Olet täällä

Mummon mietteitä mitä tässä on järkee

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Mummon mietteitä mitä tässä on järkee

ViestiKirjoittaja lillemor » 13.6.2022 16:09:07

S-korppi-oni kirjoitti:En juurkaan käy täällä, minusta tällanen foorumi lisää juomista. Sama muissa vaikka jos on joku muu vaikka masennus, niin sellasella sivulla roikkuminen, lisää masennusta.

Olen törmännyt samaan ja ihmettelen miksi on noin. Sivuston tarkoitushan on auttaa, mutta kyllä minulla on vuosien aikana usein käynyt samoin. Täällä vierailtuani on tullut halu juoda :shock:
Sama kokemus minulla on tosin AA:sta ja A-klinikan vertaistuesta. Niissä istuttuani monesti tuli vilkuiltua kelloa, että koska tämä loppuu ja pääsee kauppaan.
Täällä on ehkä se, (omaa pohdiskelua) kun lukee toisten juovan huomattavasti enemmän tulee laitettua oma juominen siihen rinnalle ja ajateltua, ettei minulla taida ollakaan ongelmaa. Ainakaan isoa. Se on sitä holististen aivojen sumutusta. Vaikka sen ymmärrän, ei auta kun on tilanne päällä.
Juonhan vähemmän, kuin tuo toinen. Kuitenkin se ongelma on olemassa, eihän täällä muuten surffailisi. Oma käyttö häiritsee ja lähtee sitten joskus näpeistä.

Sitten on ollut joskus näitä ihmeellisiä raitistumistarinoita, joista tuntuu että ovat keksittyjä. Vaikea uskoa, että joku olisi pystynyt lopettamaan vuosikausien päivittäisen rankan juomisen suurin piirtein tuosta vaan "tultuaan järkiinsä".
Voihan se noinkin olla, mutta ihmettelen kun kymmenien yritysten kokemuksella tiedän sen olevan äärimmäisen vaikeaa. Ja takaisin putoamisen äärimmäisen helppoa.

Mutta ehkä pitäisi keskittyä vain itseensä ja omaan ongelmaansa ja alkoholinkäyttöönsä. Jättää muiden kertomukset lukematta tai omaan arvoonsa.

Paranemista sinulle. Minulla ongelmia myös lääkkeiden kanssa ja tietysti sairauden kanssa, mihin lääkkeet on määrätty. Niissä on kolmio. Ja reseptin uusiminen työlästä lääkärien jatkuvan vaihtumisen vuoksi.
Huoli tärkeän lääkkeen saamisesta ja jatkuvuudesta ajaa helposti addiktiosta toiseen.
lillemor
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 13.6.2022 23:17:15

Heips, lillemor ja muut!

"Sitten on ollut joskus näitä ihmeellisiä raitistumistarinoita, joista tuntuu että ovat keksittyjä. Vaikea uskoa, että joku olisi pystynyt lopettamaan vuosikausien päivittäisen rankan juomisen suurin piirtein tuosta vaan "tultuaan järkiinsä"."

Ymmärrettävästi vaikea uskoa että noin voisi tapahtua. Epäilisin minäkin, jos viitisen vuotta sitten joku olisi minulle moista väittänyt.
Minulle kuitenkin kävi niin. Lopetin vuosien päivittäisen juomiseni, vieläpä samana iltana kun olin saanut lopputilin.
Tapahtui vaan jotain hyvin "erikoista".

Haluan tällä vain kertoa sen että yllättävätkin raitistumisen tiet ovat mahdollisia.
On kuitenkin totta että alkoholisteista vain pieni prosentti raitistuu lopullisesti.
Yrittää kuitenkin kannattaa.

Putkis 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja S-korppi-oni » 27.6.2022 13:59:35

En koskaan ole käyny aa:ssa enkä käy. En koe olevani lainkaan sellanen kuin he. Sorry vaan. Joskus oli pakko käydä jossain ryhmäjutuissa kun olin kauan saikulla, "vertaisia", siis ne oli osa ihan zombieta mä olin täysin terve. Jos ei oo sairas niin siinä seurassa ois sairastunut.

Luulen vaan joku alkoholi jutteluryhmä on niin rassaava että pitää juoda että sinne jakssa mennä ja pitää juoda että selvii köynnistä.

Minulle aina (vaikka myös laihdutus) on vain ja ainoostaan yksin tehtävä. Mikään vertaisjuttu ei toimi, siinä tulee aina vertailua. Toi juo enemmän, vähemmän, toi on lihavampi laihempi, toi on paremmassa kunnossa. Kun työskentelee yksin ei joudu altistumaan vertailulle. Ja v vertailu jos mikä, rassaa ja ajaa huonoihin tapoihin.
S-korppi-oni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja S-korppi-oni » 19.7.2022 14:59:58

Eilen tuli 7vk täyteen tipatonta. Ollu yllättävän helppoo. Toki mietin ja edelleen haaveilen pikkukänneistä, elämä on ollut nyt niin vaikeaa (hermosärky).

Mullahan on lääkitys nyt sellanen mikä auttaa pysyyn kuivilla, en saanu nukahtamiseen mitään kun on jo kaksi kolmiolääkettä, niin jos noitten kans ottasin alkoa niin oisin oikeesti tyhmä.

Oon viettänyt kesää että meen, oon, viivyskelen ulkona. Päätin tossa että nyt elän ja nautin, kohta meen uimaan vaikka sataa, vesi on ihan uitavaa ehkä 19.

Syönyt oon ja herkkuja mennyt kyllä. Kokeilin pt ohjausta salilla, ei oo mun juttu, ruokki syömishäiriötä.
S-korppi-oni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät