28:03

Moi ja tervetuloa! Ajatusten kirjoittaminen ylös on hyvä alku. Tuo armollisuus on tärkeä vaikka vaikeaa se välillä on. Yhden kerran kun oot juomatta, niin seuraavalla kerralla on jo helpompaa. Tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Timjami » 10.4.2021 18:03:08

Hei Venkku ja kiitoksia vierailusta :) .

Eilinen meni hyvin, tein treenin ja hyvää ruokaa. Alkoholi pyöri kyllä mielessä, mutta pysytteli taustalla. Tänään on vaikeampaa, ostin pari alkoholitonta olutta ja kävin lenkillä. Vanhat tavat istuvat tiukassa, ihan saa kyllä taistella itsensä kanssa :roll: .
Timjami
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Timjami » 13.4.2021 17:32:08

Viikonloppu tuli ja meni, tänään 10. päivä ilman pisaraakaan alkoholia. Enpäs heti muista, koska olisin ollut näin montaa päivää putkeen juomatta ensimmäistäkään. Sitä alkaa helposti miettimään onko ongelmaa olemassakaan, vai ylianalysoinko itseäni ja luonko vain itselleni ongelmia.

Sitten muistan. Monet monituiset sekoilut, morkkikset ahdistuneisuuksineen. Salaiset juomat kodinhoitohuoneessa, oluthetket suihkussa, muutaman ensimmäisen juoman "ahmiminen".

Vaikka olen ollut juomatta, syyllisyys ei ole kadonnut mihinkään. Aivan kuin olisin syntynyt syyllisyyden tunteen kanssa, vasta viime aikoina olen tunnistanut suuren osan ahdistuneisuudestani johtuvan juuri syyllisyyden tunteesta. Tunnen paljon syyllisyyttä sellaisistakin asioista, joihin en ole voinut vaikuttaa ja joille ei ole perusteita. Tiedostan tämän ja silti tunnen olevani voimaton asian suhteen. Ehkä aika auttaa.
Timjami
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Timjami » 26.4.2021 07:55:28

Mukavaa alkuviikkoa kaikille :) .

En ole hetkeen kirjoitellut, olen kokenut enemmän ja vähemmän ahdistusta. Olin suunnittelemani ajan juomatta ja join viime perjantaina suunnitellusti. Tosin join enemmän kuin alkuun oli tarkoitus, lähempänä 15:sta kuin 10:ntä, aamu viiteen saakka. Fyysisten ominaisuuksieni vuoksi tuo on jo suuri määrä. Lisäksi olisin voinut jatkaa siitä aamupäivään saakka, mutta onneksi menin nukkumaan. Juomisesta seurasi vaikea henkinen olotila, joka alkoi hellittää vasta n. viiden päivän jälkeen. Fyysinen krapula ei itselläni ole kovin paha.

Nyt olen ollut juomatta jälleen siitä lähtien, vappuna nautin mahdollisesti punaviiniä. Juominen on ollut usein mielessä ja läheltä piti -tilanteita on ollut useampiakin. Sitä miettii, että miksi ei sitä voisi hiukan nauttia. En kuitenkaan ole sortunut, koska tiedän, että haluaisin toisen ja lopulta sen "normaali" määrän eli 4-5.

Sää on mitä on, normaalia Suomen kevättä :D . Toivottavasti ilmat lämpenevät.
Timjami
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät