Olet täällä

Harvoin & paljon

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Harvoin & paljon

ViestiKirjoittaja Kielo » 1.8.2021 12:22:38

Hei!

48-vuotias juhlija liittyy mukaan keskusteluun. Olen pienikokoinen nainen ja käytän alkoholia oikeastaan vain juhlissa tai lomamatkoilla. Välillä menee 1-2 kk kokonaan ilman. Kertamäärät ovat isoja (aina olleet eikä nuorempana haitannut) ja tuntuu, etten pysty millään kontrolloimaan järkevästi. Joskus olen päättänyt, että max. 5 (tai 7) annosta ja sitten tuntuu, että koko ilta menee jotenkin ohi kun keskityn ja lasken…🤔😬 = yhtä lailla voisin olla sitten kokonaan ilman ja autolla. Jos en laske niin luulisin, että päädyn ainakin johonkin 1,5 viinipullolliseen. Kaveripiiri vaikuttaa myös: helposti kun menen samalla tahdilla kuin muut (jotka kestää eri tavalla) ja se on mulle vaan näköjään liikaa tässä vaiheessa (ikä & paino) elämää. Illat on edelleen hauskoja, aamut (seuraavat päivät) ei.

Tein tuon testin ja aika karua millä määrällä tuo 1 promillen ”turvaraja” täyttyy tällä painolla. Taisi olla 3 annosta tunnissa…

Olen laihduttanut keväällä jonkun 6-8 kg ja tämä malli siis ei nyt vaan toimi. Onko käynyt niin, että viinistä on nyt vaan tullut mulle liian vahvaa?

Onko mitään ideoita/ajatuksia/omia kokemuksia? Joku raja mulla on nyt ylittynyt kun päätin tänne rekisteröityä ja avata keskustelua.

Kiitos!
Kielo
Miedosti panostava jäsen

Re: Harvoin & paljon

ViestiKirjoittaja juhanikari » 1.8.2021 15:48:30

Tervetuloa keskustelemaan Kielo!

Olen aika vähäsanainen keskustelia. Olen päälle satakiloinen äijänköriläs ja kyllä munkin Täytyy laskea annoksiani jotta pysyn linjallani vähän ja harvoin. Toki laskeminen joskus vähän stressaa mutta se kannattaa. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kielo » 2.8.2021 10:31:12

Kiitos Juhani!
Niin tyhmältä kun kuulostaakin ajattelin, että eihän ”kenenkään” tarvitse laskea. Mutta hyvä näin: viikonloppuna taas juhlaa tiedossa eli kokeillaan 💪
Kielo
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 3.8.2021 14:31:10

Moikka

Suosittelen vaihtamaan juomat miedompiin... Minusta viini ei ole mikään "mieto alkoholijuoma", jollaiseksi se luokitellaan, vaan aika petollista kamaa jos on vähänkään taipumusta humalahakuiseen juomiseen. Ja itse olen satakiloinen äijä jolla toleranssi hyvin korkealla, mutta silti olen tuota mieltä.

Mulla yksi naispuolinen tuttu vähensi aikoinaan juomista siten, että alkoi laittamaan valkoviiniin puolet kivennäisvettä... Moni tuttu itseni kokoinen iso äijä on vähentänyt niin, että juo pelkästään keskiolutta tai siideriä tms, ja silloinkin joka toisen pullon ykköstä. Konstit on monet, mutta fakta on se että jos kertamääriä haluaa vähentää niin pitää hyväksyä että silloin ei voi olla läheskään niin humalassa kuin ennen :lol: Siksi itselleni kertamäärän vähentäminen on vaikeaa... Tykkään olla tietyn suuruisessa humalassa, ja silloin joku ykkösen juominen vaan vituttaa.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 6.8.2021 02:58:35

Kielo kirjoitti:Kiitos Juhani!
Niin tyhmältä kun kuulostaakin ajattelin, että eihän ”kenenkään” tarvitse laskea. Mutta hyvä näin: viikonloppuna taas juhlaa tiedossa eli kokeillaan 💪

Moikka Kielo!

Heräsin veskiin ja päätin vilkaista kännykästä plinkkiä. Toivottelen vain Mukavaa mutta maltillista viikonlopun juhlaa ja juomien laskemista. Mun ei tarvitse laskea kun suunnitelmissa tipaton viikonloppu.

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kielo » 9.8.2021 14:10:53

Moi, kiitos vinkistä!
Itseään tässäkin suhteessa pettää, että muka juo niin laatuviinejä, ettei niitä kannata laimennella. Mutta erittäin hyvä idea ja menee kokeiluun varmasti.

sarvikuoma kirjoitti:Moikka

Suosittelen vaihtamaan juomat miedompiin... Minusta viini ei ole mikään "mieto alkoholijuoma", jollaiseksi se luokitellaan, vaan aika petollista kamaa jos on vähänkään taipumusta humalahakuiseen juomiseen. Ja itse olen satakiloinen äijä jolla toleranssi hyvin korkealla, mutta silti olen tuota mieltä.

Mulla yksi naispuolinen tuttu vähensi aikoinaan juomista siten, että alkoi laittamaan valkoviiniin puolet kivennäisvettä... Moni tuttu itseni kokoinen iso äijä on vähentänyt niin, että juo pelkästään keskiolutta tai siideriä tms, ja silloinkin joka toisen pullon ykköstä. Konstit on monet, mutta fakta on se että jos kertamääriä haluaa vähentää niin pitää hyväksyä että silloin ei voi olla läheskään niin humalassa kuin ennen :lol: Siksi itselleni kertamäärän vähentäminen on vaikeaa... Tykkään olla tietyn suuruisessa humalassa, ja silloin joku ykkösen juominen vaan vituttaa.
Kielo
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kielo » 9.8.2021 14:13:57

Jep - laskemalla sujui ilta muuten oikein hyvin paitsi että lasit oli kyllä kaikkea muuta kuin 12 cl (ns. väkisin kaadettiin mikä nyt ei ole tietty yhtään mikään syy eikä selitys). Mutta positiivisempaan suuntaan kuitenkin selkeästi mentiin.

juhanikari kirjoitti:
Kielo kirjoitti:Kiitos Juhani!

Moikka Kielo!

Heräsin veskiin ja päätin vilkaista kännykästä plinkkiä. Toivottelen vain Mukavaa mutta maltillista viikonlopun juhlaa ja juomien laskemista. Mun ei tarvitse laskea kun suunnitelmissa tipaton viikonloppu.

t. Juhani
Kielo
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät