Olet täällä

Olen motivoitunut

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen motivoitunut

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.5.2021 07:50:18

20 h kulunut lopettamisesta ja joka tunti tuntuu paremmalta. Motivaatio löytyy tällä kertaa tästä tämän hetkisestä olosta, turvotuksesta, väsymyksestä ja morkkiksesta.

3 viikkoa oli kuitenkin hyvä saavutus sitä ennen. Nyt uudestaan samalle tielle. Taas noita juhlapäiviä tulossa, ne tuntuvat koettelevan enemmän kuin tavallinen arki.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.5.2021 11:15:20

24 h - vieroitusoireet suurimmillaan.

Hyvä fiilis siitä, että saa "selvitä". Samalla pelottaa, käykö kaupassa oluthyllyt kutsumaan. Perjantai...

Tänään en juo, perusmantra, jota nyt sitten päähän taas iskostetaan, päivä kerrallaan.

Asunnon voisi kuurata puhtaaksi. Pois kaljanhajut, viiniläikät ja huono ilma. Ellei senkin jälkeen tottumuksesta maistuisi se kylmä kalja. :lol: Viljellään nyt vähän huumoriakin. :wink:
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Urtsi » 7.5.2021 14:37:51

Tsemppiä, Kettu!
t. Urtsi
Kohtaa ja kannusta ensin lähintä lähimmäistäsi, itseäsi.
Urtsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja juhanikari » 7.5.2021 15:05:59

Samoin tsemppiä täältä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.5.2021 19:57:44

Kiitos todella paljon tsempistä molemmille! Kylläpä tuntui hyvältä. Antoi voimaa eteenpäin. Venkulle myös lämmin kiitos aikaisemmasta tsempistä.

Olin tosiaan hieman epäileväinen itseni suhteen, että mitenhän käy iltaa kohti, mutta hyvinhän siinä kävi. Selvinpäin ollaan ja ruotuun palauduttu. Uskomatonta, että putki meni poikki näin nopeasti, mutta iloitsen tästä ja tavoite on mennä taas niin pitkälle raittiina kuin vain osaa. Eka päivä on aina pahin. Sitten se siitä lähtee sujumaan, kun motivaatio on kunnossa.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 8.5.2021 13:09:12

Huomaan, että syitä riittää. Krapula ei ollutkaan niin paha. Meni jo ohi. Taas tekis mieli vähän ottaa. Nythän vois vähän illalla? Lopettaa vaan tähän iltaan. Näinkö se menis? Vois mennä, vois olla menemättä. Toisin sanoen raittiutta koetellaan jo nyt, kun "olis niin kiva..." Näinhän se menee, meillä sadoilla tuhansilla suurkuluttajilla. Se on vaan liian kiva opittu tapa. Kaipa se on sitä Venkunkin esille tuomaa aivokemiaa. Josta pääsee eroon vain pitkän raittiuden kautta. Ehkäpä motivaationi tulisikin olla vahvasti siihen suuntaan tähtäävää.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 10.5.2021 09:13:46

Uusi alkoholiton elämä on startannut hyvin. Alkoholista vapaata viikonloppua on siis vietetty ja uusi viikko hyvin voimin on alkanut. :) Enempää ei tällä hetkellä voikaan toivoa.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 16.5.2021 08:35:48

Niinpä se taas tyssäsi pyhiin ja pitkiin vapaisiin tämä raittius, kuten arvelinkin. Ei kai taas auta kuin nousta tästä olotilasta ja lopettaa?

Taidan olla riippuvainen, kun raittiit jaksot kestävät enää päiviä ja viikkoja. Aiemmin ne keskivät helposti kuukausia. Huomaan tämän vaikeuden pysyä raittiuspäätöksessä. Se on se yks ilta, jolloin juo kovaan humalaan ilman kontrollia ja sitten loiventelelee seuraavat päivät. On kai muutakin elämänmenoa kuin tällainen tyyli?

Tiedän kyllä ratkaisun. Se olisi taas aloitettava, vaikka pirut kuiskii. On vähän hiljaista kuitenkin. Ei jotenkin huvita enää edes puhua tästä, kun juttu menee aina samoja uria.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 16.5.2021 17:50:46

Voimia Kettu, älä anna periksi! Nää on niin tuttuja juttuja ja fiiliksiä itellekin ja varmaan meille kaikille. Ei oo helppo vastus tuo alkoholi. Monesti tulee parempia kausia ja sitten taas huonompia. Päätökset kannattaa tehdä sillä paremmalla kaudella kun mieli pelaa paremmin.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 17.5.2021 04:48:50

Ymmärrän täysin sinua. Minullakin pitkät vapaat meni juodessa. Vaikka kuinka mielessäni päätin, että nyt en ota, niin kummasti niitä oluita kauppareissulla mukaan tulee. Olisi todella saatava nyt jo korkki kiinni. Morkkista nyt, ei voi mitään. Vaikka en ympäripäissäni ollutkaan, niin silti liikaa..
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 17.5.2021 07:43:27

Kiitos Venkku ja Mummeli. Ajattelin eilen, että onko tästä kirjoittelusta mitään apua, mutta kun nyt luin viestinne, se kyllä auttoi ja piristi. En tietenkään siitä ole ilahtunut, että Mummelilla on morkkis tai tämä sama ongelma kuin minulla, mutta toivon, että me molemmat selvittäisiin taas raittiiseen elämään kiinni. Ja Venkku myös. Yritän summata ajatuksia.

Eilen tosiaan olin ajatuksissa aika pohjalla ja ajattelin jopa avun hakemista päihdepuolelta. Itkin ja join. Join siis 4 päivää putkeen. Aloitin joka aamun samoin eli oluella. Sama putki lähti heti päälle kuin taannoin. Nyt olen ollut ehkä 10 tuntia juomatta ja henkisesti aika pohjalla tämän ongelman kanssa. Tiesin jo monta päivää sitten, että pitää lopettaa, mutta en vain lopettanut, vaikka järki sanoi näin.

En ole vielä siinä tilassa, että menisin minnekään hakemaan apua, mutta tunnistan olevani aika pohjalla ja tuntuu, että maailma romahtaa niskaan. Yritän ajatella, että en ole huono, en ole arvoton, en ole voimaton, mutta olen sairastunut tähän riippuvuuteen, kuten joillekin voi käydä.

Nyt pitäisi vaan tehdä se sama kuin aina ennenkin. Nousta ylös, ravistella hiekat ja pölyt ja aloittaa uudestaan siitä mihin jäin aiemmin. Ilmeisesti minun täytyy alkaa kohdella itseäni riippuvaisena ja omaksua se tunne, ymmärtää kuinka tuhoisaa tämä on ja kuinka pitkälle tämä on mennyt. Sen avulla voisin saada pysyvämmän muutoksen. Nythän koen ettei minulla ole riippuvuutta eikä ongelmaa vaan juon, koska haluan juoda. Onhan tämäkin totta, mutta se on tuhoisa tie, kompastua aina samaan juttuun ja palata juomaan rankasti.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 17.5.2021 08:29:41

Laskin THL:n laskurilla annokset ja alkoholin palamiseen kuluvan ajan. Sen mukaan olin eilen 2 promillen humalassa ja juomisen lopettamisen jälkeen kuluu 14 tuntia, kun annokset ovat palaneet. Tämä on siis tänään klo 15 aikaan.

Suosittelen kaikille tuota laskuria. Se tsemppaa lopettamaan. Tietää, ettei krapula kestä kovin kauaa, mutta juomisella se vain siirtyisi yhä eteenpäin. Tämän päivän tavoite on pysyä raittiina.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 17.5.2021 09:59:34

Lempeä kettu kirjoitti:Kiitos Venkku ja Mummeli. Ajattelin eilen, että onko tästä kirjoittelusta mitään apua, mutta kun nyt luin viestinne, se kyllä auttoi ja piristi. En tietenkään siitä ole ilahtunut, että Mummelilla on morkkis tai tämä sama ongelma kuin minulla, mutta toivon, että me molemmat selvittäisiin taas raittiiseen elämään kiinni. Ja Venkku myös. Yritän summata ajatuksia.

Eilen tosiaan olin ajatuksissa aika pohjalla ja ajattelin jopa avun hakemista päihdepuolelta. Itkin ja join. Join siis 4 päivää putkeen. Aloitin joka aamun samoin eli oluella. Sama putki lähti heti päälle kuin taannoin. Nyt olen ollut ehkä 10 tuntia juomatta ja henkisesti aika pohjalla tämän ongelman kanssa. Tiesin jo monta päivää sitten, että pitää lopettaa, mutta en vain lopettanut, vaikka järki sanoi näin.

En ole vielä siinä tilassa, että menisin minnekään hakemaan apua, mutta tunnistan olevani aika pohjalla ja tuntuu, että maailma romahtaa niskaan. Yritän ajatella, että en ole huono, en ole arvoton, en ole voimaton, mutta olen sairastunut tähän riippuvuuteen, kuten joillekin voi käydä.

Nyt pitäisi vaan tehdä se sama kuin aina ennenkin. Nousta ylös, ravistella hiekat ja pölyt ja aloittaa uudestaan siitä mihin jäin aiemmin. Ilmeisesti minun täytyy alkaa kohdella itseäni riippuvaisena ja omaksua se tunne, ymmärtää kuinka tuhoisaa tämä on ja kuinka pitkälle tämä on mennyt. Sen avulla voisin saada pysyvämmän muutoksen. Nythän koen ettei minulla ole riippuvuutta eikä ongelmaa vaan juon, koska haluan juoda. Onhan tämäkin totta, mutta se on tuhoisa tie, kompastua aina samaan juttuun ja palata juomaan rankasti.

Kuten jo kirjoitit ketjuuni niin tässä on kyllä paljon samaa minun tilanteen kanssa. Minä olen vaan ehkä askeleen pidemmällä tässä prosessissa (enkä yritä päteä). Olen hyväksynyt että on ongelma ja käynyt siellä päihdeterapeutilla mutta myös ongelma on jo pahempi. Muutenkin sama tilanne eli kolmen aikaan päivällä pitäisi olla täysin selvillä.

Tuo on kyllä pelottava tunne kun tietää että pitäisi lopettaa mutta silti pitää lähteä hakemaan lisää juotavaa joskus heti yhdeksältä aamusta (minulla menee aina kaikki mitä on kotona). Joskus kauppaan kävellessä itkenyt ja miettinyt miksi ihmeessä minä juon ja joskus kymmeneltä alkanut työpalaverikin. Jatkuva pelko lähinnä viinakrampista (ei ole onneksi koskaan ollut) laittaa "loiventamaan" ja kuten sanoitkin niin siitä se sitten lähtee todella helposti uuteen nousuun. Itse pystyn riittävän pahassa olotilassa kyllä ottamaan vain sen yhden tai kaksi (jos en enempää osta kotiin) mutta puoli tuntia sen jälkeen vaan taas harmittaa että kestää pari tuntia pidempään olla edes samassa tilanteessa.

Kyllä sä pystyt tämänkin putken lopettamaan. Pidät vaan tiukan linjan ja huomenna on jo paljon parempi olo. Laita vaikka tänne viestiä jos tulee tiukkaa, minä ainakin lueskelen tätä sivua tänään ahkerasti kun olen samassa tilanteessa.
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 17.5.2021 10:22:14

Kiitos viestistäsi EesiaKalattoR. Olin kirjoittamassa tänne ja lähettämässä, kunnes tuli ilmoitus, että viestiketjuusi on tullut uusi viesti. Olet todella oikeassa siinä, että lähtökohtamme on eri siinä hyväksymismielessä. Sinä olet myöntänyt ongelman, minä taas todistelen jatkuvasti, ettei minulla ole ongelmaa. Minun tyylini on hyvin raskas. Nykyään mulle on tullut myös sitä ajattelua, että en lopeta vielä, vaan "sitten joskus." Itsekin ostan oluet niin, että riittävät aamuun. Jos ei ole, niin käyn kaupasta, vaikka aamu 9:ltä. Se on kumma voima lähteä hakemaan kaljaa siihen aikaan. Edes häpeä ei estä ostamasta, käyn useista kaupoista pienempiä annoksia. Joskus ostan kaksi satsia kahtena eri kertana kuten eilen, vaikka piti alunperin vain loiventaa se yks olut. Siitä lähti uuden humalan metsästys. Onhan tämä kuluttavaa ja raskasta. Nytkin on olutta kaapissa, mutta oloni on fyysisesti niin huono, että pelko eilisen toistumisesta estää juomisen. Kiitos kun kirjoitit Eesia ja jatketaan kirjoittamista. Tässä nyt seuraavassa on se alkuperäinen viesti, mitä olin kirjoittamassa/lähettämässä ennen viestiäsi:

Fyysisesti kamala olo. Vatsa täysin sekaisin. Ruokaa ei voi ajatellakaan syövänsä, koska aiheuttaa oksennusrefleksin. Nyt tajuan, miksi olut on pitänyt korkata aamu kahdeksan aikoihin. Tottakai ettei tule tätä krapulaa, ettei maailmaa tarvitse kohdata selvänä. Ratkean juomaan pienimmästäkin vastoinkäymisestä, vaikka aiheutan ne ongelmat itse tekemällä. Olen luisunut siihen samaan tilaan, missä olen ollut ennenkin, jolloin en nähnyt mitään ulospääsyä alkoholista. Päässä käy sellainen pelkotilojen vuoropuhelu, mutta yksi juttu, jota ei voi enää kieltää. Elämäni on riippuvainen alkoholista. Juomisen on loputtava kokonaan. Skarppaan viikoksi tai viikoiksi: elän terveellisesti, kuntoilen, ajattelen, että ei tässä mitään ongelmaa ole, kunhan vain hallitsen tämän jutun. Hyvin menee. Sitten tulee jokin vastoinkäyminen, lähtee putki päälle, vaikka on aikonut olla juomatta! Sitten juodaan, lasketaan, monta päivää saa juoda ja olla humalassa. Sitten ollaan krapulassa ja lopetetaan. Lopettamisen helppous on ansa, johon lankeaa, juomisputkea ennen tulee selittelyt. "Pystyn juomaan yhden, mutta juon enemmän, koska haluan juoda." Kierre toistuu nykyään joka kuukausi. On aika mielenkiintoista huomata, että ajatteluni on alkoholistista ja minulla on samat ongelmat kuin alkoholisteilla. Ehkä on aika myöntää, ettei tämä pelkällä tahdonvoimalla selviä. :roll: Olen kipuillut täällä tämän asian kanssa jo niin kauan, sekin hävettää.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 17.5.2021 10:31:13

Kirjoitit Eesia, että olet itkenyt matkalla kaljanhakureissulla tai sieltä palatessa. Sama juttu. Näin käy minullekin melkein aina, kun olen taas juomisputkessa enkä saa sitä katkaistua. Eilen viimeksi itkin, kun join puistossa. Selvinpäin täällä nyt ollaan. Sitten juomiseen ajaa just tuo terveellisyys, mitä Eesia kirjoitit, että pelkää niitä viinakramppeja tai deliriumia. Aika hassuahan sekin on, perustella juomista sillä, että tämä on terveellisempää kuin se, että katkaisee kerrasta, mutta siltähän se tuntuu. Jokainen joka tätä harrastaa, tietää sen kierteen, mikä krapularyyppyyn liittyy.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät