Olet täällä

Olen motivoitunut

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen motivoitunut

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 14.8.2021 12:27:22

Sarvikuoma, kiitos mahtavan kirkaskatseisesta ja analyyttisesta arviostasi. Piristit päivääni tosi paljon ja kirjoituksesi tsemppaa minua eteenpäin. Kun luin tekstiäsi, ymmärsin sinä aikana, että tein oikean päätöksen ja hetki hetkeltä se vahvistuu, kun saan etäisyyttä mieheen ja orastavaan vakavampaan suhteeseen. Todella hyvä kuvaus sinulta ja samanlaisen kuvion ajattelen tässäkin olevan, koska mies on tunnustanut minulle käyttävänsä alkoholia runsaasti ja itse olen taas puhunut rehellisesti omasta raitistumisen prosessista. Se oikeastaan on syventänyt tätä, että mies vain katoaa. Ei selvästi halua enää jakaa juomiseen liittyviä juttuja, tai muutakaan.

Ennen hän aika usein ilmoitteli spontaanisti olevansa "vähän humalassa" ikään kuin sympatiaa hakien ja monesti kun ei pitkään kuulunut mitään, paljastui lopulta, että ryypättyhän siellä oli pitkän kaavan mukaan eri seurueissa. Itselle se tuli kyllä aina yllätyksenä. Itse kun harrastin enemmän sitä yksinjuomista ja silloin etenkin halutti olla yhteydessä tärkeäksi kokemiini ihmisiin. Mutta miksipä tämä mies haluaisi olla yhteydessä minuun, kun hänen juomisensa on toisenlaista kuin omani oli. Todella paljon olen nähnyt noita ryyppyseurueita, joissa uskollisuus ei ole mikään käsite, vaan humalassa kaikki on toisin siinäkin asiassa.

Kuvio, josta kerroit Sarvikuoma, on ikävä ihmiselle, jolla ei ole mitään käsitystä alkoholiriippuvuudesta tai muusta aiheeseen liittyvästä. Mutta jos suhde on tuore, ehkä nainen ymmärtää ajoissa, ettei kukaan muutu kenenkään toisen vuoksi, vaan korkeintaan itsensä ja tämä prosessi ei etene toisen käskystä.

Itse olen suhteellisen tyytyväinen, että uskallan nyt asettaa omat rajat. En halua todella omaan elämääni juovaa puolisoa, koska omakin ratkeaminen on siinä suurempi, plus ne kaikki temput... Nyt haluan laittaa kaikki paukut tähän omaan tervehtymiseen ja luottaa siihen, että se oikea ihminen tulee vastaan vaikkapa harrastusten parissa. Kuitenkin niin, ettei alkoholi ole yhdistävä tekijä. Hyvän treenin jälkeen jalat eivät kuljeta olutlasien ääreen.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 14.8.2021 15:52:41

Voihan se tietty olla, että minut on vaan feidattu, ghostattu, siirrytty tapailemaan jotakin toista henkilöä sanomatta minulle sanaakaan. En saa välttämättä koskaan kuulla totuutta. Ehkä hän ei halua raitista naista. Tai alkoholistia. Olenhan kuitenkin itse alkoholisti ja varmasti pahempi kuin moni muu. En välttämättä ole kenellekään hyvä "saalis" ja tiedän etten varmasti olekaan. Ennakkoluulot ovat olleet minullakin silloin, kun vielä pystyin vertaamaan ja puolustelemaan omaa käyttöä: "Alkoholistina en vielä ole noin syvällä kuin joku muu." Perin ylemmyydentuntoista vertailua, jonka verukkeella oma käyttö sai tietysti jatkua. Mutta minulla on mahdollisuus muuttua ja minussahan on muitakin ominaisuuksia kuin tämä riippuvuus. Vähitellen vahvistun päivä päivältä. Ehkä näen vielä paremmin arvoni, minkä riippuvuus vei minulta. Vielä tämän kanssa on tehtävä töitä.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 15.8.2021 10:45:13

Kuukausi saavutettu! Olo on väsynyt, samalla hyvä.

Olen oivaltanut, että olen juomisen vuoksi tässä ihmissuhdetilanteessa. Sivuutin kaikki merkit, koska en pystynyt luottamaan itseeni.

Kuukausi raittiutta kasassa ja suhteet näyttäytyvät totuudellisemmin. Omat virheet ennen kaikkea. Ei kai voi valita keneen ihastuu, mutta se on minun päätettävissä, että ihastumisen tunne päättyy, koska tällainen suhde on tuhoon tuomittu. Minusta tuntuu siltä tällä hetkellä muutenkin, niin alamaihin miehen käytös vetää. Opiksi on otettava, nimittäin olen törmännyt melkoisen tunnekylmään ihmiseen. Pidän alkoholia yhtenä syynä, miksi jätin aiemmin kuuntelematta omaa vaistoani.

Alkoholi ajaa ihmisen niin monella tapaa kauas itsestään! Sitten on jo liian myöhässä kun tajuaa seisovansa hetteisellä suolla, kumisaappaat vedessä ja vajoavansa. Tämä hetki, mikä on seuraava askel. Miksi olen tässä jamassa. On vain hyväksyttävä, että ihminen tekee virheitä.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 15.8.2021 16:12:45

Lopulta kyse on siitä, kuinka hallitsen omat tunteeni ja kuinka käsittelen vaikeat sisällä vellovat tunnevyöryt. Millaiseen toimintaan ne puran. Alkoholismin voittamisessa on mielestäni kyse tästä, tunteiden hallinnasta ja oman elämän ohjaamisesta. Sitä ei sovi unohtaa yhtenäkään päivänä tai seuraukset voivat olla humalaan johtavat.

Toisinaan olen ollut tämän raittiin kuukauden aikana kauhuissani tunteista, joita on noussut pintaan. Olen havainnut, että sisälläni on jopa aivan pienen lapsen tunteita, jotka pyrkivät esille ja huomioitavaksi. Pelkoja, mutta myös haaveita, jotka saavat itkemään, koska ne liikuttavat minua. En vaihtaisi tätä juomiseen.

Silti jossain mielessä on ajatus, jos tämä raittius epäonnistuu, tuttu ystävä alkoholi on odottamassa. Voi mikä kaipuu sitä kohtaan hetkittäin. Aivan uskomaton juttu.

Haluan elää raittiina ja katsoa, mitä on edessä, kun riittävän rohkeasti ottaa elämän sellaisena vastaan kuin se on. Juovan elämäntyylin lopputulos on jo tiedossa ja se on huono tie kenelle tahansa.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Muumimamma » 15.8.2021 18:49:09

Hei Lempeä Kettu... Minullakin 4 vko raittiutta jos ei lasketa 2 vko takaista "velvollisuus skumppaa" ja välillä tosi vaikeeta. Hyvin tunnistin sinun perjantain tunteet.. Työviikon jälkeen keho huusi jotain ja olo oli ärtynyt, masentunut jne. Vaikka elän parisuhteessa tämän asian kanssa on yksin painittava. Tein (mme) joka päivä 7-10 km hikilenkin. Se helpotti.. Viikonloput on pahimmat. En tiedä miten tämän projektin käy. Jaksanko olla nolla linjalla ja toiseksi haluanko. Onko se minun tahto vai puolison (joka kokee tilanteen sietämättömäksi vaikka mitään iso tragediaa ei ole vielä sattunut... Minun mielestä) ... Tsemppiä sinulle 👍olet jaksanut jo noin pitkän jakson... Koeta keksiä ohjelmaa elämääsi... Hyviä ja turvallisia ihmissuhteita... Pysytään vahvoina ja rohkeina muutokselle...
Joka päivä on uusi mahdollisuus
Muumimamma
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 16.8.2021 13:38:29

Kiitos Muumimamma ihanan huolehtivaiselta kuulostavasta kirjoituksistasi! Ja vertaistuesta myös! Toivon myös sinulle voimaa pysyä tuolla tiellä ja hieman hörähdin siinä kohtaa, kun mainitsit, että sinun mielestä tragedioilta on vältytty, vaikka mies olis hieman eri mieltä. Huumori täytyy muistaa tässä hommassa.

30 päivää on nyt täynnä. Se tuntuu mukavalta luvulta. Onnistumisen tunne on tässä päivässä läsnä! Mainitsit tuosta ohjelmasta niin on minulla sitä kyllä paljonkin. Olen ottanut sellaisen asenteen, että tämä raitistuminen on nyt tärkein juttu ja muut asiat/ohjelma/tekeminen on ikään kuin tueksi siihen. Vertaistukea minulla ei kyllä ole kuin tämä päihdelinkki, ja kuukauden kohdalla kynnys AA:han kasvaa suuremmaksi. Alussa sekin oli yksi vaihtoehto. Katsotaan miten tämä sujuu jatkossa.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 16.8.2021 18:57:59

Huomaa omasta olemuksesta, kuinka helpottavaa on olla, kun ei tarvitse olla toisen huonosta käytöksestä pahoillaan tai miettiä, missähän se ryyppää, mikä on valhetta, mikä totta. Kun ei vastata puhelimeen ja annetaan ymmärtää, ettei kiinnosta. Sitten selitetään tekstiviestillä kaikenlaista epäuskottavaa, joka ei kyllä uppoa. Ei soittanut takaisin, vaikka yritin tavoittaa puhelimitse monta kertaa aiemmin. Suhde loppui viikonlopun aikana ja taakka putosi harteilta. Kaikki orastavat tunteet lakkasivat olemasta, ihastus ja ymmärtämisen halu. Enemmänkin ymmärsin avata silmät näkemään, mitä haluan ja mitä en. Tällä kertaa kävi näin, että molemmat lähtivät etsimään sopivampia kumppaneita itselleen.

Kyllä tämän kokemuksen myötä ymmärrän, kuinka päihderiippuvaisen puolisot ovat lujilla. Itsekin olisin huono kumppani, jos vielä joisin, aivan varmasti, kohtuutta kun en tunne. Olkaa tarkkana ja malttakaa tutustua ihmisiin ennen kuin lähdette suhteeseen. Halu juomisen lopettamiseen lähtee kuitenkin itsestä, ei kenestäkään muusta.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 18.8.2021 10:05:53

Ilokseni saan todeta, että nyt tuli tämän vuoden ennätys. En ainakaan muista, että olisin ollut yli kuukauden ilman alkoholia ja nyt on menossa alkoton päivä 32, joka onkin perusteellisen ihana päivä tästä syystä.

Olen huomannut, että alkoholiannosten määrä ei välttämättä kerro, onko joku ihminen vaarassa jäädä koukkuun. Se vaara vaanii jokaista. Jos henkilö on tottunut juomaan joka perjantai kolme niin 2 vuoden päästä hän voi juoda joka perjantai ja lauantai kolme. 7 vuoden päästä hän saattaa juoda neljänä päivänä viikossa, jne. Ei ole siis olemassa ihmistä, minun mielestäni, kenellä ei olisi vaaraa saada alkoholista haittoja tai ketä se ei pystyisi viemään riippuvuuden tasolle. Tämä on oikeastaan ollut todella helpottavaa siinä mielessä, etten koe enää itsessäni olevan mitään vikaa, enkä koe olevani poikkeava tai huonompi kuin muut, siksi, että minun riippuvuuteni syveni tälle tasolle. Itse olin juojana hyvin äärimmäisyyteen menevä eli aamusta iltaan, aina kun se oli mahdollista ja jos rajoitti juomistaan, niin aina sitä teki mieli viimeistään seuraavina päivinä, mutta täytyy muistaa, että se oli pitkän ajan kehitys ja monen tekijän summa. Monta asiaa oli tavallaan pielessä yhtä aikaa, joita ei tunnistanut ja joista ei pystynyt puhumaan kenellekään.

Tällä hetkellä olen kuin kuka tahansa. Olen saanut sen omanarvontunnon takaisin. Tämä tuntuu aivan konkreettisesti olemisessa, koska en pelkää enää edes ratkeamista, koska teen kaikkeni ettei sitä ole tulossa.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 20.8.2021 18:53:51

34 päivää. Ikuisuus, silti lyhyt aika. Tänä perjantaina ei ole ollut samat fiilikset kuin viikko sitten. Johtunee ihmissuhteiden vakaudesta. Kukaan ei kohtele välinpitämättömästi tai huonosti, tunnen oloni hyväksi ja mieli on rauhallinen.

Pieni levottomuus aamulla meni päivän myötä touhutessa ohi, vaikka tuntui, että hetkeen kiinni pääseminen oli vaikeaa. Sen hetkiset olot tulkitsin alkoholinkäytön mahdollistajiksi, mutta se meni melko nopeasti ohi. Hetkestä kiinni saaminen onnistui. Minulle se tarkoitti raittiutta valintana. Sen jälkeen mieli on ollut rauhallinen ja hyvä.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 21.8.2021 08:57:13

35. raittiin päivän alku.

Häpeä ei ollutkaan minussa syntymästä. Se tuli asumaan elämääni juomisen myötä. En arvostanut itseäni, koska join kaikkialla, missä pystyin, vaikka en olisi pystynyt, join silti. Keksin keinot. Mokasin joka kerta jonkin asian. Häpeä, kuinka huono olin, koska en pystynyt hallitsemaan niinkään yksinkertaista asiaa kuin juominen tai oma käyttäytyminen. Jäin koukkuun, olin jotenkin viallinen, se halveksittu alkoholisti. Tiesin sisimmässäni, että olin, juuri se.

Olen saattanut juovuspäissäni itkeä jotakin asiaa tunteja, kunnes olen sammunut. Selvinpäin kyynelehdin hetken ja menen eteenpäin. Tässä raittiissa elämässäni on mukana toivo, mitä en ole aiemmin perin kosteassa elämäntyylissäni kokenut. Olen rukoillut apua ja tunnen sen sisimmässäni, että rukoukseni on kuultu.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja juhanikari » 21.8.2021 13:44:08

Moikka Lempeä Kettu!

Onnittelut 35 raittiina päivästä.
Täälläkin vietetään tipatonta viikonloppua. En käy kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa, mutta kyllä minäkin joskus ristin käteni kun asiat on mennyt hyvin. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 26.8.2021 12:52:42

Kiitos Juhani! Tsempit myös vähentämiseen! Hyvinhän sinulla meneekin.

Voisin sanoa, että kyllä täälläkin hyvin menee eli raittiina 40 päivää tänään.

Eilen tuli "luovun sovinnolla raittiudesta"-olo, sellaisessa tietyssä tilanteessa, joka muistutti menneistä ajoista, kun aloiteltiin illanviettoa tyttöjen kesken, laitettiin hiuksia, kaikilla oli mukavaa, laittauduttiin, juotiin ennen baariin lähtöä. Teki mieli käydä ostamassa parit ja saada se tunnelma saavutettua. Mikään siinä ei olis kuitenkaan ollut lähelläkään aitoa tunnelmaa, a) olin yksin b) en käy baareissa c) illalla yleensä oltiin jo tosi humalassa. Raittius on siis jatkunut vakaasti eteenpäin. En halua oikeasti luopua siitä.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 27.8.2021 20:17:07

Olen alkanut nähdä öisin unia, joista havahduin siihen pelkoon, että olen humalassa tai kovassa krapulassa. Luin jostain jutusta, että tällaiset unet tässä kohtaa, ovat merkkejä, että olen alkoholisti.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 27.8.2021 20:43:50

Lempeä kettu kirjoitti:Olen alkanut nähdä öisin unia, joista havahduin siihen pelkoon, että olen humalassa tai kovassa krapulassa. Luin jostain jutusta, että tällaiset unet tässä kohtaa, ovat merkkejä, että olen alkoholisti.

Mulla on myös noita unia silloin kun en juo.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 28.8.2021 06:55:09

Melko käsittämätöntä kuinka alkoholi hallitsee jopa öitä. Sarvikuoma, kenties aivomme käsittelevät kokemaansa? Vois verrata traumaan. Näin ainakin omalla kohdallani, pitkät juomiset ovat tosi raskaita, ei ihme, että pelko jää.

Viime yön nukuin huonosti. Pienet ikävät asiat vievät herkästi unen. Tämä on kaiketi tätä alkuvaiheen sopeutumista. Mitä väsyneempi on, sitä suurempi riski ajautua juomaan. Tunnen olevani aivan rättiväsynyt, vaikka vasta aamu. Huonot ihmissuhteet syö mieltä. Tutustuin nettideiteissä mieheen, joka paljastui varatuksi. Sydän muljahti rinnassa, tunsin oloni huijatuksi, ja kun ilmaisin mielipiteeni ikävästä käytöksestä, hän esti yhteystietoni ikäänkuin minä olisin toiminut väärin. Hyvä syy juoda? No ei tod. En halua antaa tuollaisen vaikuttaa elämääni heikentävästi, mutta yöunet meni vähän huonoksi. Voi kun olis joku luotettava paikka, jossa vois tavata oikeasti kivoja ihmisiä, eikä tuollaisia. Hyvä johtotason ammatti (tämä sote-alalla) ei auttanut tälläkään kertaa sulkemaan epärehellistä pois laskuista. Joskus huomasin, että koulutuksen puuttuminen voi ennakoida vastaavaa, joten tulin varovaiseksi ja aloin kiinnittää ammattiin suurempaa huomiota. Joskus kyllä tuntuu, että nykyaikana on täysin mahdotonta löytää rehellisiä ja tavallisia ihmisiä treffiseuraksi. Se on enemmän tuurista kiinni.

No nyt on vähän väsyneempi päivä, mutta raittiina mennään. 1,5 kuukautta jo saavutettu.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät