Olet täällä

Olen motivoitunut

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen motivoitunut

ViestiKirjoittaja Liinaauroora » 28.8.2021 08:55:41

Lempeä kettu kirjoitti:Olen alkanut nähdä öisin unia, joista havahduin siihen pelkoon, että olen humalassa tai kovassa krapulassa. Luin jostain jutusta, että tällaiset unet tässä kohtaa, ovat merkkejä, että olen alkoholisti.

Tuo on niin samaa mitä oon kans aamuisin herätessä kokenut. En oo vielä nöhnyt unia, mutta se havahtuminen siihen, että ON hyvä olo herätä. Ei öisiä paniikki/ahdistus/sydämen tykytyksiä. Luin Lempeä Kettu sun kirjoituksia ja tuntuu moni asia niin tutulle, mitä oot käyny läpi ja köyt. Samoja juttuja ja tunteita. Tuntuu kaiken tän keskellä hyvälle, ettei oo yksin tässä sekametelisoppakaaoksessa, vaikka toisaalta onkin.
Mulle on myös prosessi oppia olemaan yksin ja sekin on varmaan ollu yksi juomisen syy. Yksinäisyyden turrutus. Vaikka se tunne vaan pahenee juodessa.
Nyt vasta alan tajuamaan, kuinka monta asiaa mun elämässä on viimesten vuosien aikana jääny käsittelemättä. Monia asioita, joita pitää nyt työstää, kun ei voi lakaista maton alle tai turruttaa juomisella. Hyvää lauantaita kuitenkin kaikille!
Liinaauroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 28.8.2021 23:23:57

Lempeä kettu kirjoitti:Huonot ihmissuhteet syö mieltä.

Minua syö kun ei ole edes niitä huonoja ihmissuhteita :lol: Pitkään ajattelin, että haluan olla vain itsekseni ja koittaa saada elämääni järjestykseen, mutta viime aikoina olen alkanut ajattelemaan että ehkei se olekaan hyvä. Elämäni kuitenkin sisältää muutakin kuin näitä ongelmiani, joten ehkä se on jopa vähän tyhmää ehdoin tahdoin altistaa itsensä jatkuvalle yksinäisyydelle. Siis tarkoitan että tuskin on hyvästä jatkuvasti omassa mielessään määritellä itseään lähinnä ongelmien, tai tässä tapauksessa ennenkaikkea alkoholiongelman, kautta. Tosin minä en ole käyttänyt tinderiä sun muita, niin sen säätämisen aloittamisessa on omanlaisensa kynnys.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 29.8.2021 07:43:38

Liinaauroora, kirjoitat yksinäisyydestä. Minäkin luulin pitkään, että juon yksinäisyyteen, kunnes huomasin, että se oli oikea emävale. Olin yksin, koska halusin olla, eikä se ole edes vaikeaa, päinvastoin, tykkään sinkkuudesta. Join, koska olin alkoholisti. Nämä selitykset juoda yksinäisyyteen ovat mulla vasta tämän nykyisen raittiuden myötä muuttuneet, en tiedä mikä siihen vaikutti. Aloin ottaa parempaa otetta oman elämäni hallinnasta.

Sarvikuoma, olen aktiivisesti etsinyt seuraa jo aika pitkään. Kaikki kanavat on kokeiltu ja ainoa hyvä puoli niissä on ollut, että olen oppinut itsestäni ja siitä kuinka pinnallisia suhteet ovat. Esim. viikko saatetaan tutustua täysillä, on aivan mahtavaa, kunnes se vaan loppuu siihen. Niistä ei jää mitään, vain paha mieli. Etenkin ne ovat pahimpia tapauksia, jotka ovat varattuja ja esiintyvät sinkkuina. Siinä halutaan löytää uus, jotta voi erota, mutta olen niin hyvä tuomaan ajatuksiani julki, että minun kanssani eivät pärjää viikkoa kahta pidemmälle. Minäkin olin aivan täydellinen nainen, kunnes miehelle tuli yllätys, etten aivan niellyt sitä selitystä "oon just eroamassa".

Itse vaalin perinteisiä arvoja, kuten luottamus ja uskollisuus. Tämäkin on ollut hyvä oivaltaa, miten haluaa itse elää. Pettymyksiä tulee aina, kun etsii samoin tuntevaa kumppania.

Ajattelen, että olen näiden kokemusten myötä kuitenkin onnellinen sinkku. Ja raitis, 1,5 kk virallisesti. Minusta tämä on nyt aivan mahtava tilanne lähteä tutustumaan johonkuhun aidosti, mutta kyllä nuo nettideitit olen nyt päättänyt unohtaa ja päättänyt käyttää senkin hakemisesta jäävän aikani elämään, joka on tässä ja nyt.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 29.8.2021 07:49:39

sarvikuoma kirjoitti: Elämäni kuitenkin sisältää muutakin kuin näitä ongelmiani, joten ehkä se on jopa vähän tyhmää ehdoin tahdoin altistaa itsensä jatkuvalle yksinäisyydelle. Siis tarkoitan että tuskin on hyvästä jatkuvasti omassa mielessään määritellä itseään lähinnä ongelmien, tai tässä tapauksessa ennenkaikkea alkoholiongelman, kautta.

Näin se on, koska itse pystyt vaikuttamaan siihen todellisuuden, jossa elät, vaikuttamalla omiin ajatuksiin itsestäsi. Voi olla, että sulla on alkoholiongelma, mutta "so what", oot tosi fiksu kun et juo ja sinulla on paljon vahvuuksia. Oot kuin kuka tahansa muukin! Et yhtään huonompi.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Liinaauroora » 29.8.2021 20:43:37

Lempeä kettu kirjoitti:Liinaauroora, kirjoitat yksinäisyydestä. Minäkin luulin pitkään, että juon yksinäisyyteen, kunnes huomasin, että se oli oikea emävale. Olin yksin, koska halusin olla, eikä se ole edes vaikeaa, päinvastoin, tykkään sinkkuudesta. Join, koska olin alkoholisti. Nämä selitykset juoda yksinäisyyteen ovat mulla vasta tämän nykyisen raittiuden myötä muuttuneet, en tiedä mikä siihen vaikutti. Aloin ottaa parempaa otetta oman elämäni hallinnasta.

Sarvikuoma, olen aktiivisesti etsinyt seuraa jo aika pitkään. Kaikki kanavat on kokeiltu ja ainoa hyvä puoli niissä on ollut, että olen oppinut itsestäni ja siitä kuinka pinnallisia suhteet ovat. Esim. viikko saatetaan tutustua täysillä, on aivan mahtavaa, kunnes se vaan loppuu siihen. Niistä ei jää mitään, vain paha mieli. Etenkin ne ovat pahimpia tapauksia, jotka ovat varattuja ja esiintyvät sinkkuina. Siinä halutaan löytää uus, jotta voi erota, mutta olen niin hyvä tuomaan ajatuksiani julki, että minun kanssani eivät pärjää viikkoa kahta pidemmälle. Minäkin olin aivan täydellinen nainen, kunnes miehelle tuli yllätys, etten aivan niellyt sitä selitystä "oon just eroamassa".

Itse vaalin perinteisiä arvoja, kuten luottamus ja uskollisuus. Tämäkin on ollut hyvä oivaltaa, miten haluaa itse elää. Pettymyksiä tulee aina, kun etsii samoin tuntevaa kumppania.

Ajattelen, että olen näiden kokemusten myötä kuitenkin onnellinen sinkku. Ja raitis, 1,5 kk virallisesti. Minusta tämä on nyt aivan mahtava tilanne lähteä tutustumaan johonkuhun aidosti, mutta kyllä nuo nettideitit olen nyt päättänyt unohtaa ja päättänyt käyttää senkin hakemisesta jäävän aikani elämään, joka on tässä ja nyt.

Lempeä Kettu, viet sanat suustani tai ajatukset päästäni. Ihana lukea näitä vastauksia, kun löytää niin paljon avaavia asioita ja totuuksia omaan elämään. Niin se varmaan juurikin on, en juo yksinäisyyteen tai mistäs minä tiedän? Mutta joo, sitten olisi joku muu syy.
Toinen tuo deittipalstailu. Just noin se menee mullakin aivan tarkalleen. Muutama viikko innokasta meseilyä ja ehkä treffejäkin, mutta sitten homma lopahtaa milloin mistäkin syystä. Tosin tunnustettakoon, että mitä kauemmin tuolla on niin sitä korkeemmalle rima nousee. Ja just tällä hetkellä oon niin kyllästynyt noihin. Haluisi tavata ihmisiä ihan oikeesti reaalimaailmassa ja mielellään muualla kuin jossain baarissa tms..
Eipä mulla muuta, ihana olo kun huomenna ei oo krapulan jälkeistä väsyä kun menee töihin, jee!
Liinaauroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 5.9.2021 08:38:19

Liinaauroora, juomisen syistä. Etsin niitä itsekin vuosia, kunnes ymmärsin, että juon koska se on kivaa, ja koska se helpottaa oloani, olivatpa olosuhteet, mitkä tahansa. + Se on kotoa opittu malli. Kaipaan juomisen tuomaa fiilistä yhä miltei päivittäin.

Olen tosiaan kokeillut kaikkia deittipalstoja laihoin tuloksin. Niiden kanssa ei kannata olla tosissaan, niin etsiminen voi olla ihan kivaakin, kun ei lataa mitään odotuksia, eikä lähde sillä asenteella, että pakko löytää joku. Kun ei niistä oikeasti suurella todennäköisyydellä löydä kuin hyvän sattuman kautta. Olen ehkä toisinaan kuvitellut vähän liikoja ja tullut rytinällä alas omista pilvilinnoista. Tutustuminen kannattaa tehdä ajan kanssa. Sen ainakin olen noista oppinut. Antaa miehen tehdä tutustumiseen liittyvät aloitteet ja mitä kertoo itsestään. Tämä on hyvä koetinkivi jo alkuun, koska yleensä suurin osa miehistä ei jaksa nähdä tätä vaivaa. Jos eivät näe, ei kannata tuhlata aikaansa/lähteä panostamaan tällaiseen tapaukseen, joka usein jo alussa antaa ymmärtää, että on kiireinen mies. Ovat usein sen yhden asian perässä, mutta muu kanssakäyminen naisen kanssa on vaikeaa. Liian ruusunpunaisissa kuvitelmissa voi sivuuttaa tärkeitä juttuja.

Rauhallista täällä. Kaikki taannoiset pettymykset unohtuneet ja elämä vie muiden asioiden suuntaan kuin luontaisesti. Ilman alkoa on menty 7 viikkoa. Se on päivissä laskettuna 50. Nyt on tämän vuoden raittiusennätys (3-4 viikkoa) rikottu komeasti.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Miltaq » 7.9.2021 09:05:39

Parisuhdepohdintaa täälläkin tulee käytyä.. Erosin tuossa 5v sitten todella pitkästä suhteesta ja sen jälkeen oli pakonomainen tarve löytää joku, yksinoleminen tuntui henkeä uhkaavalta ja löysinkin.. Olen seurustellut useamman vuoden ja aika monesti havahdun ajatukseen, että miksi tämä on näin kamalan vaikeaa. En silti kuuntele itseäni tai jaksa tehdä asioille mitään, vaan kynnän eteen päin toivottomana. (Puoliso ei kylläkään ole alkoholin ongelma käyttäjä)

No mutta, 8kk tuli täyteen viime viikolla ja suurempia vaikeuksia ei ole ollut. Hivenen enemmän taas alkanut saada iloa arkipäiväisistä asioista, kauan se kyllä vie, ennen kuin tuon myrkyn aiheuttama ilottomuus katoaa.
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 11.9.2021 22:20:44

Miltaq, en osaa neuvoa, mutta kyllä ne parisuhdeasiat selviävät varmasti. Onnea tuosta hienosta ajasta, minkä olet saavuttanut raittiudessa! Ihailen sitä. Toivon sinulle rohkeutta muutokseen myös muissa asioissa, jos koet sen tarpeelliseksi.

Täällä 2 kuukautta saavutettu. Tämä aika on tuonut tullessaan mielenkiintoisia juomapohdintoja: "En tänään vielä ota, mutta tulevaisuudessa otan yhden tai pari, olenhan ansainnut sen jo, 2 kuukautta on jo upea suoritus, kippistyksen aihe, pakko päästä baariin, yks ois ihana..." Kaikkea tällaista. En tunnista itseäni näistä mietteistä, silti ne ovat osa minua ja pyrkivät ohjaamaan elämääni. Aivan kuin minussa olisi tämä puoli, jota en tunne, paitsi tunnen sen varsinaisen hyvin. Se on niin vaikeasti selitettävissä, etten edes yritä.

En juo tänään, juon huomenna, riittää joskus selviämään niistä ajatuksista, kun korkki on aukeamassa. Tänään toimi hyvin.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 12.9.2021 19:19:52

Sunnuntaipäivä ja näinhän se meni, että eilinen juomiseen liittyvä levottomuus oli tänään poissa. Nyt lähden tavoittelemaan kolmea kuukautta selvinpäin, sen kunniaksi, että huomenna lähtee kolmas kuukausi käyntiin, raittiina. Jos jatkaisi edelleen pienin tavoittein eteenpäin eli päivä, viikko tai kuukausi kerrallaan. Tavoitteita ja jämäkkyyttä täytyy olla, muuten tästä ei tule yhtään mitään, se on koettu.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja juhanikari » 12.9.2021 20:56:11

Paljon tsemppiä tavoitteesi Lempeä Kettu!
Minäkin jatkan tässä toistaiseksi tipattomalla ja helposti menee. Raitista syksyn jatkoa!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 13.9.2021 07:15:50

Kiitos Juhani tsempistä! Samoin sinulle omiin tavoitteisiin pysyä tipattomalla aina tietyn mittaisen ajan ja sallitussa rajoissa juoda ne annokset, jotka on ennalta sovittu. Onko siitä jo tullut uusi rutiini toistojen myötä? Vai onko sinusta koskaan vaikeaa ylläpitää taukoja?

Laskin, että vuoden lopulla olisin ollut puoli vuotta raittiina, jos pysyn tällä linjalla. Pidän mielessä myös pitkän ajan tavoitteita, koska ei niistä varmaan haittaakaan ole. Raittiudesta voisi muodostua uusi arvo. Joten en anna periksi nyt vaan opettelen elämään selvinpäin, koska olen pitänyt raittiutta arvona, jo lapsena. Aikuisuus toikin toisenlaiset haasteet ja sosiaalisen juomisen ympärille keskittyvän ympäristön, mutta näistäkin hetkistä olen 2 kuukauden ajan selvinnyt raittiina, eikä kukaan ole kysynyt, miksi et juo. Juomisen seuraaminen kuitenkin tekee sen itselleni, että halu juoda nousee hetkellisesti, joten en pyri hakeutumaan tilanteisiin, joissa juodaan raittiuden säilymisen vuoksi. Oikeastaan mulla ärsyttää kaikki kännissä olevat ihmiset, joiden seurassa on pakko olla, koska karkuunkaan ei pääse. Varmasti yksi syy ärsyyntymiselle on se, ettei itse enää pysty liittymään seuraan tai pysty jakamaan sitä samaa todellisuutta. "Ne kaikki suuret juhlat, joissa tapahtuu ikään kuin jotain tärkeää ja hauskaa jäävät välistä." Mutta mitä hauskaa kännäämisessä on? Moni juhla on sen vuoksi pilalla.
Viimeksi muokannut Lempeä kettu päivämäärä 13.9.2021 15:21:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja juhanikari » 13.9.2021 13:57:44

Kiitos kysymästä Lempeä Kettu!
Kyllä alkoholin kohtuukäytöstä on tullut uusi rutiini. Mutta ylpeys käy lankeemuksen edellä. Täytyy olla nöyränä että kohtuukäyttö pysyy hanskassa. Hyvää alkanutta viikkoa ja raittiutta!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 13.9.2021 15:15:19

juhanikari kirjoitti:Kiitos kysymästä Lempeä Kettu!
Kyllä alkoholin kohtuukäytöstä on tullut uusi rutiini. Mutta ylpeys käy lankeemuksen edellä. Täytyy olla nöyränä että kohtuukäyttö pysyy hanskassa. Hyvää alkanutta viikkoa ja raittiutta!

t. Juhani

Tuossa on aika hyvin kuvattu alkoholistin ja suurkuluttajan, josta tulee vähentäjä, välinen ero. -Alkoholisti ei pysty edes nöyryydellä kohtuuteen.

Kiitos, hyvää viikkoa sinnekin!
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 14.9.2021 09:47:19

Mietiskelin asioita tänään siltä kantilta, että kun on sekoillut alkoholin kanssa koko aikuisikänsä säännöllisesti (vuorotellut raitiiden kausien ja juomisen välillä), tehnyt asioita, joita ei selvinpäin tekisi, katsellut lapsuudessa sukulaisten alkoholinkäyttöä, nuoruudessa kasvanut alkoholin liikakäyttöön kaveripiirin muodossa, kokenut aiemmissa parisuhteissa viinan käytön nurjat puolet (oikeastaan se on ollut ainoa yhdistävä tekijä), joten miksi tämän jälkeen antaisin päivääkään alkoholille elämästäni? Miksi oikeastaan edes pohdin sitä täällä, kun asia on niin selvä? Miksi joisin ja palkitsisin alkoholismillani jonkun panimovalmistajan?

Ajatukset alkavat mennä oikeille raiteille. Vaikka tottumuksesta haluaisin juoda, silti en sitä tee, koska sisimmässäni haluan sitä vähiten.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 15.9.2021 07:36:42

60. päivää raittiina. Jos ajattelee 2 kuukautta, se tuntuu älyttömän pitkältä ajalta, mutta 60. päivää lyhyeltä.

Ahdistus on nostanut päätään. Stressiäkin on ilmennyt. Tästä nyt yritetään mennä eteenpäin selvinpäin, vaikka tällä hetkellä tuntuu, että "parit" ratkaisisi kaiken, erityisesti ahdistuksen.

Se on niin voimakas tunne, että juurikin se, mikä tässä auttaa, on alkoholi. Kuitenkin tunnistan, että se on niin valheellinen keino tunteiden sääntelyssä, silti tuntuu, että "se on se minun juttu, joka puuttuu." On tämä mutkikasta vielä tässäkin vaiheessa, mutta eri tavalla kuin alussa.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät