Olet täällä

Hyvinvointi

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Hyvinvointi

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 21.11.2021 02:19:34

Moi täällä on 30-40v välissä oleva mies. Lukenut täällä muiden juttuja ja monilla menee todella huonosti päihteiden kanssa. Itse jo vähentänyt juomista noin 5-vuotta sitten. Ennen vähennystä join 18-vuotiaasta joka vkloppu pe-la kunnon kännin, Joskus myös sunnuntaisin tasottavia. Lomillani join lähes joka päivä. Suvussani on alkoholisteja.Olen ollut aina humalahakuinen juoja ja nuorena testasin rajoja. Nautin olla humalassa ja tunnen olevani oma itseni.. noin 5-vuotta sitten tajusin että pitää vähentää ja sen jälkeen Juonut harvemmin välillä 2-3kk ilman,mutta tämä vuosi lähtenyt käsistä. Silti juon vähemmän kuin ennen.tämä vuosi mennyt niin että 2-3viikkoa ilman ja sitten kunnon känni vähintään 2pv. Juon aina kunnolla, minun kokoisella miehellä se on lähes aina yli 20 annosta. Minulla on itseni mielestä ollut aina alkoholi ongelma. Kun otetaan ni otetaan . Haluan silti päästö siihen että juon vuodessa vain muutaman kerran ja kannustan muita saman henkisiä siihen. Eli tyyliin 2-3kk taukoa ja sitten yksi vkloppu. Olen myös aina urheilut paljon, joten se myös saa minut helpommin olemaan ilman.. tänää on kyllä taas vedetty ja eilen. Onko muita täällä jotka tiedostaa ongelman mikä minulla?
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

Re: Hyvinvointi

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 21.11.2021 09:07:37

No moikka!

Tervetuloa palstalle!

Kysyit onko täällä muita, jotka tiedostavat ongelman mitä sinulla. Oman tulkintani mukaan tarkoitat siis alkoholistista juomista? Onhan täällä. Ainakin itselläni on, mutta kun juon, juon tasaisesti pitkiä aikoja tai vastaavasti olen raittiina pitkiä aikoja, tosin näiden jälkimmäisten saavuttaminen on kovan työn takana nykyisin. Aiemmin eivät vielä suinkaan olleet sitä eli muutos huonompaan on tapahtunut ehkä 3 vuoden aikana. Jonkinlaista kohtuutta olen yrittänyt etsiä parin viime vuoden aikana, mutta en ole löytänyt. Raitistuminen on minulle ainoa mahdollisuus päästä alkoholistisesta juomisesta ja se on haaveeni. Nyt taas kaikki tsemppi siihen.

Tsemppiä, jotta löydät sulle hyvän tavan ja tyylin! Suosittelen, että jatkat asioiden kirjoittelua tänne. :)
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 21.11.2021 14:27:25

Itse olen myös miettinyt monta kertaa, että alkaisi raittiiksi. Yksi tavoite minkä haluaisin myös toteuttaa on yrittää olla yksi vuosi kokonaan ilman. Tämä juominen aiheuttaa itsellä masennusta ja tietenkin tulee uni ongelmia muutamaksi päiväksi ja välillä pahoja paniikki kohtauksia. Olen huomannut mitä lyhyempiä taukoja välissä niin oireet pahentuvat. Nyt meinaan olla jouluun asti ilman. Ensi vuonna yritän taas olla tammi-maaliskuun ilman. Pitää oppia siihen että juo harvemmin vuoden aikana tai raittius olisi paras ,mutta vielä en siihen pystyisi.
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 22.11.2021 16:08:55

Jaahas huonosti nukuttu yö ja vatsasekaisin. Tuo muutaman päivän unettomuus on aina ärsyttävää.
Pyrin itse syömään vielä terveellisemmin 3-4pv ottamisen jälkeen, palautuu kroppa nopeammin,mutta minulla kuuluu joka tapauksessa juurekset,vihannekset,marjat ja hedelmät säännölliseen ruokailuun. Liikunnan pidän kevyenä tämän viikon että palautuu paremmin, muistakaa olla itsellenne armollisia ja kroppa tarvitsee palautumista myös alkoholista, joten ei kannata heti harrastaa raskasta liikuntaa vaan itselleen kevyttä. Mutta joka tapauksessa suosittelen liikkumaan ja syödä joka päivä myös terveellisiä asioita, kroppa kiittää! :) pitääkin tästä lähteä noin tunnin kävely lenkille. Tsemppiä kaikille viikkoon.
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 29.4.2022 19:23:56

Noniin pitkästä aikaa ja pienessä nousu humalassa kirjoitan. Miten on menny. Aivan liikaa tullut otettua ja se vaikuttaa loppupeleissä aivan liikaa mielen terveyteen.... Piti olla se tammi-maaliskuu ilman. En ollut. Tähän pv asti menty suunnilleen niin että 2vk ilman ja sit kolme vkloppua märkää kunnolla.. pahin tais olla viikon lomalla 5pv putkeen ja se on ihan kunnon ottamista vähintään 2 promilleen. Minun laisia Suomessa on paljon ja voi johtaa alkoholismiin. Onneksi minulla on urheilu ja se on yksi iso syy miksi tulee pidempiä taukoja. Kesä tulossa ja tiedän että silloin tulee juhlittua liikaa. Tämän vklopun jälkeen pidän 5vk tauon. Pakko. Mutta joka tapauksessa pitää yrittää vähentää vieläkin radikaalisti, missä jo onnistunutkin, mutta tämä ei riitä. Muuten veikkaan, että tämä johtaa täys raittiuteen ja kaikki jotka siihen pystyneet niin nostan hattua.
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja elesa » 29.4.2022 20:26:50

.
Viimeksi muokannut elesa päivämäärä 2.5.2022 04:09:02, muokattu yhteensä 1 kerran
elesa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 29.4.2022 21:30:10

Elesa tee itsellesi keskustelu ryhmä ja kerro tarinaas ja mitä haluat tehdä Alkon kanssa.. Toivon, että yrität vähentää tai tehdä asialle jotain. Ota jotain tavoitteita miten vähentää ja jos epäonnistuu pitää vaan jatkaa yrittämistä. Luovuttaa ei saa koskaan!! Tsemppiä sulle ja oikeesti me kaikki voidaan muuttaa elämäämme, mut se ei oo aina niin helppo ja yksinkertasta!
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 29.4.2022 21:33:09

Tai paras jos pystyy raitistuu, koska se lopettaa varmasti koko ongelman.. mut jos pystyy esim muutaman kerran vuodessa ottaa ni sekin jees.. mut nämä on vaikeita juttuja...
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 1.5.2022 19:26:28

Noniin nyt on aika olla viisi viikkoa ilman Alkoa. Silloin on menoa joten joutuu taas ottamaan. Mutta aina tekee hyvää olla pidempiä aikoja ilman. Kesällä taas paljon menoa joten pitää yrittää sen jälkeen olla vähintään 2kk ilman tai paras jos olisi jouluun asti tipattomalla.
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 5.5.2022 14:38:58

Hei, miten sinulla sujuu? Viisi viikkoa on hyvä tavoite, toivon sulle siihen paljon onnea! Olen itse palaillut tänne tauon jälkeen kirjoittelemaan, luin ketjusi ja halusin tulla tsemppaamaan sinua. Selvää toukokuuta meille kummallekin. Itsellä uusi tavoite olla juomatta toistaiseksi. Päivä kerrallaan.
Ameeba (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 5.5.2022 19:54:36

Hyvin menee ja kiva kun ensi viikolla pystyy alkaa treenaamaan kovempaa. Nyt kun oli tullut liian usein juotua niin joutunut pitämään treenit kevyenä. Tsemppiä sulle myös ja päivä kerrallaan on hyvä taktiikka.
Pitää kyllä yrittää varsinkin kesän jälkeen olla enemmän ilman Alkoa seuraavaan kesään asti. Ei se aina helppoa ole mutta pakko saada tähän touhuun vähennystä eli harvemmin vuoden aikana kännäämistä. Itse kun juon niin se on lähes aina kunnon känni.
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 16.10.2022 00:23:30

Mä olen tän kesän aikana todennut , ķettä olen alkoholisti ja tää juominen on ollut jo vuosia ongelma.. Tää vähentäjät ryhmä toivottavasti muuttuu lopettaja ryhmäksi.. Mutta lopettaminen kokonaan tuntuu todella vaikealta. Miten on menny. Joo kesä oli hauskaa tuli juotua todella paljon..mitä hyvää tässä on ollu et oon tajunnut et oon alkoholisti ja haluun kokonaan eroon viinasta.. mut tuntuu niin helvetin vaikealta.. katotaan mihin tää mun elämä johtaa. Mut loppu tälle juomiselle olis paras vaihtoehto.
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Juhana » 17.10.2022 06:27:29

Tänä viikonloppuna meni kyllä liian lujaa. Perjantaina illalla join, lauantai-iltana kans join. Alunperin ei ollut tarkoitus juoda sunnuntainakin, mutta siinähän kävi niin, että hain sandels salkun salesta eilen. Se on nyt melkein juotu.

Töihin pitäisi mennä tänään. Iltavuoro alkaa klo 14. Mutta enhän minä tässä kunnossa pääse. Joutuu saikuttamaan perkele.

Vaikuttaa vahvasti siltä, etten kykene omalla tahdolla tätä vähentämään. Käyn a-klinikalla säännöllisin väliajoin keskustelemassa. Tavoite on tällä hetkellä rajoittaa juominen pelkästään lauantai-iltoihin. Tavoite ei ole tällä hetkellä pitänyt. Pitää varmaan hakea antabus kuuri tueksi.

Alkoholistihan minä olen. Viinaan tullut vuosia hassattua rahaa niin paljon että sattuu ajatellakkin sitä. Hyvinvointikin on koetuksella. Manaantait on aina perseestä viikonlopun juomisen takia. Voisivat olla hieman parempia jos perjantaina olisi enemmän itsehillintää.
Juhana
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Suuntaaetsin » 4.2.2023 19:47:46

Noniin nyt oltu 5-viikoa ilman. Suunnitelma olla kesäkuuhun asti ilman ja sen jälkeen yritetään jos motivaatiota olisi olla koko vuosi ilman.Olisi mahtavaa olla kokonainen vuosi ilman ja katsoa miten vaikuttaa ajatteluun alkoholin suhteen. Päivä kerrallaan mennään. Joka tapauksessa viime vuoden juomiseen ei voi palata enää. Tää vkloppu oli kovat mieli halut joten alkoholitonta olutta tullut juotua. Treenistä kun on kevennys niin alkaa enemmän tehdä mieli keittoa. Tsemppiä kaikille omiin koetuksiinne.
Suuntaaetsin
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 6.2.2023 05:18:30

Hienosti menee! Treenit on hyvä motivaattori olla juomatta. Ja muutenkin hyvöksi keholle ja mielelle :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät