Olet täällä

merkinnät terveydenhuollossa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

merkinnät terveydenhuollossa

ViestiKirjoittaja jokudebiili » 2.2.2022 18:22:54

Heipä hei kaikki.

työterveyden tarkastuksessa kävi nyt huonosti.
verikokeet otettiin enkä asiaa ollut ajatellut ollenkaan, sitä tai aikaisempaa tylsyyteen tissuttelua kun ei sitä nyt edes niin humalahakuisesti tullut otettua ja juomatta jättäminen tai vähentäminen on hyvinkin helppoa. melkoinen yllätys tuloksissa.

gt arvot oli korkealla, melkein sataa...
muutkin arvot taitavat antaa ilkeitä viitteitä tähän heikkopäisen ajattelemattomaan käytökseen.

kuinka kusessa olen nyt ja voiko tässä enää mitään tilanteen pelastamiseksi?
tässäkö sitä nyt ollaan virallisissa merkinnöissä alkoholistiksi leimattu? uskallanko enää naamaani näyttää työterveydessä tai lääkärillä missään muuallakaan?
saanko enää apua mielenterveysongelmiin lääkäriltä jos niitä tulen tarvitsemaan? entä työt, kuinka kusessa olen nyt tuosta merkinnästä?

pitääkö tässä vetää täysin nolla linjat vai riittääkö laskea annokset, vain viikonloppuisin hörpittynä, 8? onko sekin liikaa? onko tässä enää mitään tehtävissä? taitaa tulla tuosta tuloksesta sanomista ja jotain lisätestejä kai?

"pienimuotoiset paniikit päällä". saakeli että on ihminen tyhmä.

(toki sen myönnän, että terveyden kannalta loistava herätys jättää ne ylimääräiset bisset juomatta, mutta hitto kun jää nuo merkinnät potilastietoihin, hellempikin muistutus olisi riittänyt).
jokudebiili
Miedosti panostava jäsen

Re: merkinnät terveydenhuollossa

ViestiKirjoittaja 0132 » 2.2.2022 20:38:32

No heips.
Älähän nyt suotta panikoi tulosten takia. Ensinnäkään työnantajasi ei lue Sinun potilaskertomusta. Salaisiahan tuollaiset tiedot on. Ei Sinua alkoholistiksi leimata verikokeiden tuloksilla.
Ajattele asiaa positiivisesti. Olet saanut tiedon kohonneista arvoista jotka mahdollisesti johtuvat alkoholista. Voivat tietysti johtua muustakin syystä.
Itse join vuosikymmenet ja Gt-arvo oli satoja! Kukaan terveydenhuollossa ei osoitellut sormella juopoksi. Kertoivat kyllä vaarasta jossa olin ja siitä mihin pulaan saattaisin joutua järjettömän ryyppäämisen takia. Itse sain päättää lopulta ihan rauhassa mitä tein.
Minä join.

Ole Sinä viisaampi. Ota opiksesi ja vähennä alkoholin käyttöä. Voit toki lopettaa sen kokonaankin.
Tiedäthän ettei työterveyshuolto ja lääkärit ole Sinua vastaan, vaan Sinun avuksesi.

Putkis, raitistunut törpöttelijä.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 3.2.2022 05:20:51

Hyvä, että maksa-arvot saivat sinut heräämään! Totaaliseen paniikkiin ei kuitenkaan ole syytä ainakaan mainitsemissasi asioissa (maksasi tilasta en tiedä, tuskin sekään ihan hajalla on). Mulla on maksa-arvot olleet aina ihan ok, työterveyslääkärini sitä välillä muistaa ihmetellä ja varoitella, ettei näin tule välttämättä aina olemaan. Päädyin muista syistä viime keväänä kertomaan totuuden juomisestani työterveydessä, ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Pelkäsin ihan hirveästi samoja asioita kuin sinä: Omakanta-kirjaukset ja miten minuun suhtaudutaan, kun kaikki ammattilaiset pääsevät ne lukemaan (turha pelko: ei kellään lääkärillä tai muulla ole aikaa lukea vanhoja kirjauksia), vakuutukset, leimaantuminen terveydenhuollossa juopoksi ym. Ihan turhaa pelkäsin ja stressasin! Aivan mahtavaa palvelua ja huolenpitoa olen saanut omalta työterveyslääkäriltäni ja muiltakin asiantuntijoilta, joille saan lähetteitä. Juomisen vähentäminen toi esiin muita ongelmia, jotka tulivat minulle täytenä yllätyksenä. Vaikka en ole lopettanut juomista eikä vähentäminenkään ole onnistunut aina niin hyvin, niin olen päässyt Kelan kuntoutusterapiaan ja saanut mielialalääkkeet. Työnantajalle en ole mistään avautunut (olen varma, että juominen ja muut jutut vaikuttaisivat siihen, miten pomo suhtautuu minuun ja antaa minulle jatkossa töitä), mutta todellakin suosittelen rehellisyyttä työterveydessä. Kannattaa hyödyntää ja ottaa vastaan kaikki apu :)
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 3.2.2022 11:44:14

Terve

Suun avaaminen työterveydessä rohkeasti on ollut paras päätös minun matkallani. Siitä vähitellen sain rohkeutta ja järkeä ottaa oikean suuntaisia askeleita.

Eli onnittelut siitä, että olet tilanteessa. Koska olen varma, että avaamalla suusi asiat menee parempaan suuntaan. Surkein lopputulos on se, että työterveys ei välitä eikä osaa auttaa. Ja sitten voit yrittää avata suusi jossain muualla.

Mutta voi käydä hyvin tai erittäin, niin kuin parille meille muullekin. Että pallo alkaa pyörimään ja saat paremman suunnan elämällesi.

Tsemppiä ja rohkeutta. Voi tuntua kauhealta nyt, mutta eteenpäin vaan!

t. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja jokudebiili » 3.2.2022 13:29:02

Kiitokset kannustavista vastauksista.

Uutta suuntaa elämään, vaikka tässä nyt päälimmäisenä jatkuvasti pyörii mielessä saako tuota jotenkin puhuttua ettei stigmaavia diagnooseja ainakaan kirjattaisi. Että nuo lukemat olisi jostain muusta peräisin, mutta kukapa nyt uskoisi mitään kertomuksia.
Pelko persiissä vahvana että tätä joutuu selittelemään tästä ikuisuuteen eikä kukaan enää usko mitään mitä vastaanotolla sanon ja se on hei-hei jos jotain hoitoa tai apua tarvitsee missään muussa kuin flunssan kanssa.

Ainakaan nyt ei maistu ensimmäinenkään.

Jos taas sitten paljastuukin että olisi ongelmaa, mitä ehdottomasti en suostu myöntämään, niin kaipa sen kuukauden tai parin päästä viimeistään näkee. Tai sitten sen on se syöpä, elintavat kun on nekin epäterveelliset.
jokudebiili
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 4.2.2022 03:27:33

GT-arvo voi nousta jopa täysin raittiilla(Ei tarkoita, etteikö se olisi pätevä indikaattori myös liiasta alkoholin käytöstä) ja nykyään Suomessa keskivartalolihavuuden aiheuttama rasvamaksa taitaakin olla jo jopa alkoholia yleisempi syy kohonneeseen GT-arvoon. Keskivartalolihavuus on toki hyvin helppoa todeta kliinisesti ja jos sitä ei ole, niin paha siihen on vedota. En tiedä mitä muita verikokeita sinulta tsekattiin, mutta mm. kohonnnut MCV-punasoluarvo kielii usein liiasta ryyppäämisestä ja sitä onkin perinteisesti pidetty hyvänä suurkulutuksen indikaattorina. MCV voi olla koholla myös muista syistä(esim. B-vitamiinin ja folaatin puute, kilpirauhasongelmat), mutta nämä muut syyt on varsin helppoa tutkia ja poissulkea muilla verikokeilla. Jos muita selittäviä tekijöitä kohonneille arvoille ei löydy ja arvot käyvät muutenkin yksi yhteen alkoholin suurkulutuksen puolesta, niin silloin ei kannata selitellä mitään. Tai aina voi tietenkin selittää, mutta sillä tavoin antaa lähinnä sen kuvan, että siinäpä alkoholisti puhuu palturia ja tämä ei luonnollisestikaan liioin herätä luottamusta.

Muut ovatkin jo vastailleet sulle hyvin. Työterveyslääkärillä ei tosiaan ole mitään oikeuksia juoruilla terveystietojasi työnantajalle. Työnantaja voi puolestaan olla työterveyteen päin yhteydessä, jos epäilee työkykyäsi. Vaikka työterveydessä olisi kirjattu Kantaan sitä tai tätä, niin se ei tarkoita, että ne tiedot näkyisivät kaikille terveydenhuollon instansseille ympäri Suomen. Tietojensa luovutuksen voi kieltää ja se käy ihan helposti Kanta-asetuksista klikkailemalla. Tällöin ne tiedot eivät näy muissa terveydenhuollon yksiköissä, työterveyspuljusi sisällä toki näkyvät muillekin, kuin vain hoitaneelle lääkärille.

Edit: Ei se suurkulutusmerkintä terveystiedoissa nyt mikään lopullinen tuomio ole, mutta itselläni on kyllä vähemmän ruusuiset kokemukset siitä, miten päihdeongelmaisen MT-ongelmiin suhtaudutaan. Aikoinaan mut tuupittiin MT-puolelta A-klinikalle, koska olen päihdeongelmainen ja A-klinikalta tuupittiin takaisin MT-puolelle, koska eivät pysty hoitamaan mua mielenterveysongelmieni vuoksi. Tämä eestaas-pallottelu sitten johti lataamoon useamman kerran. Kyseessä siis hyvin vakavat mielenterveysongelmat, joita mulla oli jo lapsena, eli ennen päihdeuraani. En kiistä, etteikö mulla olisi ollut päihdeongelma ja paha sellainen, mutta eipä tuolla pompottelulla hoidettu sen enempää sitä, kuin MT-häiriöitäkään. Tuosta on tosin jo aikaa ja paljon riippuu hoitavasta tahosta.

Komppaan muita siinä, että sinuna olisin ensisijaisesti kuitenkin huolissani elimistön kunnosta, ei mistään "raskauttavista" merkinnöistä terveystiedoissa. Tsemppiä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät