Olet täällä

Alkoholisti, kai se olen...

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Alkoholisti, kai se olen...

ViestiKirjoittaja JHigh » 10.5.2021 10:21:53

Heippa!

Olen 39,-vuotias nainen. Työssäkäyvä, opiskelija, äiti, vaimo. Teen montaa työtä yhtäaikaa niin sijaisuuksia kuin vakituista työtä sekä hyväntekeväisyyttä. Ja opiskelen tässä samalla uutta ammattia. Säädän joka suuntaan.

Pullo, lasi, tuoppi on pysäyttäjä. Sen kun saan niin lakkaan säätämässä ja saan nollattua vaikka vain yhden päivän...

"Ei hätää, kaikki on hallinnassa" huomasin laittaneeni viinipullon jääkaappiin ja sinne tyhjään pulloon vettä, ettei mies näe. Huomaan piillottavani tölkkejä tai että juon ennenkuin mies tulee kotiin ja väitän että yhden vain join...

Nyt tuli sitten ehkä mun pohja... En voi olla humalassa töissä. Aamulla olo oli aivan kamala, ei muistikuvaa illasta. Millon join viimeisen, en muista. Aamulla arkena 5.00 auton rattiin, en voi! Soitin taksin ja menin töihin..jätti nurkan taakse. Onneksi on maskit sillä varmasti viina haisi! Kamala morkkis!!! Miehelle sanoin kun tulin töistä että olen huolissani että juon liikaa...hän siihen että ei se nyt viikonloppuisin ole liikaa.. niin, viikonloppuisin..olin viime viikolla yhden päivän juomatta.

Keksin syitä. Hyvä arvosana, rankka päivä, rentoutuminen, sauna, ulkoillaan rantaan ja haetaan oluet, ruoka ja viini...mitä vain niin keksin syyn. Ja tätä on jatkunut jo todella monta vuotta! Isäni on alkoholisti, en ole missään tekemisissä hänen kanssaan. Isäpuoleni taas on myös mutta hän on tehnyt siitä hyväksyttävää ja kaikki vain taputellaan ja varotaan ettei loukata häntä sanomalla juomisesta mitään. Siis on kiltti mutta juominen on sellainen meidän perheen salaisuus hänen kohdalla. Nyt teen itse samaa kuvaa omalle lapselle...ja oma mieheni taputtelee ja leikkii ettei huomaa.

Tuntuu että olen umpikujassa. En halua juoda, en enää yhtään mutta silti suunnittelen syitä että taas voisin ottaa sen yhden joka muuttuu useaksi, muistin menestykseksi ja morkkikseksi.

Ja jotenkin kauhea häpeä, en voi sanoa kellekään koska olen niin hyvin piilotellut tätä kaikkea. Kukaan ei usko, kukaan ei tiedä.
JHigh
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Alkoholisti, kai se olen...

ViestiKirjoittaja juhanikari » 10.5.2021 16:13:41

Tervetuloa JGigh!

Kannattaisi pyrkiä tekemään päätös haluaako pyrkiä kohtuukäyttäjäksi vai kokonaan lopettajaksi. Jos haluat lopettaa, kannattaisi kirjoittaa tonne Me Lopettajiin niin saisi paremmin vertaistukea. Mutta kyllä täällä Me Vähentäjissäkin kirjoittaa lopettajia.
Itse olen päässyt suurkulutuksesta kohtuukäyttöön. Pysy palstoilla ja paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 10.5.2021 20:42:26

Moi ja tervetuloa! Kannattaa aloittaa sillä että pitää taukoa juomisesta. Se voi olla pari viikkoa, kuukausi tmv. Että saa vähän etäisyyttä ongelmaan. Kuulostat aika kiireiseltä ihmiseltä niin onko alkoholi myös yksi tapa sulle rentoutua? Kuulostaa kyllä tutulta nuo kaikki tekosyyt, niitähän meillä riittää. Tsemppiä ja kirjottele lisää. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 11.5.2021 00:08:48

Tervetuloa minunkin puolestani. Tilanteesi kuulostaa kinkkiseltä. Monta juttua, joista tuli ihan fyysisesti paha olo lukiessa. Kuinka jaksat tuon kaiken? Jos et jaksa, apua on saatavilla, eikä ole heikkoutta vastaanottaa sitä, onhan kysymyksessä arvokas elämäsi.

Kokemuksestani sanon, että vähentäminen on pitkä prosessi, joten toiset lopettavat mieluummin kokonaan kerrasta. Olet joka tapauksessa nyt oikealla tiellä asian suhteen, mitä sitten päätätkin. Itse tällä hetkellä kuljen raittiuden polkua, joka tarkoittaa sitä, että tavoittelen pysyvää muutosta. Haluan elää ilman alkoholia, koska se on ollut mulle rentouttaja, tapa ja tunteiden tulkki. Väärällä tavalla.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Talvikissa » 15.5.2021 14:29:13

Miten tutulta kuulostaa tekstisi, täällä myös paljon aikaansaava, aina jaksava ulospäin. Sitten on se oma pakokeino, että jaksaa loputkin velvollisuudet. Ja sama rumba pyörii.
Hienoa kun löysit tänne ja kirjoitit, ei olla yksin.
Mulla puoliso ei myöskään "näe" tai ymmärrä. Toki olen hyvä piilottelemaan. Tänään toin suoraan esiin, miten koen eilisen juomiseni, päivä pilalla ja menee hukkaan (suorituskyky..) monin tavoin. Mieli maassa, sekaisin.
En tiedä paljonko uskallan henkkoht asioista täällä paljastaa, mutta isäni jalanjäljissä tajuan kulkevani... hautasin hänet viime vuonna..
Voimia, pysy täällä :)
Ei liian myöhäistä, mutta ei liian aikaistakaan!
Talvikissa
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät