Olet täällä

Kompastumisia jo alkumetreillä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kompastumisia jo alkumetreillä

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 17.2.2022 09:38:38

Tuo on paha, kun olisi mieluista juomaa kaapissa. Sieltä ne vaan jännästi kolkuttelevat. Minullakin on jääkaapissa lonkero. Juon sen ehkä viikonloppuna tai sitten en. Huomaan kyllä tiedostavani sen siellä aika usein, niin tuore on omankin vähentämiseni aloitus. Ja jääkaappiin kurkatessa se pistää joka kerta silmään. Jos alkaa häiritä liikaa, täytynee jemmata se johonkin kellariin.

Tsemppiä oikein kovasti Anyaa ja muutkin, me pystytään tähän!

Elan sanoin: Koval duunil asiat vaan onnistuu. Kokeillaan ja sit taas noustaan jos kaadutaan. Hanskat ei tipahda, periks ei anneta... 8)
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anyaa » 17.2.2022 23:55:58

Kiitos Elohiiri, suunta on ainakin oikea, kun täällä ollaan 😇

Ylitin omat odotukseni, selvisin ma ti ke to tipattomana, VAIKKA KAAPISSA ON KOLME AVAAMATONTA TÖLKKIÄ! Siis kuinka voittajafiilis pienestä asiasta, tällasta ei oo vielä koskaan tapahtunu! 😊 muistan viime kesänä anoppilassa katselleeni melkein täyttä olutlaatikkoa, että kunpa itsekin vois elellä kotona tietäen olutlaatikon olevan siinä, mutta ottaa sieltä saunajuomaksi vaan yhden, ja sauna on 3 krt/vko. Ja ettei näiden tyyppien tarvi viikonloppuna sieltä hakea enempää vaan sen takia että on viikonloppu. Eikä heidän tarvi laskeskella ja miettiä paljon on tullut milloinkin juotua, kun heillä tuntuu olevan maksimi 2 tai 3 jos on oikee "hurja ilta". Mutta tiedän ettei sellanen tuu kysymykseen varmaan vuosiin, mut ainahan voi haavekuvia maalailla, vai mitä? :D

Mutta joo, se mitä tulin kertomaan. Mun henkilökohtanen ennätys 😊 oon ollut joskus ennenkin 4 päivää juomatta, jopa 5 ja 6, mutta en siten että kaapissa ois otettavissa. Tahdonvoima on ollu nyt vahva 😊
Anyaa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 18.2.2022 09:36:54

Jesss, mahtavaa. Onnittelut! :)

Olutlaatikoista tuli mieleen sekin, kun joskus käytiin kavereiden kanssa vaikka Tallinnassa ja tuotiin niitä laatikoita. Yleensä kaikki aika lailla saman verran. Sitten kun nähtiin myöhemmin, niin muut joivat niitä tuliaisjuomiaan ja minua hävetti. Taisin selitellä jotain, että olen tarjonnut tai myynyt osan pois... jep jep. Voi kun pääsisikin siihen, että joku laatikko vain lojuisi, jopa avattuna.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anyaa » 18.2.2022 13:13:16

Tuttua itsellekin, äkkiä ne hupenee kun niitä päivittäin tyhjentää, kerran yks mun kans reissannut ihmetteli myöhemmin että miten oot ehtiny tuhota kaiken näin nopsaan. Eeeenhän minä, yhden myin ja yks tyhjeni kaverin polttareissa kymmenen naisen voimin. Joo, osa totta, vein sen yhden melkee tyhjän lootan polttareihin ja sanoinettä nopeet syö hitaat, onneks porukalla oli siellä omaa juomista mukana kun ei kaikille riittäny :oops:

Tänään ehkä ostan muutaman ku kaupassa käyn. Mut noi edellisetkin on viel jäljellä niin ei tarvi niin paljoa 😊
Anyaa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anyaa » 18.2.2022 19:03:42

...jatkan vielä että ostin tosiaan vain 2kpl lisää, kello on jo 19 perjantaina enkä ainuttakaan oo juonut vielä. Tää on ihan uutta mulle :D päässä jyskyttää koko ajan et anna mennä, hei kamoon, on perjantai! Mut cokiksella viettäny tän illan. Annan ajatusten tulla ja mennä, mut tiedän että on ok korkata sit jos tosissaan tekee mieli. Ehkä siks ei sellasta himoa ookkaan :D
Anyaa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 19.2.2022 10:01:40

Hienosti olet lähtenyt liikkelle! Minulla on tuo sama ihan selkeästi. On turvallisempi olo, kun juomaa on saatavilla ja tiedän, että voin ottaa jos haluan. Silloin on jotenkin luonnollista tehdä valinta olla ottamatta. Kun taas jos mahdollisuutta ei ole, nousee näkymättömät muurit ympärille ja alkaa ahdistaa. Tulee kova tarve murtautua henkisestä häkistä ja pakosta ulos. Onhan se toisaalta ihan loogistakin. Kun helpotus on lähellä, voi rauhassa kuulostella ajatuksiaan ja tuntemuksiaan juuri niin pitkään kuin haluaa. :)
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anyaa » 21.2.2022 13:27:37

Se on totta, vaikka sanotaan että ei pidä ostaa yhtään enempää tai muulloin kun silloin, kun on tarkotus juoda, ni kyllä se jotenki helpompaa tuntuu olevan että sitä kaapista löytyy. Samoin mulla oli aikanaan tupakoinnin lopettamisen kanssa, pidin kotona askia jossa oli 2 tupakkaa "backuppina". Koskaan ei niitäkää tullu poltettua, ja savuton oon ollut nyt jo hmm... reilu 5 vuotta. Pääsin siitäkin, miksen siis pääsis tästä 😊

Pientä kompurointia tossa viikonloppuna tapahtui, kiitos jääkiekon kultamitaleiden. Perjantai oli selvä, lauantaina join 5. Aluksi se ihana, hilpeä, hauska ja innostava hiprakka, joka sitten johti siihen että olin kännissä ja ajattelin että tätäkö mä lulen kaipaavani. Olo oli paha, kuin olis eläny liian nopeessa karusellissa ja join lähes kaksin käsin vettä koska tiesin että tulee krapula ja aamulla pitäis olla telkkarin edessä klo 6:10, oli sovittu että menen alakerrassa asuvalle siskolle kattomaan matsia. Hän oli hankkinut mullekin aamupalatarvikkeet sun muut valmiiksi ni ei ollu pokkaa soittaa illalla et hei mä en varmaan pysty aamulla tulla. No, aamulla sitten heräsin vain just ja just havaittavaan krapulan poikaseen, menin siskolle ja sanoin että tais eilen ruoan kanssa juodut 2 viinilasillista tehdä vähä pahan olon. Sekin sit laantu, ja esissä olikin kultajuhlat. Sisko avas kultahippukuoharin (Blue Nun gold) kn eihän hän tiedä mun ongelmajuomisesta enkä kehdannut siitä kertoa. Sitä piti sitten juoda lasillinen ja toinen, eikä mitään pikku kuoharilaseja vaan tavallista isokokosemmat viinilasit. Kotiin kun pääsin niin nappasin miehen laatikosta vielä oluen. Ihan vaan siksi että annostavoite oli jo joka tapauksessa tyritty. Mutta ei pahasti! Ainoa valoisa ajatus tässä on se, että tää oli vasta eka kokeilu, ja se ei kuitenkaan kovin pahasti lähteny käsistä... kai? :roll:

Tästä suunta kohti selvää viikkoa ja taas uutta yritystä 😊
Anyaa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 21.2.2022 15:17:04

Jep! Minähän kannoin täyttä tupakka-askia mukanani toista vuotta kun lopetin polttamisen. :lol: Nyt siitäkin alkaa olla parikymmentä vuotta ja kiitän kyllä itseäni, ettei ole tullut aloitettua uudestaan. Onnittelut myös sinulle siitäkin!

Tuskin tuosta nyt tosiaan kannattaa liikaa itseään ruoskia. Tai jokaisella on tietysti omat tavoitteet ja rajat, joita tulee kunnioittaa. Minulla on kuitenkin oikeastaan koko ajan ollut ajatus, että sosialisessa tilanteessa tapahtuva "lipsahduskin" on hyväksyttävämpi kuin se, että ottaisin yksinäni, varsinkaan salaa. Yritän itse lähinnä pitää kokonaisuuden balanssissa. Ainakin siis toistaiseksi.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anyaa » 22.2.2022 10:21:51

Kiitos, ja onnittelut sinullekin onnistuneesta tupakoinnin lopettamisesta aikanaan 😊 minunkii mielestä se tuntuu jotenkin hyväksyttävämmältä lipsahdukselta, kun sit taas se että istuu kotona yksin sohvalla kiskomassa sitä bisseä... :(
Anyaa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anyaa » 22.2.2022 21:00:12

Noh, nyt on tilanne päällä joten olen ottanut ja aion ottaa pari lisää, ja ittekseni tai miehen kans... rakas, läheinen pappa, eli mieheni isä, makaa sairaalassa vetäen viimeisiä hengenvetoja... mitään ei kuulemma tehtävissä. Sydäninfarkti ja pitkän hapenpuutteen aiheuttama laaja aivovaurio, mikään ei enää päässä toimi eikä tuu toimimaan.

Tiedän että on tyhmintä ikinä hukuttaa surua alkoon tai turruttaa tunteitaan, mut nyt on liian raskasta...
Anyaa
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät