Olet täällä

Pystynkö oikeasti koskaan muuttumaan?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pystynkö oikeasti koskaan muuttumaan?

ViestiKirjoittaja Yhdet vielä Ninni » 28.12.2021 18:36:55

å
Viimeksi muokannut Yhdet vielä Ninni päivämäärä 24.11.2022 16:58:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Yhdet vielä Ninni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 29.12.2021 12:27:30

Heissan, uusi seurassavähentäjä täällä. Tilanteesi ja mietteesi kuulostavat hyvinkin samanlaisilta kuin omani. Paitsi että minä en ole hoikka enkä jaksa juosta. :P Samoin muut ovat kommentoineet hyvin samoin ajatuksin, mitä itsekin olen pyöritellyt.

Juomisen sosiaalisen puolen suhteen olen siinä mielessä onnekas, että tuttavapiirin illanistujaisissa on aina ihmisiä laidasta laitaan. Osa ei juo koskaan, osa on aina kunnon laitamyötäisessä. Muut vaihdellen juovat tai eivät, enemmän tai vähemmän, kuka mistäkin syystä tai ilman syytä. Ei siihen kiinnitetä huomiota. Kukaan ei koskaan käyttäydy huonosti tai muita paheksuen. Itsekin menen joskus autolla tai juon esim. tulevan työvuoron takia vain vähän. (Sillä syyllä se onnistuu, huvikseen päättämällä todellakaan ei.) Mutta yleensä valitettavasti olen niiden eniten ottavien joukossa kunnon toleranssilla varustettuna. Kun muut juovat yhden, minä jo kolmatta...

Paljon tsemppiä vastoinkäymistesi kanssa!
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Yhdet vielä Ninni » 29.12.2021 12:38:48

k
Viimeksi muokannut Yhdet vielä Ninni päivämäärä 24.11.2022 16:53:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Yhdet vielä Ninni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 29.12.2021 14:54:52

Niin tuttua. Ja jos bileet alkavat myöhään, pitää ehdottomasti ottaa pohjia etukäteen, että saa muut kiinni. Ja tuo keskustelu siitä, kun krapulatkin tulevat niin kamaliksi nykyään, ettei ehkä arvaa ottaa toista tai ainakaan kolmatta... Nyökyttele siinä sitten mukana, kun joku taas toteaa, että semmosta se on kun ikä karttuu ja harvoin tulee otettua. Kunpa voisi jossain vaiheessa sanoa noin!
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Yhdet vielä Ninni » 3.1.2022 09:22:01

k
Viimeksi muokannut Yhdet vielä Ninni päivämäärä 24.11.2022 16:53:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Yhdet vielä Ninni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 3.1.2022 10:55:58

Hyvää uutta vuotta Ninni ja tsemppiä. Minulla katkesi hyvä juomaton pätkä jouluaatonaattoon, mutta sen jälkeen on hyvin pysynyt.

Samalla syntyi myös ajatus lopettaa. Kyllä juomattomuus on hyvästä. Mieluummin joka päivä, kuin joskus.

T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yhdet vielä Ninni » 4.1.2022 09:25:36

h
Viimeksi muokannut Yhdet vielä Ninni päivämäärä 24.11.2022 16:54:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Yhdet vielä Ninni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 4.1.2022 14:12:19

Yhdet vielä Ninni kirjoitti:Puuhapete: Minulla on edeelleenkin tavoitteena olla kohtuukäyttäjä, ei absolutisti, vaikka kokonaan lopettaneiden ikuinen mantra tuntuukin olevan tämä: Ei tule onnistumaan.

Minä en ainakaan vielä ole heittänyt kirvestä kaivoon. Tunnen vielä olevan mahdollista sen, että voisin tulevaisuudessa silloin tällöin juoda muutaman lasin viiniä tai pari pulloa olutta.

Lainasin eilen kirjastosta sen tälläkin palstalla usein mainostetun Annie Gracen Selvin päin -kirjan, eikä se resonoinut. En ole kokenut samanlaisia hetkiä kuin hän: heräisin aamuyöllä surkeaan fiilikseen ja hiippailisin keittiöön juomaan! En koskaan. Palautin kirjan saman tien, se oli ärsyttäväää besserwisserointia.

En tahdo kestää tuota viinan jättäneiden paasausta ja jeesustelua siitä, etteivät TARVITSE alkoholia mihinkään. Ei kai kukaan sitä tarvitse, mutta voi silti haluta sitä silloin tällöin. Kai elämässä jotain paheita ja huvituksia saa olla? En ymmärrä yhtään tuota askeesia, joka tähän asiaan tunnutaan liittävän.

Lisätään vielä, että minulle on ok, jos ihminen ei juo koskaan ollenkaan. Minulle on myös erittäin ok, jos ihminen juo joskus. Haluaisin olla tämä jälkimmäinen. Ja herkkänahkaisesti tätä haluani suojelen, enkä kestä kuittailuja: "Olet alkoholisti, et voi muuta kuin lopettaa kokonaan."

Tämä on tosi hyvin sanottu. Veit sanat suustani, mitkä fiilikset itselläkin on. Olen seilannut niin pitkään tuota "alkoholisti - absolutisti" aallokkoa, todetakseni ettei alko ole se ongelma, vaan joku aivan muu ajatuslukko elämässäni, joka oirehtii liialla alkoholilla tietyissä tilanteissa.

Samat tunnelmat jäi siitä kirjasta. Lainasin sen äänikirjana ja se on niin tylsä, että kuuntelu loppui muutaman kappaleen jälkeen.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 4.1.2022 18:00:34

Ihan samat ajatukset minulla! En hiippaile öisin ahdistuneena juomaan. En jaksa lopettaneiden paasausta: olet alkoholisti, sinun täytyy tajuta lopettaa, et voi vähentää, ilman alkoholia päivä kerrallaan. En halua lopettaa, en halua elää päivä kerrallaan. Suunnittelen elämääni: viikot, kuukaudet, puoli vuotta, vuosi... Voin myös suunnitella juomiseni. Eivät ne juomissuunnitelmat aina toteudu, mutta eivät toteudu välttämättä muutkaan suunnitelmat.
Viimeksi muokannut Hippuli73 päivämäärä 5.1.2022 16:34:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Yhdet vielä Ninni » 4.1.2022 19:59:37

j
Viimeksi muokannut Yhdet vielä Ninni päivämäärä 24.11.2022 16:54:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Yhdet vielä Ninni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 5.1.2022 15:22:33

Ymmärrän pointin ja ärsytyksenkin. Osa tarvitsee muutokseen erilaista tsemppiä kuin toiset, jotkut jopa jonkinasteisen hurmoksen ja hurahduksen. Varmastikin ihan hyvää tarkoittaen haluavat sitten muille samaa, mutta kun me kaikki emme ole samanlaisia tai halua samaa. Olen myös oikeuttanut juomistani sillä, että kukaan ei ole ongelmaani puuttunut. Oletan, että kukaan ei ole edes huomannut tai epäillyt ainakaan kovin vakuuttuneena, mistä toki en voi olla täysin varma. Ei ole mennyt työt, asunnot ja ihmissuhteet. En myöskään ole koskaan hiippaillut juomaan yöllä tai jatkanut aamulla.

Mikään näistä ei kuitenkaan muuta alkoholiongelmaani pieneksi ja mitättömäksi, eikä todellakaan minua yhtään ketään muuta paremmaksi ihmiseksi. Mutta tällaisetkin seikat saattavat vaikuttaa eri lähestymistapojen hedelmällisyyteen ja mahdollisten ratkaisuvaihtoehtojen miettimiseen. Alkoholi on haitallista ja sitä ei kukaan elääkseen tarvitse, siitä lienemme ihan yhtä mieltä. Se on kuitenkin ihan laillista ja aika yleisesti myös kohtuudella käytettyä.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 5.1.2022 16:14:13

Elohiiri kirjoitti:Ymmärrän pointin ja ärsytyksenkin. Osa tarvitsee muutokseen erilaista tsemppiä kuin toiset, jotkut jopa jonkinasteisen hurmoksen ja hurahduksen. Varmastikin ihan hyvää tarkoittaen haluavat sitten muille samaa, mutta kun me kaikki emme ole samanlaisia tai halua samaa. Olen myös oikeuttanut juomistani sillä, että kukaan ei ole ongelmaani puuttunut. Oletan, että kukaan ei ole edes huomannut tai epäillyt ainakaan kovin vakuuttuneena, mistä toki en voi olla täysin varma. Ei ole mennyt työt, asunnot ja ihmissuhteet. En myöskään ole koskaan hiippaillut juomaan yöllä tai jatkanut aamulla.

Mikään näistä ei kuitenkaan muuta alkoholiongelmaani pieneksi ja mitättömäksi, eikä todellakaan minua yhtään ketään muuta paremmaksi ihmiseksi. Mutta tällaisetkin seikat saattavat vaikuttaa eri lähestymistapojen hedelmällisyyteen ja mahdollisten ratkaisuvaihtoehtojen miettimiseen. Alkoholi on haitallista ja sitä ei kukaan elääkseen tarvitse, siitä lienemme ihan yhtä mieltä. Se on kuitenkin ihan laillista ja aika yleisesti myös kohtuudella käytettyä.

Tässä jälkimmäisessä kappaleessa on hyvin kuvattu se, mihin en oikein enää usko. Ainakaan omalla kohdallani. Olen niin monta vuotta kuvitellut, että "alko on suurin ongelmani." Ja vasta nyt tajunnut, että ei hemmetti, se ongelma on jossain aivan muualla, joka oireilee alkon käytöllä. Mitä enemmän yritän parantaa itseäni alkoholismista, sitä enemmän tulen ahdistuneeksi ja menen metsään. Aivan hirveä kierre. Alkosta saa oikein kunnon elämäntehtävan, joko sitä on liikaa elämässä tai sitten ei ollenkaan. Kaikki kuitenkin pyörii yhä sen ympärillä ja saattaa jäädä paljon muuta omassa käytöksessä huomaamatta. Puhun vain omasta puolesta. tietenkin. Näihin oivalluksiin loppiaista kohden. Ei enää siis alkoholismia eikä suurta alko-ongelmaa elämääni, se kun on minun kohdallani itsepetosta, olla huomaamatta, mistä oikeasti kiikastaa ja kuinka hyvin voin. Toisinaan voin tosi huonosti useasta syystä, jotka johtuvat paljolti omista lukoista. Vaikka kuinka raitistun, olen yhä sen perusongelman äärellä joka on kaikkea muuta kuin alkoholi.

Toki minusta voi ajatella, että siinä nyt on alkoholisti, joka haluaa juoda ja selittelee, mutta jokainen tietää itse totuuden parhaiten, kun riittävästi asioita käy läpi.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 5.1.2022 21:37:30

Terve kaikille. Toivottavasti en vaikuta besservisseröivåltä, ainakaan se ei ole tarkoitukseni.

Kerron ja kommentoin omia tuntojani, ehkä epäselvästi. Kyllä juomattomuus on MINULLE hyväksi. Mutta en osaa ajatella itseäni absolutistiksi minäkään.

Mutta ajatus juomattomuudesta tänä vuonna tuntuu mielekkäältä.

Juomisen ja juomattomuuden mietiskelyä olen miettinyt. Ja päädyin jo siihen, että voisin miettiä vähemmän. Ja keskittyä minulle mielekkäiden terveyteni ja projektieni edistämiseen. Minä olen huomannut olleeni se rotta kuuluisassa rottakokeessa. Se jolla on ollut tylsää, ei virikkeitö mutta alkoholia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rat_Park

Hyvää vähentelyä teille ja hyvää mieltä myös siihen projektiin.

T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Urtsi » 6.1.2022 17:45:04

Moi kaikki,

mä koen Annie Gracen kirjan ja jutut todella hyviksi. Avaaviksi. Nimenomaan avaaviksi. Sitä kun on aikain myötä ja eri suunnista ehdollistunut tavoilla, joita ei hevin aina huomaa tai tiedosta.
Ja tätä en sano sillä, että tietäisin, miten kunkin tai jonkun on tehtävä tai elettävä. ​

Hyvää loppiaista ja alkanutta vuotta!

Toivoo ja toivottaa: (vähän avautunut) Urtsi
Be here now.
Urtsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yhdet vielä Ninni » 6.1.2022 19:35:27

g
Viimeksi muokannut Yhdet vielä Ninni päivämäärä 24.11.2022 16:55:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Yhdet vielä Ninni
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät