Olet täällä

Hiljaa hyvä tulee

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Hiljaa hyvä tulee

ViestiKirjoittaja Muumimamma » 12.1.2022 20:53:09

Terve taas... Minulla on muistaakseni kuudes viikko 0 %. On se kumma mitä pidemmälle aikaa menee niin sen vähemmän on ajatus alkoholissa pyörinyt.. Paitsi - launtai - iltana yksin kotona kokkailin ja tuli niin tuttu kaipaus lasilliseen punaviiniä tai kylmä olut... Aah... Avasin äkkiä cociksen, meni ohi.. Huh. Vatkaan päässäni päätöstä kun helmikuu alkaa. Jatkuuko tipaton elämä vai ei. Olo on nyt niin hyvä, perhe-elämä seesteistä. Liikuntaa ja töitä, lepoa, mielenrauhaa. Voiko tämä olla pysyvä olotila... Tiedä häntä... Näilä mennään... Hyvää tammikuun jatkoa teille kaikille.. 🎿💞
Joka päivä on uusi mahdollisuus
Muumimamma
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 13.1.2022 18:02:52

Moikka Muumimamma! Mietinkin joku päivä, että mitenkähän sinulla menee. Hyvinhän se, mahtavaa! Minulla mielestäni 19. päivä menossa, eikä ole viime päivinä tehnyt mieli. Samat vatkailut käyvät päässä, vaikka olen päättänyt olla sitä asiaa vatkaamatta. Mutta ei kun pää senkun vatkaa vatkaamistaan. Oikeastaan mietin jo tässä kuussa olevia paria tilannetta, jolloin ehkä voisin jotain juoda. Että juodako vai eikö. Ensi viikonloppuna on tiedossa yksi kyläily, jossa tavallisesti joisin hieman. Ja kotona sitten vaivihkaa ekstrat päälle, totta kai. Nyt pohdin, että uskaltaisinko olla seurassa kuten ennen ja jättää ne kotijatkot viettämättä. Vai enkö joisi ollenkaan. Melkein jo päädyin siihen, että joisin jotain mietoa. Siis niitä max pari prosenttisia. Kunnes joku plinkkikaiku huutaa mielessä, että se ei ole tipatonta, sitä on vain tasan nolla prosenttinen! En ole juonut mitään "korvikkeitakaan" nyt lainkaan, joten voisin toisaalta ostaa myös jotain ihan alkoholitonta. Äh, vaikeaa.

Tämän tiimoilta tuli mieleen sellainenkin ajatusleikki, että miten voisi oikeasti juoda alkoholitonta niin, että kaikki ympärillä luulisivat että juo alkoholia? Itsehän olen järkevä, suoraselkäinen ja rohkeasti omien päätöstensä takana seisova aikuinen, enkä tuollaista teatteria tarvitse. *khöhhahhah* Ympärilläkin on kuitenkin sen verran havainnointikykyistä porukkaa, että alkoholittomat tölkit ja pullot eivät mene alkoholillisista. Pitäisi melkein olla joku uudelleen suljettava pullo mihin laittaisi jotain muuta. Jos siis sellaiseen juksutteluun haluaisi ryhtyä.

Niin, korvikkeiksi en laskenut tuossa vissyä, mitä menee aivan tolkuttomasti. Siis todella paljon. Ja ei, hiilihapotuslaite ei ole sama kuin kaupan pullot. Tiedoksi vain lähinnä puolisolleni. :mrgreen: Uniongelmat ovat jatkuneet/palanneet. Mutta niihin ei siis liity mitään ahdistusta. En vain saa unta ja viime yönä heräsinkin aamuyöstä, vähän harmitellen unettomuutta mutta samalla ihan tyytyväisenä tilanteeseen. Mutta mikä hassuinta, päivälle riittää silti energiaa entistä enemmän. On tullut kaappeja siivottua täälläkin, enpä heti muista milloin viimeksi.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 14.1.2022 11:13:35

Nukuin hieman paremmin, jee. En tiedä hyödyttikö hankkimani melatoniini vai mikä. Sen tässä huomasin, että aamulla autolla liikenteeseen lähtiessä on todellakin edelleen automaattinen ajatus, että voinko. Minkäs verran joinkaan illalla...? Työaamuina tai jos oli joku muu meno tiedossa oli eri asia, kun silloin laskeskelin tarvittavan ajokunnon valmiiksi. Ja todella varman päälle, siitä olin onneksi tarkka. Vireystila muutoin toki saattoi olla mitä oli, mutta pienissäkään promilleissa en ole ajanut koskaan. Päätyyn asti menneen illan jälkeen en aja seuraavana päivänä. Enkä siis ole myöskään koskaan juonut yhtä annosta vähän ennen ajamista, kuten moni myös saattaa ihan laillisesti tehdä. Se varmaan liittyy sisäsyntyiseen häpeääni, kiinni jääminen tai jonkun onnettomuuden aiheuttaminen pienessä sievässä olisi maailmanloppu. Liittyy siis taas kerran luultavasti ihan samaan, mihin liittyy halu juoda. Välillä pitää vähän relata.

Samoin, kun tulee joku meno vapaapäivän aamupäivään, huomaan automaattisen ajatukseni olevan, että ei siihen kohtaan! Jonka jälkeen tajuan, että itse asiassa meno silloin sopii aivan mainiosti. Jos jo tiedostettuja ajatuskuvioita ilmenee näin, niin kuinka paljon niitä tiedostamattomia onkaan. Huh huh.

Tsemppiä kaikille tähänkin perjantaihin!
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 14.1.2022 14:58:11

Muumimammalla on hieno "putki" päällä :P

Tavat ja tottumukset on tosi tiukassa. Sain hetki sitten palaverikutsun maanantai aamulle klo 8:00 ja eka ajatus oli "apua, en jaksa krapulassa!". Vaikka ei ole aikoihin ollut maanantai krapulaa ja ne ovat olleet hyvin harvinaisia viimeisen parin vuoden aikana. Niin se vaan on kuitenkin eka ajatus. Mutta ehkä hyvä niin, muistuttaapa siitä miksi tässä tilanteessa ollaan.

Joskus on käynyt niin, että olen joutunut aamulla toteamaan, että en ole ajokunnossa työaamuna. Sitten on ollut pakko ottaa jokin muu kulkuneuvo tai jäädä etätöihin. Joskus villillä 90-luvulla se oli vaan vitsikästä kun aamulla heräsi ja totesi, että pakko lähteä fillarilla töihin, kun oli vielä selvästi humalassa. Se oli jopa pomon mielestä aika vitsikästä, koska töihin se ei vaikuttanut. Mutta se oli lähes 30 vuotta sitten, sitä oli ihan eri energia silloin ja juominen oli kuitenkin harvinaisempaa herkkua. Näitä kuitenkin kävi joskus kesällä, kun oli niin hauska riekkua auringon nousuun jossain arkenakin. Ei sitä kukaan silloin ajatellut minään alkoholiongelmana, enkä sellaiseksi vieläkään sitä miellä, mutta hyvää pohjaa ongelmalle siinä on rakennettu.

Tulipahan taas muisteltua sitä kultaista nuoruutta (haikeaa). Sorry Elohiiri kun näin valtasin sun palstaa :wink:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 14.1.2022 22:32:02

Ei mitään soreja kuule, kiva kun kommentoit! :D Villissä nuoruudessa oli tosiaan tilanne toinen. Duuniin painettiin joskus suoraankin samoilla silmillä. Oi niitä aikoja tosiaan. Vaikka eipä siitä haittaakaan ole, että meininki on muuttunut tiukkapipoisemmaksi. Ja ehkä nuorisokin vähän viisaammaksi. En usko sen vaikuttaneen omankaan ongelmani syntyyn, vaikka onhan sekin mahdollista. Liikakäyttö on kuitenkin omallakin kohdalla kestänyt "vasta" alle kymmenen vuotta, en muista enkä jaksa nyt miettiä tarkkaan.

Se on kuulkaas perjaintai-ilta ja vapaa viikonloppu edessä. Ja voisin halutessani vaikka lähteä vielä autolla johonkin. Saman voin tehdä huomisaamuna, vaikka varsinaisia menoja ei silloin olekaan. Aika vieras ja kummallinen tilanne, mutta mukava. Josko katsoisi vielä jakson jotakin sarjaa perjantai-illan huumassa.

Toivottavasti muidenkin ilta on joko tipaton tai muuten hallittu. ❤
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 16.1.2022 10:20:25

Kyläily kyläilty, oli hauska ilta. Päädyin juomaan limpparia. Se päätös syntyi kaupassa, kun valitsin niitä mietoja juomia. Yhtäkkiä iski niin voimakas flashback siitä, kun olen aiemmin ollut niitä valkkaamassa. Ja se nimenomainen kerta, kun päädyin ottamaan niiden lisäksi kaksi tavallista siideriä. Muistan merkitkin. Sen täytyi tapahtua toissa vuonna, kun olin muutaman viikon tipattomalla. Noita ostoskertoja, kun otin molempia, taisi olla vain yksi. Seuraavalla kerralla mukaan lähtikin pelkkää normijuomaa. Ja loppu onkin tuttua historiaa. En tosiaan ollut ajatellut tuota asiaa sen kummemmin, mutta näköjään se yhdistyikin voimakkaasti noihin mietoihin juomiin. :?

Toisaalta kiva, että tuli tuo huono fiilis. Toivon sen kertovan mieleni halusta tosissaan välttää omia sudenkuoppiani. En usko, että ihan silkka 0% vaikuttaa samoin, vaikka en ole niitäkään nyt lainkaan ostanut. Kai se on uskottava, että niissä on eroa ja mieto voikin olla omalla kohdallani portti lipsahdukseen. Vaikka en ole juomista lopettamassa kokonaan, tuntuu, että vielä en ole valmis sillä asialla leikkimään. Tarvitsen vielä jonkin verran taukoa.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Siideri » 16.1.2022 13:48:30

Hei, tsemppiä sinulle. Minä sain viime vkolla pahimman tuomion mitä voi saada törkyratista, 6 kk ehdotonta vankeutta, eli 180 h yhdyskuntapalvelua!!!en tiedä, jaksanko valittaa, ketään ei sattunut yms olen lukenut pahempia tarinoita, miestä selvitty erillisellä?? Kyynekkanavat kuivat itkemisestä..T. Sìderi
Siideri
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 16.1.2022 15:02:03

Tämän päivän Hesarin sunnuntaisivuilla oli juttu naisiin kohdistuneista pahoinpitelyistä ja raiskauksista, joita poliisi ei edes kunnolla tutkinut tai esitutkinta oli niin hidasta ja löperöä, että jutut vanhenivat tai syytettä ei muuten vaan nostettu. Siihen nähden tuomiosi tuntuu kohtuuttomalta. Mutta toisaalta vaikka mitään ei sattunut, niin törkeässä humalassa olisi toki voinut sattua jotain tosi pahaa, joten ei kai 180 tuntia yhdyskuntapalvelua siinä mielessä oli liian ankara. Ärsyttää vain, miten miesten tekemät rikokset eivät muka ole niin vakavia. Oletan, että nimimerkki Siideri on nainen - naisethan siideriä juo :wink:
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Siideri » 16.1.2022 16:27:27

Hei, olen nainen ja vielä kesällä,minusta tuli isoäiti. Toivon todella, että voin olla mummo oikeesti lapsen lapselle hänen kasvaessa. Olen lukenut niin monta juttua törkyrattim tuomioista, enkä.ole tätä,kovempaa tavannut??
En ole vielä nähnyt kirjallisena tuomiooni, vaan soitin oikeustalolle, ehkä oli ropisi tiukka tuomari?
Minä otan kaiken rangaistuksen vastaan kuitenkin ja olen tyytyväinen, etten satuttanut ketään tai itseäni, pahalta vaan tuntuu
Pakko lopettaa
Siideri
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 16.1.2022 21:47:15

Moikka Siideri ja kiitos tsempeistä! Uskon, että tapahtunut ja tuomio tuntuu tosi, tosi kurjalta. En sano, ettei törkyratti haittaa ja älä välitä, koska totta kai se oli väärin ja vaarallisesti toimittu. Sen kuitenkin ymmärrät itsekin, joten sormen heristely ja paheksunta ei nyt asiaa paranna. Tapahtunut mikä tapahtunut ja mikä tosiaankin tärkeintä, kukaan ei vahingoittunut.

Voisikohan tämän siis yrittää ajatella ihan vain käännekohtana? Toivon ja oletan, että tulossa ei kuitenkaan ole pelkkä rangaistus, vaan samalla saat muuta apua ja tukea tilanteeseesi. Yritä ottaa se sellaisena, haluna auttaa sinua suunnan muutoksessa. En usko, että kenenkään tavoitteena on lytätä ja lannistaa ja saada sinut kärsimään mahdollisimman paljon. Ennemminkin antaa sinulle nyt muuta ajateltavaa ja hoitaa yhteistyössä elämäsi taas raiteilleen niin, että pääset tasapainoon ja nauttimaan uudesta raittiista alusta. Ja mikä ihaninta, olemaan ihka oikea, läheinen ja turvallinen mummo! Sehän on samalla varmin tae myös siitä, ettei törkyratti pääse vahingossakaan ikinä toistumaan. Eiköhän se ole se tilanne, missä kaikki voittavat.

Tekisi mieli sanoa, että pää pystyyn ja sitä kohti, mutta se on liian ärsyttävästi sanottu, jos toisella on paha mieli. Sanon siis, että jatka kirjoittelua niin koitetaan yhdessä hilata se pää pikkuhiljaa pystymmäksi, kun se on siihen valmis. Tsemppiä! ❤

En ole noihin tuomioihin perehtynyt ollenkaan, joten en osaa yhtään ottaa kantaa miten se on linjassa aiempiin nähden. Mutta onhan se kuten Hippuli toteat, että aina ne eivät tunnu olevan näin tavallisen tallaajan oikeuskäsityksen mukaisia. Ja tosiaan, ihmisiähän sielläkin on tuomioita antamassa omine historioineen ja tulkintojen vivahde-eroineen.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 19.1.2022 17:46:46

Ohoh. Luulin, että tänne kirjoittamisessa oli yksi välipäivä, mutta näköjään niitä livahtikin kaksi. Alkaa aika kulua tämän suhteen nopeammin. Nyt on menossa tipaton päivä numero 25. Eipä ole ollut juominen tai juomattomuus niin paljon ajatuksissa kuin alkuun. Sitä voisi tietysti ajatella hyväksi asiaksi, mutta toisaalta se voi olla petollistakin. Kun tilanne alkaa normalisoitua, niin pelkään sen äkkiä normalisoituvan tämän tilanteen sijasta sinne lähtötilanteen paikkeille.

Sen olen tässä huomannut, että olen aivan jumissa. Olen kyllä huomannut, että useat kollegat hiukan pidemmän istumisen jälkeen hiukan verryttelevät ja venyttelevät, mutta itse en ole kokenut tarvetta. Nyt on toisin. Kroppa yksinkertaisesti pakottaa liikkumaan ja venyttelemään, muuten tuntuu kamalalta. Tuntuu, että jäykistyn hetkessä joksikin suolapatsaaksi. Liikkumistottumuksissani muuten ei ole tapahtunut mitään merkittäviä, tai mielestäni minkäänlaisia muutoksia. Se on edelleen ihan yhtä vähäistä. En tiedä voiko olla, että alkoholi on rentouttanut ja nyt sen sijaan jännitän koko ajan? Onko raitis ryhti suorempi? Vai huomaanko vain nyt asioita jotka ennen tipahtivat kovalevyn kyydistä?

Onpas ilahduttavaa nähdä, että tänne plinkkiin on jopa vielä minunkin jälkeeni tullut useampi uusi kanssavähentäjä. Tervetuloa yhteiselle taipaleelle ja onnittelut hyvistä päätöksistä. Minulla onkin tässä sopivasti kuplavettä, joten kippis ja tsemppiä meille kaikille!
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Muumimamma » 21.1.2022 20:05:41

Heippahei... Oli vähän taukoa mutta nyt oli pakko tulla kuulumisia lukemaan ja kertomaan. Tuli taas niin tuttua tekstiä. Itsekkin - 90 luvun huoletonta elämää viettäneenä ei A-ongelma tullut mieleenkään. Kaikki juotiin niin omat kuin vieraidenkin juomat. Hauskaa oli ja kroppa kesti... Pohjia kai niistä tosiaan nykytilaan tuli hankittua. Nyt on törttöilyä ollut ihan omiksi tarpeiksi. Rattikäryyn ei kannata jäädä makaamaan. Se vaara ja mahdollisuus on varmaan lähes meillä jokaisella ollut.. . Viime syksynä itsekkin ajelin varmaan siinä hilkulla ja kuinka ollakkaan yhdessä risteyksessä on koko virkavalta... 😮Sydän löi viittäsataa ja siellä olikin joku kolari. Myöhemmin luin lehdestä, rattijuoppo (nainen) ajanut ojaan... Sen jälkeen on tullut järkeä enemmän tähän hommaan. Mutta kaikki on opiksi ja joskus uuden alku... Ollaan ylpeitä jokaisesta onnistumisesta, limpparin ja vissyn juomisesta 😉houkutusten voittamisesta, eikä vaivuta synkkyyteen jos ote joskus lipsuu... Sitten vaan uutta parempaa päivää kohti. Viikonloppu on aina haaste.. On keksimällä keksittävä täydentävää puuhaa... Keksitään 👍👯‍♀️Saunajuoma, kokis odottaa huomeniltaa...mahtavat ulkoilukelit, käsityöt ym... Sitten "joskus" juodaan jotain muuta...nyt mennään näin.. Niinhän... Hyvää viikonloppua meille kaikille 💖
Joka päivä on uusi mahdollisuus
Muumimamma
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 22.1.2022 12:46:36

Moikkis Muumimamma, kiva kun palailet silloin tällöin. :) Juuri näin, ollaan ylpeitä itsestämme, siihen on meillä kaikilla aihetta! Ainakin ollaan huomattu ja tunnustettu heikkoutemme, se on jo alku.

Olen vähän miettinyt sitä, mistä ja miksi ongelma on minulle tullut. Kai siihen on monta syytä, mutta sukurasite on yksi. Kumpikaan vanhemmistani ei lasiin sylkenyt, vaikkakin työt hoituivat eläkeikään saakka. Moneen lapsuuden muistoon liittyy aikuisten juominen. Tosin ne muistot ovat kirkkaasti enemmän hyviä kuin huonoja. Kun aikuiset nauroivat ja lauloivat, ja meitä mukuloita oli paikalla useampia valvomassa ties kuinka pitkään. Kaikki olivat hyvällä tuulella. Onneksi tuollainen ei ole nykyään ok. Oikein vuosien malliesimerkki siitä, että ilman viinaa ei aikuisena hauskaa pidetä. Isäni joi hyvin runsaasti myös juhlatilanteiden ulkopuolella, luultavasti ainakin lähes päivittäin. Jälkeenpäin ajatellen hän "hoiti" sillä tavalla omaa jännitystään, ahdistustaan ja lopulta masennustaan, mitä ei tosin koskaan diagnosoitu. Kotona oli sellainen pärjäämisen kulttuuri, että ei saa olla vaivaksi ja toisaalta omat asiat eivät edes kuulu muille. Sillä polulla tässä on sitten tepasteltu perässä itsekin. Onneksi vähän erilaisessa ajassa, kun on roppakaupalla tietoa ja jopa vertaistukea ihan tässä käden ulottuvilla.

Ihanaa viikonlopun jatkoa kaikille, hyvin me vedetään! 💖
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 25.1.2022 15:38:24

30 tipatonta päivää ohitettu, jippii! Viimeksi samanlainen tauko saattoi olla toissa vuonna, kun oli yksi muutaman viikon tipaton. Mutta en muista minkä aikaa se tarkalleen ottaen kesti. Taisi tulla poistettua koko laskuri vähin äänin jossain vaiheessa. Saman pelkään tapahtuvan nytkin. Varma fiilis ei ole vielä ollenkaan, ei lainkaan. Itse asiassa viimeksi pari päivää sitten teki aika kovastikin mieli juotavaa. Onneksi se ei toistu usein.

Taisin jossain vaiheessa mainitakin, että en ole enää aikoihin antanut itseni kirjoittaa nettiin kännissä, en edes anonyymisti. Se kielto on siis ollut voimassa aika useinkin. :oops: Se kuitenkin johti siihen, että en oikein uskaltanut kommentoida mitään selvänäkään. Itsekriittisyys kasvoi kasvamistaan. Nyt tulee oltua taas jotenkin huolettomampi. Eikä haittaa, vaikka joku luulisi minun olevan humalassa, kun vielä reilu kuukausi sitten se oli pelottava ajatus silloinkin kun olin selvinpäin. Nyt voi vaikka hullutellakin, kun ei tarvitse todistella kunnollisuuttaan (itselleen?). Sama näkyy jo siivouksen suhteen kotona, mistä myös oli aiemmin täällä puhetta. Vaikka kaappeja olen järjestellyt pitkästä aikaa, niin muuten ei nähtävästi ole niin justiinsa. Vissypullotkin saattavat unohtua pöydälle, siinä missä edeltäjänsä kerättiin hyvinkin kiiruusti piiloon ja vielä vakuudeksi pyyhittiin pöytä.

Terkkuja ja tsemppiä taas tavoitteissaan jokaiselle!
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 26.1.2022 09:27:09

30 päivää on hyvä paussi. Kerroit tuosta lapsuudenkodin käytöstä. Aikuisena vasta olen havahtunut huomaamaan, kuinka lapsuudesta jäi tärkeitä taitoja oppimatta, sillä aikaa kun vanhemmat seurustelivat viinin ääressä ilta toisensa perään. Olin "pikkuaikuinen" ymmärtämättä, että jokin olisi ollut hullusti ympäristössä. Tuntui pahalta, mutta kuvittelin, että vika on minussa. Ei tarpeita, ei tunteita, ei huolia, joihin olisi uskaltanut pyytää apua. Samanlaiset ongelmat seurasivat aikuisuuteen, mutta kun ne tunnistaa, kaikki on helpompaa. Suurimmat vaikeudet ovat takanapäin, kun niitä juttuja on itsekseen käsitellyt vuosien varrella, ne on hyväksytty ja nousee hyviäkin juttuja, joita muistella ja olla onnellinen! Eihän kaikki yhtä kärsimystä ollut, vanhemmat kävivät töissä, mutta jotain silti puuttui, koska viini oli lasten ja aikuisten välissä. En syytä ketään mistään, enkä ole katkera, kuten joskus olin pahimpina juomisaikoina. Mulla on valta tässä hetkessä toimia itsenäisesti, olla seuraamatta juomisen mallia ja vapaus rakentaa oman näköistä elämää ja nauttia siitä.

Tämmösiä pohdintoja tähän aamuun tekstistäsi. Tsemppiä sinulle, mitä päätätkin, mutta jos 30 päivää meni, niin jatkuuhan se siitä, jos asiasta ei tee liian suurta "juttua" itselleen. Ottaa vaan ihan rennosti. :) Täällä myös selvinpäin ollaan ilman mitään päätöksiä tai lupauksia. Ja ei ahdista. Tunteet käsittelen muutoin kuin alkoholin avulla.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät