Päivät ovat alkaneet soljua eteenpäin ilman, että tulee harkittua juomista. En ole uusi ihminen, mutta ehkä askeleen lähempänä vanhaa itseäni. Näen taas haasteeni kirkkaammin. Kurja nähdä, että niitä on. Jotenkin taisin toivoa, että juominen pahensi niitä niin paljon, että ne nyt sitten, hokkus pokkus, taikaiskusta katoaisivat. Nukahtamisongelmat ovat jatkuneet jossain määrin ja parina yönä olen myös herännyt stressaamaan. Silti olen muistanut olla todella, todella kiitollinen siitä, että stressi ei liity juomiseen. Olen suhtautunut itseeni selkeästi lempeämmin. Keskityn mieluummin ratkaisujen etsimiseen kuin itseni lyömiseen syvemmälle maan rakoon. Tunnistan myös (lukemattomia!) tilanteita, joissa häpeä saa aikaan välttelykäyttäytymistä. Ihan pieniä arjen tilanteita, joissa nyt kannustan itseni sittenkin toimimaan. Yritän opetella myös ajattelemaan niin, että muut ihmiset ajattelevat minusta hyvää ilman, että minun tarvitsee erikseen todistella kelpaavani. Niinhän ajattelen itsekin muista.
Tuosta edellisellä kerralla kirjoittamastani, etten voi enkä halua tietää muiden puolesta mihin pystyvät, olen osittain yhdet kuulumiset saatuani eri mieltä. Minulla on siis sukulainen, joka on kamppaillut alkoholin kanssa aina. Ajoittain hänet ohjataan hoitoon. Useiden sairaalakäyntien lisäksi on ollut muutamia katkoja. Niistä hän tulee silminnähden freesimpänä takaisin. Jatkaakseen ryyppäämistä. Työpaikkoja on mennyt useampia ja perhe on kärsinyt todella paljon monin tavoin. Itse olin joskus hänelle aika läheinenkin, pidin tuosta ihmisestä. Halusin auttaa ja pitää yllä toivon liekkiä. Kunnes jossain vaiheessa huomasin kuormittuvani kaikesta pään hakkaamisesta tiiliseinään niin, että oli tehtävä päätös upota tai häipyä. Sama kuin narsistisessa ihmissuhteessa. Kun ihminen itse ei pohjimmiltaan koe tarvitsevansa apua tai muutosta, korkeintaan toistuvaa ymmärrystä ja anteeksiantoa, ainut oikea vaihtoehto on pelastaa itsensä. Tuosta hylkäämisestä on jonkun aikaa ja nyt kuulin, että hän on jälleen sairaalassa ja loppu alkaa olla yhä lähempänä.
No tulipa taas jaariteltua pitkästi. Pointti oli kuitenkin se, että jos hän olisi jossain kohtaa kertonut nyt ymmärtäneensä tilanteen todella ja tästedes pyrkivänsä vähentämään, niin olisihan se ollut absurdia. Siinä vaiheessa olisin todellakin ollut satavarma, ettei tule tapahtumaan. Ja taatusti olisin jälkeenpäin ajatellut, että mikä hemmetin älynväläys tuo edes oli, kun hyvin tiesi miten tässä käy. Niitä "lopullisia" herätyksiä ja päätepisteitä oli niin kovin monta. Siinä mielessä pystyn ymmärtämään neuvot siitä, että vähentäminen ei ole realistinen vaihtoehto, paitsi kokemuksen tuomana turhautumisena, myös ihan hyväntahtoisena haluna auttaa toista olemaan tuhlaamatta aikaa ja energiaa epäonnistuneiksi tuomittuihin yrityksiin.
Oma tilanteeni on kuitenkin sen verran erilainen, että haluan yrittää kohtuullisempaa käyttöä. Enkä yrittäisi, jos en uskoisi onnistumiseen. Silti olen mielessäni hyväksynyt myös sen, jos jossain kohtaa on sittenkin parempi laittaa korkki kiinni. Senkin uskoisin tulevan eteen todennäköisemmin siksi, että joudun tekemään liikaa töitä pysyäkseni tavoitteessa kuin siksi, etten pysyisi siinä. Tein jossain vaiheessa plinkin riippuvuustestin ja mahdollisimman rehellisesti, kahden välillä miettiessä aina pahemman valiten, sain kasaan alle 15 pistettä neljästäkymmenestä. Se kertoi muistaakseni minun olevan kohtuullisesti riippuvainen, mikä kuulostaa aika pahalta mutta todenmukaiselta. Tämä on sinänsä ihan samaa asiaa, mistä täällä plinkissä on ennenkin ollut paljon ja monella puhetta. Kunhan tuli nyt esiin tämä oma tuore esimerkki ihmisestä, jonka kohdalla todellakin ihan ainut potentiaalinen vaihtoehto olisi ollut täysraittius.
Juuri nyt tunnen olevani erittäin riippuvainen kännykästäni, jonka unohdin eilen töihin. Tuntuu muuten aivan kamalalta, vaikkei se mielestäni mitenkään käteen liimattu ole ollut!
Ihanaa loppuviikkoa jok'ikiselle plinkkitoverille! 💖