Olet täällä

Olen motivoitunut

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen motivoitunut

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 18.11.2021 13:10:32

Voih... Tsemppiä! Eihän tämä nyt mitään auta, mutta sanonpa kuitenkin että yritä pitää putki mahd. lyhyenä niin teet itsellesi palveluksen krapulan suhteen...
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 20.11.2021 11:12:37

Kiitos. Viikkohan tässä on mennyt, yksi selvä päivä ollut välissä. Tällä hetkellä olen tosin selvinpäin, eikä krapula ole kovinkaan huomattava. Tylsä ja voimaton olo, kuten aina, kun useamman päivän vetää, mutta pelkoja ei ole tällä kertaa ilmassa. Olen alkanut lakea annoksia. Eilisen päivän aikana 15. Juomiseenkin muuten väsyy...

Paino jojoilee ylös alas. Turvotuksesta johtuvaa, joka on todella mittava näissä hommissa. Silti olen ajatellut, että ihan hyvältä näytön. Ei kai saa olla itselleen liian julma. Pitäisi aina osata kääntää asia positiiviseen niin elämä on helpompaa -ja armollisempaa. Tällä kertaa en ole sekoillut kertaakaan, koska toleranssi on jo niin hyvä. Pidemmän raittiuden vaikutukset ovat jo poissa, ettei näillä määrillä kovin "pahaa" humalaa ole saanut aikaiseksi.

En onnistunut raitistumaan uskon kautta ja täytyy myöntää, että sekin yhteys katkesi tämän viikon aikana. Olen hieman kysellyt tuonne ylöspäin, miksi minut unohdettiin ja saanut vastaukseksi, että mikään ei estä minua palaamasta parempaan. Tämä on tällaista sisäistä yksinpuhelua.

Taidan palata pieniin tavoitteisiin, tavoitella päivää tai vaikkapa viikkoa selvinpäin. Tässä olotilassa ei kiinnosta lainkaan pohdinnat tästä alkoholistin avuttomuudesta, joka ajaa hänet juomaan, eikä muukaan itsetutkiskelu. Toisinaan tuntuu, että liika ajattelu näissä jutuissa tekee vain huonoa ja ajaa entistä varmemmin pullon pariin.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 20.11.2021 11:32:50

Sarvikuoma, olen ajatellut sitä kun kirjoitit, että suhteessa/seurassa juominen pysyy hallinnassa. Olen miettinyt olisinko itsekin erilainen, jos en eläisi yksin. Olisi syytä olla vähän parempi kuin onkaan. Haluaisi näyttää hyvältä ja positiivisen vahvistuksen kautta asiat voisivat olla vähän paremmin. Tietysti haluan näyttää hyvältä nytkin, mutta säännöllisesti se vähän niinkuin unohtuu, joka on minusta todella huolestuttavaa. Nojaa, raapustelin nämä nyt vielä ylös, vaikka en uskokaan toisen ihmisen pystyvän muuttavan ketään, mutta voisi se tuoda elämään sisältöä kuitenkin.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 21.11.2021 08:43:12

Eilen 12 annosta pitkällä aikavälillä. Tällä hetkellä veren alkoholipitoisuus 0 promillea alkoholilaskurin mukaan. Kyllä sen huomaakin, mutta pidän tänään huomion arkisissa askareissa. Se on minun tyyli lopettaa. Muutama olut varattu sitä varten, että "täytyy loivennella" mutta ei sen enempää. Tahto ja tsemppi lopettaa on suuri, koska näin ei voi jatkua. Tai voihan tämä tietysti jatkua ja jatkuukin monesti kuukaudenkin, mutta ilmeisesti tuon pidemmän raittiuden jälkeen väsymys juomiseen on suurempi kuin pakkomielle juoda. Tavoittelen maanantaista ekan selvän päivän. Lähdetään nyt liikkeelle ajatuksesta, että viikko selvinpäin olisi mahtava saavutus.

Jotta en unohtaisi. Olin koko loppukesän ja syksyn juomatta, joten haluan sen raittiuden takaisin!!!
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 21.11.2021 12:13:53

Tälläkin hetkellä selvinpäin.

Olen mietiskellyt tätä juttua. Jos ajattelee, että olen käyttänyt alkoholia säännöllisesti n. 20 vuotta, olisi kai ihme, jos sen käytön lopettaminen olisi helppoa.

Ehkäpä nämä epäonnistumiset kuuluvat kuvioon ja niistä ei pitäisi itseään kohtuuttomasti syyllistää. Kyllä tästä selvitään, kuten ennenkin. Ikävin juttu usean kuukauden raittiudessa on se, että kun "sitten saa juoda" juodaan oikein urakalla. Tätä ei vain päässä pysty muuttamaan muuksi.

Okei. Nyt on oltu enemmän kännissä kuin selvinpäin, mutta voisiko tässäkin hetkessä olla iloa? Olen syönyt päivittäin hyvä aterian. Olen yrittänyt juoda myös vettä alkon juomisen väliin. En ole sekoillut kertaakaan, enkä lähettänyt kenellekään noloja viestejä. Olenko siis kahvin juomisen lopettamisen myötä tullut seesteisemmäksi alkoholin juojaksi myös?

Uskonasioiden suhteen koen hämmästystä. Minusta ei tullut uskovaa, seurakuntaan meneminen jäi ajatuksen tasolle ja uskonnollisten ohjelmien katsominen myös loppui osaltani, mutta sisimpääni jäi jokin koskettava kokemus armosta ja rauhasta. Hengellisyyttä haluan vaalia omalla tavallani jatkossakin.

Pysyvämmät elämäntapamuutokset tapahtuvat ehkä hitaasti eivätkä kertarysäyksellä, jolloin innostuksesta voi seurata pettymys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 21.11.2021 14:35:50

Kettu sä pystyt olemaan ens viikon ilman. Pystyt ihan mihin vaan ja tsemppiä sulle ens viikkoon.:)
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.11.2021 08:00:50

Kiitos Suuntaaetsin! Tuo tuntui hyvältä. Haaveilen tällä hetkellä niin paljon 6 kuukauden raittiudesta. Haluaisin sen saavuttaa ja sinä aikana elämäni ja itseni kuntoon. Se tuntuu ajatuksena niin hyvältä. Oi että, se ois parasta. Olisipa toukokuussa sen suhteen mahtava olo! "Minä tein sen!" Masis tässä hetkessä on aika iso juomisen takia.

Päivä kerrallaan. Ensin se 1 viikko.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 22.11.2021 13:26:20

Lempeä kettu kirjoitti:Sarvikuoma, olen ajatellut sitä kun kirjoitit, että suhteessa/seurassa juominen pysyy hallinnassa. Olen miettinyt olisinko itsekin erilainen, jos en eläisi yksin. Olisi syytä olla vähän parempi kuin onkaan. Haluaisi näyttää hyvältä ja positiivisen vahvistuksen kautta asiat voisivat olla vähän paremmin. Tietysti haluan näyttää hyvältä nytkin, mutta säännöllisesti se vähän niinkuin unohtuu, joka on minusta todella huolestuttavaa. Nojaa, raapustelin nämä nyt vielä ylös, vaikka en uskokaan toisen ihmisen pystyvän muuttavan ketään, mutta voisi se tuoda elämään sisältöä kuitenkin.

Minulla tuo nykyinen suhde on vaikuttanut juomiseen vähentävästi siksi, että yhdessä ollessamme minulle olisi outoa, siis aivan pöyristyttävän outoa juoda itseni yksin humalaan. Siispä en sitä tee, ja jos tekisin, niin luultavasti asiasta seuraisi ihmettelyä ja pitkällisiä keskusteluja. Minulle on ikäänkuin tullut lieka ja porkkana samassa paketissa. Mutta siinähän se onkin, että emme me vietä kaikkia iltoja yhdessä, joten minulle jää silti aikaa jolloin voin halutessani juoda, ja sitä vastaan tässä edelleen kamppailen.

Minusta olet oikeassa siinä, että ei toinen ihminen sinänsä ketään muuta, mutta semmoista positiivista motivaatiota voi tulla ja tukea muihinkin kuin juomisasioihin, ja nuo sitten minulla ainakin buustaavat kohti kunnollisempia elintapoja.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.11.2021 13:40:46

Kyllä, olet Sarvikuoma hyvä esimerkki siitä. Pääsääntöisesti pidän kyllä itsestäni huolta ja haluan näyttää hyvältä, mutta olen huomannut, että ryypätessä en enää nykyisin jaksa. Ennen koronaa laittauduin juodessa ja lähdin vaikka baariin, joten silloin tuli enemmän laittauduttua myös kännissä. Maaliskuussa 2022 tulee täyteen koronaeristystä 2 vuotta eli elämää ilman sosiaalisia kontakteja. Eipä kovin ihme, että 3,5 kuukauden kohdalla alkoi pinnaa kiristää ja halusi piristää, "hoitaa", itseään juomalla. Jospa nyt pääsisi 6 kuukauteen raittiudessa. Sisu ei lopu kesken tällä kertaa, paitsi, että voisin aloittaa myös joulukuun 1. päivä ja valmistella itseni siihen henkisesti, jos vielä ei onnistu. En halua enää yhtään sellaista elämää, että kiristelen hampaita ja väännän väkisin raittiutta vaan, että siihen olisi aito halu, ymmärrys ja myötätunto itseäni kohtaan. Tämä raittiusaika on minun haave. Joskus haaveista tulee totta.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 22.11.2021 17:05:04

Minusta tuo on ihan hyvä taktiikka, että päättää etukäteen jonkun päivän jolloin menee korkki kiinni. Tyypillisesti tipaton tammikuu on sellainen, mutta kyllähän sama mekanismi toimii muulloinkin. Jos/kun tulee juotua ennen sitä ensimmäistä nollapäivää, niin sitten pitää vaan takoa itselleen kaaliin että hyvissä ajoin pitää ruveta vähentämään.

Tuli mieleen tuosta hyvältä näyttämisestä, että omasta mielestä näytin hyvältä viimeksi joskus 10 vuotta sitten... :lol: No, ei nyt sentään, mutta on kai ulkonäkökin ihan hyvä motivaatio juomattomuuteen. Vaikka olen mies, niin silti huomaan juomattomuuden vaikutukset itsessäni melko nopeasti, esim. ihon kunto paranee, turvotus vähenee jne.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 25.11.2021 17:32:57

Sarvikuoma, olen samaa mieltä, että juomisen lopettamisen vaikutukset tulevat hyvin nopeasti. Ja siihen liittyy se "rakastuminen" raittiuteen, jota hehkutetaan, kunnes... Jokainen joka on kokenut niin tietää sen hetken, kun huomaa, että muutos ei tullutkaan jäädäkseen. Kohta ollaan samassa paskassa. Tosin en piiskaa itseäni tästäkään tilanteesta. Harmia jo muutenkin, että alkaisin vielä itseäni haukkumaan ja sättimään.

Täällä menty useampi ilta 11-12 annoksen juomavauhdilla. Annokset on laskettu tarkasti. Eilen sitten meni 8 eli laskussa on. Tänään on mennyt 1 ja kahden vaiheilla lopetanko nyt vai haenko yöksi parit ja aloitan aamun selvänä. Ja siitä uuden raittiuden ja pysyvän elämänmuutoksen tavoittelun.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 25.11.2021 21:51:20

Päivitetäänpäs nyt, että tämän päivän juominen jäi siihen päivälliseen yhteen (pakko juoda jääkaapista pois) annokseen. Kauppaan en mennyt ja nyt olen jo turvassa. :) :) :)

Yritän nyt tsempata rutiinien kanssa. Vähän muidenkin kuin juomisrutiinien kanssa. Pari viikkoa tuli juotua yhtä päivää lukuunottamatta joka päivä.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 27.11.2021 00:16:55

Perjantaipäivä meni alkotta eli sain vihdoin p-linkin laskurin päälle. :)

2 viikon rypeminen kasvatti "nälkää" onnistua ja tehdä muutoksia niihin asioihin, joihin pystyy vaikuttamaan. Tästä se taas lähtee. Tsemppiä! :)
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 30.11.2021 10:21:23

Miten kaksi viimeistä kuukautta menivät juomisen suhteen?

Lokakuussa 10 ryyppypäivää. Ekan retkahduksen jälkeen oli viikon selvä tauko, mutta sen jälkeen kun korkki aukesi, putki kesti 9 päivää. Jatkui siis siitä, mistä joskus ennenkin.

Marraskuussa 13 ryyppypäivää, jolloin olen juonut yleisimmin 11-12 annosta, viimeistä päivää lukuunottamatta, jolloin meni enää 1 ja siihen se sitten loppui.

Tämän jälkeen olen ollut selvinpäin. Tällä hetkellä 5 päivää selvänä tästä viimeisimmästä putkesta. Nyt on kuukauden viimeinen päivä (30.11) ja on aika lunastaa lupaus päihteettömästä joulukuun aloituksesta.

Painajaisia ei ole ollut. Olen saanut vapautua niistä. Tänä aamuna heti herätessäni alkoi kova päänsärky, jonka kanssa nyt vietän aamuani. Päässä on muutenkin paljon ajatuksia. Alkoholiin ne liittyvät hyvin vähän.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 1.12.2021 19:28:48

Ahdistukseen ois ollut kiva vetää tänään. Tajusin, että ongelmani ei ole viina vaan ahdistus, jota olen tottunut hoitamaan viinalla.

En kuitenkaan lähtenyt hoitamaan ahdistustani alkoholilla, mutta ei se kaukana ollut.

Laskinpa, paljonko kahden viime kuun aikana sain kaloreita juomien muodossa. Lukumäärä kaloreista kiloiksi muutettuna on 5 kiloa rasvaa.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät