Olet täällä

Olen motivoitunut

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen motivoitunut

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 21.2.2022 15:30:02

Moikka taasen, Kettu! Ihailen sitä, miten paljon olet selvästikin tehnyt ajatustyötä asian ja itsesi parissa. Yritän kovasti tulla perässä opetellen tuntemaan itseni paremmin. Haluan todella löytää juurisyitä sen sijaan, että muuttaisin pelkkää käytöstä. Listassasi muutama kohta osuu myös minuun ja lisäksi useampi hieman varioiden. Mukavaa, että tunnet kaiken jälkeen olevasi uudempi ja valmiimpi. Lämmin onnittelu siitä ja onnea myös jatkoon!
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.2.2022 15:16:57

Tuo oli hyvin sanottu, Elohiiri, että löytää juurisyitä kuin muuttaisi pelkästään käytöstä. Jälkimmäinen tuskin onnistuu ilman perimmäisten syiden jonkinasteista ruotimista, mutta eihän sekään aina auta tai raitista.

Kirjoitit Elohiiri toisten ketjuissa jotenkin näin, että riittävä määrä alkoholia saatavilla tuo turvaa. Jep, mulla ihan sama. Liian vähäinen määrä ahdistaa. - Ahdistaa se mahdollinen ratkeaminen ja se, jos ratkeaa, että juoma loppuu kesken. Kaikkein paras mulle, kun alkoholia EI OLE kaapissa ja välttelen juovaa seuraa, joka yllyttää käyttämään. Tämän opin seuraavasta kokemuksesta.

Ratkesin viikko sitten. Olen siis ratkennut tämän vuoden puolella nyt yhden kerran. Ryyppäsin itseni kunnon humalaan, annoksia meni n. 15. Krapula oli sen mukainen. Kun join yhden, himo lähti päälle ja join kunnes sammuin.

Mutta, mikä ihaninta:

Putki ei lähtenyt päälle!

Lopetin käytön samantien ja olen jatkanut kokemuksen jälkeen raittiutta. Nyt minulla on yhä vahvempi suunnitelma olla täysin raittiina. Juomishimot ovat ratkeamisesta johtuen toisina päivinä suuret, että kyllä ison työn saa tehdä, että pysyy juomatta. Päivä kerrallaan. Jospa tämä yritys kantaisi nyt pitkälle.
    Lempeä kettu
    Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 22.2.2022 16:35:38

Hyvä sinä! Hyvin minimoit vahingot, kun lopetit yhteen päivään.
    Hippuli73
    Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.2.2022 17:46:30

Kiitos Hippuli! Olihan se mahtava tunne, kun krapularyyppy jäi väliin. Se oli uskomatonta, mutta totta. :D

Päihdehoitajalla aikoinaan käydessäni, minulle vannotettiin tuota juttua, että jos ratkeaminen käy, niin ei pidä lannistua, vaan oikaista kurssi kohti raittiutta. Tämä tulikin mieleeni krapula-aamuna ja toimin sen mukaisesti. Nyt vain on tärkeää, ettei uusia retkahduksia tule, koska ihan joka kerta järjen kuunteleminen ei ole onnistunut. Nyt kun se toimi, tästä tulee pitää kiinni.

Haluan raittiuden myötä löytää tunteeni ja itseni, sellaisena kuin olen. Se motivoi tällä hetkellä minua.
    Lempeä kettu
    Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 23.2.2022 04:52:06

Päihdehoitajia kannattaa kuunnella ja uskoa, vaikka niiden jutut kuulostaakin joskus ekalla kuulemalla ihan hölmöiltä! Mulle on vuoden aikana usein käynyt niin, että olen tapaamiskertojen välillä pohdiskellut asiaa ja todennut, että kannattaa sittenkin kokeilla hänen neuvoaan. Jotkut hommat olen vasta kuukausien päästä huomannut järkeviksi. Yksi tosi juttu on se, että kun kerran onnistuu tekemään asiat eri tavoin (esim. ei krapularyyppyä seuraavana aamulla > putken jatkuminen), niin se on tosi paljon helpompaa tulevilla kerroilla, kun on uusi toimintamalli päässä ja tieto siitä, että se voi onnistua. Ei aina onnistu, mutta tiedät, että kerran se onnistui ja onnistuu jatkossakin!
    Hippuli73
    Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 26.2.2022 07:54:27

Hippuli, päihdehoitajalla käynneistä on vuosia. Tuo on ainoa hyvä ja konkreettinen asia, joka on jäänyt mieleen. Kaikista jutuista ei ollut hyötyä, vaan enemmänkin haittaa, koska heillä ei ollut riittävästi osaamista traumatyöskentelyyn. Minua myös pompoteltiin (ilmeisesti siksi) henkilöltä toiselle, kunnes tapasin innokkaan sossuksi opiskelevan naisen, joka lähti kunnolla tulkitsemaan asioitani ja keskustelut lähtivät niin väärille raiteille, että lopetin. Nykyään osataan myös nähdä tämä puoli, ettei kaikille kaikki tarjotut tyylit sovi ja silloin "terapiatyylisestä" juttelusta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ainakin oma elämäni parani huomattavasti, kun asioitani ei enää avattu kerta viikkoon ja jätetty sulkematta, kun "keskusteluaika yks kaks loppui." Omaan tahtiin olen käsitellyt sen jälkeen asioitani ja kirjoittanut myös anonyymiin nettipalveluun ylivoimaiseksi käynneissä kriisikohdissa. Voisin sanoa, että pahimmasta on onneksi selvitty hyvin. Omien ajattelumallien tunnistaminen ja tunteiden kohtaamisen opettelu on ollut minulle tärkeintä, ne olen pystynyt tekemään itseapuna ja tietoa hakemalla, jotta olen pystynyt korjaamaan tätä hetkeä, jossa ongelma on. Valitettavasti päihdehoitajia tavatessani tällaiset asiat eivät olleet olennaisia, vaan he veivät keskustelut nykyisyyden sijasta jatkuvasti menneeseen, joka aiheutti lisää traumaoireilua, joka oli osaltaan juomisen takana.

Raittiina täällä ollaan. Elämä raittiina on paljon mielenkiintoisempaa kuin juominen ja haaveilu elämästä.
    Lempeä kettu
    Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 26.2.2022 08:38:22

Mulla on tosi erilainen kokemus päihdehoitajista. Oon siis vuoden käynyt juttelemassa, ekan 6 kk kerran viikossa ja sen jälkeen joka toinen viikko. Enimmäksen yhdellä ja samalla, pari kertaa on ollut sijainen. Mun omasta tyypistä tykkään tosi paljon, ja meillä on lähes aina hyvä 45 minsan sessio. Jos mulla on paljon asiaa ja surkea olo, niin ei se mua heti heitä ulos, kun aika loppuu. Mä pystyn puhumaan lähes kaikesta hänelle, mutta enimmäkseen me puhutaan tietty mun juomisesta ja selvänä olemisesta. Hän ei suostu sanomaan, mitä mun täytyy tehdä, ei hyppää lääkärin tai terapeutin saappaisiin, enimmäkseen heittelee kysymyksiä ja ajatuksia, joita mun pitää itsekseni pohtia, kun lähden kotiin. En usko hetkeäkään, että olisin yksin päässyt vuodessa näin pitkälle. Pari viikkoa vuoden takaisin kriisin jälkeen olisin skarpannut ja sitten aika nopeasti liukunut samaan vanhaan elämääni. Nyt olen ihan eri tilanteessa juomiseni suhteen ja muutenkin. Tästä uudesta minästä en halua luopua. Ei se vielä ole ihan valmis uusi minä, mutta parempi kuin pitkään aikaan.
    Hippuli73
    Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 26.2.2022 08:56:34

Hippuli73 kirjoitti:Mulla on tosi erilainen kokemus päihdehoitajista. Oon siis vuoden käynyt juttelemassa, ekan 6 kk kerran viikossa ja sen jälkeen joka toinen viikko. Enimmäksen yhdellä ja samalla, pari kertaa on ollut sijainen. Mun omasta tyypistä tykkään tosi paljon, ja meillä on lähes aina hyvä 45 minsan sessio. Jos mulla on paljon asiaa ja surkea olo, niin ei se mua heti heitä ulos, kun aika loppuu. Mä pystyn puhumaan lähes kaikesta hänelle, mutta enimmäkseen me puhutaan tietty mun juomisesta ja selvänä olemisesta. Hän ei suostu sanomaan, mitä mun täytyy tehdä, ei hyppää lääkärin tai terapeutin saappaisiin, enimmäkseen heittelee kysymyksiä ja ajatuksia, joita mun pitää itsekseni pohtia, kun lähden kotiin. En usko hetkeäkään, että olisin yksin päässyt vuodessa näin pitkälle. Pari viikkoa vuoden takaisin kriisin jälkeen olisin skarpannut ja sitten aika nopeasti liukunut samaan vanhaan elämääni. Nyt olen ihan eri tilanteessa juomiseni suhteen ja muutenkin. Tästä uudesta minästä en halua luopua. Ei se vielä ole ihan valmis uusi minä, mutta parempi kuin pitkään aikaan.

Kiva kuulla, että koet päihdejuttelun olevan hyväksi sinulle! Miten päihdehoitaja suhtautuu juomisen suunnitteluun? Katsoin täältä päihdelinkistä hetki sitten millainen retkahdusvaara sisältyy päihdeongelmaisen ihmisen elämään ja tunnistin sieltä 5 kohtaa, jotka sopivat itseeni joka kerta kun alkoholillinen elämä on alkanut kiehtoa. Suosittelen tuota Oma apu - kohtaa. Luin ketjustasi, että lähdet lomalle ja aiot juoda, uteliaisuudesta kysyn, kerrotko siitä päihdehoitajalle? Koetko, että päihdehoito on tavallaan parantanut päihdeongelmasi? Saadakseen alkoholismidiagnoosin tilalle "vieroittunut" -merkinnän terveystietopapereihin, vaaditaan siihen pitkä pätkä kestävää raittiutta. On aivan omista lähtökohdista kiinni haluaako vähentää vai raitistua, mutta jos tulosyy on ollut alkoholismi, siihen vaaditaan raittiutta. Jos tulosyy on ollut jokin muu, tällaista ei tietenkään varmaankaan huomioida, eikä raittiuskaan ole välttämättä päihdehoidon tavoite.

En ratkennut päihdehoidon aikana kertaakaan. En, vaikka päihdehoitaja sanoi, että se pitää ottaa oppimiskokemuksena. Helppoa selvinpäin oleminen ei ollut, mutta halusin käydä hoidon loppuun, ja saada alkoholismin pois, koska olin tuon diagnoosin papereihini saanut, en siksi jättänyt hoitoa kesken, vaikka juttelusta minulle kokonaisuudessaan oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Esimerkiksi lisääntyvien traumaoireiden vuoksi. Vaikka päihdeongelmasta edelleen ajoittain kärsinkin, onneksi en enää kuitenkaan juo kuin "viimeistä päivää".

Eli siis minulle kirjoitettiin traumaterapiaan lähete, mutta päihdehoidon lopetettuani asia määräajassa raukesi, koska en löytänyt vapaata terapeuttia. Terapiaa en siis saanut missään vaiheessa. Epämääräinen juttelu asioista huononsi oloani. Olisi kai ollut jokin vaihtoehto jäädä juttelemaan jatkossakin asioista päihdepuolelle, koska terapeuttia en löytänyt, mutta sitä vaihtoehtoa en tosiaan halunnut. Hyvin on pärjätty näin. Yksityiseen ei ole varaa ja kuntapuolelle ei ole aikomuksia hakeutua takaisin.

Maailmantilannetta seuratessani, uhat ja pelot puskevat taas esille. Sitä tämä ihmisen elo on näin sotaisan vallan vieressä. Rauhanaika ei ollutkaan pysyvää, meitä uhkaa edelleen historiansa tapaan sodan kauhut.
    Lempeä kettu
    Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 26.2.2022 12:46:45

Ei mulla ole mitään alkoholismidiagnoosia. En ole omasta tai päihdehoitajankaan mielestä alkoholisti, mulla on vain ongelmallista alkoholinkäyttöä. Mä pyysin häntä äskettäin määrittelemään mut ja näin hän sanoi. Sanoi myös, että vuodessa olen edistynyt hienosti. Olen samaa mieltä. Ei siellä tuputeta mitään. Ei mun tarvitse yrittää lopettaa, jos en halua. Tavoitteeni saan täysin itse määrittää. Vuosi sitten asettamani eka tavoite oli naurettava (ei saa juoda pe ja la niin, että on lärvät eikä saa juoda muina päivinä, paitsi lomalla saa), mutta se oli paras mihin silloin pystyin ja mun silloisessa ajatusmaailmassa kerrassaan erinomainen. Mutta kiristän tavoitetta sitä mukaa kun onnistun ja ymmärrän, että asioita voi tehdä ilman alkoholia. Päihdehoitaja auttaa mua näkemään, miten normaalit ihmiset elävät. Ei mun päähän olisi tullut ideaa olla juomatta viikonloppuna tai koko kuukausi. En vain tajunnut, että niin voi tehdä. Kai mä yksinkin olisin pystynyt olemaan juomatta viikkoja ja vähentämään kuten nyt, mutta mulle ei olisi tullut mieleen tehdä muutoksia, ellei hän olisi kertonut, miten eri tavalla toiset ihmiset elävät ja käyttävät alkoholia. Ensin en oikein ymmärtänyt, miksi kukaan haluaisi olla viikonloppuna selvin päin, mutta kun kokeilin ja huomasin, että se on kivaa, aloin itsekin haluta enemmän nollaviikkoja. Kerron kaiken päihdehoitajalle rehellisesti, eihän siitä muuten mitään hyötyä ole. Hän just kannustaa suunnittelemaan aina juomiset ja erityisesti lomat sekä miettimään, miten juomisessa voi onnistua ja mitkä ovat hankalat tilanteet ja miten niistä selviää. Ei siellä edes puhuta hoidosta vaan palvelusta. Olen asiakas enkä potilas tai kuntoutuja. Olisi kiinnostavaa kuulla, millaisia kokemuksia muilla on.
    Hippuli73
    Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 26.2.2022 19:57:38

Hippuli73 kirjoitti:Ei mulla ole mitään alkoholismidiagnoosia. En ole omasta tai päihdehoitajankaan mielestä alkoholisti, mulla on vain ongelmallista alkoholinkäyttöä. Mä pyysin häntä äskettäin määrittelemään mut ja näin hän sanoi. Sanoi myös, että vuodessa olen edistynyt hienosti. Olen samaa mieltä. Ei siellä tuputeta mitään. Ei mun tarvitse yrittää lopettaa, jos en halua. Tavoitteeni saan täysin itse määrittää. Vuosi sitten asettamani eka tavoite oli naurettava (ei saa juoda pe ja la niin, että on lärvät eikä saa juoda muina päivinä, paitsi lomalla saa), mutta se oli paras mihin silloin pystyin ja mun silloisessa ajatusmaailmassa kerrassaan erinomainen. Mutta kiristän tavoitetta sitä mukaa kun onnistun ja ymmärrän, että asioita voi tehdä ilman alkoholia. Päihdehoitaja auttaa mua näkemään, miten normaalit ihmiset elävät. Ei mun päähän olisi tullut ideaa olla juomatta viikonloppuna tai koko kuukausi. En vain tajunnut, että niin voi tehdä. Kai mä yksinkin olisin pystynyt olemaan juomatta viikkoja ja vähentämään kuten nyt, mutta mulle ei olisi tullut mieleen tehdä muutoksia, ellei hän olisi kertonut, miten eri tavalla toiset ihmiset elävät ja käyttävät alkoholia. Ensin en oikein ymmärtänyt, miksi kukaan haluaisi olla viikonloppuna selvin päin, mutta kun kokeilin ja huomasin, että se on kivaa, aloin itsekin haluta enemmän nollaviikkoja. Kerron kaiken päihdehoitajalle rehellisesti, eihän siitä muuten mitään hyötyä ole. Hän just kannustaa suunnittelemaan aina juomiset ja erityisesti lomat sekä miettimään, miten juomisessa voi onnistua ja mitkä ovat hankalat tilanteet ja miten niistä selviää. Ei siellä edes puhuta hoidosta vaan palvelusta. Olen asiakas enkä potilas tai kuntoutuja. Olisi kiinnostavaa kuulla, millaisia kokemuksia muilla on.

Onpa mielenkiintoinen juttu! Onko päihdehoidossa noin paljon kaupunkikohtaisia eroja. Tietenkin ihmettelen ja kyselen tästä jutusta, miksi sinua sitten on hoitokontakti päihdehoitoon, jos sinulla ei ole/eikä ole ollut päihdeongelmaa tai alkoholismia? Tämä on aika uus juttu mulle. En tosiaan tiennyt, että A-klinikalle voi mennä juttelemaan ilman päihdeongelmaa. Minulle ainakin tehtiin AUDIT-testit ja niiden mukaan annettiin diagnoosi, ja kun olin sitoutunut hoitoon ja päihteettömyyteen, diagnoosi poistui luonnollisesti. No, hyvä juttuhan se on, että monenlaista A-klinikka palvelua on tarjolla, vaikka riippuvuutta ei olisikaan, ehkä se on alkoholismin ennaltaehkäisyä, joka on muuttunut päihdehoidossa tai on sellaista uutta palvelua.
    Lempeä kettu
    Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 26.2.2022 22:00:41

Päihdehuoltolain mukaan päihdehuollon palveluja tulee antaa henkilölle, jolla on päihteiden käyttöön liittyviä ongelmia. Ja mulla on ongelmia alkoholinkäytössä. Se riittää. Oon mä tehnyt testejä, joiden mukaan olen suurkuluttaja, jolla on kohtalainen riippuvuus. Mutta kukaan ei vaadi sitoutumaan päihteettömyyteen. Jos haluaa vain vähentää, se on ok. Asiakasta tuetaan saavuttamaan omat tavoitteet. Musta se on tosi hyvä idea. Täytyy olla oma motivaatio, ei ketään voi pakottaa haluamaan täysraittiutta. Ei se niin onnistu.
    Hippuli73
    Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 26.2.2022 22:38:13

Hippuli73 kirjoitti:Päihdehuoltolain mukaan päihdehuollon palveluja tulee antaa henkilölle, jolla on päihteiden käyttöön liittyviä ongelmia. Ja mulla on ongelmia alkoholinkäytössä. Se riittää. Oon mä tehnyt testejä, joiden mukaan olen suurkuluttaja, jolla on kohtalainen riippuvuus. Mutta kukaan ei vaadi sitoutumaan päihteettömyyteen. Jos haluaa vain vähentää, se on ok. Asiakasta tuetaan saavuttamaan omat tavoitteet. Musta se on tosi hyvä idea. Täytyy olla oma motivaatio, ei ketään voi pakottaa haluamaan täysraittiutta. Ei se niin onnistu.

F10.2 Alkoholiriippuvuus on tosiaan se diagnoosi, minkä olen vuosia sitten saanut, mutta sehän ei tietenkään pysyvä ole, jos onnistuu lopettamaan käytön. Ainakin multa A-klinikka vaati päihteettömyyden ennen kuin sain lähetteen terapiaan. Terapia jäi tietenkin käyttämättä, koska yhtään terapeuttia ei ollut vapaana, mutta silloin ainakin A-klinikalla oli tiukka linja siihen, että ensin hoidettiin alkoholiriippuvuus, vasta sitten kirjoitettiin lähete traumaterapiaan. Ei minuakaan kukaan pakottanut olemaan päihteetön. Halusin sitä itse. Sain päihdehoitajalta kannustusta siihen, ettei ratkeaminen ole maailmanloppu (se kun oli erittäin todennäköistä muutamaan otteeseen). Oon kuitenkin ylpeä etten ratkennut silloin kertaakaan. Nyt kun mietin niitä aikoja, täytyykin pitää mielessä nämä jutut. Olen kaiketi aktiivisesti halunnut unohtaa ajat, joka olivat elämäni raskaimpia henk.kohtaisia kriisejä. Nyt, kun näitä muistelee, tuntuu kuitenkin hyvältä, että kävi sen silloin läpi. Raittiina täällä mennään, eikä ole kyllä kiinnostanut juominen yhtään. Onneksi ympäristössä ei juo kukaan muukaan. Helpottaa paljon myös omaa raittiutta.
    Lempeä kettu
    Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 27.2.2022 06:18:23

Ymmärrän tavallaan A-klinikan vaatimuksen päihteettömyydestä ennen terapiaa: ei terapiasta ole mitään hyötyä, jos päihdeongelma on liian paha. Mutta sinänsä on järjetöntä, ettei terapiaa saa, kun sitä eniten tarvii ja sen puutetta korvaa päihteillä. Hyvä, kun osaat nähdä positiiviset puolet sulle vaikeasta ajasta :)
    Hippuli73
    Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 27.2.2022 08:18:17

Hippuli73 kirjoittaa, 21.11.2021 14:04:55 "Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?"
    "Kun aamulla klo 8 odottelin pomolta saikkukuittausta votkasnapsu kädessä, tajusin että nyt on viimein pakko myöntää, että juominen ei ole enää hallinnassa, elämän täytyy muuttua ja tarvitsen apua. Parin päivän saikuttamisen, juomisen ja itkemisen jälkeen sain varattua ajan avopäihdekuntoutukseen. Onneksi pääsin heti seuraavalla viikolla eikä ekalla kerralla kysytty, tulenko uudestaan vaan annettiin uusi aika viikon päähän. Olen käynyt 9 kk juttelemassa aluksi kerran viikossa ja nyt joka toinen viikko - se auttaa tosi paljon. Mun päihdetyöntekijä on hyvä tyyppi, mulla kävi uskomaton tuuri. Yksin olisin lipsahtanut parissa viikossa samaan vanhaan. Olen myös joutunut kertomaan rehellisesti työterveydessä juomisestani, koska halusin ylimääräiset labrakokeet. Lääkärin ihmeeksi maksa-arvoni ovat hyvät. Pelkäsin kirjauksia aluksi ihan kamalasti, mutta oli tosi hyvä päätös avautua työterveydessä. Mitään kuraa ei ole satanut niskaan, vaan olen saanut omalta lääkäriltäni hurjasti kannustusta ja heti keväällä lähetteen psykologille, kesällä psykiatrille ja nyt käyn Kelan tukemassa terapiassa. En edes tiennyt vuoden alussa, että olen ahdistunut. Ilmeisesti olen vuosia lääkinnyt sitä alkoholilla ja nykyään pakonomaisella kuntoilulla. Alkuvuodesta join joka viikonloppu pe-ma 40-50 annosta. Helmikuun lopussa vähensin kertalaakista alle 20 annokseen ja lopetin su-ma juomiset. Huhtikuussa aloin hölkätä ja marraskuussa käydä kuntosalilla, koska ulkona ei ole enää kiva juosta. Välillä on tullut mokattua ja juotua huhtikuussa, kesäkuussa ja syyskuussa pitkillä vapailla 5-10 päivää putkeen pahimmillaan yli 20 annosta päivässä, mutta rankaisin niistä itseäni ankarasti. Heinäkuun kesälomalla join 19 päivänä 1-18 annosta, joten elokuussa päätin olla kuukauden juomatta ja se meni yllättävän helposti. Nyt syksyllä olen ollut useita viikkoja juomatta (yhteensä 7 viikkoa syys-marraskuussa), ja se on melko helppoa ja tosi kivaa. Mutta lähes joka kerta, kun juon, juon enemmän kuin olen suunnitellut."

Lainasin, Hippuli73, tuon sinun 21.11.2021 14:04:55 aloittamasta ketjustasi "Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?", koska nyt jos joku lukee tätä ketjua ja ihmettelee näitä erilaisia käytäntöjä terapia- ja päihdehoidon suhteen, on hyvä tehdä selväksi ero, että olet (ILMEISESTI) työterveyshuollon kautta vienyt asioitasi eteenpäin, joka poikkeaa minun stooristani? Sinulle on myönnetty terapiaa juomisestasi huolimatta, minulta se edellytti sitoutumista päihteettömyyteen. Kiitti tuosta kommentista, että ymmärrät, ettei terapiaa saa, jos päihdeongelma on liian paha! Kommenttisi tukee hurjasti raittiuttani. En tosiaan juonut pahasta ongelmastani huolimatta. Aika temppu, vaikka kaikki traumat revittiin puolihuolimattomilla päihdekeskusteluilla rikki. Harmi, että tuon vuoksi vuosien ajan kyseenalaistin saamani avun ja epäilin eniten sitä, olenko alkoholisti ollenkaan ja jatkoin siitä huolimatta alkoholin kanssa myöhemmin. Myös terapiatta jääminen, koska vapaata ja sopivaa terapeuttia ei löytynyt, vaikka etsin useasta eri kaupungista, aiheutti katkeruutta. Nyt tosiaan menneisyydestäni on loksahtanut palasia kohdalleen ja tarinani osoittaa paljon vahvuutta ja voimaa, joita en ole ehkä osannut aiemmin nähdäkään. Tämä nainen on just nyt sisuuntunut ja entistä enemmän tavoittelemassa itselleen päihteetöntä ja raitista tulevaisuutta, tästä perin avoimesta keskustelusta voimaantuneena! :)
    Lempeä kettu
    Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät