Olet täällä

Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 19.4.2022 11:50:53

Ensi pääsiäisenä sitten 3 päivää ja 45 annosta :wink:

Mulle täällä yksi viisas Sylvia kerran sanoi jotain sellaista, että ehkä minä (minun systeemini / kroppani / mieleni) joskus vaan tarvitsen sen, että otan ilman mitään tarjoituksia pari kolma päivää ja sitten taas palaudun kuriin ja nuhteeseen. Se oli varmaan jonkun pääsiäisen jälkeen. Ehkä sinun käyttöjärjestelmäsi myös tarvitsee sen joskus? Jos sitä ei tapahtuisi liian usein ja hoitaisi homman niin ettei kukaan muu kärsi niin ei kai se maailman kamalinta olisi? Pitäisi vaan päästä siihen, että se olisi hallittua sillä tavalla ettei työ kärsi eli loppuu siinä mielessä ajoissa. Kuten sinulla nyt.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 19.4.2022 15:18:08

Alan pikku hiljaa kallistua tuohon ajatukseen, Vilma. Kunhan en telo itseäni ja muita ja hoidan työni, niin so what. Näin minä ennen ajattelinkin, mutta sitten alkoi lipsua työn hoitaminen. Oli pakko alkaa muuttaa suhtautumista juomiseen. En ole missään vaiheessa tavoitellut kohtuukäyttöä. Mutta luulin, että oppisin juomaan tolkullisesti. Kohta 14 kk olen opetellut. Aika hankalaa on ollut: toisinaan onnistumisia mutta enemmän jatkuvaa epäonnistumista, ankaraa yritystä ja mielipahaa juomisesta. Ehkä vain hyväksyn sen tosiasian, että juon joskus (lähes aina) överit ja sitten olen juomatta jonkun aikaa. Kun tulee pidempiä taukoja, niin ehkä juominen jotenkin itsestään vähenee? Huomasin pääsiäisen jälkeen oloni olevan muutenkin parempi kuin yleensä juomisen jälkeen: mieli iloinen ja ahdistus poissa. Jos en stressaa juomista niin hirveästi, voin paremmin :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jeejeee » 22.4.2022 11:07:36

Moi!
Mä en voi tarjota ratkaisua, mutta sen tiedän että päihdelääkäri mulle sanoi että alkoon voi kuolla nopeasti tai hitaasti. Itse taistelen. Paljon on pelissä ja mies on sanonut että kaikki päättyy ellen muutu. Lapsiakin mukana, joka onkin oikea motivaattori. Mutta pystynkö? Olen nyt yli 40 enkä ikinä aiemmin kokenut tätä ongelmaksi. Vaikka se on ollut sitä koko ajan. En edes kehtaa kertoa kaikkea mihin se on johtanut ja onneksi vielä elossa.
Jeejeee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jeejeee » 22.4.2022 11:13:23

Moi!
Mä en voi tarjota ratkaisua, mutta sen tiedän että päihdelääkäri mulle sanoi että alkoon voi kuolla nopeasti tai hitaasti. Itse taistelen. Paljon on pelissä ja mies on sanonut että kaikki päättyy ellen muutu. Lapsiakin mukana, joka onkin oikea motivaattori. Mutta pystynkö? Olen nyt yli 40 enkä ikinä aiemmin kokenut tätä ongelmaksi. Vaikka se on ollut sitä koko ajan. En edes kehtaa kertoa kaikkea mihin se on johtanut ja onneksi vielä elossa.
Jeejeee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 25.4.2022 08:12:19

Ehkä vain hyväksyn sen tosiasian, että juon joskus (lähes aina) överit ja sitten olen juomatta jonkun aikaa. Kun tulee pidempiä taukoja, niin ehkä juominen jotenkin itsestään vähenee?

Taas kerran meillä aika samanlaiset ajatukset. En kyllä itselleni ihan övereitä halua hyväksyä, mutta sen kuitenkin, että joskus vaan tulee tarve juoda lähes rajoittamattomasti pari päivää ja siitä taas seuraa se, että ei tee hetkeen mieli juoda ollenkaan.
Mietit, että vähentääkö pidemmät tauot juomista. Minulla kyllä, jonkin verran. Ei aina toimi, edelleen tulee noita lähes övereitä, mutta harvemmin. Pidemmät tauot ovat saaneet minut arvostamaan krapulattomia aamuja sen verran, että nykyään melko usein juodessa jo sitä ajattelen ja välttelen. Tässä vähennyt vuosien varrella nuo 2 tai useamman päivän känniputket ovat vähentyneet 1/4 osaan entisestä, ellei jopa enemmän. Ja krapula-aamut ovat pudonneet murto-osaan.

OIen siis edelleen ongelma käyttäjä ja joskus tulee sellaista juopottelua, että siitä tulee huono olo sekä henkisesti, että fyysisesti. Mutta koko ajan harvemmin ja harvemmin. Kehitys on ollut hidas, mutta kuitenkin koko ajan eteenpäin menevä. Eli älä luovuta, etsi oma tiesi päästä tasapainoon juomisen kanssa. Tavoittele joka tapauksessa sitä, että se ei loukkaa sinua eikä läheisiäsi missään muodossa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 13.5.2022 04:37:38

Pääsiäisen jälkeen en ole juonut. Päätin olla juomatta, koska huomenna on juoksukisa, johon olen "valmistautunut" melkein puoli vuotta. Ei ole tehnyt mielikään alkoholia eikä oikeastaan vieläkään tee, vaikka huomenna kisan jälkeen mennään ulos syömään ja juodaan. Nyt joku sanoisi, että älä juo, jos ei tee mieli :lol: Luultavasti haluan kylmän oluen kouraani heti, kun tulen huomenna kisan jälkeen suihkusta. Eilen katsottiin jotain alkoholistidokumenttia. Nuori kundi veti votkaa 1,5 litraa päivässä. Tunnin verran seurattiin hänen lähtöään 3 kk laitoshoitoon, mutta sitten doku loppu, koska tyyppi kuoli. Puolisoni sanoi, että ei meidänkään vähentämisestä olisi mitään tullut, ellen mä olisi löytänyt juoksua tilalle. En ole itse ajatellut, että juoksu on juomisen tilalla. Kai se on: juoksemiseen menee viikossa monta tuntia ja paljon aikaa kuluu myös kaikkeen oheistoimintaan (viikon ohjelman suunnitteluun, muihin treeneihin, syömisen miettimiseen jne.) Melko hyvin motivoi olemaan juomatta tai lopettamaan putken, kun haaveilee seuraavasta juoksulenkistä tai tutkailee leposykettä, joka nousee viikon ryyppäämisen jälkeen yli 70.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ameeba » 13.5.2022 06:28:20

Kivaa juoksukisaa siis sinulle, kuulostaa tosi mukavalta. Minä tykkään kanssa hölkytellä ja olen siihen palannut nyt tässä keväällä. Itse koen, että se minulla korvaa alkoholin välittäjäainepöllyjä. Samojen aivoaineiden kanssa siinä kai liikutaan :)

Tsemppiä tavoitteissasi!
Ameeba
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 16.5.2022 06:22:51

Kisa meni hyvin, saavutin tavoitteeni. Juominen meni ok. Lauantaina viidessä tunnissa pikakännit ja sunnuntaina tasoittelua aamusta alkuiltaan, ja tänään krapulassa töihin. Tämän vuoden toka krapula työaamuna. Ei näitä pitäisi tulla lainkaan, mutta onneksi ei ole enää joka maanantai.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 20.5.2022 15:17:09

Huomenna lähdetään lomalle ulkomaille. Nyt en ole tehnyt tarkkaa päiväsuunnitelmaa juomisen, juoksemisen ja muun tekemisen suhteen. Tavoite on juoda niin tolkullisesti, että jotain muutakin tulee tehtyä. Olisi tietysti kiva myös juosta kerran tai pari ja juoda vähemmän kuin viime lomalla. Jää nähtäväksi, miten käy. Just nyt on työviikko takana, kaunis sää ja himottaisi jo juoda kylmää olutta. Ei ole kotona jääkaapissa kuin pari 0-olutta. Huomenna olisi kiva ottaa vähän lentokentällä lähtöjuomaa ja koneessakin skumppaa ja perillä terassilla vielä jotain. Mutta kun sen tietää jo nyt, että joko olen huomenna kokonaan juomatta tai sitten se menee överiksi (pitää ruveta heti ekan juoman jälkeen varmistelemaan, ettei lopu kesken ja ostaa tax freestä juomaa kassiin). Miten tää voi olla näin vaikeaa muuttaa vanhoja tapoja ja rutiineja?
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.5.2022 07:29:41

Hyvää lomaa Hippuli! :)
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 29.5.2022 14:51:09

Niinhän siinä sitten kävi, että yhtään kertaa en lomalla juossut. Mutta tein puolison kanssa muita kivoja juttuja, vaikka paljon juotiinkin joka päivä. Siinä mielessä oli paras loma Koronan alkamisen jälkeen. Jotenkin lasken mun juomisen menneen holtittomaksi Koronan alettua. Sinne se oli menossa joka tapauksessa, mutta tietysti etätyö vaikutti. Loman lopussa pilasin hienon edistymiseni: homma lähti ihan lapasesta ja vika lomapäivä meni kokonaan ohi. Muisti ja taju meni jo iltapäivällä. Lähtöpäivä oli vain hengailua: odotin, milloin olen niin lähellä Suomea, että uskaltaa alkaa juoda. Ja tänään vika päivä, kun voi juoda. Ja jos voi, niin juon. Niin se vaan menee. Ei musta tule koskaan kunnollista ihmistä. En edes tavoittele kohtuukäyttöä. Mutta haluaisin olla ihminen, joka voi lomalla käydä joka ilta päivällisellä. Ihminen, joka menee aamulla töihin ihan joka päivä. Ihminen, joka...
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 30.5.2022 10:22:33

On jäänyt kirjautuminen tänne viime aikoina tekemättä, joten ihan ensiksi onnittelut hienosti menneestä juoksutapahtumasta :P !

Ja hienoa, että loma sujui selvästi paremmin kuin edellinen. Ikävää, että vikana päivänä lähti laukalle, mutta ei sentään mennyt koko loma löhöilyksi juovuksissa. Se, että et juossut voi olla ihan hyväkin, kyllä siitäkin kannattaa välillä antaa kropalle pikku breikki.

Uskon, että susta tulee se ihminen, joka pääsee joka päivä illalliselle lomalla ja joka menee joka aamu töihin, vieläpä ihan ilman krapulaa. Keskityt vaan näiden harjoittelemiseen samalla intesiteetillä kuin juoksemiseen niin hienoa jälkeä tulee, luotan sinuun! Arkea kohti pää pystyssä ja seuraavalle lomalle sitten aikanaan jokin uusi suunnitelma mielessä.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 31.5.2022 19:16:34

Tänään on jo toiveikkaampi fiilis. Kyllä mä vielä joskus saan homman haltuun. Tähän tilanteeseen lipumiseen meni 30 vuotta, joten kai tässä muutama vuosi menee, että alkaa oppia uusille tavoille. Mutta parempaa kohti haluan ehdottomasti mennä - ja menen. Kesäkuussa meillä ei juoda. Nyt teen taas töitä ja treenaan seuraavaan juoksukisaan. Ja nautin selvistä viikonlopuista. Syyskuussa on seuraava sopiva hetki ulkomaanlomalle. Tänään sekä puolison että ammattilaisen kanssa pohdiskelin sen matkan juomistavoitteita ja keinoja päästä niihin. Mutta kesäkuussa mun ei tarvitse ajatella juomista, kun en juo :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 11.6.2022 05:36:24

Toka viikonloppu putkeen selvänä, myös puoliso on vapaalla. Odotan kovasti pyöräretkiä ja yhteistä puuhastelua. Vaikka viimeisen 15 kuukauden aikana olen vetänyt perjantaikännit rankan työviikon jälkeen VAIN 5 kertaa, niin edelleen lähes joka perjantai se käy mielessä. Niin vahvana on päässä lähes 30 vuoden rutiini: joka perjantai kännit. Eilen oli hyvä fiilis, koska oli ollut mahtava työviikko ja sää oli mitä mainioin. NIIN paljon teki mieli terassille. Mutta tiesin, etten voi mennä. Ensinnäkin nyt on 0-kuukausi ja toiseksi tiedän, etten pysty puolisoni kanssa terassilla perjantaina juomaan alkoholitonta. Ja tiedän, ettei se ikinä jää yhteen. Ainakaan puolison kanssa. Kaverin tai siskon kanssa voisin juoda limsaa tai lopettaa ekan jälkeen, vaikka se vaikeaa olisikin. Tässäkin on sama syy: lähes 30 vuoden rutiini juoda puolison kanssa alkoholia tietyissä tilanteissa. No, siirryin sisätiloihin ja mentiin saunaan. Saunassa oli mukana alkoholiton olut. Sen jälkeen rauhoituin ja söin. Tyytyväisenä istuskelin parvekkeella lukemassa loppuillan. Kun selviän perjantain juomatta päivälliseen asti, niin loppu on helppoa. Mutta miksi helvetissä edelleenkin täytyy käydä päässä tämä pieni taisto melkein joka perjantai? Milloin se loppuu? Selvä viikonloppu on jo uusi rutiini. Harvemmin juon kuin olen juomatta. Mutta aivot eivät sitä vielä ymmärrä ja muista. Toistoja, toistoja ja toistoja. Mutta kuinka monta kertaa se vaatii?
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 20.6.2022 04:40:20

Kolmas selvä viikko takana. Kivasti menee, vaikka olen vieläkin vähän väsynyt viime viikonlopusta. Olin poissa kotoa enkä voinut noudattaa omia rutiinejani ja aikataulujani. Nyt on leposyke 5 pykälää normaalia korkeampi. Olen tosi tyytyväinen viime viikkoon: oli kaksi eri tilannetta, joissa oli tarjolla ilmaista alkoholia, mutta korvasin kaikki ilmaiset annokset alkoholittomilla vaihtoehdoilla - eikä ollut edes vaikeaa. Paitsi haluamieni juomien saaminen: miten voi olla, ettei ole kuivaa alkoholitonta valkkaria tai siideriä? Kuka juo kalan kanssa makeaa juomaa? Seuraava ilmainen alkoholi on tarjolla 1.7. Silloin on kesäkuu loppu, mutta ehkä jatkan alkoholittomalla linjalla senkin tilaisuuden. Alkoholiton olut on toisinaan jopa parempaa kuin tavallinen :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät